Bevolkingsonderzoek in de huisartsenpraktijk: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 1: Regel 1:
 +
<br />
 
{| class="infobox-leerlijn-9"
 
{| class="infobox-leerlijn-9"
! colspan="2" | <span class="infobox-titel">[[Leerlijn preventie]]</span>
+
! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
|Annemarie Schalkwijk
+
|
Louise Nooteboom
+
{{auteur - Annemarie Schalkwijk|Annemarie Schalkwijk}}<br />
 +
{{auteur - Louise Nooteboom|Louise Nooteboom}}<br />
 +
{{auteur - Erik Fokke|Erik Fokke}}<br />
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
[[1e Huisartsstage]]<br />
+
{{stage - 1e Huisartsstage}}<br />
[[Klinische stage]]<br />
+
{{stage - 2e Huisartsstage}}<br />
[[CZ stage]]<br />
 
[[GGZ stage]]<br />
 
[[2e Huisartsstage]]
 
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
[[:Category:KBA 7.7 - Bevolkingsonderzoek |7. Bevolkingsonderzoek]]
+
{{KBA 9.7 - Bevolkingsonderzoek}}<br />
 
|-
 
|-
|'''Competenties'''
+
|'''Competentie'''
|[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]
+
|
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]]<br />
+
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br />
[[Competentiegebied 3 - Samenwerken|3. Samenwerken]]<br />
+
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}<br />
[[Competentiegebied 4 - Organiseren|4. Organiseren]]<br />
+
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}<br />
[[Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen|handelen]]<br />
+
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}<br />
[[Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap|6. Kennis en wetenschap]]<br />
+
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}<br />
[[Competentiegebied 7 - Professionaliteit|7. Professionaliteit]]
 
 
|-
 
|-
|'''Leervorm'''
+
|'''Toepassing'''
|Praktijk
+
|
 +
{{Toepassing - Leergesprek}}<br />
 +
{{Toepassing - Praktijkleren}}<br />
 
|-
 
|-
|'''Datum'''
+
|'''Trefwoord'''
|26-03-2018
+
|
 +
Volgt
 
|}
 
|}
 
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
 
In deze leeropdracht vind je informatie en achtergronden van bevolkingsonderzoek waar je in de huisartsenpraktijk mee te maken krijgt. Ook vind je achtergrond informatie over het communiceren met patienten over het bevolkingsonderzoek.
 
In deze leeropdracht vind je informatie en achtergronden van bevolkingsonderzoek waar je in de huisartsenpraktijk mee te maken krijgt. Ook vind je achtergrond informatie over het communiceren met patienten over het bevolkingsonderzoek.
Regel 65: Regel 66:
 
=== Bouwsteen 2 ===
 
=== Bouwsteen 2 ===
 
* Maak voor jezelf een overzicht van wat je belangrijk vindt om te bespreken met een patient als er een afwijkende uitkomst van een bevolkingsonderzoek is. Verschilt dit nog per bevolkingsonderzoek? Bespreek in een leergesprek.
 
* Maak voor jezelf een overzicht van wat je belangrijk vindt om te bespreken met een patient als er een afwijkende uitkomst van een bevolkingsonderzoek is. Verschilt dit nog per bevolkingsonderzoek? Bespreek in een leergesprek.
 +
 +
=== Overige bouwstenen in de leerlijn ===
 +
{{Bouwstenen - Leerlijn preventie}}

Versie van 20 jul 2018 om 15:51


Leerlijn preventie
Auteur

Annemarie Schalkwijk

Louise Nooteboom

Erik Fokke

Stage

1e Huisartsstage

2e Huisartsstage

KBA

7. Bevolkingsonderzoek

Competentie

Medisch handelen

Communicatie

Samenwerken

Kennis en wetenschap

Professionaliteit

Toepassing

Leergesprek

Praktijkleren

Trefwoord

Volgt

Relevantie

In deze leeropdracht vind je informatie en achtergronden van bevolkingsonderzoek waar je in de huisartsenpraktijk mee te maken krijgt. Ook vind je achtergrond informatie over het communiceren met patienten over het bevolkingsonderzoek.

Doelen

  • Kennis verzamelen over de diverse bevolkingsonderzoeken waar je als huisarts mee te maken krijgt
  • Communiceren met patienten over bevolkingsonderzoek.

Voorbereiding

Hier vind je de achtergronden van de verschillende bevolkingsonderzoeken

Darmkanker

Baarmoederhalskanker 

Borstkanker

Risico Communicatie

  • Het kan lastig zijn om met je patient in gesprek te gaan over het al dan niet meedoen aan bevolkings onderzoek, of om een uitslag te bespreken. Handvatten hiervoor vind je hier onder het kopje risico communicatie.

Bouwsteen 1

  • Bespreek met je HAO hoe hij/zij omgaat met de lopende bevolkingsonderzoeken. Zijn hier praktijkprotocollen over? Hoe ga je om met patienten die niet willen deelnemen? 

Bouwsteen 2

  • Maak voor jezelf een overzicht van wat je belangrijk vindt om te bespreken met een patient als er een afwijkende uitkomst van een bevolkingsonderzoek is. Verschilt dit nog per bevolkingsonderzoek? Bespreek in een leergesprek.

Overige bouwstenen in de leerlijn