Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> <li class="breadcrumb-item">Hoofdpagina</li> <li class="breadcrumb-item">Regelgeving</li> <li class="breadcrumb-...')
 
 
(178 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma]]</li>
+
<li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma HOVUmc]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
</ol>
 
</ol>
 
<br />
 
<br />
 
{| class="infobox regelgeving"
 
{| class="infobox regelgeving"
! {{Titelbalk - Toetsprogramma}}
+
! <span class="infobox-titel">[[Consultvoeringstoetsen]]</span>
 +
|-
 +
|
 +
'''Hoofd'''<br />
 +
{{Functie - Hoofd}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Adjunct hoofd'''<br />
 
'''Adjunct hoofd'''<br />
{{auteur - Harry Schleypen}}
+
{{Functie - Adjunct-hoofd}}
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
'''Onderwijscoordinator'''<br />
+
'''Portefeuillehouder toetsing'''<br />
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
+
{{Functie - Portefeuillehouder toetsing}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Onderdelen van het Toetsprogramma'''<br />
+
'''Coördinator consultvoeringstoetsen'''<br />
<dynamicpagelist>
+
{{Auteur - Mariël Jacobs}}
category = Toetsprogramma
+
|-
ordermethod = sortkey
+
|
order = ascending
+
'''Video-opnames:'''
mode = unordered
+
*[[Videoplatform]]
</dynamicpagelist>
+
*[[Landelijke richtlijn consultopnames]]
 +
*[[Toetsprogramma HOVUmc]]
 +
'''Consultvoeringstoetsen:'''<br />
 +
*[[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets 1e Huisartsstage]]
 +
*[[BasisConsultvoeringsToets]]
 +
*[[BasisConsultvoeringsToets voor AMA's|BCT-AMA]]
 +
*[[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets 2e Huisartsstage]]
 +
*[[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|Consultvoeringstoets 2e Huisartsstage]]
 
|}
 
|}
 +
=== Inleiding ===
 +
In de 2<sup>e</sup> huisartsstage wordt de aios getoetst op arts-patiëntcommunicatie middels de Consultvoeringtoets 2<sup>e</sup> Huisartsstage. Bij deze toets ligt de nadruk op context-specifieke en doelgerichte communicatie bij complexe consulten. Deze selectieve toets wordt voorafgegaan door de educatieve [[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage]]. De toets wordt beoordeeld door de eigen docenten.
 +
 +
==== 1. Toelichting Videoconsulten ====
 +
'''Videoconsulten selecteren'''<br />
 +
* Selecteer 4 video-opnames van door jou gevoerde [[#Bijlagen|complexe consulten]].
 +
* Je mag je keuze overleggen met je opleider en je mag je beste consulten (‘good practices’) gebruiken.
 +
* Het is tevens toegestaan om maximaal 2 video's te selecteren waar je op een eerder moment (bijvoorbeeld bij de [[Pre-toets consultvoering]]) positieve feedback op hebt gekregen van je docenten.
  
Videoconsulten selecteren:  
+
'''Videoconsulten uploaden'''<br />
Selecteer 4 video-opnames van door jou gevoerde complexe consulten (UITKLAP 1). Je mag je keuze overleggen met je opleider en je mag je beste consulten (‘good practices’) gebruiken. Het is tevens toegestaan om maximaal 2 video's te selecteren waar je op een eerder moment (bijvoorbeeld bij de pre-toets in fase 1) positieve feedback op hebt gekregen van je docenten.
+
* Gebruik uitsluitend het [[videoplatform]] om je video's te uploaden en te delen.
 +
* Lees de [[:Media:Criteria video-opnames CVT 3e jaar.docx|technische criteri]]<nowiki/>a waaraan je video moet voldoen
 +
* Geef elk bestand een duidelijke titel met dezelfde componenten:
 +
** vermeldt dat het een CVT-video betreft;
 +
** geef een opvolgnummer;
 +
** geef een korte omschrijvende titel; bijvoorbeeld: ''CVT-video 1: Spanningsklachten door dreigend ontslag''
  
Videoconsulten uploaden: 
+
'''Reflectieverslag videoconsulten'''<br />
Gebruik het online videosysteem Codific om je video's te uploaden. Geef elk bestand een duidelijke titel die bestaat uit de vermelding dat het een CVT-video is, een opvolgnummer en een korte omschrijvende titel (bijvoorbeeld: ‘CVT-video 1: spanningsklachten door dreigend ontslag’).  
+
* Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in het [[videoplatform]] volgens het [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage#2. Toelichting Reflectieverslag|format reflectieverslag]].
 +
* Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.  
  
Reflectieverslag videoconsulten:
+
'''Deadline'''<br />
Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in Codific volgens het vastgelegde format; de instructies vind je in dit (UITKLAP 2) document en in Codific. Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.  
+
* Uiterlijk 5 maanden voor de einddatum van je opleiding dienen de videoconsulten en bijbehorende reflectieverslagen klaar te staan in het [[videoplatform]] voor beoordeling.  
  
Deadline CVT:
+
==== 2. Toelichting Reflectieverslag ====
Uiterlijk 5 maanden voor de einddatum van je opleiding dienen de videoconsulten en bijbehorende reflectieverslagen online klaar te staan voor beoordeling.  
+
Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in het Videoplatform volgens het onderstaande format. Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.  
  
Toelichting Beoordeling CVT
+
<div class="panel panel-primary" style="width: 70%;">
 +
<div class="panel-heading"><h5>Format reflectieverslag</h5></div>
 +
  <div class="panel-body">
 +
#Omschrijf kort '''welke informatie''' je bij aanvang van het consult al had over de context.
 +
#Benoem de '''contextfactoren''' die dit consult voor jou complex maken.
 +
#Benoem 2 of 3 belangrijke en/of '''uitdagende doelen''' die je in dit consult had (zoals informatie verzamelen, uitleg geven of geruststellen) Voorbeeld 'Ik wilde de klachten exploreren met SCEGS (eerste doel), en toen de patiënte heel breedsprakig bleek moest ik haar erg structureren (tweede doel). Er bleek heel veel ongerustheid te bestaan, ik heb geprobeerd haar gerust te stellen (derde doel).'
 +
#Beschrijf '''in welke fasen''' van het consult (volgens de indeling van Silverman) deze doelen op de voorgrond stonden. Voorbeeld 'Doel 1 betrof vooral het ‘breed exploreren’ met de methodiek van SCEGS, bij doel 2 heb ik veel korte samenvattingen gebruikt en een keer meta-communicatie, bij doel 3 heb ik expliciet haar ongerustheid benoemd en veel ‘gefrisbeed’ om te checken of het goed overkwam'.
 +
#Benoem welke '''consultvaardigheden''' (volgens de MAAS-Globaal+ je hebt ingezet om deze doelen te bereiken (zoals motiverende technieken of een systeemgesprek).
 +
#Beschrijf wat '''effectief''' bleek te zijn om je doelen te bereiken.
 +
#Beschrijf wat je '''anders of beter''' had kunnen doen om je doelen te bereiken.
 +
  </div>
 +
  <div class="panel-footer"><btn class="btn-primary">https://www.hovumc.nl/doc/Formulier_Reflectieverslag_Consultvoeringstoets.docx|Download het formulier (.docx)</btn></div>
 +
</div>
  
De groepsdocenten bekijken de 4 video-consulten en geven per consult binnen de Codific-omgeving ('fragment feedback'). Daarnaast geven zij een algemene beoordeling van de consulten op basis van de 4 onderstaande criteria. De eerste 2 criteria hebben betrekking op het reflectieverslag, criterium 3 en 4 betreffen de consultopname.
+
==== 3. Toelichting Beoordeling CVT ====
#De aios benoemt correct de belangrijkste contextfactoren (reflectieverslag punt 2) en kiest de communicatievaardigheden (volgens MAAS-Globaal PLUS UITKLAP 4) die passen in deze context (reflectieverslag punt 5).  
+
* De groepsdocenten bekijken de 4 video-consulten en geven per consult binnen het [[videoplatform]] ('fragment feedback').
 +
* Daarnaast geven zij een algemene beoordeling van de consulten op basis van de onderstaande feedback-criteria.
 +
** Feedback-criteria 1 en 2 hebben betrekking op het reflectieverslag.
 +
** Feedback-criteria 3 en 4 betreffen de consultopname.
 +
<br />
 +
'''Feedback-criteria'''<br />
 +
#De aios benoemt correct de belangrijkste context-factoren (reflectieverslag punt 2) en kiest de communicatievaardigheden (volgens MAAS-Globaal+ die passen in deze context (reflectieverslag punt 5).  
 
#De aios beschrijft de doelen die zij in het consult wilde bereiken (reflectieverslag punt 3 en 4) en kan aangeven hoe effectief zij daarin was (reflectieverslag punt 6).
 
#De aios beschrijft de doelen die zij in het consult wilde bereiken (reflectieverslag punt 3 en 4) en kan aangeven hoe effectief zij daarin was (reflectieverslag punt 6).
 
#De aios toont in het consult dat de in het verslag beschreven vaardigheden daadwerkelijk ingezet worden.
 
#De aios toont in het consult dat de in het verslag beschreven vaardigheden daadwerkelijk ingezet worden.
#De docent beoordeelt op basis van de MAAS-Globaal PLUS of de inzet van bepaalde vaardigheden ontbreekt in het consult.
+
#De docent beoordeelt op basis van de MAAS-Globaal+ of de inzet van bepaalde vaardigheden ontbreekt in het consult.
 +
 
 +
De docenten geven op het formulier [[:Media:Beoordeling aios door docent CVT nieuw formulier 2e huisartsstage mrt 19.docx|Beoordeling aios door docent Consultvoeringstoets]]’ per consult een beoordeling volgens een 3-punts-schaal: het consult is op, onder of boven niveau. Daarbij schrijven ze een toelichting waarin de feedback op de 4 consulten wordt samengevat.
 +
 
 +
Download het beoordelingsformulier:
 +
*[[:Media:Beoordeling aios door docent CVT nieuw formulier 2e huisartsstage mrt 19.docx|Beoordeling aios door docent Consultvoeringstoets]]
 +
 
 +
==== Bijlagen ====
 +
<div class="panel-group" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="Wat is een complex consult?" class="in">
 +
In de [[1e Huisartsstage]] heb je voor de [[BasisConsultvoeringsToets]] video-opnames van zogenaamde ‘laag complexe’ consulten aangeleverd: eerste contacten waarbij één klacht aan werd besproken.
 +
 
 +
In de [[2e Huisartsstage]] wordt de consultvoering in meer complexe contexten getoetst. Het Landelijk toetsplan omschrijft wat er wordt verstaan onder 'complexe consulten':
 +
 
 +
''“De complexiteit van consulten kan liggen op medisch vlak (spoedeisende zorg, GGZ, ALK, zeldzame ziekte, palliatieve zorg) en/of op interactioneel gebied (meerdere personen in het consult, claimende patiënten, begeleidingsconsulten, ouderen, kinderen). De toetsing van consultvoering in complexe situaties dient aangepast te worden aan de eisen die deze situaties stellen aan de aios”.''
 +
 
 +
Met behulp van het [[Communicatiewiel]] kun je je verdiepen in de complexiteit van het consult. Met name de binnenste blauwe en groene ringen en de buitenste gele ring komen bij de consultanalyse van pas: daarop staan respectievelijk medische factoren, patiëntfactoren en arts-factoren beschreven.
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Welke contextfactoren maken een consult complex?">
 +
Een ‘complex consult’ kan worden omschreven als een consult waarin 1 of meer contextfactoren (zoals weergegeven in de gekleurde ringen van het [[Communicatiewiel]]) complex zijn:
 +
<div class="row">
 +
  <div class="col-sm-3">
 +
    <div class="panel panel-primary">
 +
      <div class="panel-heading">Medische factoren</div>
 +
      <div class="panel-body">
 +
'''Ring 3:'''
 +
*ALK
 +
*GGZ-problematiek (verslaving, psychose, automutilatie, wanen of suïcidaliteit)
 +
*Palliatieve begeleiding (einde-leven gesprek)
 +
*Chronische aandoeningen (begeleiding van DM- of COPD-patiënt)
 +
<btn data-toggle="modal" data-target="#myModal1">Bekijk</btn>
 +
<div class="modal fade" id="myModal1" tabindex="-1" role="dialog" aria-labelledby="myModalLabel" aria-hidden="true">
 +
<div class="modal-dialog">
 +
  <div class="modal-content">
 +
    <div class="modal-header">
 +
      <btn type="button" class="close" data-dismiss="modal" aria-label="Close">
 +
        <span aria-hidden="true">×</span>
 +
      </btn>
 +
      <h4 class="modal-title">Communicatiewiel: Ring 3 - Medische factoren</h4>
 +
    </div>
 +
    <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
 +
  <div class="panel-body" style="align:left;>[[File:Ring3-Medischefactoren.png|link=|caption|500px]]Effectieve communicatie zal per thema verschillend zijn. Zo zal communicatie in een spoedeisende situatie vaak directiever zijn, meer gericht op beheersing van een crisis, met veel aandacht voor snelle relatieopbouw en informatieverzameling en heldere instructies aan patiënt, medehulpverleners, omstanders en/ of familie. In de palliatieve zorg zal juist een lager tempo gepast zijn, met meer aandacht voor beleving en verwachtingen van de patiënt en de familie, anticipatie op mogelijke scenario’s, rekening houdend met eventuele zintuiglijke of verstandelijke beperkingen, etc. Bij patiënten met ALK zijn (cognitief-) gedragstherapeutische interventies op z’n plaats, in een preventieconsult zal motiverende gespreksvoering centraal staan als methodiek</div>
 +
</div></div>
 +
    <div class="modal-footer">
 +
      <btn>Communicatiewiel|Naar het Communicatiewiel</btn>
 +
      <btn data-dismiss="modal">Sluiten</btn>
 +
    </div>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
</div>
 +
    </div>
 +
    </div>
 +
  </div>
 +
  <div class="col-sm-3">
 +
    <div class="panel panel-success">
 +
      <div class="panel-heading">Patiëntfactoren</div>
 +
      <div class="panel-body">
 +
'''Ring 4:'''
 +
*Emotie en gedrag (breedsprakigheid, introversie)
 +
*Etniciteit (taalbarrière, aanwezigheid van een tolk)
 +
*Handicap (een verstandelijke beperking)
 +
<btn data-toggle="modal" data-target="#myModal2">Bekijk</btn>
 +
<div class="modal fade" id="myModal2" tabindex="-1" role="dialog" aria-labelledby="myModalLabel" aria-hidden="true">
 +
<div class="modal-dialog">
 +
  <div class="modal-content">
 +
    <div class="modal-header">
 +
      <btn type="button" class="close" data-dismiss="modal" aria-label="Close">
 +
        <span aria-hidden="true">×</span>
 +
      </btn>
 +
      <h4 class="modal-title">Communicatiewiel: Ring 4 - Medische factoren</h4>
 +
    </div>
 +
    <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
 +
  <div class="panel-body">[[File:Communicatiewiel-Ring4-Patientfactoren.png|link=|caption|500px]]Patiëntfactoren kunnen extra eisen stellen aan de inzet van communicatie van de arts. Denk aan het motiveren tot stoppen metroken van een laag begaafde patiënt, slecht nieuws brengen aan een geagiteerd familielid van een patiënt, etc. Bij de eerste patiënt zullen korte zinnen, eenvoudig taalgebruik helpend zijn, terwijl bij de tweede patiënt ruimte laten om te reageren, luisteren naar het ongenoegen mogelijk nodig zijn. Ook verschillen tussen mannen en vrouwen kunnen vragen om het flexibel inzetten van vaardigheden, net als de verschillende ontwikkelingsfasen van kinderen en jongeren. ‘Systeem’ verwijst naar het woon-of zorgsysteem van de patiënt. Als de patiënt met haar kind of vader, moeder, broer of zus komt, stelt dat weer andere eisen aan de communicatie van de huisarts. De arts zal onder meer duidelijker moeten structureren en ieder in zijn/haar rol laten deelnemen in het consult.
 +
</div>
 +
</div></div>
 +
    <div class="modal-footer">
 +
      <btn>Communicatiewiel|Naar het Communicatiewiel</btn>
 +
      <btn data-dismiss="modal">Sluiten</btn>
 +
    </div>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
</div>
 +
    </div>
 +
    </div>
 +
  </div>
 +
  <div class="col-sm-3">
 +
    <div class="panel panel-warning">
 +
      <div class="panel-heading">Artsfactoren</div>
 +
      <div class="panel-body">
 +
'''Ring 5:'''
 +
*Overtuigingen (vooringenomenheid)
 +
*Persoonlijke omstandigheden (vermoeidheid, stress)
 +
*Tijdsdruk
 +
*Kennis (onvoldoende kennis hebben van de  problematiek die besproken wordt)
 +
<btn data-toggle="modal" data-target="#myModal3">Bekijk</btn>
 +
<div class="modal fade" id="myModal3" tabindex="-1" role="dialog" aria-labelledby="myModalLabel" aria-hidden="true">
 +
<div class="modal-dialog">
 +
  <div class="modal-content">
 +
    <div class="modal-header">
 +
      <btn type="button" class="close" data-dismiss="modal" aria-label="Close">
 +
        <span aria-hidden="true">×</span>
 +
      </btn>
 +
      <h4 class="modal-title">Communicatiewiel: Ring 5 - Medische factoren</h4>
 +
    </div>
 +
    <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
 +
  <div class="panel-body">[[File:Communicatiewiel-Ring5-Artsfactoren.png|link=|caption|500px]]Artsen hebben verschillende stijlen van communiceren. Tijdsdruk door een volle wachtkamer zal de communicatie beïnvloeden, evenals onzekerheid van de arts ten aanzien van het specifieke medische probleem dat voorligt. Persoonlijke omstandigheden, eigen ziekte of problemen, sterke opvattingen, ze kunnen allemaal meespelen en de communicatie beïnvloeden. Daarnaast speelt het kennis-en vaardighedenniveau van de arts een rol, maar ook diens verwachtingen over bijvoorbeeld de klacht waar de patiënt mee komt of over hoe de patiënt zal reageren als de arts geen recept mee geeft. Dit kan doortastend handelen bevorderen, maar ook een valkuil zijn, wanneer de arts op basis van zijn verwachtingen handelt in plaats van op basis vanzijn bevindingen. Het op een professionele manier leren hanteren van deze factoren vormt de basis voor authenticiteit van de dokter. De mate waarin de dokter is staat is echt (authentiek) aanwezig te zijn, te luisteren, empathisch te zijn, en dus ook naar zijn eigen behoeften te luisteren en onzekerheden te hanteren, heeft effect op patiënttevredenheid en effectiviteit van behandelingen.</div>
 +
</div></div>
 +
    <div class="modal-footer">
 +
      <btn>Communicatiewiel|Naar het Communicatiewiel</btn>
 +
      <btn data-dismiss="modal">Sluiten</btn>
 +
    </div>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
</div>
 +
    </div>
 +
    </div>
 +
  </div>
 +
  <div class="col-sm-3">
 +
    <div class="panel panel-primary">
 +
      <div class="panel-heading">Overige factoren</div>
 +
      <div class="panel-body">
 +
'''Ring 7:'''
 +
*Familiegesprek
 +
<btn data-toggle="modal" data-target="#myModal4">Bekijk</btn>
 +
<div class="modal fade" id="myModal4" tabindex="-1" role="dialog" aria-labelledby="myModalLabel" aria-hidden="true">
 +
<div class="modal-dialog">
 +
  <div class="modal-content">
 +
    <div class="modal-header">
 +
      <btn type="button" class="close" data-dismiss="modal" aria-label="Close">
 +
        <span aria-hidden="true">×</span>
 +
      </btn>
 +
      <h4 class="modal-title">Communicatiewiel: Ring 7 - Over de patient</h4>
 +
    </div>
 +
    <div class="modal-body"><div class="panel panel-default">
 +
  <div class="panel-body">[[File:Communicatiewiel-Ring7-OverDePatient.png|link=|caption|500px]]Communicatie óver de patiënt vraagt bijvoorbeeld kennis over de juiste interpretatie van  geheimhoudingsplicht in verschillende situaties: welke informatie kan de arts met wie delen? Ook gaat het hier over samenwerken, leiding nemen, feedback geven en rekening houden met de autonomie van de patiënt. Het voeren van een familiegesprek stelt hoge eisen aan de communicatievaardigheden en professionaliteit van de dokter, zoals omgaan met loyaliteiten, meervoudige partijdigheid, veelheid aan informatie en belangen.</div>
 +
</div></div>
 +
    <div class="modal-footer">
 +
      <btn>Communicatiewiel|Naar het Communicatiewiel</btn>
 +
      <btn data-dismiss="modal">Sluiten</btn>
 +
    </div>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
</div>
 +
    </div>
 +
    </div>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="MAAS-Globaal+">
 +
'''Verantwoording''': In 2019 wordt er door een landelijke werkgroep gewerkt aan een MAAS-Globaal+ waarin complexere communicatievaardigheden worden benoemd. In afwachting daarvan hebben we vast een lokale HOVUmc-versie gemaakt. Het onderstaande overzicht laat zien hoe de onderdelen van de oorspronkelijke [[MAAS-Globaal]] zijn verschillen van de PLUS-onderdelen. Daarbij staan de oorspronkelijke (basis)consultvaardigheden van de MAAS-Globaal in regulier schrift weergegeven en de complexe vaardigheden die bij MAAS-Globaal+ horen <div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">in groen.</div>
 +
 
 +
<ul class="nav nav-tabs">
 +
  <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab1|<h4>Sectie 1: Communicatievaardigheden per fase</h4></btn></li>
 +
  <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab2|<h4>Sectie 2: Algemene communicatievaardigheden</h4></btn></li>
 +
</ul>
 +
 
 +
<div class="tab-content">
 +
<div id="tab1" class="tab-pane fade in active">
  
De docenten geven op het formulier ‘Beoordeling aios door docent Consultvoeringstoets’ per consult een beoordeling volgens een 3-puntschaal: het consult is op, onder of boven niveau. Daarbij schrijven ze een toelichting waarin de feedback op de 4 consulten wordt samengevat.
+
<h3>MAAS-Globaal<sup>+</sup> (HOVUmc)</h3>
 +
<h4>Sectie 1: Communicatievaardigheden per fase</h4>
 +
<br>
 +
'''1. OPENING'''
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
<li>Ruimte voor verhaal van de patiënt</li>
 +
<li>Globale oriëntatie op reden van komst</li>
 +
<li>Vragen naar andere redenen van komst</li>
 +
<li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline;">Ruimte geven aan partner of familie van patiënt</div></li>
 +
</ol>
 +
<br>
 +
'''2. VERVOLGCONSULT'''<br>
 +
<div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline;">Voorbeelden van complexe consulten die als vervolgconsult worden geagendeerd:
 +
Begeleidingsgesprek in palliatieve zorg; bespreken van 4DKL/klachtendagboek; een systeemgesprek met patiënt en dienst familie, partner, ouders of kinderen.</div>
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
  <li>Noemen van voorgaande klachten, hulpvragen en beleid</li>
 +
  <li>Vragen naar uitvoering beleid</li>
 +
  <li>Vragen naar beloop</li>
 +
</ol>
 +
<br>
 +
'''3. HULPVRAGEN'''
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
  <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">alsmede die van partner of familie)</div></li>
 +
  <li>Noemen van aanleiding voor komst nu</li>
 +
  <li>Afronden van vraagverheldering</li>
 +
</ol>
 +
<br>
 +
'''4. LICHAMELIJK ONDERZOEK'''
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
  <li>Instrueren van patiënt</li>
 +
  <li>Toelichten van onderzoek</li>
 +
  <li>Bejegenen van patiënt zorgvuldig en respectvol</li>
 +
</ol>
 +
<br>
 +
'''5. DIAGNOSE'''
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
  <li>Noemen van bevindingen en diagnose/hypothese</li>
 +
  <li>Noemen van oorzaken of verband tussen bevindingen en diagnose</li>
 +
  <li>Noemen van prognose of te verwachten beloop</li>
 +
  <li>Naar reactie vragen <div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">(Context: ernstige diagnose/slechtnieuwsgesprek)</div></li>
 +
</ol>
 +
<br>
 +
'''6. BELEID'''
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
  <li>Overleggen over beleid, alternatieven, voor- en nadelen</li>
 +
  <li>Uitvoerbaarheid en opvolggedrag bespreken</li>
 +
  <li>Afspraken maken: wie, wat, wanneer</li>
 +
  <li>Naar reactie vragen</li>
 +
  <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Toepassen motiverende gespreksvoering</div></li>
 +
  <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Effectief geruststellen</div></li>
 +
  <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Correct en volledig toepassen van gezamenlijke besluitvorming bij ingewikkelde keuze. Toepassen principes 'meervoudige partijdigheid'</div></li>
 +
</ol>
 +
<br>
 +
'''7. CONSULTEVALUATIE'''
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
  <li>Algemene vraag</li>
 +
  <li>Beantwoording hulpvragen</li>
 +
  <li>Voorlopig perspectief</li>
 +
</ol>
 +
  </div>
 +
  <div id="tab2" class="tab-pane fade">
 +
 
 +
<h3>MAAS-Globaal<sup>+</sup> (HOVUmc)</h3>
 +
<h4>Sectie 2: Algemene communicatievaardigheden</h4>
 +
<br>
 +
'''8. EXPLOREREN'''
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
  <li>Exploreren van hulpvragen, wensen of verwachtingen (beleving) <div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">(alsmede die van partner of familie)</div></li>
 +
  <li>Exploreren van reactie op informatieoverdracht</li>
 +
  <li>Binnen het referentiekader van patiënt</li>
 +
  <li>Ingaan op non-verbaal gedrag en sleutelwoorden</li>
 +
  <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Exploreren van SCEGS (zoals bij vermoeden ALK)</div></li>
 +
  <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Stellen van anticiperende vragen</div></li>
 +
</ol>
 +
<br>
 +
'''9. EMOTIES'''
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
  <li>(door)vragen naar gevoelens</li>
 +
  <li>Gevoelsreflecties (inclusief aard en intensiteit)</li>
 +
  <li>Voldoende door hele consult heen</li>
 +
  <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Als er veel emotie in het spel is</div></li>
 +
</ol>
 +
<br>
 +
'''10. INFORMATIEOVERDRACHT'''
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
  <li>Aankondigen, categoriseren</li>
 +
  <li>Kleine hoeveelheden, concrete uitleg</li>
 +
  <li>Begrijpelijk taalgebruik</li>
 +
  <li>Naar begrijpen vragen</li>
 +
  <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Verklaringsmodellen gebruiken (zoals bij ALK)</div></li>
 +
  <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Risico-communicatie</div></li>
 +
</ol>
 +
<br>
 +
'''11. SAMENVATTEN'''
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
  <li>Inhoudelijk correct, volledig</li>
 +
  <li>Beknopt, in eigen woorden</li>
 +
  <li>Toetsend</li>
 +
  <li>Voldoende door gehele consult heen</li>
 +
</ol>
 +
<br>
 +
'''12. STRUCTURERING'''
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
  <li>Logische volgorde van fasen</li>
 +
  <li>Evenwichtige tijdsverdeling</li>
 +
  <li>Aankondigingen (anamnese, onderzoek, andere fasen)</li>
 +
  <li><div style="font-style: italic; font-weight: bold; color: green; display: inline">Toepassen van structurerende technieken in een moeilijk te structureren consult</div></li>
 +
</ol>
 +
<br>
 +
'''13. EMPATHIE'''
 +
<ol style="list-style-type:lower-alpha">
 +
  <li>Houding betrokken, uitnodigend en oprecht meevoelend in intonatie, gebaren en oogcontact</li>
 +
  <li>Van meeleven getuigende korte verbale reacties</li>
 +
</ol>
 +
  </div>
 +
</div>
 +
</accordion>
 +
</div>
 +
 
 +
<br>
 +
<span style="font-size:20px; font-weight:500;">Overzicht van de consultvoeringstoetsen in de Huisartsopleiding</span>
 +
{| class="infobox huisarts1 box cel klein" width="100%"
 +
! colspan="2" style="border: 1px solid #ffffff;" width="50%" |1<sup>e</sup> Huisartsstage
 +
! colspan="2" style="border: 1px solid #ffffff; background-color: #1874cd;" width="50%" |2<sup>e</sup> Huisartsstage
 +
|-
 +
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
 +
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>voor de 8<sup>e</sup> maand</small>
 +
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small>
 +
! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>5 maanden voor einde opleiding</small>
 +
|-
 +
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px;" | [[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets]]
 +
| style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px" | [[BasisConsultvoeringsToets]]
 +
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets]]
 +
| style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|Consultvoeringtoets<br> 2<sup>e</sup> Huisartsstage]]
 +
|}

Huidige versie van 4 apr 2023 om 13:28


Consultvoeringstoetsen

Hoofd
Rob Dijkstra

Adjunct hoofd
Jeroen Woertman

Portefeuillehouder toetsing
Dorien Stilma

Coördinator consultvoeringstoetsen
Mariël Jacobs

Video-opnames:

Consultvoeringstoetsen:

Inleiding

In de 2e huisartsstage wordt de aios getoetst op arts-patiëntcommunicatie middels de Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage. Bij deze toets ligt de nadruk op context-specifieke en doelgerichte communicatie bij complexe consulten. Deze selectieve toets wordt voorafgegaan door de educatieve Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage. De toets wordt beoordeeld door de eigen docenten.

1. Toelichting Videoconsulten

Videoconsulten selecteren

  • Selecteer 4 video-opnames van door jou gevoerde complexe consulten.
  • Je mag je keuze overleggen met je opleider en je mag je beste consulten (‘good practices’) gebruiken.
  • Het is tevens toegestaan om maximaal 2 video's te selecteren waar je op een eerder moment (bijvoorbeeld bij de Pre-toets consultvoering) positieve feedback op hebt gekregen van je docenten.

Videoconsulten uploaden

  • Gebruik uitsluitend het videoplatform om je video's te uploaden en te delen.
  • Lees de technische criteria waaraan je video moet voldoen
  • Geef elk bestand een duidelijke titel met dezelfde componenten:
    • vermeldt dat het een CVT-video betreft;
    • geef een opvolgnummer;
    • geef een korte omschrijvende titel; bijvoorbeeld: CVT-video 1: Spanningsklachten door dreigend ontslag

Reflectieverslag videoconsulten

  • Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in het videoplatform volgens het format reflectieverslag.
  • Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.

Deadline

  • Uiterlijk 5 maanden voor de einddatum van je opleiding dienen de videoconsulten en bijbehorende reflectieverslagen klaar te staan in het videoplatform voor beoordeling.

2. Toelichting Reflectieverslag

Schrijf voor elk videoconsult een reflectieverslag in het Videoplatform volgens het onderstaande format. Onderbouw in je verslag de keuzes die je tijdens het consult maakte met betrekking tot de communicatie. In de consultopname moeten deze keuzes terug te zien zijn.

Format reflectieverslag
  1. Omschrijf kort welke informatie je bij aanvang van het consult al had over de context.
  2. Benoem de contextfactoren die dit consult voor jou complex maken.
  3. Benoem 2 of 3 belangrijke en/of uitdagende doelen die je in dit consult had (zoals informatie verzamelen, uitleg geven of geruststellen) Voorbeeld 'Ik wilde de klachten exploreren met SCEGS (eerste doel), en toen de patiënte heel breedsprakig bleek moest ik haar erg structureren (tweede doel). Er bleek heel veel ongerustheid te bestaan, ik heb geprobeerd haar gerust te stellen (derde doel).'
  4. Beschrijf in welke fasen van het consult (volgens de indeling van Silverman) deze doelen op de voorgrond stonden. Voorbeeld 'Doel 1 betrof vooral het ‘breed exploreren’ met de methodiek van SCEGS, bij doel 2 heb ik veel korte samenvattingen gebruikt en een keer meta-communicatie, bij doel 3 heb ik expliciet haar ongerustheid benoemd en veel ‘gefrisbeed’ om te checken of het goed overkwam'.
  5. Benoem welke consultvaardigheden (volgens de MAAS-Globaal+ je hebt ingezet om deze doelen te bereiken (zoals motiverende technieken of een systeemgesprek).
  6. Beschrijf wat effectief bleek te zijn om je doelen te bereiken.
  7. Beschrijf wat je anders of beter had kunnen doen om je doelen te bereiken.

3. Toelichting Beoordeling CVT

  • De groepsdocenten bekijken de 4 video-consulten en geven per consult binnen het videoplatform ('fragment feedback').
  • Daarnaast geven zij een algemene beoordeling van de consulten op basis van de onderstaande feedback-criteria.
    • Feedback-criteria 1 en 2 hebben betrekking op het reflectieverslag.
    • Feedback-criteria 3 en 4 betreffen de consultopname.


Feedback-criteria

  1. De aios benoemt correct de belangrijkste context-factoren (reflectieverslag punt 2) en kiest de communicatievaardigheden (volgens MAAS-Globaal+ die passen in deze context (reflectieverslag punt 5).
  2. De aios beschrijft de doelen die zij in het consult wilde bereiken (reflectieverslag punt 3 en 4) en kan aangeven hoe effectief zij daarin was (reflectieverslag punt 6).
  3. De aios toont in het consult dat de in het verslag beschreven vaardigheden daadwerkelijk ingezet worden.
  4. De docent beoordeelt op basis van de MAAS-Globaal+ of de inzet van bepaalde vaardigheden ontbreekt in het consult.

De docenten geven op het formulier Beoordeling aios door docent Consultvoeringstoets’ per consult een beoordeling volgens een 3-punts-schaal: het consult is op, onder of boven niveau. Daarbij schrijven ze een toelichting waarin de feedback op de 4 consulten wordt samengevat.

Download het beoordelingsformulier:

Bijlagen

In de 1e Huisartsstage heb je voor de BasisConsultvoeringsToets video-opnames van zogenaamde ‘laag complexe’ consulten aangeleverd: eerste contacten waarbij één klacht aan werd besproken.

In de 2e Huisartsstage wordt de consultvoering in meer complexe contexten getoetst. Het Landelijk toetsplan omschrijft wat er wordt verstaan onder 'complexe consulten':

“De complexiteit van consulten kan liggen op medisch vlak (spoedeisende zorg, GGZ, ALK, zeldzame ziekte, palliatieve zorg) en/of op interactioneel gebied (meerdere personen in het consult, claimende patiënten, begeleidingsconsulten, ouderen, kinderen). De toetsing van consultvoering in complexe situaties dient aangepast te worden aan de eisen die deze situaties stellen aan de aios”.

Met behulp van het Communicatiewiel kun je je verdiepen in de complexiteit van het consult. Met name de binnenste blauwe en groene ringen en de buitenste gele ring komen bij de consultanalyse van pas: daarop staan respectievelijk medische factoren, patiëntfactoren en arts-factoren beschreven.

Een ‘complex consult’ kan worden omschreven als een consult waarin 1 of meer contextfactoren (zoals weergegeven in de gekleurde ringen van het Communicatiewiel) complex zijn:

Medische factoren

Ring 3:

  • ALK
  • GGZ-problematiek (verslaving, psychose, automutilatie, wanen of suïcidaliteit)
  • Palliatieve begeleiding (einde-leven gesprek)
  • Chronische aandoeningen (begeleiding van DM- of COPD-patiënt)

Bekijk

Patiëntfactoren

Ring 4:

  • Emotie en gedrag (breedsprakigheid, introversie)
  • Etniciteit (taalbarrière, aanwezigheid van een tolk)
  • Handicap (een verstandelijke beperking)

Bekijk

Artsfactoren

Ring 5:

  • Overtuigingen (vooringenomenheid)
  • Persoonlijke omstandigheden (vermoeidheid, stress)
  • Tijdsdruk
  • Kennis (onvoldoende kennis hebben van de problematiek die besproken wordt)

Bekijk

Overige factoren

Ring 7:

  • Familiegesprek

Bekijk

Verantwoording: In 2019 wordt er door een landelijke werkgroep gewerkt aan een MAAS-Globaal+ waarin complexere communicatievaardigheden worden benoemd. In afwachting daarvan hebben we vast een lokale HOVUmc-versie gemaakt. Het onderstaande overzicht laat zien hoe de onderdelen van de oorspronkelijke MAAS-Globaal zijn verschillen van de PLUS-onderdelen. Daarbij staan de oorspronkelijke (basis)consultvaardigheden van de MAAS-Globaal in regulier schrift weergegeven en de complexe vaardigheden die bij MAAS-Globaal+ horen
in groen.

MAAS-Globaal+ (HOVUmc)

Sectie 1: Communicatievaardigheden per fase


1. OPENING

  1. Ruimte voor verhaal van de patiënt
  2. Globale oriëntatie op reden van komst
  3. Vragen naar andere redenen van komst
  4. Ruimte geven aan partner of familie van patiënt


2. VERVOLGCONSULT

Voorbeelden van complexe consulten die als vervolgconsult worden geagendeerd: Begeleidingsgesprek in palliatieve zorg; bespreken van 4DKL/klachtendagboek; een systeemgesprek met patiënt en dienst familie, partner, ouders of kinderen.
  1. Noemen van voorgaande klachten, hulpvragen en beleid
  2. Vragen naar uitvoering beleid
  3. Vragen naar beloop


3. HULPVRAGEN

  1. alsmede die van partner of familie)
  2. Noemen van aanleiding voor komst nu
  3. Afronden van vraagverheldering


4. LICHAMELIJK ONDERZOEK

  1. Instrueren van patiënt
  2. Toelichten van onderzoek
  3. Bejegenen van patiënt zorgvuldig en respectvol


5. DIAGNOSE

  1. Noemen van bevindingen en diagnose/hypothese
  2. Noemen van oorzaken of verband tussen bevindingen en diagnose
  3. Noemen van prognose of te verwachten beloop
  4. Naar reactie vragen
    (Context: ernstige diagnose/slechtnieuwsgesprek)


6. BELEID

  1. Overleggen over beleid, alternatieven, voor- en nadelen
  2. Uitvoerbaarheid en opvolggedrag bespreken
  3. Afspraken maken: wie, wat, wanneer
  4. Naar reactie vragen
  5. Toepassen motiverende gespreksvoering
  6. Effectief geruststellen
  7. Correct en volledig toepassen van gezamenlijke besluitvorming bij ingewikkelde keuze. Toepassen principes 'meervoudige partijdigheid'


7. CONSULTEVALUATIE

  1. Algemene vraag
  2. Beantwoording hulpvragen
  3. Voorlopig perspectief

MAAS-Globaal+ (HOVUmc)

Sectie 2: Algemene communicatievaardigheden


8. EXPLOREREN

  1. Exploreren van hulpvragen, wensen of verwachtingen (beleving)
    (alsmede die van partner of familie)
  2. Exploreren van reactie op informatieoverdracht
  3. Binnen het referentiekader van patiënt
  4. Ingaan op non-verbaal gedrag en sleutelwoorden
  5. Exploreren van SCEGS (zoals bij vermoeden ALK)
  6. Stellen van anticiperende vragen


9. EMOTIES

  1. (door)vragen naar gevoelens
  2. Gevoelsreflecties (inclusief aard en intensiteit)
  3. Voldoende door hele consult heen
  4. Als er veel emotie in het spel is


10. INFORMATIEOVERDRACHT

  1. Aankondigen, categoriseren
  2. Kleine hoeveelheden, concrete uitleg
  3. Begrijpelijk taalgebruik
  4. Naar begrijpen vragen
  5. Verklaringsmodellen gebruiken (zoals bij ALK)
  6. Risico-communicatie


11. SAMENVATTEN

  1. Inhoudelijk correct, volledig
  2. Beknopt, in eigen woorden
  3. Toetsend
  4. Voldoende door gehele consult heen


12. STRUCTURERING

  1. Logische volgorde van fasen
  2. Evenwichtige tijdsverdeling
  3. Aankondigingen (anamnese, onderzoek, andere fasen)
  4. Toepassen van structurerende technieken in een moeilijk te structureren consult


13. EMPATHIE

  1. Houding betrokken, uitnodigend en oprecht meevoelend in intonatie, gebaren en oogcontact
  2. Van meeleven getuigende korte verbale reacties


Overzicht van de consultvoeringstoetsen in de Huisartsopleiding

1e Huisartsstage 2e Huisartsstage
in de 4e maand voor de 8e maand in de 4e maand 5 maanden voor einde opleiding
Pre-toets BasisConsultvoeringsToets Pre-toets Consultvoeringtoets
2e Huisartsstage