Diabetes en zelfmanagement
Leerlijn chronische zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
1. Behandelt chronische ziekten |
Competenties | |
Leerplek | |
Trefwoord |
Volgt |
Inhoud
Relevantie
Het doel van de diabetesbehandeling dient een zo lang mogelijk leven met behoud van zo veel mogelijk ‘met de gezondheid samenhangende kwaliteit van leven’ te zijn. Aandacht voor de kwaliteit van leven is een onlosmakelijk onderdeel van goede diabeteszorg. Lagere fysieke en mentale kwaliteit van leven is geassocieerd met hogere cardiovasculaire en totale mortaliteit. De effectiviteit van zelfmanagement op zelfredzaamheid en kwaliteit van leven is beperkt. Om een zo goed mogelijke kwaliteit van leven te handhaven probeert de huisarts niet alleen complicaties te voorkomen, maar ook de belasting van de behandeling zo veel mogelijk te beperken en rekening te houden met de voorkeuren en wensen van patiënten. Intensivering van de behandeling leidt niet tot een slechter functioneren van patiënten, maar over het algemeen juist tot iets meer tevredenheid over de verleende zorg. Overigens willen lang niet alle patiënten per se alle streefwaarden voor glucose, bloeddruk en lipiden halen. En ook ten aanzien van zelfzorg hebben Nederlandse diabetespatiënten onderling sterk verschillende voorkeuren, waarmee huisarts en praktijkondersteuner rekening moeten houden.
Eigen regie en zelfmanagement krijgen steeds meer nadruk. Het accent in de rol van de zorgverlener verschuift; het ondersteunen en coachen van de patiënt wordt steeds belangrijker. Uiteindelijk is de patiënt zelf verantwoordelijk voor het halen van de behandeldoelen die hij belangrijk vindt; de huisarts en praktijkondersteuner trachten de patiënt hierbij zo goed mogelijk te ondersteunen.
De Nederlandse Diabetes Federatie heeft een Zorgstandaard over dit aspect van de diabeteszorg gepubliceerd:
- NDF-Zorgstandaard. Zelfmanagement en Zelfmanagementondersteuning als integraal onderdeel van de diabeteszorg (16 maart 2017).http://www.zorgstandaarddiabetes.nl/wp-content/uploads/2017/03/zm-versie-16-maart-2017-vs-1.1.pdf
Doelen
Subdoelen
Onderwijsactiviteiten
Gebruiksaanwijzing
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn chronische zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn chronische zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Paul Janssen
- Klinische stage
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 3.1 - Chronische ziekten
- KBA 3.2 - Registratie
- KBA 3.3 - Samenwerking
- KBA 3.5 - Nazorg
- KBA 3.6 - Zeldzame ziekten
- KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming
- KBA 3.8 - Communicatie
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie