Advance care planning
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Medisch handelen |
Leerplek |
Relevantie
Praten over het levenseinde is voor zowel patiënt als arts niet altijd makkelijk. Toch is het juist in de laatste levensfase belangrijk voor de arts te weten wat de wensen van de patiënt zijn. Ook is het voor de patiënt belangrijk te weten wat de arts hem te bieden heeft.
Doel:
Kan advance care planning toepassen Bestand:Advance care planning powerpoint.pptx
Subdoel:
- Maakt een inschatting van de levensverwachting van de patiënt en plan een moment om een gesprek over de laatste levensfase te voeren.
- Begeleidt de patiënt in het maken van keuzes met betrekking tot het ondergaan van nadere diagnostiek en behandeling. Betrekt in deze keuzes zowel de wensen van de patiënt als de prognose en medische mogelijkheden.
- Registreert de afspraken op een manier die zowel in de eigen huisartsenpraktijk als in de dienst en eventueel bij de hulpdiensten terug te vinden is.
Werkvormen:
Terugkomdag:
Advance care planning wordt tijdens een van de themadagen in de chronische zorg stage behandeld. Het is aan te raden voor deze themadag de gebruiksaanwijzing op deze pagina door te nemen.
Praktijkopdracht gekoppeld aan leergesprek
Verpleeghuis:
- Bespreek met je stagebegeleider hoe ACP op jouw stageplek geregeld is. Is er een vast moment om dit te bespreken? Hoe wordt het vast gelegd, wanneer wordt het geëvalueerd?
- Neem de Knmg handleiding over levenseinde gesprekken, Toolkit ACP en MDR anticiperende besluitvorming door.
- Bespreek met een patiënt zijn wensen en de mogelijkheden rondom het levenseinde. Doe dit zo mogelijk met je stagebegeleider erbij of neem het op om gericht feedback te kunnen krijgen.
- Vraag aan de patiënt na het gesprek of hij eerder dit gesprek met zijn huisarts heeft gehad en wat hij ervan vindt dat dit wel/niet gebeurd is.
Huisartsenpraktijk:
- Inventariseer met je opleider welke patiënten in aanmerking komen voor een levenseinde gesprek.
- Ga met een van deze patiënten het gesprek aan, je kunt als voorbeeld voor dit gesprek de Toolkit ACP gebruiken
- Evalueer na 3 maanden hoe het met de patiënt gaat. Welke zaken die er besproken werden zijn uiteindelijk aan de orde gekomen en waar heeft de patiënt iets aan gehad? Zijn er ook zaken die niet besproken zijn en achteraf gezien wel besproken hadden kunnen worden?
Gebruiksaanwijzing:
Advance care planning begint met de vraag bij wie en wanneer begin ik hierover. Een natuurlijk moment om hierover te beginnen is bij controle na ziekenhuisopname van een kwetsbare patiënt, zeker als de opname veroorzaakt is door een opvlamming van een chronische ziekte. Verder kun je jezelf afvragen: “zou het mij verbazen als deze patient binnen een jaar komt te overleiden.” Als dit je niet zou verbazen is het een goed moment om in gesprek te gaan.
Informatie over hoe een gesprek over wensen in de laatste levensfase te voeren:
Leerlijn APC - palliatieve fase. Gesprekstechnieken in de palliatieve fase
Toolkit ACP mbt het levenseinde samenvatting met links en formulieren
KNMG levenseinde handleiding en patiënten informatie over levenseinde gesprek
Thuisarts patiënten informatie over het levenseinde gesprek
MDR anticiperende besluitvorming reanimatie bij kwetsbare ouderen
NHG actueel nieuws over denken en praten rondom levenseinde en PIN
Schriftelijke wilsverklaringen rondom het levenseinde
Voorbeeld presentatie terugkomdag
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Els Licht
- Auteur - Niek van Asperen
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.4 - Afgewogen keuzes
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie