Behandelplan SFMPC: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
(11 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
{| class="infobox-leerlijn-4"
+
 
! ! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
+
{| class="infobox leerlijn-ouderen"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
{{Auteur - Els Licht|Els Licht}}<br />
+
{{Auteur - Els Licht|Els Licht}}
{{Auteur - Niek van Asperen|Niek van Asperen}}<br />
+
{{Auteur - Niek van Asperen|Niek van Asperen}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
{{stage - CZ stage}}<br />
+
{{stage - CZ stage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 4.2 - Behandelplan|2. Behandelplan}}<br />
+
{{KBA 4.2 - Behandelplan|2. Behandelplan}}
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
 
|
 
|
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br />
+
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}<br />
+
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}<br />
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}<br />
 
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}<br />
 
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}<br />
 
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}<br />
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
 
|
 
|
{{Toepassing - Leergesprek}}<br />
+
{{Toepassing - Leergesprek}}
{{Toepassing - Praktijkleren}}<br />
+
{{Toepassing - Praktijkleren}}
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}<br />
+
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
{{Toepassing - Zelfstudie}}<br />
+
{{Toepassing - Zelfstudie}}
|-
 
|'''Trefwoord'''
 
|
 
Volgt
 
 
|}
 
|}
=== Het Opstellen van een behandelplan volgens de SFMPC methode ===
+
<big>Het Opstellen van een behandelplan volgens de SFMPC methode</big>
  
=== Relevantie: ===
+
=== Relevantie ===
Het vaststellen van een behandelplan gaat het meest effectief als je uitgaat van de problemen die vastgelegd zijn met de probleemoriëntatie volgens het SFMPC model. Het doel van dit behandelplan moet zijn om de zelfredzaamheid en functioneren van de patiënt te behouden of te verbeteren. Hierin is het belangrijk met de patiënt overeenstemming te bereiken over welke doelen er nagestreefd gaan worden en hoe dit zal gebeuren.
+
De arts stelt een behandelplan op naar aanleiding van de probleemoriëntatie volgens het SFMPC model.  Het behandelplan heeft als doel om het welzijn, de zelfredzaamheid en het functioneren van de patiënt te behouden of te verbeteren. Hierbij is het belangrijk om met de patiënt overeenstemming te bereiken over welke doelen er nagestreefd gaan worden en hoe dit zal gebeuren.
  
=== Doel: ===
+
Complexe ouderenzorg vergt een multidisciplinaire benadering. Bij de uitvoering van het behandelplan zullen vaak meerdere disciplines betrokken zijn. De huisarts is de regisseur en de POH ouderen, casemanager of wijkverpleegkundige coördineert de zorg. 
Kan bij patiënten met complexe problematiek een behandelplan opstellen met behulp van het SFMPC model.
 
  
==== Subdoel: ====
+
=== Doel ===
* Stelt met behulp van de eerder geïnventariseerde problemen mogelijke behandeldoelen op
+
De Aios kan bij patiënten met complexe problematiek een behandelplan opstellen gebaseerd op probleemanalyse volgens het SFMPC model. ([[Probleem orientatie SFMPC|zie probleem oriëntatie]])
  
* Gaat voor het vaststellen van de behandeldoelen uit van de mogelijkheden en wensen van de patiënt
+
==== Subdoelen ====
 +
* De aios stelt met behulp van de eerder geïnventariseerde problemen mogelijke behandeldoelen op.
 +
* De aios gaat voor het vaststellen en prioriteren van de behandeldoelen uit van de mogelijkheden en wensen van de patiënt.
 +
* De aios realiseert zich dat een behandelplan een dynamisch document en regelmatig geëvalueerd wordt. Het behandelplan verandert met de mogelijkheden en behoeften van de patiënt.
  
* Past gesprekstechniek aan op de cognitieve en sensorische mogelijkheden van de patiënt.
+
== Werkvormen ==
 +
De theorie achter het behandelplan wordt tijdens een van de themadagen in het chronische zorgblok besproken.
  
* Realiseert zich dat een behandelplan met de mogelijkheden en behoeften van de patiënt moet mee veranderen.
+
==== Praktijkopdracht gekoppeld aan leergesprek op stageplek: ====
  
=== Voorbereiding: ===
+
===== Verpleeghuis: =====
Het maken van een behandelplan is het eenvoudigst als je al een probleeminventarisatie hebt, meer informatie hierover is in KBA 1 te vinden. Verder is een behandelplan niet iets wat je iemand van bovenaf oplegt. Er moeten bij het opstellen veel keuzes gemaakt worden waarbij het belangrijk is dat de patiënt door de huisarts geïnformeerd en geadviseerd wordt. Meer hierover is te vinden bij de leerlijn [http://wiki.hovumc.nl/display/APC/APC+-+Gedeelde+besluitvorming APC gedeelde besluitvorming]. Hoewel de huisarts het behandelplan opstelt is hij op veel punten niet degene die het uitvoert maar zal hij veel taken moeten delegeren.
+
* Maak aan de hand van de eerder opgestelde probleeminventarisatie een opzet voor een behandelplan.
 +
* Ga met de patiënt en eventueel familie in gesprek over diens wensen en mogelijkheden en sluit hier zo goed mogelijk op aan.
 +
* Bespreek met de stagebegeleider of in de leergroep je behandelplan na. Welke onderdelen zijn er veranderd naar aanleiding van  je gesprek met de patiënt?
  
Artikel gericht op POH-ouderen met een voorbeeld [https://laego.nhg.org/sites/default/files/content/laego_nhg_org/images/a._wind_e.a._-_focus_op_functioneren_-_poh_2011_0.pdf zorgbehandelplan] en wie daarbij wat uitvoert.
+
===== Huisartsenpraktijk: =====
 
 
Een methode om gestructureerde een behandelplan op te stellen is de FRADIE methode: '''F'''unctioneren inventariseren, '''R'''isico’s inschatten, '''A'''fstemmen met de patient, '''D'''oelen formuleren, '''I'''nterventies plannen en uitvoeren, '''E'''valueren. Dit kun je in het volgende schema invullen.
 
 
 
[https://laego.nhg.org/sites/default/files/content/laego_nhg_org/images/laego_kaart.pdf NHG LAEGO zorgplan]
 
 
 
=== Bouwstenen: ===
 
 
 
==== In de leergroep: ====
 
De theorie achter het behandelplan wordt tijdens een van de themadagen in het chronische zorgblok besproken.
 
 
 
==== Verpleeghuis: ====
 
 
* Maak aan de hand van de eerder opgestelde probleeminventarisatie een opzet voor een behandelplan.
 
* Maak aan de hand van de eerder opgestelde probleeminventarisatie een opzet voor een behandelplan.
 +
* Ga met de patiënt en eventueel familie in gesprek over diens wensen en mogelijkheden en sluit hier zo goed mogelijk op aan.
 +
* Bespreek met je opleider het behandelplan dat jij samen met de patiënt opgesteld hebt en voer het behandelplan uit.
 +
* Evalueer na 3 maanden met de patiënt en medebehandelaars en stel zo nodig het behandelplan bij.
  
* Ga met de patiënt en eventueel familie in gesprek over zijn wensen en mogelijkheden en hoe hier het beste bij aan te sluiten.
+
== Gebruiksaanwijzing ==
 
+
Het maken van een behandelplan is het eenvoudigst als je al een probleeminventarisatie hebt, meer informatie hierover is in [[Probleem orientatie SFMPC|KBA 1]] te vinden. Het is essentieel dat het de wensen van de patiënt centraal staan bij het opstellen van een behandelplan. Daarbij adviseert de huisarts over onderdelen die de huisarts belangrijk vindt (bijvoorbeeld begeleiding bij medicatie inname als de huisarts twijfelt over de therapietrouw).  Meer hierover is te vinden bij de leerlijn [[Leerlijn APC|APC gedeelde besluitvorming]]. Hoewel de huisarts het behandelplan opstelt is hij op veel punten niet degene die het uitvoert maar zal hij veel taken kunnen delegeren.  
* Bespreek met de stagebegeleider of in de leergroep je behandelplan na. Welke dingen zijn er veranderd naar aanleiding van je gesprek met de patiënt?
 
  
==== Huisartsenpraktijk: ====
+
Een methode om gestructureerde een behandelplan op te stellen is de FRADIE methode: '''F'''unctioneren inventariseren, '''R'''isico’s inschatten, '''A'''fstemmen met de patiënt, '''D'''oelen formuleren, '''I'''nterventies plannen en uitvoeren, '''E'''valueren.  
* Maak aan de hand van de eerder opgestelde probleeminventarisatie een opzet voor een behandelplan.
 
  
* Ga met de patiënt en eventueel familie in gesprek over zijn wensen en mogelijkheden en hoe hier het beste bij aan te sluiten.
+
Uitleg en een voorbeeld kun je hier vinden: [http://zel.dev-tmo.nl/wp-content/uploads/2014/07/Probleeminventarisatie-zorgbehandelplan-en-fradie.pdf FRADIE], [https://www.hzd.nu/ouderenzorg/8-interventies/$11100/$11101 Toolbox interventies]
  
* Bespreek met je opleider het behandelplan dat jij samen met de patiënt opgesteld hebt en voer het behandelplan uit.
+
Je eigen uitkomsten kan je in het volgende schema invullen: [http://107.6.178.90/~schreefs/laego.nl/wp-content/uploads/2018/04/Zorgbehandelplan-format.pdf NHG Laego kaart]
  
* Evalueer na 3 maanden met de patiënt en medebehandelaars en stel zo nodig het behandelplan bij.
+
op de site van [https://www.zorgvoorbeter.nl/zorgpleefplan/voorbeeld-individueel-zorgplan#Algemene-zorgplannen zorg voor beter] is nog aanvullende informatie te vinden over het opstellen en bespreken van een individueel zorgplan.
  
=== Overige bouwstenen in de leerlijn ===
+
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
{{Bouwstenen - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
 
=== Overige leerlijnen ===
 
{{Leerlijnen horizontaal}}
 

Versie van 2 dec 2019 om 16:24


Leerlijn complexe ouderenzorg
Auteur

Els Licht
Niek van Asperen

Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

2. Behandelplan

Competenties

Medisch handelen
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Het Opstellen van een behandelplan volgens de SFMPC methode

Relevantie

De arts stelt een behandelplan op naar aanleiding van de probleemoriëntatie volgens het SFMPC model.  Het behandelplan heeft als doel om het welzijn, de zelfredzaamheid en het functioneren van de patiënt te behouden of te verbeteren. Hierbij is het belangrijk om met de patiënt overeenstemming te bereiken over welke doelen er nagestreefd gaan worden en hoe dit zal gebeuren.

Complexe ouderenzorg vergt een multidisciplinaire benadering. Bij de uitvoering van het behandelplan zullen vaak meerdere disciplines betrokken zijn. De huisarts is de regisseur en de POH ouderen, casemanager of wijkverpleegkundige coördineert de zorg. 

Doel

De Aios kan bij patiënten met complexe problematiek een behandelplan opstellen gebaseerd op probleemanalyse volgens het SFMPC model. (zie probleem oriëntatie)

Subdoelen

  • De aios stelt met behulp van de eerder geïnventariseerde problemen mogelijke behandeldoelen op.
  • De aios gaat voor het vaststellen en prioriteren van de behandeldoelen uit van de mogelijkheden en wensen van de patiënt.
  • De aios realiseert zich dat een behandelplan een dynamisch document en regelmatig geëvalueerd wordt. Het behandelplan verandert met de mogelijkheden en behoeften van de patiënt.

Werkvormen

De theorie achter het behandelplan wordt tijdens een van de themadagen in het chronische zorgblok besproken.

Praktijkopdracht gekoppeld aan leergesprek op stageplek:

Verpleeghuis:
  • Maak aan de hand van de eerder opgestelde probleeminventarisatie een opzet voor een behandelplan.
  • Ga met de patiënt en eventueel familie in gesprek over diens wensen en mogelijkheden en sluit hier zo goed mogelijk op aan.
  • Bespreek met de stagebegeleider of in de leergroep je behandelplan na. Welke onderdelen zijn er veranderd naar aanleiding van je gesprek met de patiënt?
Huisartsenpraktijk:
  • Maak aan de hand van de eerder opgestelde probleeminventarisatie een opzet voor een behandelplan.
  • Ga met de patiënt en eventueel familie in gesprek over diens wensen en mogelijkheden en sluit hier zo goed mogelijk op aan.
  • Bespreek met je opleider het behandelplan dat jij samen met de patiënt opgesteld hebt en voer het behandelplan uit.
  • Evalueer na 3 maanden met de patiënt en medebehandelaars en stel zo nodig het behandelplan bij.

Gebruiksaanwijzing

Het maken van een behandelplan is het eenvoudigst als je al een probleeminventarisatie hebt, meer informatie hierover is in KBA 1 te vinden. Het is essentieel dat het de wensen van de patiënt centraal staan bij het opstellen van een behandelplan. Daarbij adviseert de huisarts over onderdelen die de huisarts belangrijk vindt (bijvoorbeeld begeleiding bij medicatie inname als de huisarts twijfelt over de therapietrouw).  Meer hierover is te vinden bij de leerlijn APC gedeelde besluitvorming. Hoewel de huisarts het behandelplan opstelt is hij op veel punten niet degene die het uitvoert maar zal hij veel taken kunnen delegeren.

Een methode om gestructureerde een behandelplan op te stellen is de FRADIE methode: Functioneren inventariseren, Risico’s inschatten, Afstemmen met de patiënt, Doelen formuleren, Interventies plannen en uitvoeren, Evalueren.

Uitleg en een voorbeeld kun je hier vinden: FRADIE, Toolbox interventies

Je eigen uitkomsten kan je in het volgende schema invullen: NHG Laego kaart

op de site van zorg voor beter is nog aanvullende informatie te vinden over het opstellen en bespreken van een individueel zorgplan.

De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie