Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(14 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven)
Regel 3: Regel 3:
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma HOVUmc]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma HOVUmc]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[Consultvoeringstoetsen]]</li>
 
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
</ol>
 
</ol>
Regel 11: Regel 10:
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Adjunct hoofd, portefeuillehouder toetsing'''<br />
+
'''Hoofd'''<br />
{{auteur - Harry Schleypen}}
+
{{Functie - Hoofd}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Coordinator consultvoeringstoetsen'''<br />
+
'''Adjunct hoofd'''<br />
{{Auteur - Mariël Jacobs}}
+
{{Functie - Adjunct-hoofd}}
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
'''Auteurs'''<br />
+
'''Portefeuillehouder toetsing'''<br />
{{auteur - Gert Roos}}
+
{{Functie - Portefeuillehouder toetsing}}
{{auteur - Marrit Kool}}
+
|-
 +
|
 +
'''Coördinator consultvoeringstoetsen'''<br />
 +
{{Auteur - Mariël Jacobs}}
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
'''Achtergrond:'''<br />
+
'''Video-opnames:'''
*[[Voorbereiding basis consultvoeringstoets]]
 
*[[APC - Context-specifiek en doelgericht]]
 
*[[Verplichtingen 2e Huisartsstage]]
 
*[[Toetsprogramma HOVUmc]]
 
*[[Leerlijn communicatie]]
 
'''Video opnames:'''
 
 
*[[Videoplatform]]
 
*[[Videoplatform]]
 
*[[Landelijke richtlijn consultopnames]]
 
*[[Landelijke richtlijn consultopnames]]
 +
*[[Toetsprogramma HOVUmc]]
 
'''Consultvoeringstoetsen:'''<br />
 
'''Consultvoeringstoetsen:'''<br />
 
*[[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets 1e Huisartsstage]]
 
*[[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets 1e Huisartsstage]]
*[[Basis consultvoeringstoets|Basis consultvoeringstoets (BCT)]]
+
*[[BasisConsultvoeringsToets]]
 +
*[[BasisConsultvoeringsToets voor AMA's|BCT-AMA]]
 
*[[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets 2e Huisartsstage]]
 
*[[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets 2e Huisartsstage]]
*[[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage]]
+
*[[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|Consultvoeringstoets 2e Huisartsstage]]
 
|}
 
|}
=== 1. Toelichting Videoconsulten ===
+
=== Inleiding ===
 +
In de 2<sup>e</sup> huisartsstage wordt de aios getoetst op arts-patiëntcommunicatie middels de Consultvoeringtoets 2<sup>e</sup> Huisartsstage. Bij deze toets ligt de nadruk op context-specifieke en doelgerichte communicatie bij complexe consulten. Deze selectieve toets wordt voorafgegaan door de educatieve [[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage]]. De toets wordt beoordeeld door de eigen docenten.
  
==== Videoconsulten selecteren ====
+
==== 1. Toelichting Videoconsulten ====
 +
'''Videoconsulten selecteren'''<br />
 
* Selecteer 4 video-opnames van door jou gevoerde [[#Bijlagen|complexe consulten]].
 
* Selecteer 4 video-opnames van door jou gevoerde [[#Bijlagen|complexe consulten]].
 
* Je mag je keuze overleggen met je opleider en je mag je beste consulten (‘good practices’) gebruiken.  
 
* Je mag je keuze overleggen met je opleider en je mag je beste consulten (‘good practices’) gebruiken.  
 
* Het is tevens toegestaan om maximaal 2 video's te selecteren waar je op een eerder moment (bijvoorbeeld bij de [[Pre-toets consultvoering]]) positieve feedback op hebt gekregen van je docenten.
 
* Het is tevens toegestaan om maximaal 2 video's te selecteren waar je op een eerder moment (bijvoorbeeld bij de [[Pre-toets consultvoering]]) positieve feedback op hebt gekregen van je docenten.
  
==== Videoconsulten uploaden ====
+
'''Videoconsulten uploaden'''<br />
 
* Gebruik uitsluitend het [[videoplatform]] om je video's te uploaden en te delen.  
 
* Gebruik uitsluitend het [[videoplatform]] om je video's te uploaden en te delen.  
 +
* Lees de [[:Media:Criteria video-opnames CVT 3e jaar.docx|technische criteri]]<nowiki/>a waaraan je video moet voldoen
 
* Geef elk bestand een duidelijke titel met dezelfde componenten:
 
* Geef elk bestand een duidelijke titel met dezelfde componenten:
 
** vermeldt dat het een CVT-video betreft;  
 
** vermeldt dat het een CVT-video betreft;  
 
** geef een opvolgnummer;  
 
** geef een opvolgnummer;  
** geef een korte omschrijvende titel; bijvoorbeeld:<br><code>CVT-video 1: Spanningsklachten door dreigend ontslag</code>
+
** geef een korte omschrijvende titel; bijvoorbeeld: ''CVT-video 1: Spanningsklachten door dreigend ontslag''
  
==== Reflectieverslag videoconsulten ====
+
'''Reflectieverslag videoconsulten'''<br />
 
* Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in het [[videoplatform]] volgens het [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage#2. Toelichting Reflectieverslag|format reflectieverslag]].  
 
* Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in het [[videoplatform]] volgens het [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage#2. Toelichting Reflectieverslag|format reflectieverslag]].  
 
* Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.  
 
* Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.  
  
==== Deadline ====
+
'''Deadline'''<br />
 
* Uiterlijk 5 maanden voor de einddatum van je opleiding dienen de videoconsulten en bijbehorende reflectieverslagen klaar te staan in het [[videoplatform]] voor beoordeling.  
 
* Uiterlijk 5 maanden voor de einddatum van je opleiding dienen de videoconsulten en bijbehorende reflectieverslagen klaar te staan in het [[videoplatform]] voor beoordeling.  
  
=== 2. Toelichting Reflectieverslag ===
+
==== 2. Toelichting Reflectieverslag ====
Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in Codific volgens het onderstaande format. Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.  
+
Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in het Videoplatform volgens het onderstaande format. Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.  
  
 
<div class="panel panel-primary" style="width: 70%;">
 
<div class="panel panel-primary" style="width: 70%;">
  <div class="panel-heading"><h3>Format reflectieverslag</h3></div>
+
  <div class="panel-heading"><h5>Format reflectieverslag</h5></div>
 
   <div class="panel-body">
 
   <div class="panel-body">
 
#Omschrijf kort '''welke informatie''' je bij aanvang van het consult al had over de context.
 
#Omschrijf kort '''welke informatie''' je bij aanvang van het consult al had over de context.
Regel 77: Regel 78:
 
</div>
 
</div>
  
=== 3. Toelichting Beoordeling CVT ===
+
==== 3. Toelichting Beoordeling CVT ====
 
* De groepsdocenten bekijken de 4 video-consulten en geven per consult binnen het [[videoplatform]] ('fragment feedback').
 
* De groepsdocenten bekijken de 4 video-consulten en geven per consult binnen het [[videoplatform]] ('fragment feedback').
 
* Daarnaast geven zij een algemene beoordeling van de consulten op basis van de onderstaande feedback-criteria.
 
* Daarnaast geven zij een algemene beoordeling van de consulten op basis van de onderstaande feedback-criteria.
 
** Feedback-criteria 1 en 2 hebben betrekking op het reflectieverslag.
 
** Feedback-criteria 1 en 2 hebben betrekking op het reflectieverslag.
 
** Feedback-criteria 3 en 4 betreffen de consultopname.
 
** Feedback-criteria 3 en 4 betreffen de consultopname.
 
+
<br />
==== '''Feedback-criteria:''' ====
+
'''Feedback-criteria'''<br />
 
#De aios benoemt correct de belangrijkste context-factoren (reflectieverslag punt 2) en kiest de communicatievaardigheden (volgens MAAS-Globaal+ die passen in deze context (reflectieverslag punt 5).  
 
#De aios benoemt correct de belangrijkste context-factoren (reflectieverslag punt 2) en kiest de communicatievaardigheden (volgens MAAS-Globaal+ die passen in deze context (reflectieverslag punt 5).  
 
#De aios beschrijft de doelen die zij in het consult wilde bereiken (reflectieverslag punt 3 en 4) en kan aangeven hoe effectief zij daarin was (reflectieverslag punt 6).
 
#De aios beschrijft de doelen die zij in het consult wilde bereiken (reflectieverslag punt 3 en 4) en kan aangeven hoe effectief zij daarin was (reflectieverslag punt 6).
Regel 89: Regel 90:
 
#De docent beoordeelt op basis van de MAAS-Globaal+ of de inzet van bepaalde vaardigheden ontbreekt in het consult.
 
#De docent beoordeelt op basis van de MAAS-Globaal+ of de inzet van bepaalde vaardigheden ontbreekt in het consult.
  
De docenten geven op het formulier [https://www.hovumc.nl/doc/Formulier_Reflectieverslag_Consultvoeringstoets.docx Beoordeling aios door docent Consultvoeringstoets]’ per consult een beoordeling volgens een 3-punts-schaal: het consult is op, onder of boven niveau. Daarbij schrijven ze een toelichting waarin de feedback op de 4 consulten wordt samengevat.
+
De docenten geven op het formulier [[:Media:Beoordeling aios door docent CVT nieuw formulier 2e huisartsstage mrt 19.docx|Beoordeling aios door docent Consultvoeringstoets]]’ per consult een beoordeling volgens een 3-punts-schaal: het consult is op, onder of boven niveau. Daarbij schrijven ze een toelichting waarin de feedback op de 4 consulten wordt samengevat.
 +
 
 +
Download het beoordelingsformulier:
 +
*[[:Media:Beoordeling aios door docent CVT nieuw formulier 2e huisartsstage mrt 19.docx|Beoordeling aios door docent Consultvoeringstoets]]
  
=== Bijlagen ===
+
==== Bijlagen ====
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Wat is een complex consult?" class="in">
 
<accordion parent="accordion" heading="Wat is een complex consult?" class="in">
In de [[1e Fase]] heb je voor de [[Basis consultvoeringstoets|Basis consultvoeringstoets (BCT)]] video-opnames van zogenaamde ‘laag complexe’ consulten aangeleverd: eerste contacten waarbij één klacht aan werd besproken.
+
In de [[1e Huisartsstage]] heb je voor de [[BasisConsultvoeringsToets]] video-opnames van zogenaamde ‘laag complexe’ consulten aangeleverd: eerste contacten waarbij één klacht aan werd besproken.
  
In de [[2e Fase]] wordt de consultvoering in meer complexe contexten getoetst. Het Landelijk toetsplan omschrijft wat er wordt verstaan onder 'complexe consulten':  
+
In de [[2e Huisartsstage]] wordt de consultvoering in meer complexe contexten getoetst. Het Landelijk toetsplan omschrijft wat er wordt verstaan onder 'complexe consulten':  
  
''“De complexiteit van consulten kan liggen op medisch vlak (spoedeisende zorg, GGZ, SOLK, zeldzame ziekte, palliatieve zorg) en/of op interactioneel gebied (meerdere personen in het consult, claimende patiënten, begeleidingsconsulten, ouderen, kinderen). De toetsing van consultvoering in complexe situaties dient aangepast te worden aan de eisen die deze situaties stellen aan de aios”.''
+
''“De complexiteit van consulten kan liggen op medisch vlak (spoedeisende zorg, GGZ, ALK, zeldzame ziekte, palliatieve zorg) en/of op interactioneel gebied (meerdere personen in het consult, claimende patiënten, begeleidingsconsulten, ouderen, kinderen). De toetsing van consultvoering in complexe situaties dient aangepast te worden aan de eisen die deze situaties stellen aan de aios”.''
  
 
Met behulp van het [[Communicatiewiel]] kun je je verdiepen in de complexiteit van het consult. Met name de binnenste blauwe en groene ringen en de buitenste gele ring komen bij de consultanalyse van pas: daarop staan respectievelijk medische factoren, patiëntfactoren en arts-factoren beschreven.
 
Met behulp van het [[Communicatiewiel]] kun je je verdiepen in de complexiteit van het consult. Met name de binnenste blauwe en groene ringen en de buitenste gele ring komen bij de consultanalyse van pas: daarop staan respectievelijk medische factoren, patiëntfactoren en arts-factoren beschreven.
Regel 110: Regel 114:
 
       <div class="panel-body">
 
       <div class="panel-body">
 
'''Ring 3:'''
 
'''Ring 3:'''
*SOLK
+
*ALK
 
*GGZ-problematiek (verslaving, psychose, automutilatie, wanen of suïcidaliteit)
 
*GGZ-problematiek (verslaving, psychose, automutilatie, wanen of suïcidaliteit)
 
*Palliatieve begeleiding (einde-leven gesprek)
 
*Palliatieve begeleiding (einde-leven gesprek)
Regel 125: Regel 129:
 
     </div>
 
     </div>
 
     <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
 
     <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
   <div class="panel-body" style="align:left;>[[File:Ring3-Medischefactoren.png|link=|caption|500px]]Effectieve communicatie zal per thema verschillend zijn. Zo zal communicatie in een spoedeisende situatie vaak directiever zijn, meer gericht op beheersing van een crisis, met veel aandacht voor snelle relatieopbouw en informatieverzameling en heldere instructies aan patiënt, medehulpverleners, omstanders en/ of familie. In de palliatieve zorg zal juist een lager tempo gepast zijn, met meer aandacht voor beleving en verwachtingen van de patiënt en de familie, anticipatie op mogelijke scenario’s, rekening houdend met eventuele zintuiglijke of verstandelijke beperkingen, etc. Bij patiënten met SOLK zijn (cognitief-) gedragstherapeutische interventies op z’n plaats, in een preventieconsult zal motiverende gespreksvoering centraal staan als methodiek</div>
+
   <div class="panel-body" style="align:left;>[[File:Ring3-Medischefactoren.png|link=|caption|500px]]Effectieve communicatie zal per thema verschillend zijn. Zo zal communicatie in een spoedeisende situatie vaak directiever zijn, meer gericht op beheersing van een crisis, met veel aandacht voor snelle relatieopbouw en informatieverzameling en heldere instructies aan patiënt, medehulpverleners, omstanders en/ of familie. In de palliatieve zorg zal juist een lager tempo gepast zijn, met meer aandacht voor beleving en verwachtingen van de patiënt en de familie, anticipatie op mogelijke scenario’s, rekening houdend met eventuele zintuiglijke of verstandelijke beperkingen, etc. Bij patiënten met ALK zijn (cognitief-) gedragstherapeutische interventies op z’n plaats, in een preventieconsult zal motiverende gespreksvoering centraal staan als methodiek</div>
 
</div></div>
 
</div></div>
 
     <div class="modal-footer">
 
     <div class="modal-footer">
Regel 314: Regel 318:
 
   <li>Binnen het referentiekader van patiënt</li>
 
   <li>Binnen het referentiekader van patiënt</li>
 
   <li>Ingaan op non-verbaal gedrag en sleutelwoorden</li>
 
   <li>Ingaan op non-verbaal gedrag en sleutelwoorden</li>
   <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Exploreren van SCEGS (zoals bij vermoeden SOLK)</div></li>
+
   <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Exploreren van SCEGS (zoals bij vermoeden ALK)</div></li>
 
   <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Stellen van anticiperende vragen</div></li>
 
   <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Stellen van anticiperende vragen</div></li>
 
</ol>
 
</ol>
Regel 332: Regel 336:
 
   <li>Begrijpelijk taalgebruik</li>
 
   <li>Begrijpelijk taalgebruik</li>
 
   <li>Naar begrijpen vragen</li>
 
   <li>Naar begrijpen vragen</li>
   <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Verklaringsmodellen gebruiken (zoals bij SOLK)</div></li>
+
   <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Verklaringsmodellen gebruiken (zoals bij ALK)</div></li>
 
   <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Risico-communicatie</div></li>
 
   <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Risico-communicatie</div></li>
 
</ol>
 
</ol>
Regel 369: Regel 373:
 
|-
 
|-
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>voor de 7<sup>e</sup> maand</small>
+
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>voor de 8<sup>e</sup> maand</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>5 maanden voor einde opleiding</small>
 
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>5 maanden voor einde opleiding</small>
 
|-  
 
|-  
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px;" | [[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets]]  
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px;" | [[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets]]  
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px" | [[Basis consultvoeringstoets|Basis consultvoeringstoets<br>BCT]]
+
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px" | [[BasisConsultvoeringsToets]]
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets]]  
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets]]  
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|Consultvoeringtoets<br> 2<sup>e</sup> Huisartsstage]]
 
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|Consultvoeringtoets<br> 2<sup>e</sup> Huisartsstage]]
 
|}
 
|}

Huidige versie van 4 apr 2023 om 12:28


Consultvoeringstoetsen

Hoofd
Rob Dijkstra

Adjunct hoofd
Jeroen Woertman

Portefeuillehouder toetsing
Dorien Stilma

Coördinator consultvoeringstoetsen
Mariël Jacobs

Video-opnames:

Consultvoeringstoetsen:

Inleiding

In de 2e huisartsstage wordt de aios getoetst op arts-patiëntcommunicatie middels de Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage. Bij deze toets ligt de nadruk op context-specifieke en doelgerichte communicatie bij complexe consulten. Deze selectieve toets wordt voorafgegaan door de educatieve Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage. De toets wordt beoordeeld door de eigen docenten.

1. Toelichting Videoconsulten

Videoconsulten selecteren

  • Selecteer 4 video-opnames van door jou gevoerde complexe consulten.
  • Je mag je keuze overleggen met je opleider en je mag je beste consulten (‘good practices’) gebruiken.
  • Het is tevens toegestaan om maximaal 2 video's te selecteren waar je op een eerder moment (bijvoorbeeld bij de Pre-toets consultvoering) positieve feedback op hebt gekregen van je docenten.

Videoconsulten uploaden

  • Gebruik uitsluitend het videoplatform om je video's te uploaden en te delen.
  • Lees de technische criteria waaraan je video moet voldoen
  • Geef elk bestand een duidelijke titel met dezelfde componenten:
    • vermeldt dat het een CVT-video betreft;
    • geef een opvolgnummer;
    • geef een korte omschrijvende titel; bijvoorbeeld: CVT-video 1: Spanningsklachten door dreigend ontslag

Reflectieverslag videoconsulten

  • Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in het videoplatform volgens het format reflectieverslag.
  • Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.

Deadline

  • Uiterlijk 5 maanden voor de einddatum van je opleiding dienen de videoconsulten en bijbehorende reflectieverslagen klaar te staan in het videoplatform voor beoordeling.

2. Toelichting Reflectieverslag

Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in het Videoplatform volgens het onderstaande format. Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.

Format reflectieverslag
  1. Omschrijf kort welke informatie je bij aanvang van het consult al had over de context.
  2. Benoem de contextfactoren die dit consult voor jou complex maken.
  3. Benoem 2 of 3 belangrijke en/of uitdagende doelen die je in dit consult had (zoals informatie verzamelen, uitleg geven of geruststellen) Voorbeeld 'Ik wilde de klachten exploreren met SCEGS (eerste doel), en toen de patiënte heel breedsprakig bleek moest ik haar erg structureren (tweede doel). Er bleek heel veel ongerustheid te bestaan, ik heb geprobeerd haar gerust te stellen (derde doel).'
  4. Beschrijf in welke fasen van het consult (volgens de indeling van Silverman) deze doelen op de voorgrond stonden. Voorbeeld 'Doel 1 betrof vooral het ‘breed exploreren’ met de methodiek van SCEGS, bij doel 2 heb ik veel korte samenvattingen gebruikt en een keer meta-communicatie, bij doel 3 heb ik expliciet haar ongerustheid benoemd en veel ‘gefrisbeed’ om te checken of het goed overkwam'.
  5. Benoem welke consultvaardigheden (volgens de MAAS-Globaal+ je hebt ingezet om deze doelen te bereiken (zoals motiverende technieken of een systeemgesprek).
  6. Beschrijf wat effectief bleek te zijn om je doelen te bereiken.
  7. Beschrijf wat je anders of beter had kunnen doen om je doelen te bereiken.

3. Toelichting Beoordeling CVT

  • De groepsdocenten bekijken de 4 video-consulten en geven per consult binnen het videoplatform ('fragment feedback').
  • Daarnaast geven zij een algemene beoordeling van de consulten op basis van de onderstaande feedback-criteria.
    • Feedback-criteria 1 en 2 hebben betrekking op het reflectieverslag.
    • Feedback-criteria 3 en 4 betreffen de consultopname.


Feedback-criteria

  1. De aios benoemt correct de belangrijkste context-factoren (reflectieverslag punt 2) en kiest de communicatievaardigheden (volgens MAAS-Globaal+ die passen in deze context (reflectieverslag punt 5).
  2. De aios beschrijft de doelen die zij in het consult wilde bereiken (reflectieverslag punt 3 en 4) en kan aangeven hoe effectief zij daarin was (reflectieverslag punt 6).
  3. De aios toont in het consult dat de in het verslag beschreven vaardigheden daadwerkelijk ingezet worden.
  4. De docent beoordeelt op basis van de MAAS-Globaal+ of de inzet van bepaalde vaardigheden ontbreekt in het consult.

De docenten geven op het formulier Beoordeling aios door docent Consultvoeringstoets’ per consult een beoordeling volgens een 3-punts-schaal: het consult is op, onder of boven niveau. Daarbij schrijven ze een toelichting waarin de feedback op de 4 consulten wordt samengevat.

Download het beoordelingsformulier:

Bijlagen

In de 1e Huisartsstage heb je voor de BasisConsultvoeringsToets video-opnames van zogenaamde ‘laag complexe’ consulten aangeleverd: eerste contacten waarbij één klacht aan werd besproken.

In de 2e Huisartsstage wordt de consultvoering in meer complexe contexten getoetst. Het Landelijk toetsplan omschrijft wat er wordt verstaan onder 'complexe consulten':

“De complexiteit van consulten kan liggen op medisch vlak (spoedeisende zorg, GGZ, ALK, zeldzame ziekte, palliatieve zorg) en/of op interactioneel gebied (meerdere personen in het consult, claimende patiënten, begeleidingsconsulten, ouderen, kinderen). De toetsing van consultvoering in complexe situaties dient aangepast te worden aan de eisen die deze situaties stellen aan de aios”.

Met behulp van het Communicatiewiel kun je je verdiepen in de complexiteit van het consult. Met name de binnenste blauwe en groene ringen en de buitenste gele ring komen bij de consultanalyse van pas: daarop staan respectievelijk medische factoren, patiëntfactoren en arts-factoren beschreven.

Een ‘complex consult’ kan worden omschreven als een consult waarin 1 of meer contextfactoren (zoals weergegeven in de gekleurde ringen van het Communicatiewiel) complex zijn:

Medische factoren

Ring 3:

  • ALK
  • GGZ-problematiek (verslaving, psychose, automutilatie, wanen of suïcidaliteit)
  • Palliatieve begeleiding (einde-leven gesprek)
  • Chronische aandoeningen (begeleiding van DM- of COPD-patiënt)

Bekijk

Patiëntfactoren

Ring 4:

  • Emotie en gedrag (breedsprakigheid, introversie)
  • Etniciteit (taalbarrière, aanwezigheid van een tolk)
  • Handicap (een verstandelijke beperking)

Bekijk

Artsfactoren

Ring 5:

  • Overtuigingen (vooringenomenheid)
  • Persoonlijke omstandigheden (vermoeidheid, stress)
  • Tijdsdruk
  • Kennis (onvoldoende kennis hebben van de problematiek die besproken wordt)

Bekijk

Overige factoren

Ring 7:

  • Familiegesprek

Bekijk

Verantwoording: In 2019 wordt er door een landelijke werkgroep gewerkt aan een MAAS-Globaal+ waarin complexere communicatievaardigheden worden benoemd. In afwachting daarvan hebben we vast een lokale HOVUmc-versie gemaakt. Het onderstaande overzicht laat zien hoe de onderdelen van de oorspronkelijke MAAS-Globaal zijn verschillen van de PLUS-onderdelen. Daarbij staan de oorspronkelijke (basis)consultvaardigheden van de MAAS-Globaal in regulier schrift weergegeven en de complexe vaardigheden die bij MAAS-Globaal+ horen
in groen.

MAAS-Globaal+ (HOVUmc)

Sectie 1: Communicatievaardigheden per fase


1. OPENING

  1. Ruimte voor verhaal van de patiënt
  2. Globale oriëntatie op reden van komst
  3. Vragen naar andere redenen van komst
  4. Ruimte geven aan partner of familie van patiënt


2. VERVOLGCONSULT

Voorbeelden van complexe consulten die als vervolgconsult worden geagendeerd: Begeleidingsgesprek in palliatieve zorg; bespreken van 4DKL/klachtendagboek; een systeemgesprek met patiënt en dienst familie, partner, ouders of kinderen.
  1. Noemen van voorgaande klachten, hulpvragen en beleid
  2. Vragen naar uitvoering beleid
  3. Vragen naar beloop


3. HULPVRAGEN

  1. alsmede die van partner of familie)
  2. Noemen van aanleiding voor komst nu
  3. Afronden van vraagverheldering


4. LICHAMELIJK ONDERZOEK

  1. Instrueren van patiënt
  2. Toelichten van onderzoek
  3. Bejegenen van patiënt zorgvuldig en respectvol


5. DIAGNOSE

  1. Noemen van bevindingen en diagnose/hypothese
  2. Noemen van oorzaken of verband tussen bevindingen en diagnose
  3. Noemen van prognose of te verwachten beloop
  4. Naar reactie vragen
    (Context: ernstige diagnose/slechtnieuwsgesprek)


6. BELEID

  1. Overleggen over beleid, alternatieven, voor- en nadelen
  2. Uitvoerbaarheid en opvolggedrag bespreken
  3. Afspraken maken: wie, wat, wanneer
  4. Naar reactie vragen
  5. Toepassen motiverende gespreksvoering
  6. Effectief geruststellen
  7. Correct en volledig toepassen van gezamenlijke besluitvorming bij ingewikkelde keuze. Toepassen principes 'meervoudige partijdigheid'


7. CONSULTEVALUATIE

  1. Algemene vraag
  2. Beantwoording hulpvragen
  3. Voorlopig perspectief

MAAS-Globaal+ (HOVUmc)

Sectie 2: Algemene communicatievaardigheden


8. EXPLOREREN

  1. Exploreren van hulpvragen, wensen of verwachtingen (beleving)
    (alsmede die van partner of familie)
  2. Exploreren van reactie op informatieoverdracht
  3. Binnen het referentiekader van patiënt
  4. Ingaan op non-verbaal gedrag en sleutelwoorden
  5. Exploreren van SCEGS (zoals bij vermoeden ALK)
  6. Stellen van anticiperende vragen


9. EMOTIES

  1. (door)vragen naar gevoelens
  2. Gevoelsreflecties (inclusief aard en intensiteit)
  3. Voldoende door hele consult heen
  4. Als er veel emotie in het spel is


10. INFORMATIEOVERDRACHT

  1. Aankondigen, categoriseren
  2. Kleine hoeveelheden, concrete uitleg
  3. Begrijpelijk taalgebruik
  4. Naar begrijpen vragen
  5. Verklaringsmodellen gebruiken (zoals bij ALK)
  6. Risico-communicatie


11. SAMENVATTEN

  1. Inhoudelijk correct, volledig
  2. Beknopt, in eigen woorden
  3. Toetsend
  4. Voldoende door gehele consult heen


12. STRUCTURERING

  1. Logische volgorde van fasen
  2. Evenwichtige tijdsverdeling
  3. Aankondigingen (anamnese, onderzoek, andere fasen)
  4. Toepassen van structurerende technieken in een moeilijk te structureren consult


13. EMPATHIE

  1. Houding betrokken, uitnodigend en oprecht meevoelend in intonatie, gebaren en oogcontact
  2. Van meeleven getuigende korte verbale reacties


Overzicht van de consultvoeringstoetsen in de Huisartsopleiding

1e Huisartsstage 2e Huisartsstage
in de 4e maand voor de 8e maand in de 4e maand 5 maanden voor einde opleiding
Pre-toets BasisConsultvoeringsToets Pre-toets Consultvoeringtoets
2e Huisartsstage