De huisartsopleider als docent Klinisch Redeneren (KR-module 4): verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 2: Regel 2:
 
{{Header - Leerlijn korte episode zorg}}
 
{{Header - Leerlijn korte episode zorg}}
  
'''Ten behoeve van paralleldag-onderwijs (3x1uur) voor opleiders van aios uit het 1<sup>e</sup> jaar'''  
+
'''T.b.v. het paralleldagonderwijs (3x1u) voor opleiders van aios uit het 1<sup>e</sup> jaar'''  
 
{| class="infobox leerlijn-kort"
 
{| class="infobox leerlijn-kort"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn korte episode zorg}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn korte episode zorg}}

Versie van 27 mei 2021 om 11:28



T.b.v. het paralleldagonderwijs (3x1u) voor opleiders van aios uit het 1e jaar

Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Jolijn de Graaff

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

9. Superviseren

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Kennis en wetenschap

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma

Relevantie

Inleiding: ( deze inleiding kan je bij de uitnodiging voor de paralleldag gebruiken)

Als opleider heb je de leuke taak om je aios te begeleiden in het omgaan met onzekerheid. Voortdurend reflecteren op diagnostische onzekerheid; werken met onzekere werkhypothesen, toetsend ópen blijven staan voor nieuwe informatie: het is nogal wat nieuws voor een 1e jaars aios.

Het proces, dat we als huisartsen bewust én onbewust gebruiken om tot een diagnose en behandelplan te komen is best ingewikkeld. Zie deze samenvatting uit het artikel 'Diagnostisch denken over alledaagse ziekten', van Stolper CF et al. uit Huisarts en Wetenschap 2016:

▪ Prognostisch denken helpt huisartsen bij het onderscheid maken tussen alledaagse ziekten en ernstigere ziektebeelden. ▪ Bij diagnostisch denken gaat het om analytische en niet-analytische, intuïtieve denkprocessen. ▪ Het afwegen van klachten en symptomen tegen de kennis over de context van de patiënt, het zogenaamde contextualiseren, is typerend voor het huisartsgeneeskundig diagnostisch denken. ▪ Het expliciteren van het diagnostisch redeneren via een diagnostisch landschap, het beoordelen van de kracht van argumenten en het gebruik van actiedrempels, helpt de huisarts betere diagnoses te stellen. ▪ Leren omgaan met onzekerheid, reflectie en feedback over diagnostische processen maakt van huisartsen ervaren besliskundigen.


Doel

Deze bouwsteen is een handleiding voor de huisartsdocent om huisartsopleiders te onderwijzen in het begeleiden van aios in het klinisch redeneren op de praktijk.

Onderwijsactiviteiten

Hieronder vind je een beschrijving voor 3 keer één uur onderwijs voor op de paralleldag in het 1e huisartsenjaar. Je kunt starten op de koppeldag. Deze stukjes handleiding zijn steeds inclusief een kleine powerpoint presentatie, die je als docent voor het onderwijsmoment kan gebruiken.

Onderwerpen 1e bijeenkomst: hao’s (en aios) attent maken op het belang van klinisch redeneren 2e bijeenkomst: hao’s laten reflecteren op het wel/niet expliciet aandacht geven aan DD denken 3e bijeenkomst: aan de hand van een verschil van mening met je aios bespreek je eigen handelen versus die van de aios; welke DD’s waren er en welke argumenten…; en welke therapie heb je in gedachte en waarom; wat verwacht je daarvan (therapeutisch klinisch redeneren versus diagnostisch klinisch redeneren).

Bronnen

Stolper CF, Van de Wiel MWJ, Van Royen P. Diagnostisch denken over alledaagse ziekten. Huisarts Wet 2016;59(11):478-81

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie