1e Huisartsstage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Canvas)
(Paralleldagen)
Regel 193: Regel 193:
  
 
== Paralleldagen ==
 
== Paralleldagen ==
 +
<div class="panel-group" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="Paralleldag 1 - Maand 1">
 +
'''Ochtend (hao's):'''
 +
*Korte kennismaking, o.a. is men beginnend (LG 1+2), gevorderd (LG 3+4) of ervaren (LG 5)
 +
*Reflectieronde
 +
*Eigen leerthema's/IOP-hao's (bv. uit laten wisselen en doorvragen in twee- of drietallen)
 +
*Inventariseren expertise en leerwensen (IOP) opleiders
 +
*Introductie & motivatie voor wederzijdse praktijkbezoeken (voor hao's facultatief)
 +
*Opzet Jaar 1 (thema's, opdrachten, diensten doen, onderwijsprogramma's, invulling paralleldagen - let op dat de verplichte onderwijsprogramma's (APC, Beleid en Beheer, EBM, POH/ ass.) van dit jaar ook worden ingepland!)
 +
 +
'''Koppelmiddag (hao's en aios):'''
 +
*Voortgangsgesprekken en maken/bespreken eerste IOP-aios
 +
*Toetsing praktijkhandelen (observaties, video's)
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Paralleldag 2 - Maand 3">
 +
*Reflectieronde
 +
*Introductie thema acute en veelvoorkomende zorg
 +
*LHK-toets en rol opleider
 +
*1e voortgangsgesprek hao-aios
 +
*ICPC- codering; registratie patiëntcontacten
 +
*APC-onderwijs: introductie Silverman en gebruik communicatiewiel
 +
*Praktijkbezoeken plannen
 +
*Zelfstandige periode
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Paralleldag 3 - Maand 4/5 (Tussen bijeenkomst 3 en 4
 +
vindt een praktijkbezoek plaats)">
 +
*Reflectieronde
 +
*Voorbereiden beoordeling 6 mnd, gebruik KBA's en ComBeL
 +
*2e voortgangsgesprek hao-aios, m.n. beoordelen én coachen
 +
*Planning praktijkbezoeken
 +
*Stand van zaken diensten doen aios
 +
*Bespreken pre-toets APC
 +
*Reminder 1e hao-aios-toets
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Paralleldag 4 - Maand 7">
 +
*Reflectieronde: thema Beoordeling en vervolgactiviteiten
 +
*Basis Consultvoerings Toets
 +
*Introductie thema Veelvoorkomende chronische problematiek, o.a. samenwerking aios-POH
 +
*Vaardigheidstraining m.b.v. toetstations & praktijkscorelijsten
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Paralleldag 5 - Maand 9">
 +
'''Ochtend:'''
 +
*Reflectieronde
 +
*LHK van de opleider (kort)
 +
*Beoordeling na 9 maanden opleiding Jaar 1
 +
*3e voortgangsgesprek hao-aios
 +
*Verklaring zelfstandig dienst doen
 +
*Introductie thema SOLK
 +
'''Middag:'''
 +
*Hao-keuzeworkshops (let op: wordt centraal aangeboden!)
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Paralleldag 6 - Maand 11">
 +
*Reflectieronde
 +
*4e voortgangsgesprek hao-aios
 +
*IOP jaar 2 en overdracht
 +
*IOP-hao, o.a. leerervaringen tijdens de meerdaagse en evaluatie/winst wederzijdse praktijkbezoeken hao's
 +
*Voortgang praktijkopdrachten
 +
*Bespreking resultaten beoordeling paralleldagen en docenten door hao's
 +
*Afronding & evaluaties (LEOH, docentbeoordeling, opleidersbeoordeling)
 +
</accordion>
 +
</div>
  
 
== Werken met opdrachten ==
 
== Werken met opdrachten ==

Versie van 10 jan 2018 om 17:26

.
Fase 1
.
1e Huisartsstage Klinische stage .

Trimester 1
Acute problematiek

Trimester 2
Veel voorkomende aandoeningen

Trimester 3
Veel voorkomende chronische aandoeningen


Trimester 4
SOLK

Over de 1e huisartsenstage

In de eerste opleidingsperiode in de huisartspraktijk leert de aios het dagelijks werk van de huisarts uit te voeren. De aios raakt vertrouwd met het werkterrein en de werkwijze van de huisarts. Het adequaat omgaan met het klachtaanbod in de huisartspraktijk en de arts-patiënt communicatie staan hierbij centraal. Ook maakt de aios kennis met de organisatie van de huisartspraktijk. Én de aios maakt zich de principes van de huisartsgeneeskundige besliskunde eigen.

Overkoepelende informatie voor Jaar 1 is beschreven in:

Opbouw in Trimesters

De 1e Huisartsstage is opgedeeld in vier trimesters, elk met een eigen handleiding.

Aan het begin van trimesters 1, 2 en 4 worden in een introductieprogramma de betreffende thema's in het Cursorisch onderwijs Fase 1 geïntroduceerd. In Trimester 3 worden de belangrijkste veel voorkomende chronische ziekten behandeld. In maand 2 van de opleiding neemt de aios deel aan de 4 daagse STARtclass Huisartsgeneeskunde I (Acute zorg). De cursus wordt georganiseerd door Huisartsopleiding Nederland en vindt plaats in Utrecht. De cursus bereidt aios voor op acute situaties, zowel overdag als tijdens ANW diensten. Het afronden van de cursus is voorwaardelijk om gedurende de huisartsopleiding diensten op de HAP te kunnen doen.

De introductieprogramma's bevatten daarnaast richtlijnen voor de opdrachten waarmee de aios in de opleidingspraktijk aan het werk gaan. De aios maken met opleiders en docenten afspraken over de keuze voor hun opdrachten (voortgangsgesprekken). In het programmaonderdeel 'evaluatie en planning' op de terugkomdag, wordt het rooster nader ingevuld. Er worden dan afspraken gemaakt over het bespreken en presenteren van relevante praktijkervaringen, de resultaten van de opdrachten alsmede het verdiepingsonderwijs gebaseerd op het thema.

Thema's:

  • Acute problematiek
  • Top 20 Veel voorkomende aandoeningen
  • Eenmalige contacten.

Doelen:

  • De meeste veel voorkomende acute aandoeningen in de huisartspraktijk of op de huisartsenpost onder supervisie van de hao diagnosticeren en verwijzen dan wel zelf behandelen
  • Veel voorkomende aandoeningen in de huisartspraktijk (top 20) zelfstandig adequaat afhandelen voor zover het gaat om eenmalige ongecompliceerde contacten

Werkwijze:

  • Handleiding Trimester 1.
  • Opdrachten 'Acute aandoeningen' (Self-Assessment Acute Problematiek) en 'Veel voorkomende aandoeningen' (Self *assessment Top 20 Veel voorkomende aandoeningen) formuleren en uitvoeren
  • Bespreken voortgang en resultaten opdrachten met de opleider en soms ook in de aios-groep
  • Ondersteunend 'aios-onderwijs'

Thema's:

  • Acute problematiek en veel voorkomende aandoeningen
  • Ook met meerdere contacten per episode (vervolgcontacten)

Doelen:

  • De veel voorkomende acute aandoeningen in de huisartspraktijk of bij het werken op de huisartsenpost zelfstandig diagnosticeren en verwijzen dan wel zelf behandelen
  • Veel voorkomende aandoeningen in de huisartspraktijk (top 50) zelfstandig afhandelen, ook als het gaat om meerdere contacten in één ziekte-episode

Werkwijze:

  • Opdrachten 'Acute aandoeningen' (Self-Assessment Acute Problematiek) en 'Veel voorkomende aandoeningen' (Top 50 diagnoses in de huisartspraktijk) formuleren en uitvoeren
  • Bespreken voortgang en resultaten opdrachten met de opleider en soms ook in de aios-groep
  • Ondersteunend 'aios-onderwijs'

Thema's:

  • Veel voorkomende chronische aandoeningen.

Doelen:

  • Bij Astma/COPD, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten risico inventarisatie, herkenning, diagnostiek en initiële behandeling conform de NHG- standaarden uitvoeren.

Werkwijze:

  • Astma/COPD
  • Diabetes Mellitus
  • Programma's hart- en vaatziekten
  • Bespreken voortgang en resultaten opdrachten
  • Ondersteunend 'aios-onderwijs'

Thema's:

  • SOLK

Doelen:

  • Kennismaken met diagnostiek bij lichamelijk onbegrepen klachten (toepassen NHG-Standaard)
  • Patiënten met lichamelijk onbegrepen klachten effectief geruststellen en adviseren
  • Naast somatische ook psychosociale en contextuele aspecten bespreken met de patiënt (SCEGS toepassen)
  • Uitleggen welke cognitieve technieken ingezet kunnen worden in de begeleiding bij lichamelijk onbegrepen klachten

Werkwijze:

  • Handleiding Trimester 4
  • Opdrachten lichamelijk onbegrepen klachten formuleren en uitvoeren
  • Bespreken voortgang en resultaten opdrachten
  • Ondersteunend 'aios-onderwijs

Doelen en globale inhoud

Doelen 1e Huisartsstage

Aan het eind van Jaar 1 beheerst de aios grotendeels de thema's 'korte-episode zorg' en 'spoedeisende zorg'. T.a.v. de overige thema's ('Chronische Zorg' en 'SOLK') en het competentieprofiel van de huisarts wordt een oriëntatie verwacht op het eigen handelen, die richting geeft aan het leren in het vervolg van de opleiding

Globale inhoud

De invulling van de opleidingsdoelen gebeurt aan de hand van de thema's uit het LOP. Bij de nadere uitwerking van de thema's volgen wij een opbouw van relatief eenvoudig en veel voorkomend naar zeldzamer en meer gecompliceerd. Het onderwijsaanbod voor de terugkomdagen is w.b. zwaartepunten opgedeeld in 4 hoofdthema's. Dit geeft richting aan de invulling van de periodes, maar wordt flexibel gehanteerd. Immers, de patiëntenstroom in de opleidingspraktijk en de leerervaringen die hiermee gepaard gaan zijn moeilijk planbaar. In het onderwijsaanbod van Jaar 1 zijn de medisch inhoudelijke thema's verdeeld over de 4 trimesters:

  • Trimester 1: Acute problematiek (Acute aandoeningen en veel voorkomende aandoeningen (top 20) in korte episodes (eenmalig contact)
  • Trimester 2: Veel voorkomende aandoeningen (Acute aandoeningen en veel voorkomende aandoeningen (top 50) ook in langer durende episodes, inclusief vervolgcontacten)
  • Trimester 3: Veel voorkomende chronische aandoeningen (Veel voorkomende chronische aandoeningen, risico's, diagnostiek en instellen behandeling bij DM, hart- en vaatziekten en astma/COPD, Preventie: risico- inventarisatie)
  • Trimester 4: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK)

Leerlijnen

Leerlijnen Door de invoering van het Landelijk opleidingsplan (LOP) 2016 hebben we een aantal leerlijnen vastgesteld op basis van de thema's uit het LOP. Daarnaast onderscheiden we enkele doorlopende leerlijnen die gedurende de gehele opleiding aan bod zullen komen. Ook hebben we ruimte gemaakt voor leerlijnen, die niet als thema benoemd zijn, maar wel aandacht verdienen (b.v. Interculturaliteit) . Wij streven ernaar om de verschillende thema's en leerlijnen zoveel mogelijk geïntegreerd aan de orde te laten komen, d.w.z. gekoppeld aan medische inhoud. In competentiegericht onderwijs gaat het er immers om dat kennis, vaardigheden en attitudes samenkomen en dat het leren plaatsvindt aan de hand van wat zich in de praktijk voordoet. De leerlijnen zijn (2017) in ontwikkeling en toegankelijk via de startpagina van de wiki.

Thema gerichte leerlijnen:

Leerlijn Korte episode zorg Deze leerlijn wordt in de praktijk en via zelfstudie geleerd en er is hiervoor geen aanvullend cursorisch onderwijs gepland; op de wiki is hier geen plek voor ingeruimd

  • Leerlijn Spoedeisende zorg
  • Leerlijn Chronische zorg
  • Leerlijn Zorg voor ouderen met complexe aandoeningen
  • Leerlijn SOLK startpagina
  • Leerlijn Zorg voor patiënten met psychische klachten en aandoeningen
  • Leerlijn Palliatieve en terminale zorg startpagina
  • Leerlijn Preventie
  • Leerlijn Zorg voor het kind
  • Leerlijn praktijkmanagement

Competentie gerichte leerlijnen:

Leerlijn Arts-patiënt communictaie (APC) We streven er naar om in het APC onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen.

  • Leerlijn Wetenschap en onderwijs

Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.

  • Leerlijn Ethiek en recht

Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's. Het onderwijs wordt verzorgd door gastdocenten.

  • Leerlijn professionaliteit

Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.

  • Leerlijn Interculturaliteit

Toetsing & Beoordeling

Met ingang van maart 2014 geldt het Toetsprogramma HOVUmc voor alle betrokkenen (aios, opleiders en docenten) voor hoe de beoordeling van de aios Huisartsgeneeskunde bij HOVUmc wordt ingevuld. In dit programma worden de criteria beschreven die beoordelaars gebruiken voor de beoordeling van de prestaties van de aios. De nadere uitwerking van de verschillende toetsmomenten is nader uitgewerkt in een tijdpad, zie daarvoor: Toetsing en beoordeling Jaar 1.

Aios onderwijs

Per periode (trimester) staat een bepaald thema centraal (zie hiervoor). Het Cursorisch onderwijs Jaar 1 wordt zoals gezegd binnen dit thema vervolgens vakgericht ingevuld. Naar aanleiding van de ervaringen uit de praktijk en de reflecties hierop wordt een keuze gemaakt voor verdiepingsonderwijs. Aios nemen daarin een actieve rol voor hun rekening door samen met de docenten een thema te kiezen en invulling te geven aan het onderwijs. Het is de verantwoordelijkheid van de docenten om de kwaliteit van het 'aios-onderwijs' te borgen; zij doen dit door het actief begeleiden van de aios in de voorbereiding van dit aios- onderwijs en door het geven van feedback op vorm en inhoud van het uitgevoerde aios- onderwijs. Waar nodig leveren de docenten zelf een bijdrage aan de uitvoering van het onderwijs.

De opleiding is erop gericht dat aios in toenemende mate zelf meer verantwoordelijkheid gaan dragen voor het voorbereiden en uitvoeren van het 'aios-onderwijs'. De inbreng van de docenten blijft daarbij van belang. Met name bij het concretiseren van leerwensen van de aios en het adviseren ten aanzien van de te gebruiken onderwijsprogramma's en didactische werkvormen. Pas als de leerdoelen concreet genoeg zijn is het mogelijk het bijpassende onderwijs te ontwerpen/selecteren.

De docenten vervullen bij het 'aios-onderwijs' de rol van ondersteuner. De aios leggen hun concept programma vooraf aan de docent voor. Bijvoorbeeld: als een groep belangstelling heeft voor thematisch onderwijs over diabetes, dan wordt eerst geïnventariseerd wat men daarover precies willen leren (bv. de veel voorkomende bijwerkingen van veel gebruikte orale antidiabetica, uitvoeren van voetonderzoek enz.). Hoewel de speelruimte voor de keuzes beperkt wordt (het moet gaan over een onderwerp dat past bij de trimesterthema's) wordt hiervan in de praktijk wel eens afgeweken. Bijvoorbeeld naar aanleiding van een actuele casus! De aios-groep kiest soms ook naar aanleiding van een actuele gebeurtenis voor een afwijkende invulling van het verdiepingsonderwijs. Docenten adviseren de aios bij het ontwerpen van het onderwijs.

De algemene onderwijsprogramma's zijn te vinden onder het Cursorisch onderwijs Jaar 1. Dit betreft met name de introductieprogramma's voor de trimesters, de bouwstenen voor medische verdiepingsprogramma's en een aantal programma's die betrekking hebben op de doorgaande leerlijnen Arts Patiënt Communicatie, Wetenschappelijke Vorming, Ethiek en Vaardighedenonderwijs. De nadere uitwerking van de gekozen onderwerpen en thema's vindt plaats in samenspraak met de groep. Bij de invulling van het zogenoemde 'aios-onderwijs' kan geput worden uit meerdere databases. Allereerst is zijn er materialen te vinden op onze eigen onderwijs- Wiki. De leerlijnen 'chronische zorg' en 'zorg voor patiënten met SOLK' zijn in ontwikkeling en zullen in 2017 onderwijsmaterialen voor praktijk, zelfstudie en terugkomdagonderwijs gaan bevatten. De docenten hebben ook toegang tot de onderwijsmaterialen van de overige 7 huisartsopleidingen. Indien noodzakelijk kunnen in overleg ook derden benaderd worden voor het vervullen van de rol van expert- docent. Op de site van Huisartsopleiding Nederland zijn Toetsstations te vinden om het vaardighedenonderwijs te ondersteunen.

Zie Onderwijsexpertise voor een lijst van docenten en opleiders die te benaderen zijn voor het verzorgen van expert-onderwijs. Per opleidingsjaar mag er 2x3 uur een externe docent ingeschakeld worden. Een trainingsacteur kan naar behoefte (van de groep) ingezet worden.

Evaluatie en planning

Om het onderwijs in de komende periode ( 'aios-onderwijs' en andere onderdelen) voor te bereiden zijn tijdens het cursorisch onderwijs op de terugkomdag regelmatig 'evaluatie en planning' momenten nodig. Hier wordt terug gekeken naar de voorafgaande periode (wat beviel, wat werd gemist) en vooruit gekeken naar het onderwijs in de komende periode (leerwensen aios binnen het kader van de opleidingsperiode en andere wensen). Heldere afspraken over wie wat gaat doen zijn dan van belang. Dit geldt zowel voor de komende onderwijsprogramma's (wat komt er op de agenda en wie gaan het voorbereiden en uitvoeren) als voor het bespreken van wat er verder op de agenda een plaats verdient.

Reflectieonderwijs

De Huisartsopleiding steunt voor een belangrijk deel op de ervaringen in de huisartspraktijk. Op basis van deze ervaringen wordt duidelijk wat het actuele competentieniveau van de aios is en welke leerdoelen een volgende ontwikkelingsstap zouden kunnen ondersteunen. Het (kunnen) reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit formuleren van gerichte leeractiviteiten is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling tot huisarts en de latere beroepsontwikkeling na de opleiding. In het onderwijs is dan ook veel ruimte gereserveerd voor reflectie.

In de terugkomdag- groep werk je samen met collega-aios in eenzelfde opleidingsfase. Daarvan maken we nuttig gebruik door praktijkervaringen aan elkaar voor te leggen en samen te reflecteren op de betekenis daarvan voor je verdere professionele ontwikkeling. Gezamenlijk staan we stil bij vragen als: 'wat leert deze reflectie je?' en 'hoe zet je dit om in een plan van aanpak'?

Bij de reflectie is de vraag van de inbrenger leidend. Op basis daarvan wordt de verbinding gezocht met ervaringen van andere groepsgenoten en daarna weer terug vertaald naar de oorspronkelijke vraag. De oogst uit de reflecties worden tevens benut voor het vaststellen van de agenda voor de planning van het 'aios-onderwijs'.

Begeleiding

Individuele begeleiding

In het Landelijk Opleidingsplan huisartsgeneeskunde (maart 2016) worden 10 thema's van het beroep huisarts beschreven. Het competentieprofiel dient als referentiekader voor de opleider en de docenten. Recent is hieraan een belangrijk hulpmiddel toegevoegd in de vorm van 10 thema's die samen de kern van het vak beschrijven die elk uitgewerkt zijn in meerdere Kenmerkende Beroepsactiviteiten (KBA's). Hiermee beschikken we over een inhoudelijk kader waarmee de ontwikkeling van de aios zichtbaar gemaakt kan worden.

Wij streven ernaar om de begeleiding door de opleider en de docenten zo in te richten, dat deze zo goed mogelijk aansluit bij het actuele niveau van de aios. Op basis van een reële inschatting daarvan gaat het er vervolgens om hoe de volgende stappen gezet kunnen worden in het verwerven van de competenties van de beginnende huisarts (en uiteindelijk na 3 jaar het eindniveau van de opleiding). Op prestaties van de aios volgt feedback die wordt gerelateerd aan de leeragenda van de aios én het te behalen eindniveau. De opleider heeft hier een cruciale taak, omdat het handelen van de aios hier pas goed zichtbaar wordt.

Door gerichte opdrachten te formuleren helpt de aios zichzelf om richting te geven aan de ontwikkeling tot huisarts. Het leren in de Huisartsopleiding wordt daarbij voortdurend geënt op de 'zone van naaste ontwikkeling', d.w.z. sluit aan bij het niveau van kennis en vaardigheden van dat moment.

Individuele begeleiding staat hierbij centraal. De opleiders en docenten volgen de ontwikkelingen van de aios op meerdere manieren: middels observaties en video's in de praktijk, via de inbreng op de terugkomdag, via de ingeleverde opdrachten en middels de toetsresultaten. De aios maakt het mogelijk om de begeleiding zo goed mogelijk af te stemmen op de individuele leerbehoeften door zelf actief leerdoelen te formuleren en zich ´toetsbaar´ op te stellen. Alleen dan is de ontwikkeling van de aios goed te volgen én begeleidbaar.

Voortgangsgesprekken

Een belangrijk middel om invulling te geven aan de individuele begeleiding zijn de 'voortgangsgesprekken' met de opleider en één van de vaste docenten (minimaal 3x per jaar). Er wordt dan allereerst teruggekeken naar het functioneren van de aios in de afgelopen periode en een inschatting gemaakt van het getoonde niveau van functioneren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de Kenmerkende Beroepsactiviteiten als selectie-hulp voor betekenisvolle praktijkervaringen uit de afgelopen periode en de ComBeL als onderlegger.

In het tweede deel van het voortgangsgesprek wordt de 'oogst' uit het eerste deel omgezet in actiepunten en verder vooruit geblikt naar nieuwe leerdoelen/ thema's voor de eerstvolgende periode. De aios maakt een verslag van de voortgangsgesprekken; hierin worden de leerdoelen voor de komende periode beschreven. Dit verslag wordt aangevuld en geaccordeerd door de opleider resp. de docent. De aios stelt op basis hiervan zijn IOP bij (dat dus minimaal 1x per 3 maanden herzien wordt; ook eerdere versies blijven bewaard). Een format voor de voorbereiding van de voortgangsgesprekken is te vinden in de sectie Toetsing en beoordeling Jaar 1.(Procedure voortgangsgesprekken en exitgesprek)

De opleider en docent vervullen op die manier hun coachende rol bij het faciliteren en concretiseren van de leeractiviteiten van de aios. Op de paralleldagen en tijdens praktijkbezoeken stemmen opleiders en docenten hierover af. Wij beschouwen de aios als de eerste ´eigenaar´ van dit proces. Door het voortouw te nemen in de voortgangsgesprekken illustreert de aios de mate van professionaliteit.

Studiebegeleiding

Als belangrijke lacunes zichtbaar worden of de leerontwikkeling stagneert, proberen aios, docent en opleider in samenspraak hierin verbetering te brengen: bijvoorbeeld door aanpassingen in de leeragenda en/ of extra begeleiding en de voortgang hierin te bewaken. Lukt het niet om (voldoende) verbetering te realiseren en komt daardoor de voortzetting van de opleiding in gevaar, dan kan door de Teamleider extra hulp in de vorm van studiebegeleiding worden ingeschakeld. Dit gebeurt meestal door een ervaren staflid (niet de vaste docent) die zich oriënteert op wat er aan de hand is, een aanvullend leertraject afspreekt met de aios en dit begeleidt. Studiebegeleiding is vrijwillige hulp; de studiebegeleider rapporteert niet zonder medeweten van de aios aan de teamleider. De resultaten worden zichtbaar in wat de aios laat zien in de praktijk en op de terugkomdag. Afspraken over wat de aios moet laten zien worden in afstemming tussen opleider en docenten gemaakt. Een begeleidingstraject duurt maximaal enkele maanden en kan een verlenging van de opleiding met zich mee brengen.

Portfolio

Elke aios houdt in het eigen electronisch portfolio en op Canvas de belangrijkste opleidingsresultaten bij. Het portfolio bevat de voortgangsadviezen en een neerslag van de beoordelingen en prestaties van de aios die het bewijs vormen van het verworven niveau van de competenties. We beschouwen de aios als eigenaar van het portfolio. De aios nodigt beoordelaars uit om hun beoordelingen in te vullen die besproken worden in de voortgangsadviezen. Aan het einde van het opleidingsjaar nodigt de aios het hoofd van de opleiding uit om het voortgangsbesluit te nemen. Verplicht onderdeel van het beoordelingsdeel zijn de achtereenvolgende versies van het IOP, de Combels, de verslagen van voortgangsgesprekken, de behaalde toetsresultaten en de beoordelingen na 6 en 9 maanden. Ook de beoordeling van het diensten doen krijgen hierin een plaats. Een overzicht van de prestaties die nodig zijn om Jaar 1 af te ronden zijn gevat in de Overzicht verplichtingen Jaar 1.docx.

Behalve aan het verplichte beoordelingsdeel biedt het portfolio ook 'vrije' ruimte; het ontwikkelingsdossier. Hierin kunnen alle 'bewijsstukken' opgeslagen worden die kunnen dienen als illustratie/ onderbouwing van de ontwikkeling van de aios. Dit kan bijvoorbeeld een feedbackdocument zijn, maar ook een geslaagd consult zijn waar je trots op bent, een geslaagd onderwijsprogramma, een bericht van een dankbare patiënt of een blijk van waardering van een collega. De aios kan uit deze 'content' zelf een selectie maken van prestaties die als illustratie kunnen dienen bij een beoordelingsmoment of bij de start van een volgende opleidingsmodule.

Het portfolio gaat met de aios mee gedurende de gehele opleiding. Ook na de opleiding kun je het portfolio benutten (als show- case). Tijdens de opleiding is de aios verplicht om het portfolio open te stellen voor het hoofd van de opleiding, de teamleider en onderwijsassistente van het betreffende opleidingsjaar, de achtereenvolgende opleiders/stageopleiders en docenten die hem of haar gedurende de periode van de betreffende stage begeleiden. Voor meer informatie zie de portfolio informatie website.

Canvas

Ter ondersteuning van de opleiding maken we voor de aios-groep en parallel hieraan draaiende opleiders- groep gebruik van Canvas als leeromgeving. Dit is het belangrijkste communicatiekanaal tussen aios, docenten en huisartsopleiders voor actuele zaken die het cursorich onderwijs betreffen. Iedere aios beschikt hiermee over een eigen 'brievenbus' voor het inleveren van werk- documenten, opdrachten en presentaties waarop feedback gevraagd wordt. Daarnaast is er ook per groep en per aios ruimte voor documenten en stukken van algemener belang (zoals relevante artikelen, websites, e.d.).

Om de opleiding te kunnen volgen is dan ook een absolute voorwaarde, dat je beschikt over een snelle internettoegang. Iedere aios krijgt voor de duur van de opleiding een eigen VUmc- emailadres. Om misbruik te voorkomen dient de toegangscode regelmatig geactualiseerd te worden. De aios ontvangt hierover tijdig bericht van het instituut.

Vragen over Canvas stuur je naar canvas-ho@vumc.nl

Paralleldagen

Ochtend (hao's):

  • Korte kennismaking, o.a. is men beginnend (LG 1+2), gevorderd (LG 3+4) of ervaren (LG 5)
  • Reflectieronde
  • Eigen leerthema's/IOP-hao's (bv. uit laten wisselen en doorvragen in twee- of drietallen)
  • Inventariseren expertise en leerwensen (IOP) opleiders
  • Introductie & motivatie voor wederzijdse praktijkbezoeken (voor hao's facultatief)
  • Opzet Jaar 1 (thema's, opdrachten, diensten doen, onderwijsprogramma's, invulling paralleldagen - let op dat de verplichte onderwijsprogramma's (APC, Beleid en Beheer, EBM, POH/ ass.) van dit jaar ook worden ingepland!)

Koppelmiddag (hao's en aios):

  • Voortgangsgesprekken en maken/bespreken eerste IOP-aios
  • Toetsing praktijkhandelen (observaties, video's)
  • Reflectieronde
  • Introductie thema acute en veelvoorkomende zorg
  • LHK-toets en rol opleider
  • 1e voortgangsgesprek hao-aios
  • ICPC- codering; registratie patiëntcontacten
  • APC-onderwijs: introductie Silverman en gebruik communicatiewiel
  • Praktijkbezoeken plannen
  • Zelfstandige periode
  • Reflectieronde
  • Voorbereiden beoordeling 6 mnd, gebruik KBA's en ComBeL
  • 2e voortgangsgesprek hao-aios, m.n. beoordelen én coachen
  • Planning praktijkbezoeken
  • Stand van zaken diensten doen aios
  • Bespreken pre-toets APC
  • Reminder 1e hao-aios-toets
  • Reflectieronde: thema Beoordeling en vervolgactiviteiten
  • Basis Consultvoerings Toets
  • Introductie thema Veelvoorkomende chronische problematiek, o.a. samenwerking aios-POH
  • Vaardigheidstraining m.b.v. toetstations & praktijkscorelijsten

Ochtend:

  • Reflectieronde
  • LHK van de opleider (kort)
  • Beoordeling na 9 maanden opleiding Jaar 1
  • 3e voortgangsgesprek hao-aios
  • Verklaring zelfstandig dienst doen
  • Introductie thema SOLK

Middag:

  • Hao-keuzeworkshops (let op: wordt centraal aangeboden!)
  • Reflectieronde
  • 4e voortgangsgesprek hao-aios
  • IOP jaar 2 en overdracht
  • IOP-hao, o.a. leerervaringen tijdens de meerdaagse en evaluatie/winst wederzijdse praktijkbezoeken hao's
  • Voortgang praktijkopdrachten
  • Bespreking resultaten beoordeling paralleldagen en docenten door hao's
  • Afronding & evaluaties (LEOH, docentbeoordeling, opleidersbeoordeling)

Werken met opdrachten

Toetsing en beoordeling

Vaardighedenonderwijs

Zelfstudieprogramma's

Diensten doen