1e Huisartsstage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(taalkundig)
 
(66 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[1e Fase]]</li>
 
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
</ol>
 
</ol>
Regel 9: Regel 8:
 
! <span class="infobox-titel">[[1e Huisartsstage]]</span>
 
! <span class="infobox-titel">[[1e Huisartsstage]]</span>
 
|-
 
|-
| style="padding: 5px; background-color:#f5f5f5; font-size: normal" |[[1e Trimester|<span style="color:black; font-weight:normal;">'''Trimester 1 - Introductieprogramma'''<br /></span>Acute problematiek]]
 
|-
 
| style="padding: 5px; background-color:#f5f5f5; font-size: normal" |[[2e Trimester|<span style="color:black; font-weight:normal;">'''Trimester 2 - Introductieprogramma'''<br /></span>Veel voorkomende aandoeningen]]
 
|-
 
| style="padding: 5px; background-color:#f5f5f5; font-size: normal" |[[3e Trimester|<span style="color:black; font-weight:normal;">'''Trimester 3 - Introductieprogramma'''<br /></span>Veel voorkomende chronische aandoeningen]]
 
|-
 
| style="padding: 5px; background-color:#f5f5f5; font-size: normal" |[[4e Trimester|<span style="color:black; font-weight:normal;">'''Trimester 4 - Introductieprogramma'''<br /></span>SOLK]]
 
|- 
 
 
|  
 
|  
'''Onderwijscoordinator'''<br />
+
'''Onderwijscoördinatoren'''<br />
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
+
{{Functie - Onderwijscoördinatoren}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Teamleider'''<br />
 
'''Teamleider'''<br />
{{auteur - Jeroen Woertman}}
+
{{Functie - TL Fase 1}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Assistent teamleider'''<br />
 
'''Assistent teamleider'''<br />
[mailto:s.vlak@vumc.nl Sylvia Vlak]
+
{{Functie - ATL Fase 1}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''1e Huisartsstage'''<br />
 
'''1e Huisartsstage'''<br />
*[[Opdrachten 1e Huisartsstage|Opdrachten]]
+
*[[Supervisie]]
*[[Supervisie 1e Huisartsstage|Supervisie]]
 
 
*[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|Verplichtingen]]
 
*[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|Verplichtingen]]
*[[Opleidershandleiding 1e Huisartsstage|Opleidershandleiding]]
+
*[[Opleidershandleiding Huisartsstage|Opleidershandleiding]]
*[[Differentiaties]]
 
 
*[[Bouwstenen 1e Huisartsstage|Bouwstenen]]
 
*[[Bouwstenen 1e Huisartsstage|Bouwstenen]]
 
|}
 
|}
</div>
 
<div id="klein-wel">
 
__TOC__
 
 
</div>
 
</div>
 
=== Handleiding 1e huisartsstage ===
 
=== Handleiding 1e huisartsstage ===
Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de eerste huisartsstage.
+
Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar [[Huisartsopleiding VUmc|de pagina Huisartsopleiding VUmc]].
  
{{witregel}}
 
 
=== Doelen en globale inhoud ===
 
=== Doelen en globale inhoud ===
 
In deze stage leert de aios het dagelijks werk van de huisarts uit te voeren. Huisartsgeneeskundige kennis en vaardigheden, besliskunde en arts-patiëntcommunicatie staan daarbij centraal. De volgende thema's uit het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk OpleidingsPlan]] krijgen extra aandacht:   
 
In deze stage leert de aios het dagelijks werk van de huisarts uit te voeren. Huisartsgeneeskundige kennis en vaardigheden, besliskunde en arts-patiëntcommunicatie staan daarbij centraal. De volgende thema's uit het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk OpleidingsPlan]] krijgen extra aandacht:   
* Korte-episode zorg  
+
* [[Leerlijn korte episode zorg|Korte episode zorg]]
* Spoedeisende zorg  
+
* [[Leerlijn spoedeisende zorg|Spoedeisende zorg]]
* Chronische zorg  
+
* [[Leerlijn chronische zorg|Chronische zorg]]
* SOLK
+
* [[Leerlijn ALK|ALK]]
 
+
* [[Leerlijn zorg voor het kind|Zorg voor het kind]]
{{witregel}}
 
===Opbouw in trimesters===
 
Het onderwijs tijdens de eerste huisartsstage is opgedeeld in vier trimesters, elk met een eigen handleiding.
 
  
In de tweede of derde maand van de opleiding neemt de aios deel aan de landelijke vierdaagse  [https://www.scholamedica.nl/cursussen/aios/startclass-huisartsgeneeskunde-jaar-1 STARtclass Huisartsgeneeskunde I] (spoedzorg in de huisartspraktijk). Deze cursus bereidt de aios voor op acute situaties, zowel overdag als tijdens ANW-diensten. Het afronden van de cursus is voorwaardelijk om gedurende de huisartsopleiding diensten op de huisartsenpost te kunnen doen.
+
Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee keer een volledige week zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor [[1e Huisartsstage#Verplichtingen en Leeractiviteiten|Verplichtingen en Leeractiviteiten]].
 
 
{{witregel}}
 
{{witregel}}
 
{{witregel}}
 
{{witregel}}
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Trimester 1 - Acute problematiek">
 
'''Onderwerpen:'''
 
*Top 20 Veelvoorkomende aandoeningen
 
*Eenmalige contacten.
 
'''Leerlijnen:'''
 
*[[Leerlijn korte episode zorg]]
 
*[[Leerlijn spoedeisende zorg]]
 
'''Doelen''':
 
*De meeste veelvoorkomende acute aandoeningen in de huisartspraktijk of op de huisartsenpost onder supervisie van de hao diagnosticeren en verwijzen dan wel zelf behandelen
 
*Veelvoorkomende aandoeningen in de huisartspraktijk (top 20) zelfstandig adequaat afhandelen voor zover het gaat om eenmalige ongecompliceerde contacten
 
'''Werkwijze:'''
 
*Handleiding [[1e Trimester]].
 
*Opdrachten 'Acute aandoeningen' (Self-Assessment Acute Problematiek) en 'Veel voorkomende aandoeningen' (Self *assessment Top 20 Veelvoorkomende aandoeningen) formuleren en uitvoeren
 
*Bespreken voortgang en resultaten opdrachten met de opleider en soms ook in de aios-groep
 
*Ondersteunend 'aiosonderwijs'
 
</accordion><accordion parent="accordion" heading="Trimester 2 - Veelvoorkomende aandoeningen">
 
'''Thema's:'''
 
*[[Leerlijn korte episode zorg]]
 
*Ook met meerdere contacten per episode (vervolgcontacten)
 
'''Doelen:'''
 
*De veelvoorkomende acute aandoeningen in de huisartspraktijk of bij het werken op de huisartsenpost zelfstandig diagnosticeren en verwijzen dan wel zelf behandelen
 
*Veelvoorkomende aandoeningen in de huisartspraktijk (top 50) zelfstandig afhandelen, ook als het gaat om meerdere contacten in één ziekte-episode
 
'''Werkwijze:'''
 
*Handleiding  [[2e Trimester]]
 
*Opdrachten 'Acute aandoeningen' (Self-Assessment Acute Problematiek) en 'Veelvoorkomende aandoeningen'  (Top 50 diagnoses in de huisartspraktijk) formuleren en uitvoeren
 
*Bespreken voortgang en resultaten opdrachten met de opleider en soms ook in de aios-groep
 
*Ondersteunend 'aiosonderwijs'
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Trimester 3 - Veelvoorkomende chronische ziekten">
 
'''Thema's:'''
 
*[[Leerlijn chronische zorg]]  
 
'''Doelen:'''
 
*Bij Astma/COPD, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten risico inventarisatie, herkenning, diagnostiek en initiële behandeling conform de NHG- standaarden uitvoeren.
 
'''Werkwijze:'''
 
*Handleiding  [[3e Trimester]]
 
*Astma/COPD
 
*Diabetes Mellitus
 
*Programma's hart- en vaatziekten
 
*Bespreken voortgang en resultaten opdrachten
 
*Ondersteunend 'aiosonderwijs'
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Trimester 4 - SOLK">
 
'''Thema's:'''
 
*[[Leerlijn SOLK]]
 
'''Doelen:'''
 
*Kennismaken met diagnostiek bij lichamelijk onbegrepen klachten (toepassen NHG-Standaard)
 
*Patiënten met lichamelijk onbegrepen klachten effectief geruststellen en adviseren
 
*Naast somatische ook psychosociale en contextuele aspecten bespreken met de patiënt (SCEGS toepassen)
 
*Uitleggen welke cognitieve technieken ingezet kunnen worden in de begeleiding bij lichamelijk onbegrepen klachten
 
'''Werkwijze:'''
 
*Handleiding  [[4e Trimester]]
 
*Opdrachten lichamelijk onbegrepen klachten formuleren en uitvoeren
 
*Bespreken voortgang en resultaten opdrachten
 
*Ondersteunend 'aiosonderwijs
 
</accordion>
 
</div>
 
  
 
=== Praktijkleren ===
 
=== Praktijkleren ===
 +
De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:
 +
*'''Een voldoende en divers patiëntenaanbod'''. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
 +
*'''Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding'''. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
 +
**Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
 +
**Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
 +
**Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
 +
**Voortgangsgesprekken.
 +
Tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage heb je als aios de mogelijkheid een 2<sup>e</sup>-jaars geneeskundestudent te begeleiden. Meer informatie hierover vind je hier: [[Begeleiding geneeskundestudent]]
 +
=== Cursorisch onderwijs ===
 +
De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag.
  
==== Leren in de dagpraktijk ====
+
==== Themaonderwijs ====
De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:  
+
Tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage is een aantal keer themaonderwijs (zie [[Themaonderwijs in de opleiding|Themaonderwijs in de opleiding]]): 3 x een driekwart dag in de gemengde groepen en 7 x  themaonderwijs in de eigen groep. De onderwerpen zijn gerelateerd aan belangrijke leerlijnen tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage: ALK, Zorg voor het kind, Kennis en Wetenschap, Maatschappelijk handelen. Daarnaast is er aandacht voor de kernwaarde Persoonsgerichte zorg.<br />
* '''Een voldoende en divers patiëntenaanbod.''' Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.  
+
Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: [https://canvas.vu.nl/courses/61123 Canvaspagina Themaonderwijs].
* '''Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding.''' De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door: 
+
==== Landelijk onderwijs ====
** Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.  
+
In de tweede of derde maand van de opleiding neemt de aios deel aan de landelijke vierdaagse STARtclass Huisartsgeneeskunde I (spoedzorg in de huisartspraktijk). Deze cursus bereidt de aios voor op acute situaties, zowel op de praktijk als tijdens de ANW-diensten. Het afronden van de cursus is voorwaardelijk om gedurende de huisartsopleiding diensten op de post te kunnen doen. Meer informatie vind je hier: [[STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding|STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc]].
** Regelmatige (bij voorkeur wekelijkse) observatiespreekuren, naast ad-hoc-observaties.  
+
==== Supervisie ====
** Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
+
Het reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit komen tot gerichte leeractiviteiten en ontwikkelingen van het gedrag is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling als aios en huisarts. In de 1<sup>e</sup> huisartsstage is daarom tijdens de terugkomdagen ruimte gereserveerd voor supervisie, waarin gewerkt wordt aan verdieping ten aanzien van persoonlijke thema's in het werk. <br />
** Voortgangsgesprekken.  
+
In groepjes van drie worden aios gedurende tien bijeenkomsten door een supervisor begeleid. Dit onderwijs speelt zich dus buiten de fasegroep af. Zie pagina [[Supervisie]].
 +
==== Parallel- en parallel-koppeldagen ====
 +
Tijdens de 1<sup>e</sup> en 2<sup>e</sup> huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios.
 +
*Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk.
 +
*Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal.
  
==== Leren op de huisartsenpost ====
+
=== Verplichtingen en Leeractiviteiten ===
Een belangrijk deel van de huisartsenzorg wordt geleverd op de huisartsenpost (HAP). De aios draait daarom ook diensten op de HAP. Ook hier geldt dat de balans tussen zelfstandig werken en begeleiding essentieel is voor het leren en de patiëntveiligheid. De mate van zelfstandigheid van de aios op de HAP is geformaliseerd middels bekwaamheidsverklaringen. Zie de [[Leidraad diensten|Leidraad voor het leren dienstdoen.pdf]]
+
Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven. <br /><br />
 +
Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het [[IOP - Individueel OntwikkelPlan|Individueel OntwikkelPlan (IOP)]].
 +
<br /><br />
 +
Het overzicht van de verplichtingen in de 1<sup>e</sup> huisartsstage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|Verplichtingen]]. <br />
 +
Het overzicht van de leeractiviteiten in de 1<sup>e</sup> huisartsstage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|Overzicht belangrijke leeractiviteiten]]
  
==== Leren met praktijkopdrachten ====
+
=== Opbouw in trimesters ===
Praktijkopdrachten vormen een brug tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk. Een praktijkopdracht geeft richting aan het leren in de praktijk. De opleiding kent een aantal verplichte praktijkopdrachten. Daarnaast zijn er vrijwillige praktijkopdrachten of 'eigen opdrachten' die de aios voor zichzelf bedenkt om individuele leerdoelen te bereiken.  
+
Het onderwijs tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage is opgedeeld in vier trimesters.  
  
Leerdoelen en opdrachten worden vastgelegd in het [[IOP]]. Docent en opleider hebben een coachende rol bij het komen tot leerdoelen en zinvolle opdrachten. De aios krijgt aan het begin van het jaar toelichting op de opdrachten en geeft deze verder zelf vorm. De resultaten van deze opdrachten worden regelmatig besproken met de opleider en/of docent.  
+
<div class="accordion" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="1e trimester" class="show">
 +
==== 1e huisartsstage - 1e trimester ====
 +
In het 1<sup>e</sup> én 2<sup>e</sup> trimester van de huisartsopleiding staan de volgende thema's en competentiegebieden centraal:
 +
* '''Thema's:''' Spoedeisende zorg (acute problematiek) en Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen).
 +
*'''Competentiegebieden:''' arts-patiëntcommunicatie, medisch-technische vaardigheden en professionaliteit.
  
===== '''Opdrachttijd''' =====
+
De inhoud van deze inhoudelijke thema's en competentiegebieden zijn te vinden op de Wiki onder de leerlijnen:
Als richtlijn geldt dat er in het eerste jaar drie uur per week aan opdrachten gewerkt wordt. Een groot deel van deze tijd valt samen met het spreekuur: patiëntcontacten zijn doorgaans onderdeel van het uitwerken van de opdrachten. Voor de overige opdrachttijd mag de aios eveneens gebruik maken van de tijd in de praktijk. In overleg met opleider en praktijkassistent(e) wordt daartoe voldoende ruimte gemaakt in de agenda van de aios.
+
* [[Leerlijn spoedeisende zorg|Spoedeisende zorg]]
 +
* [[Leerlijn korte episode zorg|Korte episode zorg]]
 +
* [[Leerlijn communicatie|Communicatie]]
 +
* [[Leerlijn medisch handelen|Medisch handelen]]
 +
* [[Leerlijn professionaliteit|Professionaliteit]]
  
De vier verplichte opdrachten sluiten aan bij de vier hoofdthema's van de eerste fase:
+
==== Programmaonderdelen ====
# Acute aandoeningen
+
De aios is de hele eerste week van de opleiding in de praktijk. In de tweede week is de aios twee dagen op het instituut. Deze twee dagen staan in het teken van kennismaking met elkaar en met de opleiding.
# Veelvoorkomende aandoeningen
+
<br /><br />
# Veelvoorkomende chronische aandoeningen
+
In het 1<sup>e</sup> trimester komt o.a. een toelichting op:
# SOLK 
+
* waarom deze thema's en competenties centraal staan;
 +
* de vaste onderdelen van [[Huisartsopleiding VUmc#De terugkomdag|de terugkomdag]];
 +
* de vaste onderdelen in de [[Toetsprogramma HOVUmc#4. Beoordelingscyclus|beoordelingscyclus]];
 +
* de [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|verplichtingen en overige activiteiten]];
 +
* de eisen die gesteld worden aan het dienstdoen op de huisartsenpost (verplicht aantal diensten, inwerkprogramma, cursus AED-reanimatie, zie: [[Leidraad voor het leren dienstdoen]];
 +
* de werking van de Wiki en Canvas.
  
=== Instituutsonderwijs ===
+
De presentaties van de aios staan in deze periode in het teken van Spoedeisende zorg of Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen). De self-assessmentformulieren [[Media:Self-Assessment_Acute_Problematiek.pdf |self-assessment Acute Problematiek]],[[:Media:Self-assessment Top 20 veel voorkomend.docx|Top 20]] of [[Niveau bespreken huisarts-specifieke technische vaardigheden|Vaardigheden]] kunnen de aios helpen gericht een onderwerp te kiezen.
Drie tot vier keer per maand komen de aios naar de terugkomdag op het instituut, in vaste groepen van circa 14 aios en 2 docenten: een huisarts en een gedragswetenschappelijk docent. De vast terugkomdag in de eerste fase is de dinsdag, in de tweede fase de donderdag. Het instituutsonderwijs heeft als doel het praktijkleren te ondersteunen en te verdiepen. het instituutsonderwijs is deels vraaggestuurd: de aios en docenten kiezen, binnen de kaders van het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk OpleidingsPlan]], zelf welke onderwerpen zij aan bod laten komen, en in welke vorm.
+
<br /><br />
 +
Het onderwijs door de docenten richt zich voor een groot deel op arts-patiëntcommunicatie: het opfrissen en uitbreiden van de basiscommunicatievaardigheden. Dit wordt na zes maanden afgesloten met de [[BasisConsultvoeringsToets]] (BCT).
 +
<br /><br />
 +
Verder is er aandacht voor de [[leerlijn professionaliteit]] en dat met name het onderdeel reflecteren. De docenten leggen het doel van reflecteren uit en stellen regels omtrent reflecteren vast met de groep.
 +
<br /><br />
 +
De docenten introduceren de [[Step-by-Step methode]] voor het bespreken van een door een aios ingebrachte casus. Vooral acute problemen, die diagnostisch of qua beleid niet eenduidig zijn, lenen zich hier goed voor.
 +
<br /><br />
 +
Mogelijke andere leeractiviteiten dan genoemd in [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|het toetsprogramma]] zijn in het 1<sup>e</sup> trimester:
 +
*'''Inhoud van de huisartsentas'''
 +
Waarom heb je een huisartsentas? Neem je eigen tas mee en laat hem zien, wat heb je zoals bij je aan spullen?
 +
*'''De ampullenetui'''
 +
Hoe zorg je ervoor dat je de juiste spullen krijgt?
 +
*'''Self-assessment acute en veelvoorkomende klachten'''
 +
Zie [[Media:Self-Assessment_Acute_Problematiek.pdf |self-assessment Acute Problematiek]] en [[:Media:Self-assessment Top 20 veel voorkomend.docx|Top 20 veel voorkomende klachten, self-assessment]]*. De aios bespreken in duo’s, op basis van de ingevulde self-assessments, waar hun sterke en zwakkere punten liggen. De docent inventariseert vervolgens actief welke expertise er in de groep aanwezig is ten aanzien van acute problematiek. Ook licht de docent toe waarom het diensten doen op de HAP cruciaal is om de benodigde ervaring met acute problematiek op te doen.  
  
De opbouw van de terugkomdag kent een aantal vaste onderdelen:
+
*'''Self-assessment vaardigheden'''
* Reflectieonderwijs
+
Zie [[Niveau bespreken huisarts-specifieke technische vaardigheden|niveau bespreken technische vaardigheden]]. De docent stimuleert de aios om vooral ook met de opleider te bespreken hoe vaardig de aios zich voelt, zowel op het gebied van basisartsvaardigheden als op het gebied van huisartsspecifieke vaardigheden. De docent benadrukt dat ook de basisartsvaardigheden (zoals lichamelijk onderzoek) vaak nog veel oefening behoeft en stimuleert dat samen met de opleider te doen. De docent wijst op de verplichtingen van een dagelijks leergesprek, naast een - liefst wekelijks - [[om-en-om spreekuur]]. De docent laat op de Wiki de leerlijn Medisch handelen zien met de betreffende documenten over technische vaardigheden.
* Aiosonderwijs
+
<br /><br />
* Docentonderwijs/training
+
Zie verder de overzichten van [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|verplichtingen]] en [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|belangrijke leeractiviteiten]].
* Expertonderwijs
+
</accordion>
* Supervisie
+
<accordion parent="accordion" heading="2e trimester">
* Individuele begeleiding aios en koppel
+
==== 1e huisartsstage - 2e trimester ====
 +
In het 1<sup>e</sup> én 2<sup>e</sup> trimester van de huisartsopleiding staan de volgende thema's en competentiegebieden centraal:
 +
* '''Thema's:''' Spoedeisende zorg (acute problematiek) en Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen).
 +
*'''Competentiegebieden:''' arts-patiëntcommunicatie, medisch-technische vaardigheden en professionaliteit.
  
==== Reflectieonderwijs ====
+
De inhoud van deze inhoudelijke thema's en competentiegebieden zijn te vinden op de Wiki onder de leerlijnen:
Feedback en reflectie zijn essentieel voor het zelfsturend leren van de aios. In het onderwijs is daarom ruimte gereserveerd voor reflectierondes. Aios leggen casus en dilemma's voor aan hun groepsgenoten en docenten. Door reflectie en feedback op deze praktijkervaringen krijgt de aios meer grip op de ervaring, en handvatten voor de verdere professionele ontwikkeling. Dit kan leiden tot gerichte leeractiviteiten. De ingebrachte vragen uit de praktijk kunnen ook richting geven aan de planning van het onderwijs in de groep. Zie handleiding reflectie.
+
* [[Leerlijn spoedeisende zorg|Spoedeisende zorg]]
 +
* [[Leerlijn korte episode zorg|Korte episode zorg]]
 +
* [[Leerlijn communicatie|Communicatie]]
 +
* [[Leerlijn medisch handelen|Medisch handelen]]
 +
* [[Leerlijn professionaliteit|Professionaliteit]]
  
==== Aiosonderwijs ====
+
==== Programmaonderdelen ====
De aiosgroep kiest welke onderwerpen aandacht moeten krijgen in het groepsonderwijs. Bij de voorbereiding en uitvoering daarvan hebben aios een actieve rol. Het is de verantwoordelijkheid van de docenten om de kwaliteit van het aiosonderwijs te borgen; zij doen dit door het actief begeleiden van de aios in de voorbereiding en door het geven van feedback op vorm en inhoud van het uitgevoerde aiosonderwijs. Het is daarbij van belang dat het onderwijs aansluit op de leerwensen van de groep. Op de [[Hoofdpagina|Wiki-homepage]] zijn per thema en per competentiegebied onderwijsbouwstenen te vinden die behulpzaam zijn bij het voorbereiden en vormgeven van dit onderwijs.
+
De start van het 2<sup>e</sup> trimester markeert een pas op de plaats: wat heeft de aios allemaal al geleerd en waar moet de aandacht de komende tijd naartoe gaan? Daarbij zijn de volgende onderwerpen van belang:
 +
*Wat heeft de aios al wel en nog niet gezien? Hier kan de [[Top 50 incidentie|incidentie-top 50]] behulpzaam zijn (thuis invullen). Dit is geen scorelijst zoals de top 20, maar wel als zodanig te gebruiken.
 +
*Hoe gaat het met de ontwikkeling van de vaardigheden? Hier kan het voor de aios en opleider nuttig zijn de Wegwijzer voor Vaardigheden nog eens door te nemen met de vraag in hoeverre de verschillende vaardigheden (samen met de opleider) aandacht behoeven.
 +
*Hoe gaat het in de praktijk met het [[om-en-om spreekuur]] en de [[leergesprekken]]?
 +
*Hoe gaat het met de progressie op het competentiegebied communicatie, ook met het oog op de [[BasisConsultvoeringsToets]]?
 +
De aios heeft het '''eerste voortgangsgesprek''' met opleider en docent. Hoe bereidt de aios zich op deze gesprekken voor? Hoe zorgt de aios dat deze daar ook zelf regie op voert, in het kader van het zelfsturend leren? <br /><br />
 +
Daarbij maakt de aios een start met [[IOP - Individueel OntwikkelPlan|Individueel OntwikkelPlan (IOP)]]. Vanaf het eerste voortgangsgesprek (5<sup>e</sup> maand) beschrijft de aios de leerdoelen in het IOP, dat een plaats krijgt in het ontwikkelingsdossier in het e-portfolio. Het IOP is een verplicht onderdeel van de opleiding. Het doel van het IOP is het ondersteunen van de zelfsturing in het leren. De aios maakt bewuste keuzes en zoekt daarover actief het gesprek met de opleider en/of de docent.<br /><br />
 +
Het onderwijs door de docenten richt zich in deze fase voor een groot deel op arts-patiëntcommunicatie. Dit onderwijs staat in het teken van het ophalen en uitbreiden van de '''basiscommunicatievaardigheden'''. Dit wordt afgesloten met de [[BasisConsultvoeringsToets]] (BCT). Ter voorbereiding hierop bekijken aios ook elkaars video’s en geven elkaar tips en tops. <br /><br />
 +
Docenten bereiden de aios ook voor op de PICO/CAT die volgt in het 3<sup>e</sup> trimester: Hoe zoek je zaken op? Waar zoek je? Hoe formuleer je een goede vraag?<br /><br />
 +
Het aiosonderwijs staat ook in deze periode in het teken van de inhoudelijke thema's. Bij de keuze kan de besproken top 50 als inspiratie dienen, evenals de behoefte aan verdere verdieping in acute casuïstiek: [[Aiosonderwijs]].<br /><br />
 +
Ook vindt de eerste zelfstandige week plaats. Deze wordt in de groep voor- en nabesproken. <br /><br />
 +
Mogelijke andere leeractiviteiten dan genoemd in [[Toetsprogramma HOVUmc|het toetsprogramma]] of [[[[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|het overzicht van leeractiviteiten]] zijn in het 2<sup>e</sup> trimester:
 +
*'''Acute problematiek en diensten doen''' <br />
 +
In de groep plenair inventariseren hoeveel diensten de aios hebben gedaan en met welke acute aandoeningen ze daarmee geconfronteerd zijn. Zijn die ook regelmatig ingebracht in de groep om hier gezamenlijk van te leren (bijvoorbeeld via de [[Step-by-Step methode]])? Hoe zelfstandig werkt de aios? Hoe beschikbaar is de opleider? Is dit goed op elkaar afgestemd? De hao observeert veelvuldig op de HAP. De hulp van de hao bij het leren van spoedeisende zorg verlenen is doorgaans onmisbaar. Met name het samen visitediensten doen is belangrijk.
 +
*'''Self-assessment top 50''' <br />
 +
De aios bespreken, bijvoorbeeld in trio's, het thuis ingevulde self-assessment top 50. Bij toerbeurt worden de ingevulde lijsten (3x15 minuten) doorgenomen. steeds staat 15 minuten lang een aios centraal; deze licht toe wat hij/zij nog wil leren en hoe dat aangepakt zal worden. De twee collega-aios treden hierbij op als consulent: ze geven gevraagd en ongevraagd advies over hoe de inbrenger zich iets eigen zou kunnen maken.<br />
 +
[[Top 50 incidentie|Top 50 incidentie - Wiki HOVUmc]]
 +
*'''Medicatievoorschrijfbeleid''' <br />
 +
Ondanks de NHG-Standaarden en andere huisartsgeneeskundige richtlijnen zijn er grote verschillen in voorschrijfbeleid tussen huisartspraktijken. Door middel van deze opdracht toets je je eigen voorschrijfgedrag aan de richtlijnen.<br />
 +
Doel: Rationaliseren van je voorschrijfbeleid voor de Top 20 Veel voorkomende aandoeningen.<br />
 +
Activiteiten:
 +
#Vul de [https://www.hovumc.nl/doc/formulieren/Keuzeopdracht_2_-_Top_20_Voorschrijfbeleid.docx Keuzeopdracht 2 - Top 20 Voorschrijfbeleid.docx] in. Geef aan welke medicijnen je nu voorschrijft en hoe je tot die keuze bent gekomen (van hao geleerd, uit Repertorium, al in ziekenhuis zo geleerd etc.).
 +
#Toets vervolgens deze ingevulde lijst aan de richtlijnen uit de NHG-Standaarden en het Farmacotherapeutisch Kompas; kijk in dit laatste ook naar de prijzen van de medicatie!
 +
#Noteer de verschillen tussen wat je nu doet en ‘hoe het zou moeten’.
 +
#Neem de ingevulde lijst en de genoteerde verschillen mee naar het instituutsonderwijs, wissel uit in een subgroep van aios die dezelfde opdracht heeft gedaan en kom gezamenlijk tot een consensuslijst voor de top-20.
 +
#Presenteer deze in de kerngroep en bediscussieer de gemaakte keuzes.
 +
Resultaat: Een kostenbewuste lijst met voorkeursmiddelen voor de Top 20 van veel voorkomende aandoeningen.<br />
 +
Tijd: voorbereiding 1,5-2 uur, instituutsonderwijs 2 uur.<br />
 +
Nabespreking: Bespreek de lijst na met je hao en bespreek of jij (jullie?) volgens die lijst zal (zullen) gaan voorschrijven.
 +
<br /><br />
 +
Zie verder de overzichten van [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|verplichtingen]] en [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|belangrijke leeractiviteiten]].
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="3e trimester">
 +
==== 1e huisartsstage - 3e trimester ====
 +
In het 3<sup>e</sup> trimester verschuift de aandacht qua thema naar de veelvoorkomende chronische aandoeningen. Zie het [[Leerlijn chronische zorg|thema Chronische zorg]] met de bijbehorende KBA's op deze Wiki. Soms wordt er ook al een aanvang gemaakt met het  [[Leerlijn ALK|thema ALK]], zodat een aios voldoende tijd heeft om een of meer ALK-patiënten te volgen. <br /><br />
 +
De basisconsultvoeringstoets is (bijna) achter de rug; dat geeft ruimte voor andere onderwerpen op de terugkomdag en in de praktijk.<br /><br />
 +
De eerste voortgangsgesprekken met opleider en docent zijn geweest. De aios heeft een IOP en werkt toenemend zelfsturend aan de leerdoelen. De aios betrekt daar ook het thema Chronische zorg met de bijbehorende KBA's bij.
  
==== Docentonderwijs en training ====
+
==== Programmaonderdelen ====
Naast het aiosonderwijs is er onderwijs door de docenten. Docenten hebben hun eigen expertisegebieden. Zo geven gedragswetenschappelijk docenten onder meer trainingen in samenwerken en arts-patiëntcommunicatie. Huisartsdocenten geven onderwijs over medisch-inhoudelijke onderwerpen, bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw thema.
+
De [[Supervisie|supervisie]] gaat van start. Dat betekent dat veel van de terugkomdagen in de vaste groep korter worden. Op deze dagen moet er een nieuwe balans gevonden worden tussen reflectieonderwijs en medisch inhoudelijk onderwijs.<br /><br />
 +
Ook gaat de aios een dag de werkzaamheden van de praktijkassistent overnemen. Dit kan op de dag zijn dat de praktijkassistent naar het instituut komt ([[Praktijkassistentendag|de pa-dag]]), maar ook op een andere dag.<br /><br />
 +
Aios maken een PICO/CAT en doen een peer-assessment. Ook oefenen ze met SCEGS. <br /><br />
 +
Het onderwijs van docenten richt zich op veel voorkomende chronische ziekten:
 +
*diabetes mellitus
 +
*astma/COPD
 +
*spirometrie
 +
*hart- en vaatziekten
 +
Aios kunnen als opdracht krijgen op per chronische zieke een of twee chronisch zieke patiënten te volgen, of om bijvoorbeeld na te gaan hoeveel COPD-patiënten gecodeerd zijn, bij wie ze onder controle zijn, of ze roken en of ze de juiste medicatie gebruiken. Daarmee oefenen ze ook meteen praktijkmanagement. <br /><br />
 +
Het aios onderwijs staat in dit trimester in het teken van chronische zorg. <br /><br />
 +
Zie verder de overzichten van [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|verplichtingen]] en [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|belangrijke leeractiviteiten]].
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="4e trimester">
 +
==== 1e huisartsstage - 4e trimester ====
 +
In het 4<sup>e</sup> trimester verschuift de aandacht qua thema naar patiënten met Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK). Zie hiervoor op de Wiki de [[leerlijn ALK]] met de bijbehorende KBA's.<br /><br />
 +
De 9<sup>e</sup>-maands voortgangsgesprekken met opleider en docent zijn geweest, met bijbehorende voortgangsadviezen; een moment van bezinning op de voortgang en het vaststellen van nieuwe doelen. De aios heeft en onderhoudt een IOP en werkt toenemend zelfsturend aan de leerdoelen. De aios betrekt daar nu ook het thema ALK met de bijbehorende KBA's bij.<br /><br />
 +
De supervisiebijeenkomsten zijn in volle gang. Dat betekent dat veel van de terugkomdagen in de vaste groep korter zijn dan in het eerste half jaar en vraagt om een goede balans tussen het reflectie-onderwijs en het medisch inhoudelijk onderwijs.
  
==== Expertonderwijs ====
+
==== Programmaonderdelen ====
Expertonderwijs is onderwijs dat wordt gegeven door een expert op een bepaald vakgebied. Tijdens de eerste huisartsstage is de hoeveelheid expertonderwijs beperkt tot de landelijke STARtclass Huisartsgeneeskunde I en daarnaast in totaal twee a drie themadagen rond Zorg voor het kind, Klinisch redeneren en Chronische zorg.
+
Het aiosonderwijs staat in dit trimester in het teken van [[Leerlijn ALK|ALK]].<br />
 
+
Deze leerlijn biedt een grote hoeveelheid instructiefilmpjes, bouwstenen en een serie van drie onderwijsprogramma’s. <br /><br />
==== Supervisie ====
+
Zie verder de overzichten van [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|verplichtingen]] en [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|belangrijke leeractiviteiten]].
Het reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit komen tot gerichte leeractiviteiten en ontwikkelingen van het gedrag is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling als aios en huisarts. In het onderwijs is daarom in de eerste huisartsstage ruimte gereserveerd voor supervisie, waarin er gewerkt wordt aan verdieping ten aanzien van persoonlijke thema's in het werk. In groepjes van drie worden aios gedurende tien bijeenkomsten door een supervisor begeleid. Dit onderwijs speelt zich dus buiten de fasegroep af. Zie [[Supervisie 1e Huisartsstage]].  
+
</accordion>
 
+
</div>
==== Evaluatie en planning ====
 
Om het cursorisch onderwijs voor een komende periode voor te bereiden zijn er op de terugkomdag regelmatig evaluatie- en planningsmomenten nodig. Hier wordt teruggekeken naar de voorafgaande periode (wat beviel, wat werd gemist) en vooruitgekeken naar het onderwijs in de komende periode (leerwensen aios binnen het kader van de opleidingsperiode en andere wensen). Er worden afspraken gemaakt over wie wat gaat doen.
 
 
 
==== Individuele begeleiding aios en koppel ====
 
Op de terugkomdag is er tijd voor individuele begeleiding van de aios door de docenten. Individuele begeleiding vindt ook plaats binnen de digitale leeromgeving [https://canvas.vu.nl/login/canvas Canvas] waar de docenten inhoudelijk kunnen reageren op bestanden die de aios uploadt, zoals het Individueel ontwikkelingsplan (IOP). Naast de aios begeleidt de docent ook dienst opleider (tijdens de parallel- en koppeldagen) en het aios-opleiderkoppel, bijvoorbeeld door praktijkbezoeken af te leggen en voortgangsgesprekken bij te wonen. We spreken hierbij van samenwerking rond het leren van de aios in de ''driehoek'' van aios-opleider-docent.
 
 
 
=== Voortgang en beoordeling ===
 
Elke vier maanden zijn er voortgangsgesprekken, zowel tussen aios en opleider als tussen aios en docent. De competentieontwikkeling van de aios in de afgelopen periode wordt besproken en er wordt vooruitgekeken naar welke leerdoelen centraal zullen staan in de volgende periode. De aios heeft hierin een actieve rol en maakt inzichtelijk aan opleider en docent hoe ver deze is ten opzichte van het competentieprofiel huisarts. De competentieboordelingslijst [[ComBeL]] dient hierbij als onderlegger en beoordelingsinstrument. De thema's van het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk OpleidingsPlan]] (LOP) geven de context waartegen de competentieontwikkeling wordt bezien. Zo zal de competentie Communicatie tijdens de eerste huisartsstage beoordeeld worden in de context van een consult rond een veelvoorkomende klacht, of in de context van een spoedeisend consult.
 
 
 
Twee keer per jaar maakt de aios de Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets (LHK). Na zes maanden is er de BasisConsultvoeringsToets (BCT), waarin de arts-patiëntcommunicatie door externe beoordelaars middels video-opnames wordt getoetst.
 
 
 
Opleider en docent hebben een coachende rol bij de leeractiviteiten van de aios. Daarnaast hebben opleider en docent een beoordelende rol bij de competentieontwikkeling van de aios. De aios is verantwoordelijk voor de verslaglegging van alle voortgangs- en beoordelingsmomenten in het [https://www.portfolio-artsenopl.nl/hn/ e-portfolio]. Dit staat uitgebreid beschreven op de Wiki-pagina [[Toetsing en beoordeling|Toetsing en Beoordeling]]. Op de pagina [[Verplichtingen aios]] staat een overzicht van alle verplichtingen per stage.
 
  
 
{{witregel}}
 
{{witregel}}
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />1e Huisartsstage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 16%; background-color:#228b22;" |'''[[Verplichtingen Klinische stage|<span style="color:white">Klinische<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 2%; background-color: white;" |
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#4aa6ff;" |'''[[Verplichtingen CZ stage|<span style="color:white">CZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#1c86ee;" |'''[[Verplichtingen GGZ stage|<span style="color:white">GGZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#1874cd;" |'''[[Verplichtingen 2e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />2e Huisartsstage</span>]]'''
 
|}
 
 
=== Individualisering opleiding ===
 
Binnen het beschreven curriculum heeft de aios veel te kiezen. Aios met relevante werkervaring voorafgaand aan de opleiding kunnen vrijstellingen voor stages aanvragen. Aios hebben, binnen wettelijke kaders, een rol in het kiezen van welk soort externe stage zij willen volgen. Dit alles wordt vastgelegd in het Individueel opleidingsschema (IOS). In de tweede fase is er een aanbod van expertonderwijs en zijn er differentiatiemogelijkheden. Congresbezoek kan een aantal terugkomdagen vervangen. Bestuursactiviteiten bij de LOVAH (Landelijke Organisatie van Aspirant Huisartsen) kunnen deels in opleidingstijd worden gedaan.
 
=== Onderwijsinformatiesystemen ===
 
Binnen de huisartsopleiding werken we met verschillende digitale systemen:
 
* [[E-portfolio]]. Een online portfolio waarin de aios opneemt: alle ComBel's en voortgangsadviezen, alsmede de reflectieverslagen na de voortgangsgesprekken, de verklaringen dienstdoen, supervisiebeoordelingen.
 
* [[Canvas]]. De interactieve digitale leeromgeving waarop de aios binnen zijn/haar groep kan communiceren over inhoudelijke en praktische zaken, zoals voortgang in het individueel ontwikkelingsplan, literatuur, presentaties. Ook het rooster is opgenomen in Canvas.
 
* [https://hovumc.nl/wiki HOVUmc-Wiki]. Deze open, online informatiebron bevat een groot aantal onderwijsbouwstenen, gerangschikt onder vijftien [[leerlijnen]]. Een bouwsteen bevat informatie over een bepaald onderwerp. De bouwstenen zijn bruikbaar bij het maken van onderwijs door aios en docenten, ter ondersteuning van het praktijkleren, voor zelfstudie en voor leergesprekken. Naast onderwijsinhoudelijke informatie bevat de Wiki alle handleidingen en regelgeving van de opleiding.
 
* [[Video opnames van consulten|Video-platform]]. Dit is een beveiligde online omgeving waar aios video-opnames van consulten uploaden om later terug te kijken met de opleider, de docenten of de terugkomdaggroep. Ook vindt via dit platform de beoordeling voor de BasisConsultvoeringsToets en de consultvoeringstoets van de tweede huisartsstage plaats.
 
* [[Webmail]]. Iedere aios krijgt voor de duur van de opleiding een eigen VUmc-account.
 
 
{{witregel}}
 
 
 
<big>'''Overzicht stagehandleidingen'''</big>
 
<big>'''Overzicht stagehandleidingen'''</big>
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"

Huidige versie van 26 jun 2023 om 11:05


1e Huisartsstage

Onderwijscoördinatoren
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Teamleider
Sanne Kateman

Assistent teamleider
Carolien van der Storm

1e Huisartsstage

Handleiding 1e huisartsstage

Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de 1e huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar de pagina Huisartsopleiding VUmc.

Doelen en globale inhoud

In deze stage leert de aios het dagelijks werk van de huisarts uit te voeren. Huisartsgeneeskundige kennis en vaardigheden, besliskunde en arts-patiëntcommunicatie staan daarbij centraal. De volgende thema's uit het Landelijk OpleidingsPlan krijgen extra aandacht:

Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee keer een volledige week zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor Verplichtingen en Leeractiviteiten.

Praktijkleren

De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:

  • Een voldoende en divers patiëntenaanbod. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
  • Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
    • Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
    • Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
    • Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
    • Voortgangsgesprekken.

Tijdens de 1e huisartsstage heb je als aios de mogelijkheid een 2e-jaars geneeskundestudent te begeleiden. Meer informatie hierover vind je hier: Begeleiding geneeskundestudent

Cursorisch onderwijs

De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag.

Themaonderwijs

Tijdens de 1e huisartsstage is een aantal keer themaonderwijs (zie Themaonderwijs in de opleiding): 3 x een driekwart dag in de gemengde groepen en 7 x themaonderwijs in de eigen groep. De onderwerpen zijn gerelateerd aan belangrijke leerlijnen tijdens de 1e huisartsstage: ALK, Zorg voor het kind, Kennis en Wetenschap, Maatschappelijk handelen. Daarnaast is er aandacht voor de kernwaarde Persoonsgerichte zorg.
Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: Canvaspagina Themaonderwijs.

Landelijk onderwijs

In de tweede of derde maand van de opleiding neemt de aios deel aan de landelijke vierdaagse STARtclass Huisartsgeneeskunde I (spoedzorg in de huisartspraktijk). Deze cursus bereidt de aios voor op acute situaties, zowel op de praktijk als tijdens de ANW-diensten. Het afronden van de cursus is voorwaardelijk om gedurende de huisartsopleiding diensten op de post te kunnen doen. Meer informatie vind je hier: STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc.

Supervisie

Het reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit komen tot gerichte leeractiviteiten en ontwikkelingen van het gedrag is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling als aios en huisarts. In de 1e huisartsstage is daarom tijdens de terugkomdagen ruimte gereserveerd voor supervisie, waarin gewerkt wordt aan verdieping ten aanzien van persoonlijke thema's in het werk.
In groepjes van drie worden aios gedurende tien bijeenkomsten door een supervisor begeleid. Dit onderwijs speelt zich dus buiten de fasegroep af. Zie pagina Supervisie.

Parallel- en parallel-koppeldagen

Tijdens de 1e en 2e huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios.

  • Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk.
  • Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal.

Verplichtingen en Leeractiviteiten

Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven.

Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het Individueel OntwikkelPlan (IOP).

Het overzicht van de verplichtingen in de 1e huisartsstage staat hier: Verplichtingen.
Het overzicht van de leeractiviteiten in de 1e huisartsstage staat hier: Overzicht belangrijke leeractiviteiten

Opbouw in trimesters

Het onderwijs tijdens de 1e huisartsstage is opgedeeld in vier trimesters.

1e huisartsstage - 1e trimester

In het 1e én 2e trimester van de huisartsopleiding staan de volgende thema's en competentiegebieden centraal:

  • Thema's: Spoedeisende zorg (acute problematiek) en Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen).
  • Competentiegebieden: arts-patiëntcommunicatie, medisch-technische vaardigheden en professionaliteit.

De inhoud van deze inhoudelijke thema's en competentiegebieden zijn te vinden op de Wiki onder de leerlijnen:

Programmaonderdelen

De aios is de hele eerste week van de opleiding in de praktijk. In de tweede week is de aios twee dagen op het instituut. Deze twee dagen staan in het teken van kennismaking met elkaar en met de opleiding.

In het 1e trimester komt o.a. een toelichting op:

De presentaties van de aios staan in deze periode in het teken van Spoedeisende zorg of Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen). De self-assessmentformulieren self-assessment Acute Problematiek,Top 20 of Vaardigheden kunnen de aios helpen gericht een onderwerp te kiezen.

Het onderwijs door de docenten richt zich voor een groot deel op arts-patiëntcommunicatie: het opfrissen en uitbreiden van de basiscommunicatievaardigheden. Dit wordt na zes maanden afgesloten met de BasisConsultvoeringsToets (BCT).

Verder is er aandacht voor de leerlijn professionaliteit en dat met name het onderdeel reflecteren. De docenten leggen het doel van reflecteren uit en stellen regels omtrent reflecteren vast met de groep.

De docenten introduceren de Step-by-Step methode voor het bespreken van een door een aios ingebrachte casus. Vooral acute problemen, die diagnostisch of qua beleid niet eenduidig zijn, lenen zich hier goed voor.

Mogelijke andere leeractiviteiten dan genoemd in het toetsprogramma zijn in het 1e trimester:

  • Inhoud van de huisartsentas

Waarom heb je een huisartsentas? Neem je eigen tas mee en laat hem zien, wat heb je zoals bij je aan spullen?

  • De ampullenetui

Hoe zorg je ervoor dat je de juiste spullen krijgt?

  • Self-assessment acute en veelvoorkomende klachten

Zie self-assessment Acute Problematiek en Top 20 veel voorkomende klachten, self-assessment*. De aios bespreken in duo’s, op basis van de ingevulde self-assessments, waar hun sterke en zwakkere punten liggen. De docent inventariseert vervolgens actief welke expertise er in de groep aanwezig is ten aanzien van acute problematiek. Ook licht de docent toe waarom het diensten doen op de HAP cruciaal is om de benodigde ervaring met acute problematiek op te doen.

  • Self-assessment vaardigheden

Zie niveau bespreken technische vaardigheden. De docent stimuleert de aios om vooral ook met de opleider te bespreken hoe vaardig de aios zich voelt, zowel op het gebied van basisartsvaardigheden als op het gebied van huisartsspecifieke vaardigheden. De docent benadrukt dat ook de basisartsvaardigheden (zoals lichamelijk onderzoek) vaak nog veel oefening behoeft en stimuleert dat samen met de opleider te doen. De docent wijst op de verplichtingen van een dagelijks leergesprek, naast een - liefst wekelijks - om-en-om spreekuur. De docent laat op de Wiki de leerlijn Medisch handelen zien met de betreffende documenten over technische vaardigheden.

Zie verder de overzichten van verplichtingen en belangrijke leeractiviteiten.

1e huisartsstage - 2e trimester

In het 1e én 2e trimester van de huisartsopleiding staan de volgende thema's en competentiegebieden centraal:

  • Thema's: Spoedeisende zorg (acute problematiek) en Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen).
  • Competentiegebieden: arts-patiëntcommunicatie, medisch-technische vaardigheden en professionaliteit.

De inhoud van deze inhoudelijke thema's en competentiegebieden zijn te vinden op de Wiki onder de leerlijnen:

Programmaonderdelen

De start van het 2e trimester markeert een pas op de plaats: wat heeft de aios allemaal al geleerd en waar moet de aandacht de komende tijd naartoe gaan? Daarbij zijn de volgende onderwerpen van belang:

  • Wat heeft de aios al wel en nog niet gezien? Hier kan de incidentie-top 50 behulpzaam zijn (thuis invullen). Dit is geen scorelijst zoals de top 20, maar wel als zodanig te gebruiken.
  • Hoe gaat het met de ontwikkeling van de vaardigheden? Hier kan het voor de aios en opleider nuttig zijn de Wegwijzer voor Vaardigheden nog eens door te nemen met de vraag in hoeverre de verschillende vaardigheden (samen met de opleider) aandacht behoeven.
  • Hoe gaat het in de praktijk met het om-en-om spreekuur en de leergesprekken?
  • Hoe gaat het met de progressie op het competentiegebied communicatie, ook met het oog op de BasisConsultvoeringsToets?

De aios heeft het eerste voortgangsgesprek met opleider en docent. Hoe bereidt de aios zich op deze gesprekken voor? Hoe zorgt de aios dat deze daar ook zelf regie op voert, in het kader van het zelfsturend leren?

Daarbij maakt de aios een start met Individueel OntwikkelPlan (IOP). Vanaf het eerste voortgangsgesprek (5e maand) beschrijft de aios de leerdoelen in het IOP, dat een plaats krijgt in het ontwikkelingsdossier in het e-portfolio. Het IOP is een verplicht onderdeel van de opleiding. Het doel van het IOP is het ondersteunen van de zelfsturing in het leren. De aios maakt bewuste keuzes en zoekt daarover actief het gesprek met de opleider en/of de docent.

Het onderwijs door de docenten richt zich in deze fase voor een groot deel op arts-patiëntcommunicatie. Dit onderwijs staat in het teken van het ophalen en uitbreiden van de basiscommunicatievaardigheden. Dit wordt afgesloten met de BasisConsultvoeringsToets (BCT). Ter voorbereiding hierop bekijken aios ook elkaars video’s en geven elkaar tips en tops.

Docenten bereiden de aios ook voor op de PICO/CAT die volgt in het 3e trimester: Hoe zoek je zaken op? Waar zoek je? Hoe formuleer je een goede vraag?

Het aiosonderwijs staat ook in deze periode in het teken van de inhoudelijke thema's. Bij de keuze kan de besproken top 50 als inspiratie dienen, evenals de behoefte aan verdere verdieping in acute casuïstiek: Aiosonderwijs.

Ook vindt de eerste zelfstandige week plaats. Deze wordt in de groep voor- en nabesproken.

Mogelijke andere leeractiviteiten dan genoemd in het toetsprogramma of [[het overzicht van leeractiviteiten zijn in het 2e trimester:

  • Acute problematiek en diensten doen

In de groep plenair inventariseren hoeveel diensten de aios hebben gedaan en met welke acute aandoeningen ze daarmee geconfronteerd zijn. Zijn die ook regelmatig ingebracht in de groep om hier gezamenlijk van te leren (bijvoorbeeld via de Step-by-Step methode)? Hoe zelfstandig werkt de aios? Hoe beschikbaar is de opleider? Is dit goed op elkaar afgestemd? De hao observeert veelvuldig op de HAP. De hulp van de hao bij het leren van spoedeisende zorg verlenen is doorgaans onmisbaar. Met name het samen visitediensten doen is belangrijk.

  • Self-assessment top 50

De aios bespreken, bijvoorbeeld in trio's, het thuis ingevulde self-assessment top 50. Bij toerbeurt worden de ingevulde lijsten (3x15 minuten) doorgenomen. steeds staat 15 minuten lang een aios centraal; deze licht toe wat hij/zij nog wil leren en hoe dat aangepakt zal worden. De twee collega-aios treden hierbij op als consulent: ze geven gevraagd en ongevraagd advies over hoe de inbrenger zich iets eigen zou kunnen maken.
Top 50 incidentie - Wiki HOVUmc

  • Medicatievoorschrijfbeleid

Ondanks de NHG-Standaarden en andere huisartsgeneeskundige richtlijnen zijn er grote verschillen in voorschrijfbeleid tussen huisartspraktijken. Door middel van deze opdracht toets je je eigen voorschrijfgedrag aan de richtlijnen.
Doel: Rationaliseren van je voorschrijfbeleid voor de Top 20 Veel voorkomende aandoeningen.
Activiteiten:

  1. Vul de Keuzeopdracht 2 - Top 20 Voorschrijfbeleid.docx in. Geef aan welke medicijnen je nu voorschrijft en hoe je tot die keuze bent gekomen (van hao geleerd, uit Repertorium, al in ziekenhuis zo geleerd etc.).
  2. Toets vervolgens deze ingevulde lijst aan de richtlijnen uit de NHG-Standaarden en het Farmacotherapeutisch Kompas; kijk in dit laatste ook naar de prijzen van de medicatie!
  3. Noteer de verschillen tussen wat je nu doet en ‘hoe het zou moeten’.
  4. Neem de ingevulde lijst en de genoteerde verschillen mee naar het instituutsonderwijs, wissel uit in een subgroep van aios die dezelfde opdracht heeft gedaan en kom gezamenlijk tot een consensuslijst voor de top-20.
  5. Presenteer deze in de kerngroep en bediscussieer de gemaakte keuzes.

Resultaat: Een kostenbewuste lijst met voorkeursmiddelen voor de Top 20 van veel voorkomende aandoeningen.
Tijd: voorbereiding 1,5-2 uur, instituutsonderwijs 2 uur.
Nabespreking: Bespreek de lijst na met je hao en bespreek of jij (jullie?) volgens die lijst zal (zullen) gaan voorschrijven.

Zie verder de overzichten van verplichtingen en belangrijke leeractiviteiten.

1e huisartsstage - 3e trimester

In het 3e trimester verschuift de aandacht qua thema naar de veelvoorkomende chronische aandoeningen. Zie het thema Chronische zorg met de bijbehorende KBA's op deze Wiki. Soms wordt er ook al een aanvang gemaakt met het thema ALK, zodat een aios voldoende tijd heeft om een of meer ALK-patiënten te volgen.

De basisconsultvoeringstoets is (bijna) achter de rug; dat geeft ruimte voor andere onderwerpen op de terugkomdag en in de praktijk.

De eerste voortgangsgesprekken met opleider en docent zijn geweest. De aios heeft een IOP en werkt toenemend zelfsturend aan de leerdoelen. De aios betrekt daar ook het thema Chronische zorg met de bijbehorende KBA's bij.

Programmaonderdelen

De supervisie gaat van start. Dat betekent dat veel van de terugkomdagen in de vaste groep korter worden. Op deze dagen moet er een nieuwe balans gevonden worden tussen reflectieonderwijs en medisch inhoudelijk onderwijs.

Ook gaat de aios een dag de werkzaamheden van de praktijkassistent overnemen. Dit kan op de dag zijn dat de praktijkassistent naar het instituut komt (de pa-dag), maar ook op een andere dag.

Aios maken een PICO/CAT en doen een peer-assessment. Ook oefenen ze met SCEGS.

Het onderwijs van docenten richt zich op veel voorkomende chronische ziekten:

  • diabetes mellitus
  • astma/COPD
  • spirometrie
  • hart- en vaatziekten

Aios kunnen als opdracht krijgen op per chronische zieke een of twee chronisch zieke patiënten te volgen, of om bijvoorbeeld na te gaan hoeveel COPD-patiënten gecodeerd zijn, bij wie ze onder controle zijn, of ze roken en of ze de juiste medicatie gebruiken. Daarmee oefenen ze ook meteen praktijkmanagement.

Het aios onderwijs staat in dit trimester in het teken van chronische zorg.

Zie verder de overzichten van verplichtingen en belangrijke leeractiviteiten.

1e huisartsstage - 4e trimester

In het 4e trimester verschuift de aandacht qua thema naar patiënten met Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK). Zie hiervoor op de Wiki de leerlijn ALK met de bijbehorende KBA's.

De 9e-maands voortgangsgesprekken met opleider en docent zijn geweest, met bijbehorende voortgangsadviezen; een moment van bezinning op de voortgang en het vaststellen van nieuwe doelen. De aios heeft en onderhoudt een IOP en werkt toenemend zelfsturend aan de leerdoelen. De aios betrekt daar nu ook het thema ALK met de bijbehorende KBA's bij.

De supervisiebijeenkomsten zijn in volle gang. Dat betekent dat veel van de terugkomdagen in de vaste groep korter zijn dan in het eerste half jaar en vraagt om een goede balans tussen het reflectie-onderwijs en het medisch inhoudelijk onderwijs.

Programmaonderdelen

Het aiosonderwijs staat in dit trimester in het teken van ALK.
Deze leerlijn biedt een grote hoeveelheid instructiefilmpjes, bouwstenen en een serie van drie onderwijsprogramma’s.

Zie verder de overzichten van verplichtingen en belangrijke leeractiviteiten.

  Overzicht stagehandleidingen

Handleiding
1e Huisartsstage
Klinische
stage
CZ
stage
GGZ
stage
Handleiding
2e Huisartsstage