1e Huisartsstage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Opbouw in Trimesters)
 
(267 tussenliggende versies door 6 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{|style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
+
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
| colspan="5" | .
+
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
|- style="vertical-align:middle;"
+
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
| colspan="5" style="text-align:center; height:30px; background-color:#3CB371;"|'''[[Fase 1|<span style="color:white">Fase 1</span>]]'''
+
</ol>
|- style="vertical-align:middle;"
+
<br>
| colspan="5" | .
+
<div style="margin-right: 10px;">
|- style="vertical-align:middle; height:70px; "
+
{| class="infobox huisarts1"
| colspan="4" style="text-align:center; height:50px; width: 80%; background-color:#3CB371;"|'''[[1e Huisartsstage|<span style="color:white">1e Huisartsstage</span>]]'''
+
! <span class="infobox-titel">[[1e Huisartsstage]]</span>
| rowspan="2" style="text-align:center; height:50px; width: 20%; background-color: #32CD32;"|'''Klinische stage'''
+
|-
| colspan="5" | .
+
|  
|- style="vertical-align:middle; height:70px; "
+
'''Onderwijscoördinatoren'''<br />
| style="text-align:center; height:50px; width: 20%; background-color:#90EE90;"|'''[[1e Trimester|<span style="color:white">1e Trimester</span>]]'''
+
{{Functie - Onderwijscoördinatoren}}
| style="text-align:center; height:50px; width: 20%; background-color:#90EE90;"|'''[[2e Trimester|<span style="color:white">2e Trimester</span>]]'''
+
|-
| style="text-align:center; height:50px; width: 20%; background-color:#90EE90;"|'''[[3e Trimester|<span style="color:white">3e Trimester</span>]]'''
+
|
| style="text-align:center; height:50px; width: 20%; background-color:#90EE90;"|'''[[4e Trimester|<span style="color:white">4e Trimester</span>]]'''
+
'''Teamleider'''<br />
 +
{{Functie - TL Fase 1}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Assistent teamleider'''<br />
 +
{{Functie - ATL Fase 1}}
 +
|-
 +
|
 +
'''1e Huisartsstage'''<br />
 +
*[[Supervisie]]
 +
*[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|Verplichtingen]]
 +
*[[Opleidershandleiding Huisartsstage|Opleidershandleiding]]
 +
*[[Bouwstenen 1e Huisartsstage|Bouwstenen]]
 
|}
 
|}
 +
</div>
 +
=== Handleiding 1e huisartsstage ===
 +
Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar [[Huisartsopleiding VUmc|de pagina Huisartsopleiding VUmc]].
  
==Over de 1e huisartsenstage==
+
=== Doelen en globale inhoud ===
 +
In deze stage leert de aios het dagelijks werk van de huisarts uit te voeren. Huisartsgeneeskundige kennis en vaardigheden, besliskunde en arts-patiëntcommunicatie staan daarbij centraal. De volgende thema's uit het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk OpleidingsPlan]] krijgen extra aandacht: 
 +
* [[Leerlijn korte episode zorg|Korte episode zorg]]
 +
* [[Leerlijn spoedeisende zorg|Spoedeisende zorg]]
 +
* [[Leerlijn chronische zorg|Chronische zorg]]
 +
* [[Leerlijn ALK|ALK]]
 +
* [[Leerlijn zorg voor het kind|Zorg voor het kind]]
  
In de eerste opleidingsperiode in de huisartspraktijk leert de aios het dagelijks werk van de huisarts uit te voeren. De aios raakt vertrouwd met het werkterrein en de werkwijze van de huisarts. Het adequaat omgaan met het klachtaanbod in de huisartspraktijk en de arts-patiënt communicatie  staan hierbij centraal. Ook maakt de aios kennis met de organisatie van de huisartspraktijk. Én de aios maakt zich de principes van de huisartsgeneeskundige besliskunde eigen.
+
Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee keer een volledige week zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor [[1e Huisartsstage#Verplichtingen en Leeractiviteiten|Verplichtingen en Leeractiviteiten]].
  
Overkoepelende informatie voor Jaar 1 is beschreven in:
+
=== Praktijkleren ===
*[[Handleiding 1e Huisartsstage]]
+
De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:
*[[Cursorisch onderwijs 1e Huisartsstage]]
+
*'''Een voldoende en divers patiëntenaanbod'''. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
*[[Keuzeonderwijs]]
+
*'''Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding'''. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
*[[Opdrachten 1e Huisartsstage]]
+
**Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
*[[Toetsing en beoordeling 1e Huisartsstage]]
+
**Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
 +
**Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
 +
**Voortgangsgesprekken.
 +
Tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage heb je als aios de mogelijkheid een 2<sup>e</sup>-jaars geneeskundestudent te begeleiden. Meer informatie hierover vind je hier: [[Begeleiding geneeskundestudent]]
 +
=== Cursorisch onderwijs ===
 +
De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag.
  
==Opbouw in Trimesters==
+
==== Themaonderwijs ====
De 1e Huisartsstage is opgedeeld in vier trimesters, elk met een eigen handleiding:
+
Tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage is een aantal keer themaonderwijs (zie [[Themaonderwijs in de opleiding|Themaonderwijs in de opleiding]]): 3 x een driekwart dag in de gemengde groepen en 7 x  themaonderwijs in de eigen groep. De onderwerpen zijn gerelateerd aan belangrijke leerlijnen tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage: ALK, Zorg voor het kind, Kennis en Wetenschap, Maatschappelijk handelen. Daarnaast is er aandacht voor de kernwaarde Persoonsgerichte zorg.<br />
*Handleiding Trimester 1 Acute problematiek
+
Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: [https://canvas.vu.nl/courses/61123 Canvaspagina Themaonderwijs].
*Handleiding Trimester 2 Veel voorkomende aandoeningen
+
==== Landelijk onderwijs ====
*Handleiding Trimester 3 Veel voorkomende chronische ziekten
+
In de tweede of derde maand van de opleiding neemt de aios deel aan de landelijke vierdaagse STARtclass Huisartsgeneeskunde I (spoedzorg in de huisartspraktijk). Deze cursus bereidt de aios voor op acute situaties, zowel op de praktijk als tijdens de ANW-diensten. Het afronden van de cursus is voorwaardelijk om gedurende de huisartsopleiding diensten op de post te kunnen doen. Meer informatie vind je hier: [[STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding|STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc]].
*Handleiding Trimester 4 SOLK
+
==== Supervisie ====
 +
Het reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit komen tot gerichte leeractiviteiten en ontwikkelingen van het gedrag is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling als aios en huisarts. In de 1<sup>e</sup> huisartsstage is daarom tijdens de terugkomdagen ruimte gereserveerd voor supervisie, waarin gewerkt wordt aan verdieping ten aanzien van persoonlijke thema's in het werk. <br />
 +
In groepjes van drie worden aios gedurende tien bijeenkomsten door een supervisor begeleid. Dit onderwijs speelt zich dus buiten de fasegroep af. Zie pagina [[Supervisie]].
 +
==== Parallel- en parallel-koppeldagen ====
 +
Tijdens de 1<sup>e</sup> en 2<sup>e</sup> huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios.
 +
*Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk.
 +
*Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal.
  
{| class="wikitable" style="color:green; background-color:#ffffcc;" cellpadding="10"
+
=== Verplichtingen en Leeractiviteiten ===
|Trimester 1
+
Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven. <br /><br />
|Trimester 2
+
Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het [[IOP - Individueel OntwikkelPlan|Individueel OntwikkelPlan (IOP)]].
|Trimester 3
+
<br /><br />
|Trimester 4
+
Het overzicht van de verplichtingen in de 1<sup>e</sup> huisartsstage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|Verplichtingen]]. <br />
|}
+
Het overzicht van de leeractiviteiten in de 1<sup>e</sup> huisartsstage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|Overzicht belangrijke leeractiviteiten]]
  
== Doelen en globale inhoud ==
+
=== Opbouw in trimesters ===
Doelen Jaar 1
+
Het onderwijs tijdens de 1<sup>e</sup> huisartsstage is opgedeeld in vier trimesters.  
Aan het eind van Jaar 1 beheerst de aios grotendeels de thema's 'korte-episode zorg' en 'spoedeisende zorg'. T.a.v. de overige thema's ('Chronische Zorg' en 'SOLK') en het competentieprofiel van de huisarts wordt een oriëntatie verwacht op het eigen handelen, die richting geeft aan het leren in het vervolg van de opleiding 
 
Globale inhoud
 
De invulling van de opleidingsdoelen gebeurt aan de hand van de thema's uit het LOP. Bij de nadere uitwerking van de thema's volgen wij een opbouw van relatief eenvoudig en veel voorkomend naar zeldzamer en meer gecompliceerd. Het onderwijsaanbod voor de terugkomdagen is w.b. zwaartepunten opgedeeld in 4 hoofdthema's. Dit geeft richting aan de invulling van de periodes, maar wordt flexibel gehanteerd. Immers, de patiëntenstroom in de opleidingspraktijk en de leerervaringen die hiermee gepaard gaan zijn moeilijk planbaar. In het onderwijsaanbod van Jaar 1 zijn de medisch inhoudelijke thema's verdeeld over de 4 trimesters:
 
Trimester 1: Acute problematiek (Acute aandoeningen en veel voorkomende aandoeningen (top 20) in korte episodes (eenmalig contact)
 
Trimester 2: Veel voorkomende aandoeningen (Acute aandoeningen en veel voorkomende aandoeningen (top 50) ook in langer durende episodes, inclusief vervolgcontacten)
 
Trimester 3: Veel voorkomende chronische aandoeningen (Veel voorkomende chronische aandoeningen, risico's, diagnostiek en instellen behandeling bij DM, hart- en vaatziekten en astma/COPD, Preventie: risico- inventarisatie)
 
Trimester 4: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK)
 
  
== Leerlijnen ==
+
<div class="accordion" id="accordion">
Leerlijnen
+
<accordion parent="accordion" heading="1e trimester" class="show">
Door de invoering van het Landelijk opleidingsplan (LOP) 2016 hebben we een aantal leerlijnen vastgesteld op basis van de thema's uit het LOP. Daarnaast onderscheiden we enkele doorlopende leerlijnen die gedurende de gehele opleiding aan bod zullen komen. Ook hebben we ruimte gemaakt voor leerlijnen, die niet als thema benoemd zijn, maar wel aandacht verdienen (b.v. Interculturaliteit) . Wij streven ernaar om de verschillende thema's en leerlijnen zoveel mogelijk geïntegreerd aan de orde te laten komen, d.w.z. gekoppeld aan medische inhoud. In competentiegericht onderwijs gaat het er immers om dat kennis, vaardigheden en attitudes samenkomen en dat het leren plaatsvindt aan de hand van wat zich in de praktijk voordoet. De leerlijnen zijn (2017) in ontwikkeling en toegankelijk via de startpagina van de wiki.
+
==== 1e huisartsstage - 1e trimester ====
 +
In het 1<sup>e</sup> én 2<sup>e</sup> trimester van de huisartsopleiding staan de volgende thema's en competentiegebieden centraal:
 +
* '''Thema's:''' Spoedeisende zorg (acute problematiek) en Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen).
 +
*'''Competentiegebieden:''' arts-patiëntcommunicatie, medisch-technische vaardigheden en professionaliteit.
  
====Themagerichte leerlijnen:====
+
De inhoud van deze inhoudelijke thema's en competentiegebieden zijn te vinden op de Wiki onder de leerlijnen:
Leerlijn Korte episode zorg
+
* [[Leerlijn spoedeisende zorg|Spoedeisende zorg]]
Deze leerlijn wordt in de praktijk en via zelfstudie geleerd en er is hiervoor geen aanvullend cursorisch onderwijs gepland; op de wiki is hier geen plek voor ingeruimd
+
* [[Leerlijn korte episode zorg|Korte episode zorg]]
*Leerlijn Spoedeisende zorg
+
* [[Leerlijn communicatie|Communicatie]]
*Leerlijn Chronische zorg
+
* [[Leerlijn medisch handelen|Medisch handelen]]
*Leerlijn Zorg voor ouderen met complexe aandoeningen
+
* [[Leerlijn professionaliteit|Professionaliteit]]
*Leerlijn SOLK startpagina
 
*Leerlijn Zorg voor patiënten met psychische klachten en aandoeningen
 
*Leerlijn Palliatieve en terminale zorg startpagina
 
*Leerlijn Preventie
 
*Leerlijn Zorg voor het kind
 
*Leerlijn praktijkmanagement
 
  
====Overige leerlijnen (Competentiegebieden):====
+
==== Programmaonderdelen ====
Leerlijn Arts-patiënt communictaie (APC)
+
De aios is de hele eerste week van de opleiding in de praktijk. In de tweede week is de aios twee dagen op het instituut. Deze twee dagen staan in het teken van kennismaking met elkaar en met de opleiding.
We streven er naar om in het APC onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen.
+
<br /><br />
*Leerlijn Wetenschap en onderwijs
+
In het 1<sup>e</sup> trimester komt o.a. een toelichting op:
Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.  
+
* waarom deze thema's en competenties centraal staan;
*Leerlijn Ethiek en recht
+
* de vaste onderdelen van [[Huisartsopleiding VUmc#De terugkomdag|de terugkomdag]];
Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's. Het onderwijs wordt verzorgd door gastdocenten.
+
* de vaste onderdelen in de [[Toetsprogramma HOVUmc#4. Beoordelingscyclus|beoordelingscyclus]];
*Leerlijn professionaliteit
+
* de [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|verplichtingen en overige activiteiten]];
Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.
+
* de eisen die gesteld worden aan het dienstdoen op de huisartsenpost (verplicht aantal diensten, inwerkprogramma, cursus AED-reanimatie, zie: [[Leidraad voor het leren dienstdoen]];
*Leerlijn Interculturaliteit
+
* de werking van de Wiki en Canvas.
  
== Toetsing & Beoordeling ==
+
De presentaties van de aios staan in deze periode in het teken van Spoedeisende zorg of Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen). De self-assessmentformulieren [[Media:Self-Assessment_Acute_Problematiek.pdf |self-assessment Acute Problematiek]],[[:Media:Self-assessment Top 20 veel voorkomend.docx|Top 20]] of [[Niveau bespreken huisarts-specifieke technische vaardigheden|Vaardigheden]] kunnen de aios helpen gericht een onderwerp te kiezen.
Met ingang van maart 2014 geldt het Toetsprogramma HOVUmc voor alle betrokkenen (aios, opleiders en docenten) voor hoe de beoordeling van de aios Huisartsgeneeskunde bij HOVUmc wordt ingevuld. In dit programma worden de criteria beschreven die beoordelaars gebruiken voor de beoordeling van de prestaties van de aios.
+
<br /><br />
De nadere uitwerking van de verschillende toetsmomenten is nader uitgewerkt in een tijdpad, zie daarvoor: Toetsing en beoordeling Jaar 1.
+
Het onderwijs door de docenten richt zich voor een groot deel op arts-patiëntcommunicatie: het opfrissen en uitbreiden van de basiscommunicatievaardigheden. Dit wordt na zes maanden afgesloten met de [[BasisConsultvoeringsToets]] (BCT).
 +
<br /><br />
 +
Verder is er aandacht voor de [[leerlijn professionaliteit]] en dat met name het onderdeel reflecteren. De docenten leggen het doel van reflecteren uit en stellen regels omtrent reflecteren vast met de groep.
 +
<br /><br />
 +
De docenten introduceren de [[Step-by-Step methode]] voor het bespreken van een door een aios ingebrachte casus. Vooral acute problemen, die diagnostisch of qua beleid niet eenduidig zijn, lenen zich hier goed voor.
 +
<br /><br />
 +
Mogelijke andere leeractiviteiten dan genoemd in [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|het toetsprogramma]] zijn in het 1<sup>e</sup> trimester:
 +
*'''Inhoud van de huisartsentas'''
 +
Waarom heb je een huisartsentas? Neem je eigen tas mee en laat hem zien, wat heb je zoals bij je aan spullen?
 +
*'''De ampullenetui'''
 +
Hoe zorg je ervoor dat je de juiste spullen krijgt?
 +
*'''Self-assessment acute en veelvoorkomende klachten'''
 +
Zie [[Media:Self-Assessment_Acute_Problematiek.pdf |self-assessment Acute Problematiek]] en [[:Media:Self-assessment Top 20 veel voorkomend.docx|Top 20 veel voorkomende klachten, self-assessment]]*. De aios bespreken in duo’s, op basis van de ingevulde self-assessments, waar hun sterke en zwakkere punten liggen. De docent inventariseert vervolgens actief welke expertise er in de groep aanwezig is ten aanzien van acute problematiek. Ook licht de docent toe waarom het diensten doen op de HAP cruciaal is om de benodigde ervaring met acute problematiek op te doen.  
  
== Opbouw ==
+
*'''Self-assessment vaardigheden'''
 +
Zie [[Niveau bespreken huisarts-specifieke technische vaardigheden|niveau bespreken technische vaardigheden]]. De docent stimuleert de aios om vooral ook met de opleider te bespreken hoe vaardig de aios zich voelt, zowel op het gebied van basisartsvaardigheden als op het gebied van huisartsspecifieke vaardigheden. De docent benadrukt dat ook de basisartsvaardigheden (zoals lichamelijk onderzoek) vaak nog veel oefening behoeft en stimuleert dat samen met de opleider te doen. De docent wijst op de verplichtingen van een dagelijks leergesprek, naast een - liefst wekelijks - [[om-en-om spreekuur]]. De docent laat op de Wiki de leerlijn Medisch handelen zien met de betreffende documenten over technische vaardigheden.
 +
<br /><br />
 +
Zie verder de overzichten van [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|verplichtingen]] en [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|belangrijke leeractiviteiten]].
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="2e trimester">
 +
==== 1e huisartsstage - 2e trimester ====
 +
In het 1<sup>e</sup> én 2<sup>e</sup> trimester van de huisartsopleiding staan de volgende thema's en competentiegebieden centraal:
 +
* '''Thema's:''' Spoedeisende zorg (acute problematiek) en Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen).
 +
*'''Competentiegebieden:''' arts-patiëntcommunicatie, medisch-technische vaardigheden en professionaliteit.
  
== Aios onderwijs ==
+
De inhoud van deze inhoudelijke thema's en competentiegebieden zijn te vinden op de Wiki onder de leerlijnen:
 +
* [[Leerlijn spoedeisende zorg|Spoedeisende zorg]]
 +
* [[Leerlijn korte episode zorg|Korte episode zorg]]
 +
* [[Leerlijn communicatie|Communicatie]]
 +
* [[Leerlijn medisch handelen|Medisch handelen]]
 +
* [[Leerlijn professionaliteit|Professionaliteit]]
  
== Evaluatie en planning ==
+
==== Programmaonderdelen ====
 +
De start van het 2<sup>e</sup> trimester markeert een pas op de plaats: wat heeft de aios allemaal al geleerd en waar moet de aandacht de komende tijd naartoe gaan? Daarbij zijn de volgende onderwerpen van belang:
 +
*Wat heeft de aios al wel en nog niet gezien? Hier kan de [[Top 50 incidentie|incidentie-top 50]] behulpzaam zijn (thuis invullen). Dit is geen scorelijst zoals de top 20, maar wel als zodanig te gebruiken.
 +
*Hoe gaat het met de ontwikkeling van de vaardigheden? Hier kan het voor de aios en opleider nuttig zijn de Wegwijzer voor Vaardigheden nog eens door te nemen met de vraag in hoeverre de verschillende vaardigheden (samen met de opleider) aandacht behoeven.
 +
*Hoe gaat het in de praktijk met het [[om-en-om spreekuur]] en de [[leergesprekken]]?
 +
*Hoe gaat het met de progressie op het competentiegebied communicatie, ook met het oog op de [[BasisConsultvoeringsToets]]?
 +
De aios heeft het '''eerste voortgangsgesprek''' met opleider en docent. Hoe bereidt de aios zich op deze gesprekken voor? Hoe zorgt de aios dat deze daar ook zelf regie op voert, in het kader van het zelfsturend leren? <br /><br />
 +
Daarbij maakt de aios een start met [[IOP - Individueel OntwikkelPlan|Individueel OntwikkelPlan (IOP)]]. Vanaf het eerste voortgangsgesprek (5<sup>e</sup> maand) beschrijft de aios de leerdoelen in het IOP, dat een plaats krijgt in het ontwikkelingsdossier in het e-portfolio. Het IOP is een verplicht onderdeel van de opleiding. Het doel van het IOP is het ondersteunen van de zelfsturing in het leren. De aios maakt bewuste keuzes en zoekt daarover actief het gesprek met de opleider en/of de docent.<br /><br />
 +
Het onderwijs door de docenten richt zich in deze fase voor een groot deel op arts-patiëntcommunicatie. Dit onderwijs staat in het teken van het ophalen en uitbreiden van de '''basiscommunicatievaardigheden'''. Dit wordt afgesloten met de [[BasisConsultvoeringsToets]] (BCT). Ter voorbereiding hierop bekijken aios ook elkaars video’s en geven elkaar tips en tops. <br /><br />
 +
Docenten bereiden de aios ook voor op de PICO/CAT die volgt in het 3<sup>e</sup> trimester: Hoe zoek je zaken op? Waar zoek je? Hoe formuleer je een goede vraag?<br /><br />
 +
Het aiosonderwijs staat ook in deze periode in het teken van de inhoudelijke thema's. Bij de keuze kan de besproken top 50 als inspiratie dienen, evenals de behoefte aan verdere verdieping in acute casuïstiek: [[Aiosonderwijs]].<br /><br />
 +
Ook vindt de eerste zelfstandige week plaats. Deze wordt in de groep voor- en nabesproken. <br /><br />
 +
Mogelijke andere leeractiviteiten dan genoemd in [[Toetsprogramma HOVUmc|het toetsprogramma]] of [[[[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|het overzicht van leeractiviteiten]] zijn in het 2<sup>e</sup> trimester:
 +
*'''Acute problematiek en diensten doen''' <br />
 +
In de groep plenair inventariseren hoeveel diensten de aios hebben gedaan en met welke acute aandoeningen ze daarmee geconfronteerd zijn. Zijn die ook regelmatig ingebracht in de groep om hier gezamenlijk van te leren (bijvoorbeeld via de [[Step-by-Step methode]])? Hoe zelfstandig werkt de aios? Hoe beschikbaar is de opleider? Is dit goed op elkaar afgestemd? De hao observeert veelvuldig op de HAP. De hulp van de hao bij het leren van spoedeisende zorg verlenen is doorgaans onmisbaar. Met name het samen visitediensten doen is belangrijk.
 +
*'''Self-assessment top 50''' <br />
 +
De aios bespreken, bijvoorbeeld in trio's, het thuis ingevulde self-assessment top 50. Bij toerbeurt worden de ingevulde lijsten (3x15 minuten) doorgenomen. steeds staat 15 minuten lang een aios centraal; deze licht toe wat hij/zij nog wil leren en hoe dat aangepakt zal worden. De twee collega-aios treden hierbij op als consulent: ze geven gevraagd en ongevraagd advies over hoe de inbrenger zich iets eigen zou kunnen maken.<br />
 +
[[Top 50 incidentie|Top 50 incidentie - Wiki HOVUmc]]
 +
*'''Medicatievoorschrijfbeleid''' <br />
 +
Ondanks de NHG-Standaarden en andere huisartsgeneeskundige richtlijnen zijn er grote verschillen in voorschrijfbeleid tussen huisartspraktijken. Door middel van deze opdracht toets je je eigen voorschrijfgedrag aan de richtlijnen.<br />
 +
Doel: Rationaliseren van je voorschrijfbeleid voor de Top 20 Veel voorkomende aandoeningen.<br />
 +
Activiteiten:
 +
#Vul de [https://www.hovumc.nl/doc/formulieren/Keuzeopdracht_2_-_Top_20_Voorschrijfbeleid.docx Keuzeopdracht 2 - Top 20 Voorschrijfbeleid.docx] in. Geef aan welke medicijnen je nu voorschrijft en hoe je tot die keuze bent gekomen (van hao geleerd, uit Repertorium, al in ziekenhuis zo geleerd etc.).
 +
#Toets vervolgens deze ingevulde lijst aan de richtlijnen uit de NHG-Standaarden en het Farmacotherapeutisch Kompas; kijk in dit laatste ook naar de prijzen van de medicatie!
 +
#Noteer de verschillen tussen wat je nu doet en ‘hoe het zou moeten’.
 +
#Neem de ingevulde lijst en de genoteerde verschillen mee naar het instituutsonderwijs, wissel uit in een subgroep van aios die dezelfde opdracht heeft gedaan en kom gezamenlijk tot een consensuslijst voor de top-20.
 +
#Presenteer deze in de kerngroep en bediscussieer de gemaakte keuzes.
 +
Resultaat: Een kostenbewuste lijst met voorkeursmiddelen voor de Top 20 van veel voorkomende aandoeningen.<br />
 +
Tijd: voorbereiding 1,5-2 uur, instituutsonderwijs 2 uur.<br />
 +
Nabespreking: Bespreek de lijst na met je hao en bespreek of jij (jullie?) volgens die lijst zal (zullen) gaan voorschrijven.
 +
<br /><br />
 +
Zie verder de overzichten van [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|verplichtingen]] en [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|belangrijke leeractiviteiten]].
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="3e trimester">
 +
==== 1e huisartsstage - 3e trimester ====
 +
In het 3<sup>e</sup> trimester verschuift de aandacht qua thema naar de veelvoorkomende chronische aandoeningen. Zie het [[Leerlijn chronische zorg|thema Chronische zorg]] met de bijbehorende KBA's op deze Wiki. Soms wordt er ook al een aanvang gemaakt met het  [[Leerlijn ALK|thema ALK]], zodat een aios voldoende tijd heeft om een of meer ALK-patiënten te volgen. <br /><br />
 +
De basisconsultvoeringstoets is (bijna) achter de rug; dat geeft ruimte voor andere onderwerpen op de terugkomdag en in de praktijk.<br /><br />
 +
De eerste voortgangsgesprekken met opleider en docent zijn geweest. De aios heeft een IOP en werkt toenemend zelfsturend aan de leerdoelen. De aios betrekt daar ook het thema Chronische zorg met de bijbehorende KBA's bij.
  
== Reflectieonderwijs ==
+
==== Programmaonderdelen ====
 +
De [[Supervisie|supervisie]] gaat van start. Dat betekent dat veel van de terugkomdagen in de vaste groep korter worden. Op deze dagen moet er een nieuwe balans gevonden worden tussen reflectieonderwijs en medisch inhoudelijk onderwijs.<br /><br />
 +
Ook gaat de aios een dag de werkzaamheden van de praktijkassistent overnemen. Dit kan op de dag zijn dat de praktijkassistent naar het instituut komt ([[Praktijkassistentendag|de pa-dag]]), maar ook op een andere dag.<br /><br />
 +
Aios maken een PICO/CAT en doen een peer-assessment. Ook oefenen ze met SCEGS. <br /><br />
 +
Het onderwijs van docenten richt zich op veel voorkomende chronische ziekten:
 +
*diabetes mellitus
 +
*astma/COPD
 +
*spirometrie
 +
*hart- en vaatziekten
 +
Aios kunnen als opdracht krijgen op per chronische zieke een of twee chronisch zieke patiënten te volgen, of om bijvoorbeeld na te gaan hoeveel COPD-patiënten gecodeerd zijn, bij wie ze onder controle zijn, of ze roken en of ze de juiste medicatie gebruiken. Daarmee oefenen ze ook meteen praktijkmanagement. <br /><br />
 +
Het aios onderwijs staat in dit trimester in het teken van chronische zorg. <br /><br />
 +
Zie verder de overzichten van [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|verplichtingen]] en [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|belangrijke leeractiviteiten]].
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="4e trimester">
 +
==== 1e huisartsstage - 4e trimester ====
 +
In het 4<sup>e</sup> trimester verschuift de aandacht qua thema naar patiënten met Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK). Zie hiervoor op de Wiki de [[leerlijn ALK]] met de bijbehorende KBA's.<br /><br />
 +
De 9<sup>e</sup>-maands voortgangsgesprekken met opleider en docent zijn geweest, met bijbehorende voortgangsadviezen; een moment van bezinning op de voortgang en het vaststellen van nieuwe doelen. De aios heeft en onderhoudt een IOP en werkt toenemend zelfsturend aan de leerdoelen. De aios betrekt daar nu ook het thema ALK met de bijbehorende KBA's bij.<br /><br />
 +
De supervisiebijeenkomsten zijn in volle gang. Dat betekent dat veel van de terugkomdagen in de vaste groep korter zijn dan in het eerste half jaar en vraagt om een goede balans tussen het reflectie-onderwijs en het medisch inhoudelijk onderwijs.
  
== Begeleiding ==
+
==== Programmaonderdelen ====
 +
Het aiosonderwijs staat in dit trimester in het teken van  [[Leerlijn ALK|ALK]].<br />
 +
Deze leerlijn biedt een grote hoeveelheid instructiefilmpjes, bouwstenen en een serie van drie onderwijsprogramma’s. <br /><br />
 +
Zie verder de overzichten van [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|verplichtingen]] en [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|belangrijke leeractiviteiten]].
 +
</accordion>
 +
</div>
  
== Portfolio ==
+
{{witregel}}
 
+
<big>'''Overzicht stagehandleidingen'''</big>
== Canvas ==
+
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
+
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[1e Huisartsstage|<span style="color:white">Handleiding<br />1e Huisartsstage</span>]]'''
== Paralleldagen ==
+
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 16%; background-color:#228b22;" |'''[[Klinische stage|<span style="color:white">Klinische<br />stage</span>]]'''
 
+
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 2%; background-color: white;" |
== Werken met opdrachten ==
+
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#4aa6ff;" |'''[[CZ stage|<span style="color:white">CZ<br />stage</span>]]'''
 
+
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#1c86ee;" |'''[[GGZ stage|<span style="color:white">GGZ<br />stage</span>]]'''
== Toetsing en beoordeling ==
+
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#1874cd;" |'''[[2e Huisartsstage|<span style="color:white">Handleiding<br />2e Huisartsstage</span>]]'''
 
+
|}
== Vaardighedenonderwijs ==
 
 
 
== Zelfstudieprogramma's ==
 
 
 
== Diensten doen ==
 

Huidige versie van 26 jun 2023 om 11:05


1e Huisartsstage

Onderwijscoördinatoren
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Teamleider
Sanne Kateman

Assistent teamleider
Carolien van der Storm

1e Huisartsstage

Handleiding 1e huisartsstage

Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de 1e huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar de pagina Huisartsopleiding VUmc.

Doelen en globale inhoud

In deze stage leert de aios het dagelijks werk van de huisarts uit te voeren. Huisartsgeneeskundige kennis en vaardigheden, besliskunde en arts-patiëntcommunicatie staan daarbij centraal. De volgende thema's uit het Landelijk OpleidingsPlan krijgen extra aandacht:

Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee keer een volledige week zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor Verplichtingen en Leeractiviteiten.

Praktijkleren

De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:

  • Een voldoende en divers patiëntenaanbod. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
  • Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
    • Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
    • Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
    • Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
    • Voortgangsgesprekken.

Tijdens de 1e huisartsstage heb je als aios de mogelijkheid een 2e-jaars geneeskundestudent te begeleiden. Meer informatie hierover vind je hier: Begeleiding geneeskundestudent

Cursorisch onderwijs

De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag.

Themaonderwijs

Tijdens de 1e huisartsstage is een aantal keer themaonderwijs (zie Themaonderwijs in de opleiding): 3 x een driekwart dag in de gemengde groepen en 7 x themaonderwijs in de eigen groep. De onderwerpen zijn gerelateerd aan belangrijke leerlijnen tijdens de 1e huisartsstage: ALK, Zorg voor het kind, Kennis en Wetenschap, Maatschappelijk handelen. Daarnaast is er aandacht voor de kernwaarde Persoonsgerichte zorg.
Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: Canvaspagina Themaonderwijs.

Landelijk onderwijs

In de tweede of derde maand van de opleiding neemt de aios deel aan de landelijke vierdaagse STARtclass Huisartsgeneeskunde I (spoedzorg in de huisartspraktijk). Deze cursus bereidt de aios voor op acute situaties, zowel op de praktijk als tijdens de ANW-diensten. Het afronden van de cursus is voorwaardelijk om gedurende de huisartsopleiding diensten op de post te kunnen doen. Meer informatie vind je hier: STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc.

Supervisie

Het reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit komen tot gerichte leeractiviteiten en ontwikkelingen van het gedrag is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling als aios en huisarts. In de 1e huisartsstage is daarom tijdens de terugkomdagen ruimte gereserveerd voor supervisie, waarin gewerkt wordt aan verdieping ten aanzien van persoonlijke thema's in het werk.
In groepjes van drie worden aios gedurende tien bijeenkomsten door een supervisor begeleid. Dit onderwijs speelt zich dus buiten de fasegroep af. Zie pagina Supervisie.

Parallel- en parallel-koppeldagen

Tijdens de 1e en 2e huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios.

  • Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk.
  • Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal.

Verplichtingen en Leeractiviteiten

Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven.

Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het Individueel OntwikkelPlan (IOP).

Het overzicht van de verplichtingen in de 1e huisartsstage staat hier: Verplichtingen.
Het overzicht van de leeractiviteiten in de 1e huisartsstage staat hier: Overzicht belangrijke leeractiviteiten

Opbouw in trimesters

Het onderwijs tijdens de 1e huisartsstage is opgedeeld in vier trimesters.

1e huisartsstage - 1e trimester

In het 1e én 2e trimester van de huisartsopleiding staan de volgende thema's en competentiegebieden centraal:

  • Thema's: Spoedeisende zorg (acute problematiek) en Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen).
  • Competentiegebieden: arts-patiëntcommunicatie, medisch-technische vaardigheden en professionaliteit.

De inhoud van deze inhoudelijke thema's en competentiegebieden zijn te vinden op de Wiki onder de leerlijnen:

Programmaonderdelen

De aios is de hele eerste week van de opleiding in de praktijk. In de tweede week is de aios twee dagen op het instituut. Deze twee dagen staan in het teken van kennismaking met elkaar en met de opleiding.

In het 1e trimester komt o.a. een toelichting op:

De presentaties van de aios staan in deze periode in het teken van Spoedeisende zorg of Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen). De self-assessmentformulieren self-assessment Acute Problematiek,Top 20 of Vaardigheden kunnen de aios helpen gericht een onderwerp te kiezen.

Het onderwijs door de docenten richt zich voor een groot deel op arts-patiëntcommunicatie: het opfrissen en uitbreiden van de basiscommunicatievaardigheden. Dit wordt na zes maanden afgesloten met de BasisConsultvoeringsToets (BCT).

Verder is er aandacht voor de leerlijn professionaliteit en dat met name het onderdeel reflecteren. De docenten leggen het doel van reflecteren uit en stellen regels omtrent reflecteren vast met de groep.

De docenten introduceren de Step-by-Step methode voor het bespreken van een door een aios ingebrachte casus. Vooral acute problemen, die diagnostisch of qua beleid niet eenduidig zijn, lenen zich hier goed voor.

Mogelijke andere leeractiviteiten dan genoemd in het toetsprogramma zijn in het 1e trimester:

  • Inhoud van de huisartsentas

Waarom heb je een huisartsentas? Neem je eigen tas mee en laat hem zien, wat heb je zoals bij je aan spullen?

  • De ampullenetui

Hoe zorg je ervoor dat je de juiste spullen krijgt?

  • Self-assessment acute en veelvoorkomende klachten

Zie self-assessment Acute Problematiek en Top 20 veel voorkomende klachten, self-assessment*. De aios bespreken in duo’s, op basis van de ingevulde self-assessments, waar hun sterke en zwakkere punten liggen. De docent inventariseert vervolgens actief welke expertise er in de groep aanwezig is ten aanzien van acute problematiek. Ook licht de docent toe waarom het diensten doen op de HAP cruciaal is om de benodigde ervaring met acute problematiek op te doen.

  • Self-assessment vaardigheden

Zie niveau bespreken technische vaardigheden. De docent stimuleert de aios om vooral ook met de opleider te bespreken hoe vaardig de aios zich voelt, zowel op het gebied van basisartsvaardigheden als op het gebied van huisartsspecifieke vaardigheden. De docent benadrukt dat ook de basisartsvaardigheden (zoals lichamelijk onderzoek) vaak nog veel oefening behoeft en stimuleert dat samen met de opleider te doen. De docent wijst op de verplichtingen van een dagelijks leergesprek, naast een - liefst wekelijks - om-en-om spreekuur. De docent laat op de Wiki de leerlijn Medisch handelen zien met de betreffende documenten over technische vaardigheden.

Zie verder de overzichten van verplichtingen en belangrijke leeractiviteiten.

1e huisartsstage - 2e trimester

In het 1e én 2e trimester van de huisartsopleiding staan de volgende thema's en competentiegebieden centraal:

  • Thema's: Spoedeisende zorg (acute problematiek) en Korte episode zorg (veelvoorkomende aandoeningen).
  • Competentiegebieden: arts-patiëntcommunicatie, medisch-technische vaardigheden en professionaliteit.

De inhoud van deze inhoudelijke thema's en competentiegebieden zijn te vinden op de Wiki onder de leerlijnen:

Programmaonderdelen

De start van het 2e trimester markeert een pas op de plaats: wat heeft de aios allemaal al geleerd en waar moet de aandacht de komende tijd naartoe gaan? Daarbij zijn de volgende onderwerpen van belang:

  • Wat heeft de aios al wel en nog niet gezien? Hier kan de incidentie-top 50 behulpzaam zijn (thuis invullen). Dit is geen scorelijst zoals de top 20, maar wel als zodanig te gebruiken.
  • Hoe gaat het met de ontwikkeling van de vaardigheden? Hier kan het voor de aios en opleider nuttig zijn de Wegwijzer voor Vaardigheden nog eens door te nemen met de vraag in hoeverre de verschillende vaardigheden (samen met de opleider) aandacht behoeven.
  • Hoe gaat het in de praktijk met het om-en-om spreekuur en de leergesprekken?
  • Hoe gaat het met de progressie op het competentiegebied communicatie, ook met het oog op de BasisConsultvoeringsToets?

De aios heeft het eerste voortgangsgesprek met opleider en docent. Hoe bereidt de aios zich op deze gesprekken voor? Hoe zorgt de aios dat deze daar ook zelf regie op voert, in het kader van het zelfsturend leren?

Daarbij maakt de aios een start met Individueel OntwikkelPlan (IOP). Vanaf het eerste voortgangsgesprek (5e maand) beschrijft de aios de leerdoelen in het IOP, dat een plaats krijgt in het ontwikkelingsdossier in het e-portfolio. Het IOP is een verplicht onderdeel van de opleiding. Het doel van het IOP is het ondersteunen van de zelfsturing in het leren. De aios maakt bewuste keuzes en zoekt daarover actief het gesprek met de opleider en/of de docent.

Het onderwijs door de docenten richt zich in deze fase voor een groot deel op arts-patiëntcommunicatie. Dit onderwijs staat in het teken van het ophalen en uitbreiden van de basiscommunicatievaardigheden. Dit wordt afgesloten met de BasisConsultvoeringsToets (BCT). Ter voorbereiding hierop bekijken aios ook elkaars video’s en geven elkaar tips en tops.

Docenten bereiden de aios ook voor op de PICO/CAT die volgt in het 3e trimester: Hoe zoek je zaken op? Waar zoek je? Hoe formuleer je een goede vraag?

Het aiosonderwijs staat ook in deze periode in het teken van de inhoudelijke thema's. Bij de keuze kan de besproken top 50 als inspiratie dienen, evenals de behoefte aan verdere verdieping in acute casuïstiek: Aiosonderwijs.

Ook vindt de eerste zelfstandige week plaats. Deze wordt in de groep voor- en nabesproken.

Mogelijke andere leeractiviteiten dan genoemd in het toetsprogramma of [[het overzicht van leeractiviteiten zijn in het 2e trimester:

  • Acute problematiek en diensten doen

In de groep plenair inventariseren hoeveel diensten de aios hebben gedaan en met welke acute aandoeningen ze daarmee geconfronteerd zijn. Zijn die ook regelmatig ingebracht in de groep om hier gezamenlijk van te leren (bijvoorbeeld via de Step-by-Step methode)? Hoe zelfstandig werkt de aios? Hoe beschikbaar is de opleider? Is dit goed op elkaar afgestemd? De hao observeert veelvuldig op de HAP. De hulp van de hao bij het leren van spoedeisende zorg verlenen is doorgaans onmisbaar. Met name het samen visitediensten doen is belangrijk.

  • Self-assessment top 50

De aios bespreken, bijvoorbeeld in trio's, het thuis ingevulde self-assessment top 50. Bij toerbeurt worden de ingevulde lijsten (3x15 minuten) doorgenomen. steeds staat 15 minuten lang een aios centraal; deze licht toe wat hij/zij nog wil leren en hoe dat aangepakt zal worden. De twee collega-aios treden hierbij op als consulent: ze geven gevraagd en ongevraagd advies over hoe de inbrenger zich iets eigen zou kunnen maken.
Top 50 incidentie - Wiki HOVUmc

  • Medicatievoorschrijfbeleid

Ondanks de NHG-Standaarden en andere huisartsgeneeskundige richtlijnen zijn er grote verschillen in voorschrijfbeleid tussen huisartspraktijken. Door middel van deze opdracht toets je je eigen voorschrijfgedrag aan de richtlijnen.
Doel: Rationaliseren van je voorschrijfbeleid voor de Top 20 Veel voorkomende aandoeningen.
Activiteiten:

  1. Vul de Keuzeopdracht 2 - Top 20 Voorschrijfbeleid.docx in. Geef aan welke medicijnen je nu voorschrijft en hoe je tot die keuze bent gekomen (van hao geleerd, uit Repertorium, al in ziekenhuis zo geleerd etc.).
  2. Toets vervolgens deze ingevulde lijst aan de richtlijnen uit de NHG-Standaarden en het Farmacotherapeutisch Kompas; kijk in dit laatste ook naar de prijzen van de medicatie!
  3. Noteer de verschillen tussen wat je nu doet en ‘hoe het zou moeten’.
  4. Neem de ingevulde lijst en de genoteerde verschillen mee naar het instituutsonderwijs, wissel uit in een subgroep van aios die dezelfde opdracht heeft gedaan en kom gezamenlijk tot een consensuslijst voor de top-20.
  5. Presenteer deze in de kerngroep en bediscussieer de gemaakte keuzes.

Resultaat: Een kostenbewuste lijst met voorkeursmiddelen voor de Top 20 van veel voorkomende aandoeningen.
Tijd: voorbereiding 1,5-2 uur, instituutsonderwijs 2 uur.
Nabespreking: Bespreek de lijst na met je hao en bespreek of jij (jullie?) volgens die lijst zal (zullen) gaan voorschrijven.

Zie verder de overzichten van verplichtingen en belangrijke leeractiviteiten.

1e huisartsstage - 3e trimester

In het 3e trimester verschuift de aandacht qua thema naar de veelvoorkomende chronische aandoeningen. Zie het thema Chronische zorg met de bijbehorende KBA's op deze Wiki. Soms wordt er ook al een aanvang gemaakt met het thema ALK, zodat een aios voldoende tijd heeft om een of meer ALK-patiënten te volgen.

De basisconsultvoeringstoets is (bijna) achter de rug; dat geeft ruimte voor andere onderwerpen op de terugkomdag en in de praktijk.

De eerste voortgangsgesprekken met opleider en docent zijn geweest. De aios heeft een IOP en werkt toenemend zelfsturend aan de leerdoelen. De aios betrekt daar ook het thema Chronische zorg met de bijbehorende KBA's bij.

Programmaonderdelen

De supervisie gaat van start. Dat betekent dat veel van de terugkomdagen in de vaste groep korter worden. Op deze dagen moet er een nieuwe balans gevonden worden tussen reflectieonderwijs en medisch inhoudelijk onderwijs.

Ook gaat de aios een dag de werkzaamheden van de praktijkassistent overnemen. Dit kan op de dag zijn dat de praktijkassistent naar het instituut komt (de pa-dag), maar ook op een andere dag.

Aios maken een PICO/CAT en doen een peer-assessment. Ook oefenen ze met SCEGS.

Het onderwijs van docenten richt zich op veel voorkomende chronische ziekten:

  • diabetes mellitus
  • astma/COPD
  • spirometrie
  • hart- en vaatziekten

Aios kunnen als opdracht krijgen op per chronische zieke een of twee chronisch zieke patiënten te volgen, of om bijvoorbeeld na te gaan hoeveel COPD-patiënten gecodeerd zijn, bij wie ze onder controle zijn, of ze roken en of ze de juiste medicatie gebruiken. Daarmee oefenen ze ook meteen praktijkmanagement.

Het aios onderwijs staat in dit trimester in het teken van chronische zorg.

Zie verder de overzichten van verplichtingen en belangrijke leeractiviteiten.

1e huisartsstage - 4e trimester

In het 4e trimester verschuift de aandacht qua thema naar patiënten met Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK). Zie hiervoor op de Wiki de leerlijn ALK met de bijbehorende KBA's.

De 9e-maands voortgangsgesprekken met opleider en docent zijn geweest, met bijbehorende voortgangsadviezen; een moment van bezinning op de voortgang en het vaststellen van nieuwe doelen. De aios heeft en onderhoudt een IOP en werkt toenemend zelfsturend aan de leerdoelen. De aios betrekt daar nu ook het thema ALK met de bijbehorende KBA's bij.

De supervisiebijeenkomsten zijn in volle gang. Dat betekent dat veel van de terugkomdagen in de vaste groep korter zijn dan in het eerste half jaar en vraagt om een goede balans tussen het reflectie-onderwijs en het medisch inhoudelijk onderwijs.

Programmaonderdelen

Het aiosonderwijs staat in dit trimester in het teken van ALK.
Deze leerlijn biedt een grote hoeveelheid instructiefilmpjes, bouwstenen en een serie van drie onderwijsprogramma’s.

Zie verder de overzichten van verplichtingen en belangrijke leeractiviteiten.

  Overzicht stagehandleidingen

Handleiding
1e Huisartsstage
Klinische
stage
CZ
stage
GGZ
stage
Handleiding
2e Huisartsstage