Communicatiewiel: verschil tussen versies
(BS toegevoegd, kleine tekst wijzigingen) |
|||
Regel 20: | Regel 20: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Het communicatiewiel ondersteunt het onderwijs over context-specifieke | + | Het communicatiewiel ondersteunt het onderwijs over context-specifieke en doelgerichte communicatie. Het wiel bestaat uit een voor- (zie onderstaande afbeelding) en achterzijde. De voorzijde toont de factoren die de context van een consult mede bepalen. De ringen zijn draaibare schijven waarmee je voor elk consult de relevante context-factoren op een rij kunt zetten. De achterzijde van het wiel geeft handvatten voor het nabespreken van een consult. |
+ | [[Bestand:Communicatiewiel.jpg|kaderloos|link=https://www.hovumc.nl/cwiel]] | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | De aios is zich bewust van de | + | * De aios is zich bewust van de factoren die de context van een consult bepalen; |
− | De aios kan het communicatiewiel gebruiken bij het nabespreken van een consult | + | * De aios kan het communicatiewiel gebruiken om inzicht te krijgen in een consult; |
− | De aios oefent haar context-specifieke en doelgerichte gespreksvaardigheden. | + | * De aios kan het communicatiewiel inzetten bij het nabespreken van een consult tijdens een leergesprek; |
+ | * De aios oefent haar context-specifieke en doelgerichte gespreksvaardigheden door het wiel te gebruiken. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | De onderdelen van | + | De onderdelen van deze bouwsteen over het communicatiewiel staan op deze [https://www.hovumc.nl/docs/silverman/communicatiewiel.html webpagina] (de link werkt momenteel niet in de safari-browser, hier wordt aan gewerkt). |
+ | |||
Via deze link vind je: | Via deze link vind je: | ||
− | + | * Een beknopte en een uitgebreide handleiding van het communicatiewiel; | |
− | + | * Een goed leesbare afbeelding van de voor- en achterkant van het communicatiewiel; | |
− | + | * Een instructiefilm over het gebruik van het communicatiewiel. | |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | Bovengenoemde documenten en video zijn op meerdere manieren | + | Bovengenoemde documenten en video zijn op meerdere manieren inzetbaar: |
− | + | * Op de terugkomdag of paralleldag: als handvat voor onderwijs of een presentatie; | |
− | + | * Voor zelfstudie: verdieping in de gebruiksmogelijkheden van het communicatiewiel en de theoretische achtergrond ervan; | |
− | + | * Bij een leergesprek of videobespreking: als hulpmiddel bij het nabespreken van consulten. | |
− | |||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 30 jan 2019 om 13:51
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Het communicatiewiel ondersteunt het onderwijs over context-specifieke en doelgerichte communicatie. Het wiel bestaat uit een voor- (zie onderstaande afbeelding) en achterzijde. De voorzijde toont de factoren die de context van een consult mede bepalen. De ringen zijn draaibare schijven waarmee je voor elk consult de relevante context-factoren op een rij kunt zetten. De achterzijde van het wiel geeft handvatten voor het nabespreken van een consult.
Doel
- De aios is zich bewust van de factoren die de context van een consult bepalen;
- De aios kan het communicatiewiel gebruiken om inzicht te krijgen in een consult;
- De aios kan het communicatiewiel inzetten bij het nabespreken van een consult tijdens een leergesprek;
- De aios oefent haar context-specifieke en doelgerichte gespreksvaardigheden door het wiel te gebruiken.
Gebruiksaanwijzing
De onderdelen van deze bouwsteen over het communicatiewiel staan op deze webpagina (de link werkt momenteel niet in de safari-browser, hier wordt aan gewerkt).
Via deze link vind je:
- Een beknopte en een uitgebreide handleiding van het communicatiewiel;
- Een goed leesbare afbeelding van de voor- en achterkant van het communicatiewiel;
- Een instructiefilm over het gebruik van het communicatiewiel.
Onderwijsactiviteiten
Bovengenoemde documenten en video zijn op meerdere manieren inzetbaar:
- Op de terugkomdag of paralleldag: als handvat voor onderwijs of een presentatie;
- Voor zelfstudie: verdieping in de gebruiksmogelijkheden van het communicatiewiel en de theoretische achtergrond ervan;
- Bij een leergesprek of videobespreking: als hulpmiddel bij het nabespreken van consulten.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |