Acute psychiatrie: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Relevantie)
 
(5 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 +
{{Header - Leerlijn psychische klachten}}
 +
 
{| class="infobox leerlijn-psych"
 
{| class="infobox leerlijn-psych"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}}
Regel 16: Regel 18:
 
|
 
|
 
{{KBA 6.3 - Acute psychiatrie}}
 
{{KBA 6.3 - Acute psychiatrie}}
 +
{{KBA 2.1 - Toestandsbeeld}}
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
Regel 32: Regel 35:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Het komt niet vaak voor<ref>Ongeveer 1-1,5 % vd bevolking heeft een EPA. Per jaar zal een huisarts gemiddeld  één keer met een acute ontregeling te maken krijgen (Bron: Phrenos Kenniscentrum).</ref>, maar patiënten met een ernstige psychiatrische aandoening vormen een lastig onderdeel van het vak. Zeker als er sprake is van acute problematiek. Hoe communiceer je met een patiënt met een (acute) ernstige psychiatrische aandoening, een EPA? Hoe beoordeel je de oordeelsbekwaamheid bij zo’n patiënt? En hoe ga je om met gevaar in dergelijke situaties. Deze onderwijsmodule gaat over dat soort problemen.
+
Het komt niet vaak voor<ref>Ongeveer 1-1,5 % vd bevolking heeft een EPA. Per jaar zal een huisarts gemiddeld één keer met een acute ontregeling te maken krijgen (Bron: Phrenos Kenniscentrum).</ref>, maar patiënten met een ernstige psychiatrische aandoening vormen een lastig onderdeel van het vak. Zeker als er sprake is van acute problematiek. Hoe communiceer je met een patiënt met een (acute) ernstige psychiatrische aandoening, een EPA? Hoe beoordeel je de oordeelsbekwaamheid bij zo’n patiënt? En hoe ga je om met gevaar in dergelijke situaties.  
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
De aios weet hoe te handelen bij patiënten met een acuut psychiatrisch ziektebeeld, ook als er sprake is van oordeelsonbekwaamheid en gevaar.
+
Je weet hoe te handelen bij patiënten met een acuut psychiatrisch ziektebeeld, ook als er sprake is van oordeelsonbekwaamheid en gevaar.
  
 
==== Subdoelen ====
 
==== Subdoelen ====
* De aios weet welke ‘basis-attitudes’ er zijn in de omgang met patiënten met (acute problematiek bij) EPA’s en weet hoe een basis-attitude te kiezen.
+
*Je weet welke basisattitudes er zijn in de omgang met patiënten met (acute problematiek bij) EPA’s en weet hoe een basisattitude te kiezen.
* De aios weet wat oordeels(on)bekwaamheid is en hoe de oordeelsbekwaamheid te beoordelen.
+
* Je weet wat oordeels(on)bekwaamheid is en hoe deze te beoordelen.
* De aios kent de belangrijkste do’s en don’ts in de APC bij EPA’s en met name in de acute psychiatrie.
+
* Je kent de belangrijkste do’s en don’ts in de communicatie bij EPA’s en met name in de acute psychiatrie.
* De aios weet wat bemoeizorg is en voor wie die bedoeld is.
+
* Je weet wat bemoeizorg is en voor wie die bedoeld is.
* De aios weet wat reflectief luisteren is.
+
* Je weet wat reflectief luisteren is.
* Eventueel kan het geleerde in 2e instantie (met acteurs) geoefend worden.
+
* Eventueel kan het geleerde in tweede instantie (met acteurs) geoefend worden.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
Onderstaande onderwijsactiviteiten dienen als leidraad om meer zicht te krijgen op de lastigheden bij patiënten met ernstige psychiatrische problematiek, al dan niet in een acute situatie. Onderwijsactiviteit 2 biedt een reeds gemaakte presentatie aan die aios richting geeft aan het te geven onderwijs. Docenten kunnen bijspringen. Aangeleerde vaardigheden kunnen eventueel met acteurs geoefend worden. De onderwijsactiviteiten hebben als doel het gesprek te bevorderen over hoe om te gaan met lastige crisissituaties. De bijlages en bronnen dienen als extra informatie en inspiratie voor de gesprekken.
+
Onderstaande onderwijsactiviteiten dienen als leidraad om meer zicht te krijgen op de lastigheden bij patiënten met ernstige psychiatrische problematiek, al dan niet in een acute situatie. Onderwijsactiviteit 2 biedt een presentatie die aios richting geeft aan het te geven onderwijs. Docenten kunnen bijspringen. Aangeleerde vaardigheden worden eventueel met acteurs geoefend.<br />
 +
De onderwijsactiviteiten hebben als doel het gesprek te bevorderen over hoe om te gaan met lastige crisissituaties. De bijlages en bronnen dienen als extra informatie en inspiratie voor de gesprekken.
  
 
=== Onderwijsactiviteit 1 / Voorafgaand aan de TKD ===
 
=== Onderwijsactiviteit 1 / Voorafgaand aan de TKD ===
* Vraag aan je HAO wanneer hij voor het laatst te maken heeft gehad met acute psychiatrische problematiek en wat de HAO daar lastig aan vond.
+
*Vraag aan jouw huisartsopleider wanneer deze voor het laatst te maken heeft gehad met acute psychiatrische problematiek en wat de daar lastig aan was.
  
 
=== Onderwijsactiviteit 2 / Op de TKD ===
 
=== Onderwijsactiviteit 2 / Op de TKD ===
* Behandel het onderwerp aan de hand van de [[Media:KBA 3 Acute Psychiatrie def.pptx|presentatie]] en benut de verschillende momenten van discussie en interactie.
+
*Behandel het onderwerp aan de hand van de [[Media:KBA 3 Acute Psychiatrie def.pptx|presentatie]] en benut de verschillende momenten van discussie en interactie.
  
 
=== Facultatief: Onderwijsactiviteit 3 / Op de TKD ===
 
=== Facultatief: Onderwijsactiviteit 3 / Op de TKD ===
 
* Nodig een trainingsacteur uit en oefen de verschillende situaties:
 
* Nodig een trainingsacteur uit en oefen de verschillende situaties:
 
** EPA bij oordeelsbekwame patiënt.
 
** EPA bij oordeelsbekwame patiënt.
** EPA bij oordeelsonbekwame patiënt (zonder en mét gevaar).
+
** EPA bij oordeelsonbekwame patiënt (zonder én met gevaar).
  
 
=== Facultatief: Onderwijsactiviteit 4 / Op de TKD ===
 
=== Facultatief: Onderwijsactiviteit 4 / Op de TKD ===
 
* Laat de aios het artikel lezen met het [http://nicollinevanderspek.nl/jules-tielens/ interview van Jules Tielens].
 
* Laat de aios het artikel lezen met het [http://nicollinevanderspek.nl/jules-tielens/ interview van Jules Tielens].
* Laat ze vervolgens in 2-3-tallen de belangrijkste leerpunten uit het stuk halen. Maar let op: het gaat om leerpunten die ze bij álle patiënten kunnen gebruiken, net alleen bij (acute) psychiatrie.
+
* Laat ze vervolgens in 2- of 3-tallen de belangrijkste leerpunten uit het stuk halen. Maar let op: het gaat om leerpunten die ze bij álle patiënten kunnen gebruiken, net alleen bij (acute) psychiatrie.
  
 
==== Bijlages ====
 
==== Bijlages ====
* [[:Media:KBA 3 Acute Psychiatrie def.pptx|Powerpoint-presentatie met toelichting]]
+
* [[:Media:KBA 3 Acute Psychiatrie def.pptx|PowerPointpresentatie]] met toelichting.
* [[LEAP, hoe te communiceren met 'lastige' patienten (of patienten met veel 'weerstand')|In de leerlijn SOLK staat een onderwijsmodule over ‘LEAP’]]. Ook die module gaat over communiceren met ‘lastige’ patiënten, zowel met EPA als SOLK. Beide onderwijsmodules behandelen deels dezelfde materie, maar vanuit een ander perspectief. In déze module ligt de nadruk op EPA’s. Bij de onderwijsmodule over LEAP ligt de nadruk op SOLK.
+
* In de leerlijn ALK staat ook [[LEAP, hoe te communiceren met 'lastige' patienten (of patienten met veel 'weerstand')|een onderwijsbouwsteen over ‘LEAP’]] die gaat over communiceren met ‘lastige’ patiënten, zowel met EPA als ALK. Beide bouwstenen behandelen deels dezelfde materie, maar vanuit een ander perspectief. In déze bouwsteen ligt de nadruk op EPA, bij die over LEAP ligt de nadruk op ALK.
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
Regel 72: Regel 76:
 
* [http://nicollinevanderspek.nl/jules-tielens/ Interview Jules Tielens]
 
* [http://nicollinevanderspek.nl/jules-tielens/ Interview Jules Tielens]
 
* (Onder herziening: [https://www.nvvp.net/cms/showpage.aspx?id=1594 NVvP, patientenfolder psychose)]
 
* (Onder herziening: [https://www.nvvp.net/cms/showpage.aspx?id=1594 NVvP, patientenfolder psychose)]
 +
<references />
  
 
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}}
 
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}}
<references />
 

Huidige versie van 16 feb 2023 om 10:52


Leerlijn psychische klachten
Auteur

Anouk Bogers
Dick Walstock

Stage

CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

3. Acute psychiatrie
1. Toestandsbeeld

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Samenwerken
Professionaliteit

Toepassing

Praktijkleren
Leergesprek
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Het komt niet vaak voor[1], maar patiënten met een ernstige psychiatrische aandoening vormen een lastig onderdeel van het vak. Zeker als er sprake is van acute problematiek. Hoe communiceer je met een patiënt met een (acute) ernstige psychiatrische aandoening, een EPA? Hoe beoordeel je de oordeelsbekwaamheid bij zo’n patiënt? En hoe ga je om met gevaar in dergelijke situaties.

Doelen

Je weet hoe te handelen bij patiënten met een acuut psychiatrisch ziektebeeld, ook als er sprake is van oordeelsonbekwaamheid en gevaar.

Subdoelen

  • Je weet welke basisattitudes er zijn in de omgang met patiënten met (acute problematiek bij) EPA’s en weet hoe een basisattitude te kiezen.
  • Je weet wat oordeels(on)bekwaamheid is en hoe deze te beoordelen.
  • Je kent de belangrijkste do’s en don’ts in de communicatie bij EPA’s en met name in de acute psychiatrie.
  • Je weet wat bemoeizorg is en voor wie die bedoeld is.
  • Je weet wat reflectief luisteren is.
  • Eventueel kan het geleerde in tweede instantie (met acteurs) geoefend worden.

Gebruiksaanwijzing

Onderstaande onderwijsactiviteiten dienen als leidraad om meer zicht te krijgen op de lastigheden bij patiënten met ernstige psychiatrische problematiek, al dan niet in een acute situatie. Onderwijsactiviteit 2 biedt een presentatie die aios richting geeft aan het te geven onderwijs. Docenten kunnen bijspringen. Aangeleerde vaardigheden worden eventueel met acteurs geoefend.
De onderwijsactiviteiten hebben als doel het gesprek te bevorderen over hoe om te gaan met lastige crisissituaties. De bijlages en bronnen dienen als extra informatie en inspiratie voor de gesprekken.

Onderwijsactiviteit 1 / Voorafgaand aan de TKD

  • Vraag aan jouw huisartsopleider wanneer deze voor het laatst te maken heeft gehad met acute psychiatrische problematiek en wat de daar lastig aan was.

Onderwijsactiviteit 2 / Op de TKD

  • Behandel het onderwerp aan de hand van de presentatie en benut de verschillende momenten van discussie en interactie.

Facultatief: Onderwijsactiviteit 3 / Op de TKD

  • Nodig een trainingsacteur uit en oefen de verschillende situaties:
    • EPA bij oordeelsbekwame patiënt.
    • EPA bij oordeelsonbekwame patiënt (zonder én met gevaar).

Facultatief: Onderwijsactiviteit 4 / Op de TKD

  • Laat de aios het artikel lezen met het interview van Jules Tielens.
  • Laat ze vervolgens in 2- of 3-tallen de belangrijkste leerpunten uit het stuk halen. Maar let op: het gaat om leerpunten die ze bij álle patiënten kunnen gebruiken, net alleen bij (acute) psychiatrie.

Bijlages

  • PowerPointpresentatie met toelichting.
  • In de leerlijn ALK staat ook een onderwijsbouwsteen over ‘LEAP’ die gaat over communiceren met ‘lastige’ patiënten, zowel met EPA als ALK. Beide bouwstenen behandelen deels dezelfde materie, maar vanuit een ander perspectief. In déze bouwsteen ligt de nadruk op EPA, bij die over LEAP ligt de nadruk op ALK.

Bronnen

  1. Ongeveer 1-1,5 % vd bevolking heeft een EPA. Per jaar zal een huisarts gemiddeld één keer met een acute ontregeling te maken krijgen (Bron: Phrenos Kenniscentrum).

De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie