COVID-19: verschil tussen versies
(accordeon E-learning NHG toegevoegd) |
k (PIN nr bij schouderklachten verwijderd) |
||
(6 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 68: | Regel 68: | ||
==== '''Verwijzing voor mogelijke zelfstudie:''' ==== | ==== '''Verwijzing voor mogelijke zelfstudie:''' ==== | ||
− | |||
− | |||
− | |||
* [[Voorbereiding STARtclass jaar 1]] | * [[Voorbereiding STARtclass jaar 1]] | ||
* [[Voorbereiding STARtclass jaar 2]] | * [[Voorbereiding STARtclass jaar 2]] | ||
− | + | ||
+ | ==== '''E-learning NHG voor aios:''' ==== | ||
<div class="panel-group" id="accordion"> | <div class="panel-group" id="accordion"> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Korte episode" class="in"> | <accordion parent="accordion" heading="Korte episode" class="in"> | ||
− | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=acne&searchid= Acne] | |
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=319 Alledaagse klachten] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=384 Allergische en niet-allergische rinitis] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=370 Amenorroe] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=355 Artritis] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=336 Bacteriële huidinfecties] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=312 Borstkanker] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=345 Duizeligheid] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=297 Fluor vaginalis] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=405 Individuele farmacotherapie en farmacogenetica] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=266 KNO antibiotica] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=322 Lagerugpijn en lumbosacraal radiculair syndroom] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=397 Medische besliskunde] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=330 Miskraam] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=296 NHG-Behandelrichtlijnen Menstruatie-uitstel en Dermatitis perioralis] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=398 Otitis media met effusie bij kinderen] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=428 Schouderklachten] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=274 Seksuele klachten] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=431 Traumatische knieklachten] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=264 Urineweginfecties] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=341 Verdachte huidafwijkingen 1a] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=342 Verdachte huidafwijkingen 1b] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=273&status=&category=&studiejaar=&icpchoofdstuk=&doelgroep= Visusklachten] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=298 Zoönosen] | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Spoed"> | <accordion parent="accordion" heading="Spoed"> | ||
− | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=409 Acute psychiatrie] | |
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=beroerte&searchid= Beroerte] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=338 Dilemma’s in de spoedzorg] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=357 Rood oog en oogtrauma] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=433 Spoed of geen spoed?] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=353 Traumatische wonden en infectiepreventie] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=263 Urinesteenlijden] | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Chronisch" class="in"> | <accordion parent="accordion" heading="Chronisch" class="in"> | ||
− | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=412 Cardiovasculair risicomanagement] | |
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=378 Chronische nierschade] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=391 Diabetes mellitus type 2] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=294 Incontinentie voor urine bij vrouwen] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=331 Lymeziekte] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=425 Stabiele angina pectoris] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=285 Virushepatitis en andere leveraandoeningen] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=293 Ziekte van Parkinson] | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Complex/Ouderen"> | <accordion parent="accordion" heading="Complex/Ouderen"> | ||
− | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=423 Complexe zorg, hoe pak je dat aan?] | |
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=416 Polyfarmacie bij ouderen] | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Kind" class="in"> | <accordion parent="accordion" heading="Kind" class="in"> | ||
− | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=306 Kinderen met koorts: de NHG-Standaard] | |
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=309 Kinderen met koorts: in de praktijk] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=310 Kinderen met koorts, spoed?] | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Psychisch"> | <accordion parent="accordion" heading="Psychisch"> | ||
− | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=406 Angst en depressie] | |
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=409 Acute psychiatrie] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=394 Overspanning en burn-out] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=424 Stoppen met roken] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=420 Suïcidepreventie in de huisartsenpraktijk] | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Palliatief" class="in"> | <accordion parent="accordion" heading="Palliatief" class="in"> | ||
− | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=287 Levenseinde en euthanasie] | |
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=366 Palliatieve zorg] | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Preventie"> | <accordion parent="accordion" heading="Preventie"> | ||
− | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=300 Vernieuwde bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker] | |
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=418 Voeding in de spreekkamer] | ||
</accordion> | </accordion> | ||
− | |||
<accordion parent="accordion" heading="Praktijkmanagement"> | <accordion parent="accordion" heading="Praktijkmanagement"> | ||
− | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=253 ADEPD ='Adequate dossiervorming met het Elektronisch Patiëntendossier'] | |
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=327 Bevolkingsonderzoek Darmkanker] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=360 Huisartsenspreekuur] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=395 Huisartsenspreekuur 2] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=343 Incidenten en klachten] | ||
+ | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=390 Samenwerken aan gezondheid in de wijk] | ||
</accordion> | </accordion> | ||
</div> | </div> |
Versie van 2 apr 2020 om 15:51
COVID-19 |
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
- 1 Relevantie
- 2 Doel
- 3 Gebruiksaanwijzing
- 4 Onderwijsactiviteiten
Relevantie
Wegens de COVID-19-crisis zijn veel onderwijsactiviteiten geannuleerd of verplaatst. Ondertussen zorgt de crisis voor veel onrust en veranderingen waarbij aanpassingsvermogen en flexibiliteit van je gevraagd wordt. Daarnaast komt er een lading informatie op jullie af waarvan de betrouwbaarheid niet altijd te achterhalen is.
Tevens merken we dat opleidingsmogelijkheden in de huisartsenpraktijk op dit moment wisselend zijn en dat er soms zelfs wat extra tijd beschikbaar is voor zelfstudie.
Doel
In deze tijden willen wij jullie graag houvast geven naar betrouwbare informatie die door derden wordt verstrekt tav COVID-19; daarnaast verwijzen we naar beschikbare relevante informatie op onze wiki, en naar andere zelfstudie-mogelijkheden.
Gebruiksaanwijzing
Door gebruik te maken van de verschillende verwijzingen is betrouwbare informatie over COVID-19 gemakkelijk te vinden. Daarnaast wordt verwezen naar verschillende relevante bouwstenen en zelfstudiemogelijkheden.
Onderwijsactiviteiten
Richtlijnen
- Stroomschema Covid-19: telefonische triage voor huisartsen.
- Stroomschema Fysieke beoordeling en beleid bij COVID-19
- In het NHG-dossier Coronavirus (COVID-19) vind je adviezen voor de huisartsprakijk. Deze adviezen zijn aanvullend op de informatie van instanties zoals RIVM/Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding, GGD en de overheid. Het NHG stemt alle informatie af met het RIVM. De adviezen en maatregelen zijn erop gericht om de reguliere gezondheidszorg en zorg voor zieke mensen zo goed mogelijk doorgang te laten vinden.
- De actuele nieuwspagina van de LHV .
- Leidraad thuisbehandeling versus verwijzen naar het ziekenhuis bij oudere patiënt met (verdenking op) COVID-19.
- Richtlijnen RIVM zorgmedewerkers buiten het ziekenhuis.
Actuele informatie
- RIVM actuele informatie Corona virus.
- Website van NICE . Hier wordt een overzicht gegeven van het aantal (actuele) opnamen met een COVID-19 infectie op de Nederlandse IC’s. Voor het samenstellen van dit overzicht zijn zij afhankelijk van data-aanlevering door de deelnemende IC’s.
Verwijzing onderwijsmateriaal telefonische triage/consulten:
- Telefonische triage: in de opleidingspraktijk
- Telefonische triage: op de huisartsenpost
- NHG triagewijzer
- Tip: met HAO om-en-om telefonisch spreekuur doen
Verwijzing voor mogelijke zelfstudie:
E-learning NHG voor aios:
- Acne
- Alledaagse klachten
- Allergische en niet-allergische rinitis
- Amenorroe
- Artritis
- Bacteriële huidinfecties
- Borstkanker
- Duizeligheid
- Fluor vaginalis
- Individuele farmacotherapie en farmacogenetica
- KNO antibiotica
- Lagerugpijn en lumbosacraal radiculair syndroom
- Medische besliskunde
- Miskraam
- NHG-Behandelrichtlijnen Menstruatie-uitstel en Dermatitis perioralis
- Otitis media met effusie bij kinderen
- Schouderklachten
- Seksuele klachten
- Traumatische knieklachten
- Urineweginfecties
- Verdachte huidafwijkingen 1a
- Verdachte huidafwijkingen 1b
- Visusklachten
- Zoönosen
Voor AMA (die geen STARtclass volgen) tevens:
Bronnen
- NHG
- Schola Medica
- Website Kaderhuisartsen Spoedzorg
- RIVM
- NICE
- LHV
- Website Federatie Medisch Specialisten
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |