Beëindigen van het consult: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(tekst toegevoegd)
Regel 25: Regel 25:
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
 +
De laatste taak volgens de consultindeling van Silverman is het beëindigen van het consult. Een goede afsluiting schept duidelijkheid en vertrouwen en creëert ruimte voor een korte evaluatie van het consult. Dit voorkomt dat er misverstanden, onduidelijkheden of negatieve emoties ten aanzien van het consult onder de radar blijven - die op een later moment voor problemen kunnen zorgen, in de vorm van een verkeerd uitgevoerd behandeladvies of een bemoeilijkte relatie of communicatie tussen arts en patiënt.
 +
 +
De huisarts vat in de eindfase het consult samen aan de hand van de hulpvraag: waar kwam de patiënt voor, wat waren de bevindingen en wat zijn de vervolgstappen? Vervolgens is er een korte evaluatie: 'bent u hiermee voldoende geholpen?'. De patiënt kan aangeven of hij zich gehoord voelt, of hij tevreden is over het verloop van het gesprek en of de medisch-inhoudelijke kant van het consult duidelijk was.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 
+
* De aios weet dat de afsluiting van het consult een separate consult-taak is die aandacht verdient.
 +
* De aios weet op welke manier het consult samengevat en geëvalueerd kan worden.
 +
* De aios kan ruimte geven aan de patiënt voor zijn inbreng bij de consultevalutatie 
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
  
 
+
Het onderwijsmateriaal voor deze consulttaak is nog niet beschikbaar.
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
  
 
+
Het onderwijsmateriaal voor deze consulttaak is nog niet beschikbaar.
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
  
 +
Het onderwijsmateriaal voor deze consulttaak is nog niet beschikbaar.
  
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Versie van 1 okt 2019 om 13:53


Leerlijn communicatie
Auteur

Gert Roos

Stage

1e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Consulttaak

5. Beëindiging van het consult

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma

Relevantie

De laatste taak volgens de consultindeling van Silverman is het beëindigen van het consult. Een goede afsluiting schept duidelijkheid en vertrouwen en creëert ruimte voor een korte evaluatie van het consult. Dit voorkomt dat er misverstanden, onduidelijkheden of negatieve emoties ten aanzien van het consult onder de radar blijven - die op een later moment voor problemen kunnen zorgen, in de vorm van een verkeerd uitgevoerd behandeladvies of een bemoeilijkte relatie of communicatie tussen arts en patiënt.

De huisarts vat in de eindfase het consult samen aan de hand van de hulpvraag: waar kwam de patiënt voor, wat waren de bevindingen en wat zijn de vervolgstappen? Vervolgens is er een korte evaluatie: 'bent u hiermee voldoende geholpen?'. De patiënt kan aangeven of hij zich gehoord voelt, of hij tevreden is over het verloop van het gesprek en of de medisch-inhoudelijke kant van het consult duidelijk was.

Doel

  • De aios weet dat de afsluiting van het consult een separate consult-taak is die aandacht verdient.
  • De aios weet op welke manier het consult samengevat en geëvalueerd kan worden.
  • De aios kan ruimte geven aan de patiënt voor zijn inbreng bij de consultevalutatie

Gebruiksaanwijzing

Het onderwijsmateriaal voor deze consulttaak is nog niet beschikbaar.

Onderwijsactiviteiten

Het onderwijsmateriaal voor deze consulttaak is nog niet beschikbaar.

Bronnen

Het onderwijsmateriaal voor deze consulttaak is nog niet beschikbaar.

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie