De huisartsopleider als docent Klinisch Redeneren (KR-module 4): verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(27 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 9: Regel 9:
 
|
 
|
 
{{Auteur - Jolijn de Graaff}}
 
{{Auteur - Jolijn de Graaff}}
 +
{{Auteur - Yeun Ying Wong}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
Regel 27: Regel 28:
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
 
|
 
|
{{Toepassing - Leergesprek}}
+
{{Toepassing - Paralleldag}}
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
 
|}
 
|}
  
Regel 35: Regel 34:
 
'''Inleiding''' (deze inleiding kan je bij de uitnodiging voor de paralleldag gebruiken)
 
'''Inleiding''' (deze inleiding kan je bij de uitnodiging voor de paralleldag gebruiken)
  
Als opleider heb je de leuke taak om je aios te begeleiden in het omgaan met onzekerheid in het klinisch redeneren (KR).
+
Als opleider heb je de leuke taak om je aios te begeleiden in het omgaan met onzekerheid in het klinisch redeneren (KR).  
 +
 
 
Het voortdurend reflecteren op diagnostische onzekerheid; het werken met onzekere werkhypothesen, het toetsend ópen blijven staan voor nieuwe informatie: het is nogal wat nieuws voor een 1e jaars aios.   
 
Het voortdurend reflecteren op diagnostische onzekerheid; het werken met onzekere werkhypothesen, het toetsend ópen blijven staan voor nieuwe informatie: het is nogal wat nieuws voor een 1e jaars aios.   
  
Het proces, dat we als huisartsen bewust én onbewust gebruiken om tot een diagnose en behandelplan te komen is best ingewikkeld.
+
KR omvat niet alleen het ''diagnostisch denken'' (het komen tot een (werk)diagnose - zie paralleldag 1 en 2), maar ook het denken over therapie en individuele preventie (''het therapeutisch klinisch redeneren'' - zie paralleldag 3). Het proces, dat we als huisartsen bewust én onbewust gebruiken, om tot een diagnose en behandelplan te komen is best ingewikkeld.  
  
Zie onderstaande samenvatting uit het artikel 'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', van Stolper CF et al. uit Huisarts en Wetenschap 2016:<blockquote>''<small>Prognostisch denken helpt huisartsen bij het onderscheid maken tussen alledaagse ziekten en ernstigere ziektebeelden.</small><small>Bij diagnostisch denken gaat het om analytische en niet-analytische, intuïtieve denkprocessen</small><small>Het afwegen van klachten en symptomen tegen de kennis over de context van de patiënt, het zogenaamde contextualiseren, is typerend voor het huisartsgeneeskundig diagnostisch denken.</small><small>Het expliciteren van het diagnostisch redeneren via een diagnostisch landschap, het beoordelen van de kracht van argumenten en het gebruik van actiedrempels, helpt de huisarts betere diagnoses te stellen.</small><small>Leren omgaan met onzekerheid, reflectie en feedback over diagnostische processen maakt van huisartsen ervaren besliskundigen.</small>''</blockquote>
+
Zie onderstaande samenvatting uit het artikel 'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', van Stolper CF et al. uit Huisarts en Wetenschap 2016:<blockquote>''<small>Prognostisch denken helpt huisartsen bij het onderscheid maken tussen alledaagse ziekten en ernstigere ziektebeelden.</small><small>Bij diagnostisch denken gaat het om analytische en niet-analytische, intuïtieve denkprocessen</small><small>Het afwegen van klachten en symptomen tegen de kennis over de context van de patiënt, het zogenaamde contextualiseren, is typerend voor het huisartsgeneeskundig diagnostisch denken.</small><small>Het expliciteren van het diagnostisch redeneren via een diagnostisch landschap, het beoordelen van de kracht van argumenten en het gebruik van actiedrempels, helpt de huisarts betere diagnoses te stellen.</small><small>Leren omgaan met onzekerheid, reflectie en feedback over diagnostische processen maakt van huisartsen ervaren besliskundigen.</small>''</blockquote>
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
Regel 46: Regel 46:
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
Via de links per paralleldag vind je een beschrijving voor 1 uur onderwijs op de desbetreffende paralleldag, voor het 1e huisartsenjaar. Je kunt starten op de koppeldag. In de handleiding van paralleldag 1 en 2 wordt naar powerpointpresentaties verwezen met dezelfde naam. Deze presentaties kan je als docent gebruiken op de paralleldag zelf. Je vindt de presentaties via de links onder de desbetreffende paralleldag op deze pagina.  
+
Via de links per paralleldag vind je een beschrijving voor 1 uur onderwijs op de desbetreffende paralleldag, voor het 1e huisartsenjaar. Je kunt starten op de koppeldag. In de handleiding van paralleldag 1 en 2 wordt naar powerpointpresentaties (PPT's) verwezen met dezelfde naam. Deze presentaties kan je als docent gebruiken op de paralleldag zelf. Je vindt de presentaties via de links onder de desbetreffende paralleldag op deze pagina.  
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
<u>- Paralleldag 1:</u> (onderdeel van koppeldag) hao’s (en aios) attent maken op het belang van klinisch redeneren<blockquote>Powerpoint presentatie [[Media:Module 4 paralleldag 1 19 mei.pptx|Paralleldag 1]]</blockquote>Print [[Media:Module 4 A4-tje.docx|dit A4-tje uit voor praktische tips]].  
+
- <u>[[Media:Module 4 Paralleldag 1.docx|Paralleldag 1]]:</u> (onderdeel van koppeldag) hao’s (en aios) attent maken op het belang van klinisch redeneren  
 
+
* [[Media:Module 4 paralleldag 1 19 mei.pptx|<nowiki/>]][[Media:Module 4-PPT-paralleldag 1.0.odp|PPT]] paralleldag 1 [[Media:Module 4 paralleldag 1 19 mei.pptx|<nowiki/>]]
<u>- Paralleldag 2:</u> hao’s laten reflecteren op het wel/niet expliciet aandacht geven aan diagnostisch denken (DD) denken
 
  
<u>- [[Media:Module 4 Paralleldag 3.docx|Paralleldag 3:]]</u> aan de hand van een verschil van mening met je aios bespreek je eigen handelen versus die van de aios; welke DD’s waren er en welke argumenten…; en welke therapie heb je in gedachte en waarom; wat verwacht je daarvan (therapeutisch klinisch redeneren versus diagnostisch klinisch redeneren).
+
* Print [[Media:Module 4 A4-tje.docx|dit A4-tje uit voor praktische tips]].
 +
- <u>[[Media:Module 4 Paralleldag 2.docx|Paralleldag 2]]:</u> hao’s laten reflecteren op het wel/niet expliciet aandacht geven aan diagnostisch denken (ofwel de differentiaal diagnose, DD).
 +
* [[Media:Module 4-PPT-paralleldag 2.pdf|PP]][[Media:Module 4-PPT-paralleldag 2.0.odp|T Paralleldag 2]] 
 +
- <u>[[Media:Module 4 Paralleldag 3.docx|Paralleldag 3]]:</u> hao's aandacht geven aan casuïstiek waarin de hao en aios verschillen in zowel het ''diagnostisch denken'' als het ''therapeutisch'' klinisch redeneren.  
  
 
=== Bronnen ===
 
=== Bronnen ===
'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', Stolper CF, Van de Wiel MWJ, Van Royen P. H&W, 2016;59(11):478-81
+
'[https://www.henw.org/artikelen/diagnostisch-denken-over-alledaagse-ziekten Diagnostisch denken over alledaagse ziekten]', Stolper CF, Van de Wiel MWJ, Van Royen P. H&W, 2016;59(11):478-81
  
 
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}

Huidige versie van 9 dec 2021 om 11:58



T.b.v. het paralleldagonderwijs (3x1u) voor opleiders van aios uit het 1e jaar

Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Jolijn de Graaff
Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

9. Superviseren

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Kennis en wetenschap

Leerplek

Paralleldag

Relevantie

Inleiding (deze inleiding kan je bij de uitnodiging voor de paralleldag gebruiken)

Als opleider heb je de leuke taak om je aios te begeleiden in het omgaan met onzekerheid in het klinisch redeneren (KR).

Het voortdurend reflecteren op diagnostische onzekerheid; het werken met onzekere werkhypothesen, het toetsend ópen blijven staan voor nieuwe informatie: het is nogal wat nieuws voor een 1e jaars aios.

KR omvat niet alleen het diagnostisch denken (het komen tot een (werk)diagnose - zie paralleldag 1 en 2), maar ook het denken over therapie en individuele preventie (het therapeutisch klinisch redeneren - zie paralleldag 3). Het proces, dat we als huisartsen bewust én onbewust gebruiken, om tot een diagnose en behandelplan te komen is best ingewikkeld.

Zie onderstaande samenvatting uit het artikel 'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', van Stolper CF et al. uit Huisarts en Wetenschap 2016:
Prognostisch denken helpt huisartsen bij het onderscheid maken tussen alledaagse ziekten en ernstigere ziektebeelden.Bij diagnostisch denken gaat het om analytische en niet-analytische, intuïtieve denkprocessenHet afwegen van klachten en symptomen tegen de kennis over de context van de patiënt, het zogenaamde contextualiseren, is typerend voor het huisartsgeneeskundig diagnostisch denken.Het expliciteren van het diagnostisch redeneren via een diagnostisch landschap, het beoordelen van de kracht van argumenten en het gebruik van actiedrempels, helpt de huisarts betere diagnoses te stellen.Leren omgaan met onzekerheid, reflectie en feedback over diagnostische processen maakt van huisartsen ervaren besliskundigen.

Doel

Deze bouwsteen is een handleiding voor de huisartsdocent om huisartsopleiders te onderwijzen in het begeleiden van aios in het klinisch redeneren op de praktijk.

Gebruiksaanwijzing

Via de links per paralleldag vind je een beschrijving voor 1 uur onderwijs op de desbetreffende paralleldag, voor het 1e huisartsenjaar. Je kunt starten op de koppeldag. In de handleiding van paralleldag 1 en 2 wordt naar powerpointpresentaties (PPT's) verwezen met dezelfde naam. Deze presentaties kan je als docent gebruiken op de paralleldag zelf. Je vindt de presentaties via de links onder de desbetreffende paralleldag op deze pagina.

Onderwijsactiviteiten

- Paralleldag 1: (onderdeel van koppeldag) hao’s (en aios) attent maken op het belang van klinisch redeneren

  • PPT paralleldag 1

- Paralleldag 2: hao’s laten reflecteren op het wel/niet expliciet aandacht geven aan diagnostisch denken (ofwel de differentiaal diagnose, DD).

- Paralleldag 3: hao's aandacht geven aan casuïstiek waarin de hao en aios verschillen in zowel het diagnostisch denken als het therapeutisch klinisch redeneren.

Bronnen

'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', Stolper CF, Van de Wiel MWJ, Van Royen P. H&W, 2016;59(11):478-81

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie