De gezonde zuigeling: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 18: Regel 18:
 
|
 
|
 
{{KBA 5.1 - 0-2 jaar}}
 
{{KBA 5.1 - 0-2 jaar}}
{{KBA 5.5 - Problematische thuissituatie}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''

Versie van 14 apr 2020 om 12:23



Leerlijn zorg voor het kind
Auteur

Sjabloon:Auteur – MM Timmers

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
2e Huisartsstage

KBA

1. 0-2 jaar

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Samenwerken
Kennis en wetenschap
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Na het doornemen van deze bouwsteen heb je een goed overzicht in het normaal functioneren van een zuigeling. Het kennen van de normale ontwikkeling en fysiologie van zuigelingen is belangrijk om als huisarts kinderen en hun ouders goed te kunnen begeleiden.

Doel

Goed lichamelijk onderzoek kunnen doen bij de neonaat/zuigeling Begrip hebben van ontwikkeling en normaal functioneren en zodoende kunnen signaleren, behandelen en begeleiden bij klachten bij de zuigeling. En zodoende weten wanneer te verwijzing naar consultatiebureauarts of kinderarts of andere paramedici.

Gebruiksaanwijzing

De verschillende schema’s over normale ontwikkeling, filmpjes, richtlijnen over zuigelingen kunnen gebruiken om onderwijs te maken, zelfstudie te doen of om leergesprekken te houden, eventueel ook in de samenwerking met o.a. CB.

Onderwijsactiviteiten

Spreek met je opleider af om een consult van een zuigeling op te nemen of samen te doen en na te bespreken met hem/haar. Is er een kind of zijn er ouders met een probleem bij hun zuigeling waarbij jij langduriger betrokken bent? Kijk wat je zelf kan doen of waar de samenwerking met het CB nodig zou zijn.

Bronnen

Van Wiechen Ontwikkelingsonderzoek 0-12mnd NCJ Beschrijvingen Van Wiechenonderzoek Nederlands Centrum Jeugdgezondheid Groeicurves Voeding en eetgedrag Lichamelijk onderzoek neonaat Lichamelijk onderzoek zie NHG standaard kinderen met koorts NHG richtlijn Zwangerschap en kraamperiode

De bouwstenen in de leerlijn zorg voor het kind

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Interculturaliteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Seksualiteit
Diversiteit