Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
(35 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma]]</li>
+
<li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma HOVUmc]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Consultvoeringstoetsen]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Consultvoeringstoetsen]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
Regel 11: Regel 11:
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Adjunct hoofd,'''
+
'''Adjunct hoofd, portefeuillehouder toetsing'''<br />
 
 
'''Portefeuillehouder toetsing'''<br />
 
 
{{auteur - Harry Schleypen}}
 
{{auteur - Harry Schleypen}}
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
'''Onderwijscoordinator'''<br />
+
'''Auteurs'''<br />
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
+
{{auteur - Gert Roos}}
 +
{{auteur - Marrit Kool}}
 
|-
 
|-
|
+
|  
'''Opname:'''
+
'''Achtergrond:'''<br />
* [[Videoplatform]]
+
*[[Voorbereiding basis consultvoeringstoets]]
* [[Richtlijn consultopnames door aios|Landelijke richtlijn consultopnames]]
+
*[[APC - Basisgespreksvaardigheden]]
 +
*[[Verplichtingen 1e Huisartsstage]]
 +
*[[Toetsprogramma HOVUmc]]
 +
*[[Leerlijn communicatie]]
 +
'''Video opnames:'''
 +
*[[Videoplatform]]
 +
*[[Landelijke richtlijn consultopnames]]
 
'''Consultvoeringstoetsen:'''<br />
 
'''Consultvoeringstoetsen:'''<br />
 
*[[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets 1e Huisartsstage]]
 
*[[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets 1e Huisartsstage]]
Regel 30: Regel 35:
 
*[[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage]]
 
*[[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage]]
 
|}
 
|}
=== 1. Toelichting Videoconsulten CVT ===
+
=== 1. Toelichting Videoconsulten ===
  
 
==== Videoconsulten selecteren ====
 
==== Videoconsulten selecteren ====
Regel 38: Regel 43:
  
 
==== Videoconsulten uploaden ====
 
==== Videoconsulten uploaden ====
* Gebruik het [[videoplatform]] om je video's te uploaden.  
+
* Gebruik uitsluitend het [[videoplatform]] om je video's te uploaden en te delen.  
* Geef elk bestand een duidelijke titel die bestaat uit de vermelding dat het een CVT-video is, een opvolgnummer en een korte omschrijvende titel (bijvoorbeeld: ‘CVT-video 1: spanningsklachten door dreigend ontslag’).
+
* Geef elk bestand een duidelijke titel met dezelfde componenten:
 +
** vermeldt dat het een CVT-video betreft;
 +
** geef een opvolgnummer;
 +
** geef een korte omschrijvende titel; bijvoorbeeld:<br><code>CVT-video 1: Spanningsklachten door dreigend ontslag</code>
  
 
==== Reflectieverslag videoconsulten ====
 
==== Reflectieverslag videoconsulten ====
Regel 45: Regel 53:
 
* Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.  
 
* Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.  
  
==== Deadline CVT ====
+
==== Deadline ====
 
* Uiterlijk 5 maanden voor de einddatum van je opleiding dienen de videoconsulten en bijbehorende reflectieverslagen klaar te staan in het [[videoplatform]] voor beoordeling.  
 
* Uiterlijk 5 maanden voor de einddatum van je opleiding dienen de videoconsulten en bijbehorende reflectieverslagen klaar te staan in het [[videoplatform]] voor beoordeling.  
  
=== 2. Toelichting Reflectieverslag CVT ===
+
=== 2. Toelichting Reflectieverslag ===
 
Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in Codific volgens het onderstaande format. Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.  
 
Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in Codific volgens het onderstaande format. Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.  
  
Regel 62: Regel 70:
 
#Beschrijf wat je '''anders of beter''' had kunnen doen om je doelen te bereiken.
 
#Beschrijf wat je '''anders of beter''' had kunnen doen om je doelen te bereiken.
 
   </div>
 
   </div>
 +
  <div class="panel-footer"><btn class="btn-primary">https://www.hovumc.nl/doc/Formulier_Reflectieverslag_Consultvoeringstoets.docx|Download het .docx formulier</btn></div>
 
</div>
 
</div>
  
 
=== 3. Toelichting Beoordeling CVT ===
 
=== 3. Toelichting Beoordeling CVT ===
* De groepsdocenten bekijken de 4 video-consulten en geven per consult binnen de videoplatform ('fragment feedback').
+
* De groepsdocenten bekijken de 4 video-consulten en geven per consult binnen het [[videoplatform]] ('fragment feedback').
* Daarnaast geven zij een algemene beoordeling van de consulten op basis van de onderstaande criteria.
+
* Daarnaast geven zij een algemene beoordeling van de consulten op basis van de onderstaande feedback-criteria.
** Criteria 1 en 2 hebben betrekking op het reflectieverslag.
+
** Feedback-criteria 1 en 2 hebben betrekking op het reflectieverslag.
** Criteria 3 en 4 betreffen de consultopname.
+
** Feedback-criteria 3 en 4 betreffen de consultopname.
  
==== '''Feedback criteria:''' ====
+
==== '''Feedback-criteria:''' ====
#De aios benoemt correct de belangrijkste contextfactoren (reflectieverslag punt 2) en kiest de communicatievaardigheden (volgens MAAS-Globaal+ die passen in deze context (reflectieverslag punt 5).  
+
#De aios benoemt correct de belangrijkste context-factoren (reflectieverslag punt 2) en kiest de communicatievaardigheden (volgens MAAS-Globaal+ die passen in deze context (reflectieverslag punt 5).  
 
#De aios beschrijft de doelen die zij in het consult wilde bereiken (reflectieverslag punt 3 en 4) en kan aangeven hoe effectief zij daarin was (reflectieverslag punt 6).
 
#De aios beschrijft de doelen die zij in het consult wilde bereiken (reflectieverslag punt 3 en 4) en kan aangeven hoe effectief zij daarin was (reflectieverslag punt 6).
 
#De aios toont in het consult dat de in het verslag beschreven vaardigheden daadwerkelijk ingezet worden.
 
#De aios toont in het consult dat de in het verslag beschreven vaardigheden daadwerkelijk ingezet worden.
 
#De docent beoordeelt op basis van de MAAS-Globaal+ of de inzet van bepaalde vaardigheden ontbreekt in het consult.
 
#De docent beoordeelt op basis van de MAAS-Globaal+ of de inzet van bepaalde vaardigheden ontbreekt in het consult.
  
De docenten geven op het formulier ‘Beoordeling aios door docent Consultvoeringstoets’ per consult een beoordeling volgens een 3-puntschaal: het consult is op, onder of boven niveau. Daarbij schrijven ze een toelichting waarin de feedback op de 4 consulten wordt samengevat.
+
De docenten geven op het formulier [[:Media:CVT - Beoordeling aios door docent - nieuw formulier huisartsstage (2019-maart).docx|‘Beoordeling aios door docent Consultvoeringstoets’]] per consult een beoordeling volgens een 3-punts-schaal: het consult is op, onder of boven niveau. Daarbij schrijven ze een toelichting waarin de feedback op de 4 consulten wordt samengevat.
  
 
=== Bijlagen ===
 
=== Bijlagen ===
Regel 112: Regel 121:
 
     </div>
 
     </div>
 
     <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
 
     <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
   <div class="panel-body">[[File:Ring3-Medischefactoren.png|link=|caption|500px]]</div>
+
   <div class="panel-body" style="align:left;>[[File:Ring3-Medischefactoren.png|link=|caption|500px]]Effectieve communicatie zal per thema verschillend zijn. Zo zal communicatie in een spoedeisende situatie vaak directiever zijn, meer gericht op beheersing van een crisis, met veel aandacht voor snelle relatieopbouw en informatieverzameling en heldere instructies aan patiënt, medehulpverleners, omstanders en/ of familie. In de palliatieve zorg zal juist een lager tempo gepast zijn, met meer aandacht voor beleving en verwachtingen van de patiënt en de familie, anticipatie op mogelijke scenario’s, rekening houdend met eventuele zintuiglijke of verstandelijke beperkingen, etc. Bij patiënten met SOLK zijn (cognitief-) gedragstherapeutische interventies op z’n plaats, in een preventieconsult zal motiverende gespreksvoering centraal staan als methodiek</div>
 
</div></div>
 
</div></div>
 
     <div class="modal-footer">
 
     <div class="modal-footer">
Regel 143: Regel 152:
 
     </div>
 
     </div>
 
     <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
 
     <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
   <div class="panel-body">[[File:Communicatiewiel-Ring4-Patientfactoren.png|link=|caption|500px]]</div>
+
   <div class="panel-body">[[File:Communicatiewiel-Ring4-Patientfactoren.png|link=|caption|500px]]Patiëntfactoren kunnen extra eisen stellen aan de inzet van communicatie van de arts. Denk aan het motiveren tot stoppen metroken van een laag begaafde patiënt, slecht nieuws brengen aan een geagiteerd familielid van een patiënt, etc. Bij de eerste patiënt zullen korte zinnen, eenvoudig taalgebruik helpend zijn, terwijl bij de tweede patiënt ruimte laten om te reageren, luisteren naar het ongenoegen mogelijk nodig zijn. Ook verschillen tussen mannen en vrouwen kunnen vragen om het flexibel inzetten van vaardigheden, net als de verschillende ontwikkelingsfasen van kinderen en jongeren. ‘Systeem’ verwijst naar het woon-of zorgsysteem van de patiënt. Als de patiënt met haar kind of vader, moeder, broer of zus komt, stelt dat weer andere eisen aan de communicatie van de huisarts. De arts zal onder meer duidelijker moeten structureren en ieder in zijn/haar rol laten deelnemen in het consult.
 +
</div>
 
</div></div>
 
</div></div>
 
     <div class="modal-footer">
 
     <div class="modal-footer">
Regel 175: Regel 185:
 
     </div>
 
     </div>
 
     <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
 
     <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
   <div class="panel-body">[[File:Communicatiewiel-Ring5-Artsfactoren.png|link=|caption|500px]]</div>
+
   <div class="panel-body">[[File:Communicatiewiel-Ring5-Artsfactoren.png|link=|caption|500px]]Artsen hebben verschillende stijlen van communiceren. Tijdsdruk door een volle wachtkamer zal de communicatie beïnvloeden, evenals onzekerheid van de arts ten aanzien van het specifieke medische probleem dat voorligt. Persoonlijke omstandigheden, eigen ziekte of problemen, sterke opvattingen, ze kunnen allemaal meespelen en de communicatie beïnvloeden. Daarnaast speelt het kennis-en vaardighedenniveau van de arts een rol, maar ook diens verwachtingen over bijvoorbeeld de klacht waar de patiënt mee komt of over hoe de patiënt zal reageren als de arts geen recept mee geeft. Dit kan doortastend handelen bevorderen, maar ook een valkuil zijn, wanneer de arts op basis van zijn verwachtingen handelt in plaats van op basis vanzijn bevindingen. Het op een professionele manier leren hanteren van deze factoren vormt de basis voor authenticiteit van de dokter. De mate waarin de dokter is staat is echt (authentiek) aanwezig te zijn, te luisteren, empathisch te zijn, en dus ook naar zijn eigen behoeften te luisteren en onzekerheden te hanteren, heeft effect op patiënttevredenheid en effectiviteit van behandelingen.</div>
 
</div></div>
 
</div></div>
 
     <div class="modal-footer">
 
     <div class="modal-footer">
Regel 204: Regel 214:
 
     </div>
 
     </div>
 
     <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
 
     <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
   <div class="panel-body">[[File:Communicatiewiel-Ring7-OverDePatient.png|link=|caption|500px]]</div>
+
   <div class="panel-body">[[File:Communicatiewiel-Ring7-OverDePatient.png|link=|caption|500px]]Communicatie óver de patiënt vraagt bijvoorbeeld kennis over de juiste interpretatie van  geheimhoudingsplicht in verschillende situaties: welke informatie kan de arts met wie delen? Ook gaat het hier over samenwerken, leiding nemen, feedback geven en rekening houden met de autonomie van de patiënt. Het voeren van een familiegesprek stelt hoge eisen aan de communicatievaardigheden en professionaliteit van de dokter, zoals omgaan met loyaliteiten, meervoudige partijdigheid, veelheid aan informatie en belangen.</div>
 
</div></div>
 
</div></div>
 
     <div class="modal-footer">
 
     <div class="modal-footer">

Versie van 26 mei 2019 om 09:40


Consultvoeringstoetsen

Adjunct hoofd, portefeuillehouder toetsing
Harry Schleypen

Auteurs
Gert Roos
Marrit Kool

Achtergrond:

Video opnames:

Consultvoeringstoetsen:

1. Toelichting Videoconsulten

Videoconsulten selecteren

  • Selecteer 4 video-opnames van door jou gevoerde complexe consulten.
  • Je mag je keuze overleggen met je opleider en je mag je beste consulten (‘good practices’) gebruiken.
  • Het is tevens toegestaan om maximaal 2 video's te selecteren waar je op een eerder moment (bijvoorbeeld bij de Pre-toets consultvoering) positieve feedback op hebt gekregen van je docenten.

Videoconsulten uploaden

  • Gebruik uitsluitend het videoplatform om je video's te uploaden en te delen.
  • Geef elk bestand een duidelijke titel met dezelfde componenten:
    • vermeldt dat het een CVT-video betreft;
    • geef een opvolgnummer;
    • geef een korte omschrijvende titel; bijvoorbeeld:
      CVT-video 1: Spanningsklachten door dreigend ontslag

Reflectieverslag videoconsulten

  • Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in het videoplatform volgens het format reflectieverslag.
  • Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.

Deadline

  • Uiterlijk 5 maanden voor de einddatum van je opleiding dienen de videoconsulten en bijbehorende reflectieverslagen klaar te staan in het videoplatform voor beoordeling.

2. Toelichting Reflectieverslag

Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in Codific volgens het onderstaande format. Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.

Format reflectieverslag

  1. Omschrijf kort welke informatie je bij aanvang van het consult al had over de context.
  2. Benoem de contextfactoren die dit consult voor jou complex maken.
  3. Benoem 2 of 3 belangrijke en/of uitdagende doelen die je in dit consult had (zoals informatie verzamelen, uitleg geven of geruststellen) Voorbeeld 'Ik wilde de klachten exploreren met SCEGS (eerste doel), en toen de patiënte heel breedsprakig bleek moest ik haar erg structureren (tweede doel). Er bleek heel veel ongerustheid te bestaan, ik heb geprobeerd haar gerust te stellen (derde doel).'
  4. Beschrijf in welke fasen van het consult (volgens de indeling van Silverman) deze doelen op de voorgrond stonden. Voorbeeld 'Doel 1 betrof vooral het ‘breed exploreren’ met de methodiek van SCEGS, bij doel 2 heb ik veel korte samenvattingen gebruikt en een keer meta-communicatie, bij doel 3 heb ik expliciet haar ongerustheid benoemd en veel ‘gefrisbeed’ om te checken of het goed overkwam'.
  5. Benoem welke consultvaardigheden (volgens de MAAS-Globaal+ je hebt ingezet om deze doelen te bereiken (zoals motiverende technieken of een systeemgesprek).
  6. Beschrijf wat effectief bleek te zijn om je doelen te bereiken.
  7. Beschrijf wat je anders of beter had kunnen doen om je doelen te bereiken.

3. Toelichting Beoordeling CVT

  • De groepsdocenten bekijken de 4 video-consulten en geven per consult binnen het videoplatform ('fragment feedback').
  • Daarnaast geven zij een algemene beoordeling van de consulten op basis van de onderstaande feedback-criteria.
    • Feedback-criteria 1 en 2 hebben betrekking op het reflectieverslag.
    • Feedback-criteria 3 en 4 betreffen de consultopname.

Feedback-criteria:

  1. De aios benoemt correct de belangrijkste context-factoren (reflectieverslag punt 2) en kiest de communicatievaardigheden (volgens MAAS-Globaal+ die passen in deze context (reflectieverslag punt 5).
  2. De aios beschrijft de doelen die zij in het consult wilde bereiken (reflectieverslag punt 3 en 4) en kan aangeven hoe effectief zij daarin was (reflectieverslag punt 6).
  3. De aios toont in het consult dat de in het verslag beschreven vaardigheden daadwerkelijk ingezet worden.
  4. De docent beoordeelt op basis van de MAAS-Globaal+ of de inzet van bepaalde vaardigheden ontbreekt in het consult.

De docenten geven op het formulier ‘Beoordeling aios door docent Consultvoeringstoets’ per consult een beoordeling volgens een 3-punts-schaal: het consult is op, onder of boven niveau. Daarbij schrijven ze een toelichting waarin de feedback op de 4 consulten wordt samengevat.

Bijlagen

In de 1e Fase heb je voor de Basis consultvoeringstoets (BCT) video-opnames van zogenaamde ‘laag complexe’ consulten aangeleverd: eerste contacten waarbij één klacht aan werd besproken.

In de 2e Fase wordt de consultvoering in meer complexe contexten getoetst. Het Landelijk toetsplan omschrijft wat er wordt verstaan onder 'complexe consulten':

“De complexiteit van consulten kan liggen op medisch vlak (spoedeisende zorg, GGZ, SOLK, zeldzame ziekte, palliatieve zorg) en/of op interactioneel gebied (meerdere personen in het consult, claimende patiënten, begeleidingsconsulten, ouderen, kinderen). De toetsing van consultvoering in complexe situaties dient aangepast te worden aan de eisen die deze situaties stellen aan de aios”.

Met behulp van het Communicatiewiel kun je je verdiepen in de complexiteit van het consult. Met name de binnenste blauwe en groene ringen en de buitenste gele ring komen bij de consultanalyse van pas: daarop staan respectievelijk medische factoren, patiëntfactoren en arts-factoren beschreven.

Een ‘complex consult’ kan worden omschreven als een consult waarin 1 of meer contextfactoren (zoals weergegeven in de gekleurde ringen van het Communicatiewiel) complex zijn:

Medische factoren

Ring 3:

  • SOLK
  • GGZ-problematiek (verslaving, psychose, automutilatie, wanen of suïcidaliteit)
  • Palliatieve begeleiding (einde-leven gesprek)
  • Chronische aandoeningen (begeleiding van DM- of COPD-patiënt)

Bekijk

Patiëntfactoren

Ring 4:

  • Emotie en gedrag (breedsprakigheid, introversie)
  • Etniciteit (taalbarrière, aanwezigheid van een tolk)
  • Handicap (een verstandelijke beperking)

Bekijk

Artsfactoren

Ring 5:

  • Overtuigingen (vooringenomenheid)
  • Persoonlijke omstandigheden (vermoeidheid, stress)
  • Tijdsdruk
  • Kennis (onvoldoende kennis hebben van de problematiek die besproken wordt)

Bekijk

Overige factoren

Ring 7:

  • Familiegesprek

Bekijk

Verantwoording: In 2019 wordt er door een landelijke werkgroep gewerkt aan een MAAS-Globaal+ waarin complexere communicatievaardigheden worden benoemd. In afwachting daarvan hebben we vast een lokale HOVUmc-versie gemaakt. Het onderstaande overzicht laat zien hoe de onderdelen van de oorspronkelijke MAAS-Globaal zijn verschillen van de PLUS-onderdelen. Daarbij staan de oorspronkelijke (basis)consultvaardigheden van de MAAS-Globaal in regulier schrift weergegeven en de complexe vaardigheden die bij MAAS-Globaal+ horen
in groen.

MAAS-Globaal+ (HOVUmc)

Sectie 1: Communicatievaardigheden per fase


1. OPENING

  1. Ruimte voor verhaal van de patiënt
  2. Globale oriëntatie op reden van komst
  3. Vragen naar andere redenen van komst
  4. Ruimte geven aan partner of familie van patiënt


2. VERVOLGCONSULT

Voorbeelden van complexe consulten die als vervolgconsult worden geagendeerd: Begeleidingsgesprek in palliatieve zorg; bespreken van 4DKL/klachtendagboek; een systeemgesprek met patiënt en dienst familie, partner, ouders of kinderen.
  1. Noemen van voorgaande klachten, hulpvragen en beleid
  2. Vragen naar uitvoering beleid
  3. Vragen naar beloop


3. HULPVRAGEN

  1. alsmede die van partner of familie)
  2. Noemen van aanleiding voor komst nu
  3. Afronden van vraagverheldering


4. LICHAMELIJK ONDERZOEK

  1. Instrueren van patiënt
  2. Toelichten van onderzoek
  3. Bejegenen van patiënt zorgvuldig en respectvol


5. DIAGNOSE

  1. Noemen van bevindingen en diagnose/hypothese
  2. Noemen van oorzaken of verband tussen bevindingen en diagnose
  3. Noemen van prognose of te verwachten beloop
  4. Naar reactie vragen
    (Context: ernstige diagnose/slechtnieuwsgesprek)


6. BELEID

  1. Overleggen over beleid, alternatieven, voor- en nadelen
  2. Uitvoerbaarheid en opvolggedrag bespreken
  3. Afspraken maken: wie, wat, wanneer
  4. Naar reactie vragen
  5. Toepassen motiverende gespreksvoering
  6. Effectief geruststellen
  7. Correct en volledig toepassen van gezamenlijke besluitvorming bij ingewikkelde keuze. Toepassen principes 'meervoudige partijdigheid'


7. CONSULTEVALUATIE

  1. Algemene vraag
  2. Beantwoording hulpvragen
  3. Voorlopig perspectief

MAAS-Globaal+ (HOVUmc)

Sectie 2: Algemene communicatievaardigheden


8. EXPLOREREN

  1. Exploreren van hulpvragen, wensen of verwachtingen (beleving)
    (alsmede die van partner of familie)
  2. Exploreren van reactie op informatieoverdracht
  3. Binnen het referentiekader van patiënt
  4. Ingaan op non-verbaal gedrag en sleutelwoorden
  5. Exploreren van SCEGS (zoals bij vermoeden SOLK)
  6. Stellen van anticiperende vragen


9. EMOTIES

  1. (door)vragen naar gevoelens
  2. Gevoelsreflecties (inclusief aard en intensiteit)
  3. Voldoende door hele consult heen
  4. Als er veel emotie in het spel is


10. INFORMATIEOVERDRACHT

  1. Aankondigen, categoriseren
  2. Kleine hoeveelheden, concrete uitleg
  3. Begrijpelijk taalgebruik
  4. Naar begrijpen vragen
  5. Verklaringsmodellen gebruiken (zoals bij SOLK)
  6. Risico-communicatie


11. SAMENVATTEN

  1. Inhoudelijk correct, volledig
  2. Beknopt, in eigen woorden
  3. Toetsend
  4. Voldoende door gehele consult heen


12. STRUCTURERING

  1. Logische volgorde van fasen
  2. Evenwichtige tijdsverdeling
  3. Aankondigingen (anamnese, onderzoek, andere fasen)
  4. Toepassen van structurerende technieken in een moeilijk te structureren consult


13. EMPATHIE

  1. Houding betrokken, uitnodigend en oprecht meevoelend in intonatie, gebaren en oogcontact
  2. Van meeleven getuigende korte verbale reacties


Overzicht van de consultvoeringstoetsen in de Huisartsopleiding

1e Huisartsstage 2e Huisartsstage
in de 4e maand voor de 7e maand in de 4e maand 5 maanden voor einde opleiding
Pre-toets Basis consultvoeringstoets
BCT
Pre-toets Consultvoeringtoets
2e Huisartsstage