De gezonde zuigeling: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Achtergrond informatie voor consulten met een zuigeling)
 
(Achtergrond informatie voor consulten met een zuigeling)
Regel 39: Regel 39:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Na het doornemen van deze bouwsteen heb je een goed overzicht in het normaal functioneren van een zuigeling. Het kennen van de normale ontwikkeling en fysiologie van zuigelingen is belangrijk om als huisarts kinderen en hun ouders goed te kunnen begeleiden.  
+
{{Na het doornemen van deze bouwsteen heb je een goed overzicht in het normaal functioneren van een zuigeling. Het kennen van de normale ontwikkeling en fysiologie van zuigelingen is belangrijk om als huisarts kinderen en hun ouders goed te kunnen begeleiden. }}
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
Goed lichamelijk onderzoek kunnen doen bij de neonaat/zuigeling
+
{{Goed lichamelijk onderzoek kunnen doen bij de neonaat/zuigeling}}
Begrip hebben van ontwikkeling en normaal functioneren en zodoende kunnen signaleren, behandelen en begeleiden bij klachten bij de zuigeling. En zodoende weten wanneer te verwijzing naar consultatiebureauarts of kinderarts of andere paramedici.
+
{{Begrip hebben van ontwikkeling en normaal functioneren en zodoende kunnen signaleren, behandelen en begeleiden bij klachten bij de zuigeling. En zodoende weten wanneer te verwijzing naar consultatiebureauarts of kinderarts of andere paramedici. }}
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
De verschillende schema’s over normale ontwikkeling, filmpjes, richtlijnen over zuigelingen kunnen gebruiken om onderwijs te maken, zelfstudie te doen of om leergesprekken te houden, eventueel ook in de samenwerking met o.a. CB.
+
{{De verschillende schema’s over normale ontwikkeling, filmpjes, richtlijnen over zuigelingen kunnen gebruiken om onderwijs te maken, zelfstudie te doen of om leergesprekken te houden, eventueel ook in de samenwerking met o.a. CB. }}
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Spreek met je opleider af om een consult van een zuigeling op te nemen of samen te doen en na te bespreken met hem/haar.
+
{{Spreek met je opleider af om een consult van een zuigeling op te nemen of samen te doen en na te bespreken met hem/haar. }}
Is er een kind of zijn er ouders met een probleem bij hun zuigeling waarbij jij langduriger betrokken bent? Kijk wat je zelf kan doen of waar de samenwerking met het CB nodig zou zijn.
+
{{Is er een kind of zijn er ouders met een probleem bij hun zuigeling waarbij jij langduriger betrokken bent? Kijk wat je zelf kan doen of waar de samenwerking met het CB nodig zou zijn.}}
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
Van Wiechen Ontwikkelingsonderzoek 0-12mnd NCJ
+
{{Van Wiechen Ontwikkelingsonderzoek 0-12mnd NCJ}}
Beschrijvingen Van Wiechenonderzoek Nederlands Centrum Jeugdgezondheid
+
{{Beschrijvingen Van Wiechenonderzoek Nederlands Centrum Jeugdgezondheid}}
Groeicurves
+
{{Groeicurves}}
Voeding en eetgedrag
+
{{Voeding en eetgedrag}}
Lichamelijk onderzoek neonaat
+
{{Lichamelijk onderzoek neonaat}}
Lichamelijk onderzoek zie NHG standaard kinderen met koorts
+
{{Lichamelijk onderzoek zie NHG standaard kinderen met koorts}}
NHG richtlijn Zwangerschap en kraamperiode
+
{{NHG richtlijn Zwangerschap en kraamperiode}}
  
 
{{Footer - Leerlijn zorg voor het kind}}
 
{{Footer - Leerlijn zorg voor het kind}}

Versie van 25 feb 2020 om 16:17



Leerlijn zorg voor het kind
Auteur

Sjabloon:Auteur – MM Timmers

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
2e Huisartsstage

KBA

1. 0-2 jaar
5. Problematische thuissituatie

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Samenwerken
Organiseren
Maatschappelijk handelen
Kennis en wetenschap
Professionaliteit
Aandachtsgebied diversiteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

{{Na het doornemen van deze bouwsteen heb je een goed overzicht in het normaal functioneren van een zuigeling. Het kennen van de normale ontwikkeling en fysiologie van zuigelingen is belangrijk om als huisarts kinderen en hun ouders goed te kunnen begeleiden. }}

Doel

Sjabloon:Goed lichamelijk onderzoek kunnen doen bij de neonaat/zuigeling Sjabloon:Begrip hebben van ontwikkeling en normaal functioneren en zodoende kunnen signaleren, behandelen en begeleiden bij klachten bij de zuigeling. En zodoende weten wanneer te verwijzing naar consultatiebureauarts of kinderarts of andere paramedici.

Gebruiksaanwijzing

Sjabloon:De verschillende schema’s over normale ontwikkeling, filmpjes, richtlijnen over zuigelingen kunnen gebruiken om onderwijs te maken, zelfstudie te doen of om leergesprekken te houden, eventueel ook in de samenwerking met o.a. CB.

Onderwijsactiviteiten

Sjabloon:Spreek met je opleider af om een consult van een zuigeling op te nemen of samen te doen en na te bespreken met hem/haar. Sjabloon:Is er een kind of zijn er ouders met een probleem bij hun zuigeling waarbij jij langduriger betrokken bent? Kijk wat je zelf kan doen of waar de samenwerking met het CB nodig zou zijn.

Bronnen

Sjabloon:Van Wiechen Ontwikkelingsonderzoek 0-12mnd NCJ Sjabloon:Beschrijvingen Van Wiechenonderzoek Nederlands Centrum Jeugdgezondheid Sjabloon:Groeicurves Sjabloon:Voeding en eetgedrag Sjabloon:Lichamelijk onderzoek neonaat Sjabloon:Lichamelijk onderzoek zie NHG standaard kinderen met koorts Sjabloon:NHG richtlijn Zwangerschap en kraamperiode

De bouwstenen in de leerlijn zorg voor het kind

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie