Behandelplan SFMPC: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 10: Regel 10:
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
{{stage - 1e Huisartsstage}}<br />
 
{{stage - Klinische stage}}<br />
 
 
{{stage - CZ stage}}<br />
 
{{stage - CZ stage}}<br />
{{stage - GGZ stage}}<br />
 
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
Regel 45: Regel 42:
 
=== Relevantie: ===
 
=== Relevantie: ===
 
Het vaststellen van een behandelplan gaat het meest effectief als je uitgaat van de problemen die vastgelegd zijn met de probleemoriëntatie volgens het SFMPC model. Het doel van dit behandelplan moet zijn om de zelfredzaamheid en functioneren van de patiënt te behouden of te verbeteren. Hierin is het belangrijk met de patiënt overeenstemming te bereiken over welke doelen er nagestreefd gaan worden en hoe dit zal gebeuren.
 
Het vaststellen van een behandelplan gaat het meest effectief als je uitgaat van de problemen die vastgelegd zijn met de probleemoriëntatie volgens het SFMPC model. Het doel van dit behandelplan moet zijn om de zelfredzaamheid en functioneren van de patiënt te behouden of te verbeteren. Hierin is het belangrijk met de patiënt overeenstemming te bereiken over welke doelen er nagestreefd gaan worden en hoe dit zal gebeuren.
 
=== Planning: ===
 
Chronische zorg stage, 2<sup>e</sup> huisartsenstage
 
  
 
=== Doel: ===
 
=== Doel: ===

Versie van 21 jul 2018 om 18:34


Leerlijn complexe ouderenzorg
Auteur

Els Licht

Niek van Asperen

Stage

CZ stage

2e Huisartsstage

KBA

2. Behandelplan

Competenties

Medisch handelen

Communicatie

Samenwerken

Organiseren

Maatschappelijk handelen

Kennis en wetenschap

Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek

Praktijkleren

Onderwijsprogramma

Zelfstudie

Trefwoord

Volgt

Het Opstellen van een behandelplan volgens de SFMPC methode

Relevantie:

Het vaststellen van een behandelplan gaat het meest effectief als je uitgaat van de problemen die vastgelegd zijn met de probleemoriëntatie volgens het SFMPC model. Het doel van dit behandelplan moet zijn om de zelfredzaamheid en functioneren van de patiënt te behouden of te verbeteren. Hierin is het belangrijk met de patiënt overeenstemming te bereiken over welke doelen er nagestreefd gaan worden en hoe dit zal gebeuren.

Doel:

Kan bij patiënten met complexe problematiek een behandelplan opstellen met behulp van het SFMPC model.

Subdoel:

  • Stelt met behulp van de eerder geïnventariseerde problemen mogelijke behandeldoelen op
  • Gaat voor het vaststellen van de behandeldoelen uit van de mogelijkheden en wensen van de patiënt
  • Past gesprekstechniek aan op de cognitieve en sensorische mogelijkheden van de patiënt.
  • Realiseert zich dat een behandelplan met de mogelijkheden en behoeften van de patiënt moet mee veranderen.

Voorbereiding:

Het maken van een behandelplan is het eenvoudigst als je al een probleeminventarisatie hebt, meer informatie hierover is in KBA 1 te vinden. Verder is een behandelplan niet iets wat je iemand van bovenaf oplegt. Er moeten bij het opstellen veel keuzes gemaakt worden waarbij het belangrijk is dat de patiënt door de huisarts geïnformeerd en geadviseerd wordt. Meer hierover is te vinden bij de leerlijn APC gedeelde besluitvorming. Hoewel de huisarts het behandelplan opstelt is hij op veel punten niet degene die het uitvoert maar zal hij veel taken moeten delegeren.

Artikel gericht op POH-ouderen met een voorbeeld zorgbehandelplan en wie daarbij wat uitvoert.

Een methode om gestructureerde een behandelplan op te stellen is de FRADIE methode: Functioneren inventariseren, Risico’s inschatten, Afstemmen met de patient, Doelen formuleren, Interventies plannen en uitvoeren, Evalueren. Dit kun je in het volgende schema invullen.

NHG LAEGO zorgplan

Bouwstenen:

In de leergroep:

De theorie achter het behandelplan wordt tijdens een van de themadagen in het chronische zorgblok besproken.

Verpleeghuis:

  • Maak aan de hand van de eerder opgestelde probleeminventarisatie een opzet voor een behandelplan.
  • Ga met de patiënt en eventueel familie in gesprek over zijn wensen en mogelijkheden en hoe hier het beste bij aan te sluiten.
  • Bespreek met de stagebegeleider of in de leergroep je behandelplan na. Welke dingen zijn er veranderd naar aanleiding van je gesprek met de patiënt?

Huisartsenpraktijk:

  • Maak aan de hand van de eerder opgestelde probleeminventarisatie een opzet voor een behandelplan.
  • Ga met de patiënt en eventueel familie in gesprek over zijn wensen en mogelijkheden en hoe hier het beste bij aan te sluiten.
  • Bespreek met je opleider het behandelplan dat jij samen met de patiënt opgesteld hebt en voer het behandelplan uit.
  • Evalueer na 3 maanden met de patiënt en medebehandelaars en stel zo nodig het behandelplan bij.

Overige bouwstenen in de leerlijn

Overige leerlijnen


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie