Alternatieve opdrachten: verschil tussen versies
k (keuzenopdrachten 1e ha stage) |
k |
||
(10 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | ''Let op: deze pagina is onder constructie'' | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<ul class="nav nav-tabs"> | <ul class="nav nav-tabs"> | ||
− | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class=""># | + | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab21|1e Huisartsstage</btn></li> |
− | <li><btn data-toggle="tab" class=""># | + | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab22|Klinische stage</btn></li> |
+ | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab23|CCZ-stage</btn></li> | ||
+ | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab24|GGZ-stage</btn></li> | ||
</ul> | </ul> | ||
+ | <div class="tab-content"> | ||
+ | <div id="tab21" class="tab-pane fade in active"> | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdrachten 1e Trimester|1e Trimester]] | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdrachten 2e Trimester|2e Trimester]] | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdrachten 3e Trimester|3e Trimester]] | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdrachten 4e Trimester|4e Trimester]] | ||
+ | </div> | ||
+ | <div id="tab22" class="tab-pane fade"> | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdracht - IOP Klinische stage|Opdracht IOP Klinisch]] | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdracht - Peerassessment Klinische stage|Opdracht Peerassessment Klinisch]] | ||
+ | </div> | ||
+ | <div id="tab23" class="tab-pane fade"> | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdracht - IOP CCZ-stage|Opdracht IOP CCZ]] | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdracht - Peerassessment CCZ-stage|Opdracht Peerassessment CCZ]] | ||
+ | </div> | ||
+ | <div id="tab24" class="tab-pane fade"> | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdracht - IOP GGZ-stage|Opdracht IOP GGZ]] | ||
+ | * [[Alternatieve opdrachten#Opdracht - Peerassessment GGZ-stage|Opdracht Peerassessment GGZ]] | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | {{witregel}}<br /> | ||
− | + | == 1e Huisartsstage == | |
− | |||
− | |||
− | + | === Opdrachten 1e Trimester === | |
− | + | ==== Workshop Vaardighedentraining ==== | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Deze opdracht is vooral geschikt als je ervaring hebt met acute geneeskunde en bepaalde medisch-technische vaardigheden beheerst tot op een niveau waarop je er instructie in kunt geven en feedback kunt geven op de uitvoering. | Deze opdracht is vooral geschikt als je ervaring hebt met acute geneeskunde en bepaalde medisch-technische vaardigheden beheerst tot op een niveau waarop je er instructie in kunt geven en feedback kunt geven op de uitvoering. | ||
{| class="infobox huisarts1 box cel klein" width="100%" | {| class="infobox huisarts1 box cel klein" width="100%" | ||
Regel 71: | Regel 59: | ||
*Bespreek met je collega’s de opzet van de workshop en vraag wat ze ervan geleerd hebben. | *Bespreek met je collega’s de opzet van de workshop en vraag wat ze ervan geleerd hebben. | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
{{witregel}}<br /> | {{witregel}}<br /> | ||
− | === | + | === Opdrachten 2e Trimester === |
<ul class="nav nav-tabs"> | <ul class="nav nav-tabs"> | ||
− | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab21| | + | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab21|Afwijken van de standaard</btn></li> |
− | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab22| | + | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab22|Voorschrijfbeleid Top 20</btn></li> |
− | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab23| | + | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab23|Vaardighedentoetsing</btn></li> |
</ul> | </ul> | ||
<div class="tab-content"> | <div class="tab-content"> | ||
Regel 179: | Regel 165: | ||
{{witregel}}<br /> | {{witregel}}<br /> | ||
− | === | + | === Opdrachten 3e Trimester === |
<ul class="nav nav-tabs"> | <ul class="nav nav-tabs"> | ||
− | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab31| | + | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab31|Praktijkorganisatie</btn></li> |
− | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab32| | + | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab32|Actualiseren standaard</btn></li> |
</ul> | </ul> | ||
<div class="tab-content"> | <div class="tab-content"> | ||
Regel 250: | Regel 236: | ||
{{witregel}}<br /> | {{witregel}}<br /> | ||
− | === | + | === Opdrachten 4e Trimester === |
<ul class="nav nav-tabs"> | <ul class="nav nav-tabs"> | ||
− | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab41| | + | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab41|Videotoetsing</btn></li> |
− | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab42| | + | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab42|Medisch handelen bij vage klachten</btn></li> |
− | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab43| | + | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab43|Wat wil de patient eigenlijk</btn></li> |
</ul> | </ul> | ||
<div class="tab-content"> | <div class="tab-content"> | ||
Regel 347: | Regel 333: | ||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Klinische stage == | ||
+ | |||
+ | === Opdracht - IOP Klinische stage === | ||
+ | Het [[IOP]] (Individueel Ontwikkelingsplan) is een hulpmiddel om je leerproces te structureren en te vergemakkelijken. | ||
+ | |||
+ | In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten. | ||
+ | |||
+ | Er worden verschillend bronnen aangeboden om materiaal te krijgen voor zo'n agenda en er wordt een methode gesuggereerd om dit materiaal te bewerken. | ||
+ | |||
+ | Door gedurende de stage het IOP bij de hand te nemen, behaalde doelen af te strepen en nieuwe doelen toe te voegen, ontstaat een 'levend' document, dat erg nuttig kan zijn bij het leren. | ||
+ | |||
+ | Een bijkomend voordeel van een goed geformuleerd en gedurende de stage bijgehouden IOP is, dat het eindverslag zich als het ware zelf schrijft: de kern van het eindverslag wordt gevormd door het IOP. | ||
+ | |||
+ | {| class="infobox klin box cel klein" width="100%" | ||
+ | !Formulieren | ||
+ | | | ||
+ | *[https://wwww.hovumc.nl/doc/IOP_Klinische_stage_-_Self-assessment.docx Klinische stage - Self-assessment] | ||
+ | *[https://wwww.hovumc.nl/doc/IOP_Klinische_stage_-_Aanvangstoets.docx Klinische stage - Aanvangstoets] | ||
+ | *[https://wwww.hovumc.nl/doc/IOP_Klinische_stage_-_Aanvangstoets_-_Antwoordsleutel.docx Klinische stage - Aanvangstoets - Antwoorden] | ||
+ | |- | ||
+ | !Activiteit | ||
+ | | | ||
+ | *De stagedoelen (zie Handleiding Klinische stage) zijn een verdere concretisering van eindtermen en kerncompetenties. Wanneer je de studiehandleiding doorneemt (en dan vooral de praktijkopdrachten) krijg je een indruk hoe deze stagedoelen bereikt worden. | ||
+ | *Het Self-assessment is gebaseerd op de stagedoelen. Het geeft je een indruk over het niveau van competentie dat je inmiddels bereikt hebt. | ||
+ | *De Aanvangstoets geeft je een indicatie over je parate kennis betreffende klinische zorg . | ||
+ | *Eigen persoonlijke of professionele ervaringen kunnen handvatten geven om eigen doelen te formuleren. | ||
+ | *De eindtermen (zie Handleiding Jaar 2) beschrijven het eindniveau van de huisartsopleiding met betrekking tot klinische zorg. | ||
+ | *Kennismaking op de stageplaats geeft een indruk van de lokale mogelijkheden. | ||
+ | |- | ||
+ | !Bronnen | ||
+ | | | ||
+ | *Een goede methode om een [[IOP]] te formuleren is dezelfde methode die in het nieuwe curriculum gebruikt wordt om de praktijkopdrachten te beschrijven. Je maakt dan van het IOP een verzameling opdrachten aan jezelf. | ||
+ | *Deze opdrachten worden gegeven in het DART-N format. | ||
+ | |} | ||
+ | {{witregel}}<br /> | ||
+ | |||
+ | === Opdracht - Peerassessment Klinische stage === | ||
+ | Peerassessment is een middel om meer '''zicht te krijgen op eigen handelen en blinde vlekken'''. Door je open te stellen voor observatie van je daadwerkelijke handelen door een collega en bespreking van dat handelen komt informatie naar boven die op andere manieren haast niet te krijgen is. | ||
+ | |||
+ | Peerassessment is ook een heel '''veilige toetsvorm'''. Het is geen beoordeling, maar een manier om heel precies informatie boven water te krijgen. Bovendien kan het ontzettend gezellig en leuk zijn. | ||
+ | |||
+ | Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc. | ||
+ | {| class="infobox klin box cel klein" width="100%" | ||
+ | !Doel | ||
+ | | | ||
+ | *'''Evaluatie''' van eigen handelen en eventueel aanpassing van het IOP op basis van wederzijdse observatie. | ||
+ | |- | ||
+ | !Activiteit | ||
+ | | | ||
+ | *Geobserveerde''': Formuleer (bijvoorbeeld op basis van je IOP) drie voor een collega observeerbare vragen betreffende je eigen handelen. Laat je door een collega gedurende 1 of 2 dagdelen observeren.''' | ||
+ | *'''Observator''': Observeer het handelen van je collega aangaande de geformuleerde vragen. Vraag om verduidelijking wanneer de vragen niet helder zijn of wanneer niet duidelijk is waar je precies op moet letten. | ||
+ | *Noteer je observaties in een tweekolommen journaal, waarbij je links opschrijft welke gedragingen je goed vond en rechts de gedragingen waar je vragen over hebt. Richt je in eerste instantie op de vragen van je collega, maar noteer verder alle zaken die je opvallen. | ||
+ | *'''Samen''': Plan voldoende tijd om een en ander na te bespreken. De observator plaatst zijn journaal in het ontwikkelingsdossier. De geobserveerde maakt een kort verslag met betrekking tot de eigen vragen en de eventuele beantwoording daarvan en plaatst dit eveneens op het ontwikkelingsdossier. Eventueel wordt het IOP aangepast. De groepsdocent geeft hier schriftelijk commentaar op. | ||
+ | |- | ||
+ | !Resultaat | ||
+ | | | ||
+ | *'''Observator''': tweekolommen journaal | ||
+ | *'''Geobserveerde''': verslag over de eigen vragen en de decursus | ||
+ | |- | ||
+ | !Tijd | ||
+ | | | ||
+ | *'''Observatie''': 1-2 dagdelen | ||
+ | *'''Verslag''': 1,5 uur | ||
+ | |- | ||
+ | !Nabespreking | ||
+ | | | ||
+ | *Maak een '''planning''' over de terugrapportage hierover tijdens het ondersteunend onderwijs. | ||
+ | |} | ||
+ | {{witregel}}<br /> | ||
+ | |||
+ | == CCZ-stage == | ||
+ | |||
+ | === Opdracht - IOP CCZ-stage === | ||
+ | |||
+ | Het [[IOP]] (Individueel Ontwikkelingsplan) is een hulpmiddel om je leerproces te structureren en te vergemakkelijken. | ||
+ | |||
+ | In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten. | ||
+ | |||
+ | Er worden verschillend bronnen aangeboden om materiaal te krijgen voor zo'n agenda en er wordt een methode gesuggereerd om dit materiaal te bewerken. | ||
+ | |||
+ | Door gedurende de stage het IOP bij de hand te nemen, behaalde doelen af te strepen en nieuwe doelen toe te voegen, ontstaat een 'levend' document, dat erg nuttig kan zijn bij het leren. | ||
+ | |||
+ | Een bijkomend voordeel van een goed geformuleerd en gedurende de stage bijgehouden IOP is, dat het eindverslag zich als het ware zelf schrijft: de kern van het eindverslag wordt gevormd door het [[IOP]]. | ||
+ | |||
+ | {| class="infobox cz box cel klein" width="100%" | ||
+ | |||
+ | !Formulieren | ||
+ | | | ||
+ | *[https://wwww.hovumc.nl/doc/IOP_CZ_stage_-_Self-assessment.docx IOP CZ stage - Self-assessment] | ||
+ | *[https://wwww.hovumc.nl/doc/IOP_CZ_stage_-_Aanvangstoets.docx IOP CZ stage - Aanvangstoets] | ||
+ | *[https://wwww.hovumc.nl/doc/IOP_CZ_stage_-_Aanvangstoets_-_Antwoordsleutel.docx IOP CZ stage - Aanvangstoets - Antwoorden] | ||
+ | |- | ||
+ | !Bronnen | ||
+ | | | ||
+ | *De [[CZ_stage#Doelstellingen|doelstellingen]] zijn een verdere concretisering van eindtermen en kerncompetenties. Wanneer je de handleiding doorneemt (en dan vooral de praktijkopdrachten) krijg je een indruk hoe deze stagedoelen bereikt worden. | ||
+ | *Het Self-assessment is gebaseerd op de stagedoelen. Het geeft je een indruk over het niveau van competentie dat je inmiddels bereikt hebt. | ||
+ | *De Aanvangstoets geeft je een indicatie over je parate kennis betreffende de begeleiding van chronische aandoeningen. | ||
+ | *Eigen persoonlijke of professionele ervaringen kunnen handvatten geven om eigen doelen te formuleren. | ||
+ | *De eindtermen beschrijven het eindniveau van de huisartsopleiding met betrekking tot de chronisch complexe zorg. | ||
+ | *Kennismaking op de stageplaats geeft een indruk van de lokale mogelijkheden. | ||
+ | |- | ||
+ | !Methode | ||
+ | | | ||
+ | *Een goede methode om een [[IOP]] te formuleren is dezelfde methode die in het nieuwe curriculum gebruikt wordt om de praktijkopdrachten te beschrijven. Je maakt dan van het IOP een verzameling opdrachten aan jezelf. | ||
+ | *Deze opdrachten worden gegeven in het [[DART-N]] format. | ||
+ | |} | ||
+ | {{witregel}}<br /> | ||
+ | |||
+ | === Opdracht - Peerassessment CCZ-stage === | ||
+ | |||
+ | Peerassessment is een middel om meer '''zicht te krijgen op eigen handelen en blinde vlekken'''. Door je open te stellen voor observatie van je daadwerkelijke handelen door een collega en bespreking van dat handelen komt informatie naar boven die op andere manieren haast niet te krijgen is. | ||
+ | |||
+ | Peerassessment is ook een heel '''veilige toetsvorm'''. Het is geen beoordeling, maar een manier om heel precies informatie boven water te krijgen. Bovendien kan het gezellig en leuk zijn. | ||
+ | |||
+ | Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc. | ||
+ | |||
+ | {| class="infobox cz box cel klein" width="100%" | ||
+ | !Doel | ||
+ | | | ||
+ | *'''Evaluatie''' van eigen handelen en eventueel aanpassing van het IOP op basis van wederzijdse observatie. | ||
+ | |- | ||
+ | !Activiteit | ||
+ | | | ||
+ | *Geobserveerde''': Formuleer (bijvoorbeeld op basis van je IOP) drie voor een collega observeerbare vragen betreffende je eigen handelen. Laat je door een collega gedurende 1 of 2 dagdelen observeren.''' | ||
+ | *'''Observator''': Observeer het handelen van je collega aangaande de geformuleerde vragen. Vraag om verduidelijking wanneer de vragen niet helder zijn of wanneer niet duidelijk is waar je precies op moet letten. | ||
+ | *Noteer je observaties in een tweekolommen journaal, waarbij je links opschrijft welke gedragingen je goed vond en rechts de gedragingen waar je vragen over hebt. Richt je in eerste instantie op de vragen van je collega, maar noteer verder alle zaken die je opvallen. | ||
+ | *'''Samen''': Plan voldoende tijd om een en ander na te bespreken. De observator plaatst zijn journaal in het ontwikkelingsdossier. De geobserveerde maakt een kort verslag met betrekking tot de eigen vragen en de eventuele beantwoording daarvan en plaatst dit eveneens op het ontwikkelingsdossier. Eventueel wordt het IOP aangepast. De groepsdocent geeft hier schriftelijk commentaar op. | ||
+ | |- | ||
+ | !Resultaat | ||
+ | | | ||
+ | *'''Observator''': tweekolommen journaal | ||
+ | *'''Geobserveerde''': verslag over de eigen vragen en de decursus | ||
+ | |- | ||
+ | !Tijd | ||
+ | | | ||
+ | *'''Observatie''': 1-2 dagdelen | ||
+ | *'''Verslag''': 1,5 uur | ||
+ | |- | ||
+ | !Nabespreking | ||
+ | | | ||
+ | *Maak een '''planning''' over de terugrapportage hierover tijdens het ondersteunend onderwijs. | ||
+ | |} | ||
+ | {{witregel}}<br /> | ||
+ | |||
+ | == GGZ-stage == | ||
+ | |||
+ | === Opdracht - IOP GGZ-stage === | ||
+ | |||
+ | Het [[IOP]] (Individueel Ontwikkelingsplan) is een hulpmiddel om je leerproces te structureren en te vergemakkelijken. | ||
+ | |||
+ | In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten. | ||
+ | |||
+ | Er worden verschillend bronnen aangeboden om materiaal te krijgen voor zo'n agenda en er wordt een methode gesuggereerd om dit materiaal te bewerken. | ||
+ | |||
+ | Door gedurende de stage het IOP bij de hand te nemen, behaalde doelen af te strepen en nieuwe doelen toe te voegen, ontstaat een 'levend' document, dat erg nuttig kan zijn bij het leren. | ||
+ | |||
+ | Een bijkomend voordeel van een goed geformuleerd en gedurende de stage bijgehouden IOP is, dat het eindverslag zich als het ware zelf schrijft: de kern van het eindverslag wordt gevormd door het IOP. | ||
+ | |||
+ | {| class="infobox ggz box cel klein" width="100%" | ||
+ | |||
+ | !Formulieren | ||
+ | | | ||
+ | *[https://wwww.hovumc.nl/doc/IOP_GGZ_stage_-_Self-assessment.docx GGZ stage - Self-assessment] | ||
+ | *[https://wwww.hovumc.nl/doc/IOP_GGZ_stage_-_Aanvangstoets.docx GGZ stage - Aanvangstoets] | ||
+ | *[https://wwww.hovumc.nl/doc/IOP_GGZ_stage_-_Aanvangstoets_-_Antwoordsleutel.docx GGZ stage - Aanvangstoets - Antwoordsleutel] | ||
+ | |- | ||
+ | !Bronnen | ||
+ | | | ||
+ | *De stagedoelen (zie algemeen deel) zijn een verdere concretisering van eindtermen en kerncompetenties. Wanneer je het algemeen deel doorneemt en dan ook de praktijkopdrachten krijg je een indruk hoe deze stagedoelen bereikt worden. | ||
+ | *Het selfassessment (zie de opdrachten) is gebaseerd op de blokdoelen. Het geeft je een indruk over het niveau van competentie dat je inmiddels bereikt hebt. | ||
+ | *De aanvangstoets (zie opdrachten) geeft je een indicatie over je parate kennis betreffende psychiatrische aandoeningen. | ||
+ | *Eigen persoonlijke of professionele ervaringen kunnen handvatten geven om eigen doelen te formuleren. | ||
+ | *Kennismaking op de stageplaats geeft een indruk van de lokale mogelijkheden | ||
+ | |- | ||
+ | !Methode | ||
+ | | | ||
+ | *Bij het formuleren van je [[IOP]] gebruikt je eveneens dezelfde DART-N methode die gebruikt wordt om de praktijkopdrachten te beschrijven. Je maakt dan van het IOP een verzameling opdrachten aan jezelf. | ||
+ | |- | ||
+ | !Hoe verder? | ||
+ | | | ||
+ | *Ga te rade bij de verschillende bronnen (dus: lees de stagehandleiding en de eindtermen, maak de kennistoets, doe het selfassessment, ga bij jezelf na wat je nog zou willen leren in de GGZ-instelling en kijk rond in de GGZ-instelling wat daar eventueel nog te leren is) en maak een lijst van 3-5 punten. | ||
+ | *Concretiseer deze punten en formuleer ze in de vorm van een DART-N. Dit vormt je concept-IOP. | ||
+ | *Op de terugkomdag wordt gewerkt aan het verder concretiseren van dit IOP. | ||
+ | *Wanneer je IOP klaar is in de vorm van 3-5 DART-N's aan jezelf gericht, kun je beginnen aan de uitvoering van het IOP. | ||
+ | *Wanneer een doel bereikt is wordt het afgestreept van het IOP en kun je een nieuwe DART-N toevoegen. Het zou ook kunnen dat je er achter komt dat je je doel nog verder moet concretiseren of dat je een dieper gelegen vraag ontdekt achter je oorspronkelijke vraag. | ||
+ | *Bij de bespreking in de groep, bij onderlinge beoordeling kan het volgende instrument gebruikt worden: | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | {{witregel}}<br /> | ||
+ | |||
+ | === Opdracht - Peerassessment GGZ-stage === | ||
+ | |||
+ | Peerassessment is een middel om meer '''zicht te krijgen op eigen handelen en blinde vlekken'''. Door je open te stellen voor observatie van je daadwerkelijke handelen door een collega en bespreking van dat handelen komt informatie naar boven die op andere manieren haast niet te krijgen is. | ||
+ | |||
+ | Peerassessment is ook een heel '''veilige toetsvorm'''. Het is geen beoordeling, maar een manier om heel precies informatie boven water te krijgen. Bovendien kan het ontzettend gezellig en leuk zijn. | ||
+ | |||
+ | Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc. | ||
+ | |||
+ | {| class="infobox ggz box cel klein" width="100%" | ||
+ | |||
+ | !Doel | ||
+ | | | ||
+ | *'''Evaluatie''' van eigen handelen en eventueel aanpassing van het IOP op basis van wederzijdse observatie. | ||
+ | |- | ||
+ | !Activiteit | ||
+ | | | ||
+ | *Geobserveerde''': Formuleer (bijvoorbeeld op basis van je IOP) drie voor een collega observeerbare vragen betreffende je eigen handelen. Laat je door een collega gedurende 1 of 2 dagdelen observeren.''' | ||
+ | *'''Observator''': Observeer het handelen van je collega aangaande de geformuleerde vragen. Vraag om verduidelijking wanneer de vragen niet helder zijn of wanneer niet duidelijk is waar je precies op moet letten. | ||
+ | *Noteer je observaties in een tweekolommen journaal, waarbij je links opschrijft welke gedragingen je goed vond en rechts de gedragingen waar je vragen over hebt. Richt je in eerste instantie op de vragen van je collega, maar noteer verder alle zaken die je opvallen. | ||
+ | *'''Samen''': Plan voldoende tijd om een en ander na te bespreken. De observator plaatst zijn journaal in het ontwikkelingsdossier. De geobserveerde maakt een kort verslag met betrekking tot de eigen vragen en de eventuele beantwoording daarvan en plaatst dit eveneens op het ontwikkelingsdossier. Eventueel wordt het IOP aangepast. De groepsdocent geeft hier schriftelijk commentaar op. | ||
+ | |- | ||
+ | !Resultaat | ||
+ | | | ||
+ | *'''Observator''': tweekolommen journaal | ||
+ | *'''Geobserveerde''': verslag over de eigen vragen en de decursus | ||
+ | |- | ||
+ | !Tijd | ||
+ | | | ||
+ | *'''Observatie''': 1-2 dagdelen | ||
+ | *'''Verslag''': 1,5 uur | ||
+ | |- | ||
+ | !Nabespreking | ||
+ | | | ||
+ | *Maak een '''planning''' over de terugrapportage hierover tijdens het ondersteunend onderwijs. | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | {{witregel}}<br /> |
Versie van 1 mei 2020 om 09:51
Let op: deze pagina is onder constructie
1e Huisartsstage
Opdrachten 1e Trimester
Workshop Vaardighedentraining
Deze opdracht is vooral geschikt als je ervaring hebt met acute geneeskunde en bepaalde medisch-technische vaardigheden beheerst tot op een niveau waarop je er instructie in kunt geven en feedback kunt geven op de uitvoering.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Opdrachten 2e Trimester
Bij elke NHG-Standaard staat vermeld, dat de huisarts goede redenen kan hebben om af te wijken van de standaard. Met deze opdracht vergelijk je jouw redenen om af te wijken van een NHG-Standaard over een veel voorkomende aandoening met de redenen, die je hao en collega-aios hiervoor aangeven
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Ondanks de NHG-Standaarden en andere huisartsgeneeskundige richtlijnen zijn er grote verschillen in voorschrijfbeleid tussen huisartspraktijken. Door middel van deze opdracht toets je je eigen voorschrijfgedrag aan de richtlijnen.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Vaardigheden worden in de praktijk geleerd. In deze opdracht verbeter je gericht een voor het onderzoek of de behandeling van een veel voorkomende aandoening belangrijke vaardigheid.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Opdrachten 3e Trimester
In Jaar 3 van de opleiding ga je een kwaliteitsproject uitvoeren, waarbij je gericht een aspect van de organisatie van de zorg in de opleidingspraktijk t.a.v. een veel voorkomende chronische aandoening gaat verbeteren. Middels deze opdracht oefen je alvast met het maken van een analyse van de kwaliteit van zorg bij een veel voorkomende chronische ziekte naar keuze in de huidige opleidingspraktijk.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Op het moment van verschijnen van een NHG-Standaard is de inhoud vaak al weer deels achterhaald door nieuwe ontwikkelingen, zoals de resultaten van recent onderzoek, nieuwe reviews etc. In deze opdracht plaats je jezelf in de positie van een huisarts, die zich bezig houdt met het actualiseren van een NHG-Standaard over een veel voorkomende chronische aandoening.
Deze opdracht is ook goed uit te voeren met een subgroepje; de taken ten aanzien van het uitzoeken van literatuur kunnen dan verdeeld worden.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Opdrachten 4e Trimester
Door het opnemen en zelf beoordelen van video opnames van consulten met patiënten, die met een lichamelijk onverklaarde klacht komen, krijg je meer zicht op wat je op dit terrein nog te leren hebt.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Bij 'vage' klachten is er per definitie sprake van een kleine kans op een relevante medische aandoening. Toch is het, los van de hulpvraag van de patiënt, vaak aangewezen om een inschatting te maken van deze kans en te besluiten welk onderzoek aan te raden is om deze kans voldoende verder te verkleinen.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Iets is een ‘vage klacht’ vanuit het perspectief van de dokter; voor de patiënt ligt dit vaak heel anders. Deze opdracht laat je focussen op de verschillen in visie en verwachtingen tussen dokter en patiënt.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
Klinische stage
Opdracht - IOP Klinische stage
Het IOP (Individueel Ontwikkelingsplan) is een hulpmiddel om je leerproces te structureren en te vergemakkelijken.
In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten.
Er worden verschillend bronnen aangeboden om materiaal te krijgen voor zo'n agenda en er wordt een methode gesuggereerd om dit materiaal te bewerken.
Door gedurende de stage het IOP bij de hand te nemen, behaalde doelen af te strepen en nieuwe doelen toe te voegen, ontstaat een 'levend' document, dat erg nuttig kan zijn bij het leren.
Een bijkomend voordeel van een goed geformuleerd en gedurende de stage bijgehouden IOP is, dat het eindverslag zich als het ware zelf schrijft: de kern van het eindverslag wordt gevormd door het IOP.
Formulieren | |
---|---|
Activiteit |
|
Bronnen |
|
Opdracht - Peerassessment Klinische stage
Peerassessment is een middel om meer zicht te krijgen op eigen handelen en blinde vlekken. Door je open te stellen voor observatie van je daadwerkelijke handelen door een collega en bespreking van dat handelen komt informatie naar boven die op andere manieren haast niet te krijgen is.
Peerassessment is ook een heel veilige toetsvorm. Het is geen beoordeling, maar een manier om heel precies informatie boven water te krijgen. Bovendien kan het ontzettend gezellig en leuk zijn.
Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
CCZ-stage
Opdracht - IOP CCZ-stage
Het IOP (Individueel Ontwikkelingsplan) is een hulpmiddel om je leerproces te structureren en te vergemakkelijken.
In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten.
Er worden verschillend bronnen aangeboden om materiaal te krijgen voor zo'n agenda en er wordt een methode gesuggereerd om dit materiaal te bewerken.
Door gedurende de stage het IOP bij de hand te nemen, behaalde doelen af te strepen en nieuwe doelen toe te voegen, ontstaat een 'levend' document, dat erg nuttig kan zijn bij het leren.
Een bijkomend voordeel van een goed geformuleerd en gedurende de stage bijgehouden IOP is, dat het eindverslag zich als het ware zelf schrijft: de kern van het eindverslag wordt gevormd door het IOP.
Formulieren | |
---|---|
Bronnen |
|
Methode |
Opdracht - Peerassessment CCZ-stage
Peerassessment is een middel om meer zicht te krijgen op eigen handelen en blinde vlekken. Door je open te stellen voor observatie van je daadwerkelijke handelen door een collega en bespreking van dat handelen komt informatie naar boven die op andere manieren haast niet te krijgen is.
Peerassessment is ook een heel veilige toetsvorm. Het is geen beoordeling, maar een manier om heel precies informatie boven water te krijgen. Bovendien kan het gezellig en leuk zijn.
Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|
GGZ-stage
Opdracht - IOP GGZ-stage
Het IOP (Individueel Ontwikkelingsplan) is een hulpmiddel om je leerproces te structureren en te vergemakkelijken.
In de studiehandleiding zijn verschillende doelen beschreven, die echter nogal breed geformuleerd zijn. Naast deze doelen bestaat daardoor de mogelijkheid om eigen doelen te formuleren en eigen accenten te leggen. Die doelen kunnen betrekking hebben op zowel kennis, vaardigheden, beleving en beroepshouding. De bedoeling is om te komen tot een persoonlijke leeragenda naast de leeragenda die voortkomt uit de algemene praktijkopdrachten.
Er worden verschillend bronnen aangeboden om materiaal te krijgen voor zo'n agenda en er wordt een methode gesuggereerd om dit materiaal te bewerken.
Door gedurende de stage het IOP bij de hand te nemen, behaalde doelen af te strepen en nieuwe doelen toe te voegen, ontstaat een 'levend' document, dat erg nuttig kan zijn bij het leren.
Een bijkomend voordeel van een goed geformuleerd en gedurende de stage bijgehouden IOP is, dat het eindverslag zich als het ware zelf schrijft: de kern van het eindverslag wordt gevormd door het IOP.
Formulieren | |
---|---|
Bronnen |
|
Methode |
|
Hoe verder? |
|
Opdracht - Peerassessment GGZ-stage
Peerassessment is een middel om meer zicht te krijgen op eigen handelen en blinde vlekken. Door je open te stellen voor observatie van je daadwerkelijke handelen door een collega en bespreking van dat handelen komt informatie naar boven die op andere manieren haast niet te krijgen is.
Peerassessment is ook een heel veilige toetsvorm. Het is geen beoordeling, maar een manier om heel precies informatie boven water te krijgen. Bovendien kan het ontzettend gezellig en leuk zijn.
Het volgen van een collega of het je laten bekijken door een collega kan natuurlijk zonder voorafgaande vraag, ongericht. Maar je zult merken dat je er veel meer aan hebt, wanneer je vooraf wél enkele vragen formuleert, vragen op grond van je IOP of vragen op grond van steeds weer terugkerende problemen, situaties of vragen. Zaken die goed te observeren zijn betreffen bijvoorbeeld aspecten van consultvoering, beroepshouding, bejegening, uitvoering onderzoek etc.
Doel |
|
---|---|
Activiteit |
|
Resultaat |
|
Tijd |
|
Nabespreking |
|