E-health in de huisartsenpraktijk: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(inhoud)
Regel 33: Regel 33:
 
In het kielzog van de digitalisering van de maatschappij, maakt ook de gezondheidszorg een digitale revolutie door. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) neemt steeds meer een centrale plaats in in de gezondheidszorg. Doel van deze ontwikkeling is de gezondheidszorg te ondersteunen en verbeteren en bij de patiënten de zelfredzaamheid en eigen regie te stimuleren en vergroten (zie ook bouwsteen Zelfzorg).  
 
In het kielzog van de digitalisering van de maatschappij, maakt ook de gezondheidszorg een digitale revolutie door. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) neemt steeds meer een centrale plaats in in de gezondheidszorg. Doel van deze ontwikkeling is de gezondheidszorg te ondersteunen en verbeteren en bij de patiënten de zelfredzaamheid en eigen regie te stimuleren en vergroten (zie ook bouwsteen Zelfzorg).  
  
Door de snelle ontwikkelingen is e-health een containerbegrip geworden. Om daarin een overzicht te creëren heeft Nictiz (Nationaal ICT Instituut in de Zorg), het Nederlandse kenniscentrum voor landelijke toepassing ICT in de zorg, al in 2012 e-health (http://zorgendestad.digitalestedenagenda.nl/wp-content/uploads/sites/3/2014/01/Ordening-in-de-wereld-van-eHealth-Nictiz.pdf) ingedeeld langs 3 dimensies:  
+
Door de snelle ontwikkelingen is e-health een containerbegrip geworden. Om daarin een overzicht te creëren heeft Nictiz (Nationaal ICT Instituut in de Zorg), het Nederlandse kenniscentrum voor landelijke toepassing ICT in de zorg, al in 2012 e-health (http://zorgendestad.digitalestedenagenda.nl/wp-content/uploads/sites/3/2014/01/Ordening-in-de-wereld-van-eHealth-Nictiz.pdf) ingedeeld langs 3 dimensies:  
• de zorgprocesfases (e-public healh, -zorg en –zorgondersteuning)
+
 
• de verschillende gebruikers  
+
• de zorgprocesfases (e-public healh, -zorg en –zorgondersteuning)
• de onderliggende technologie.
+
 
Uiteraard spreekt de nieuwe technologie het meest tot de verbeelding, zoals wearables voor The Quantified Self en robotica in de zorg. Andere voorbeelden zijn real-life videoconsulten (e-zorgondersteuning), die sommige ziekenhuis al aanbieden. En er bestaan online begeleidingsprogramma’s voor bijvoorbeeld stoppen met roken (e-zorg). Een toekomstbeeld is dat patiënten straks hun eigen lichaamsdata digitaal aanleveren bij een consult bij de arts. Of zelfs extremer, dat algoritmen op basis van Big Data van wearables, kunnen ‘voorspellen’ wanneer iemand ziek gaat worden of in een depressie dreigt te raken, waarop de zorgverlening kan inspringen (https://www.smarthealth.nl/2016/04/14/smartphone-depressie-big-data-monitoring-ggz/).  
+
• de verschillende gebruikers  
Maar zover is het nog niet. Nictiz waarschuwde in maart 2018 (https://www.nictiz.nl/nieuws/doorbraak-in-digitalisering-eerstelijns-huisartsenzorg-noodzakelijk/) dat er sprake is van een ‘digitaliseringsparadox’ bij de huisarts – dit ondanks dat (of wellicht juist omdat) huisartsen de patiëntendossiers al vroeg hebben gedigitaliseerd. Met andere woorden, onze huidige HIS systemen voldoen aan de norm van afgelopen jaren, maar er is onvoldoende rekening gehouden met de e-health vernieuwingen en eisen die aanstaande zijn.  
+
 
 +
• de onderliggende technologie.
 +
 
 +
Uiteraard spreekt de nieuwe technologie het meest tot de verbeelding, zoals wearables voor The Quantified Self en robotica in de zorg. Andere voorbeelden zijn real-life videoconsulten (e-zorgondersteuning), die sommige ziekenhuis al aanbieden. En er bestaan online begeleidingsprogramma’s voor bijvoorbeeld stoppen met roken (e-zorg). Een toekomstbeeld is dat patiënten straks hun eigen lichaamsdata digitaal aanleveren bij een consult bij de arts. Of zelfs extremer, dat algoritmen op basis van Big Data van wearables, kunnen ‘voorspellen’ wanneer iemand ziek gaat worden of in een depressie dreigt te raken, waarop de zorgverlening kan inspringen (https://www.smarthealth.nl/2016/04/14/smartphone-depressie-big-data-monitoring-ggz/).    
 +
 
 +
Maar zover is het nog niet. Nictiz waarschuwde in maart 2018 (https://www.nictiz.nl/nieuws/doorbraak-in-digitalisering-eerstelijns-huisartsenzorg-noodzakelijk/) dat er sprake is van een ‘digitaliseringsparadox’ bij de huisarts – dit ondanks dat (of wellicht juist omdat) huisartsen de patiëntendossiers al vroeg hebben gedigitaliseerd. Met andere woorden, onze huidige HIS systemen voldoen aan de norm van afgelopen jaren, maar er is onvoldoende rekening gehouden met de e-health vernieuwingen en eisen die aanstaande zijn.  
 +
 
 
De eerste stappen van patiëntgerichte e-health voorzieningen binnen de huisartsenzorg zijn pas gezet. Slechts een kleine meerderheid van de praktijken in Nederland biedt in eind 2018 e-consulten aan en de mogelijkheid om online afspraken te maken. In 2020 wordt bijvoorbeeld het bieden van online inzage voor patiënten verplicht. Is de huisarts er al klaar voor? En wat komt daar allemaal bij kijken?   
 
De eerste stappen van patiëntgerichte e-health voorzieningen binnen de huisartsenzorg zijn pas gezet. Slechts een kleine meerderheid van de praktijken in Nederland biedt in eind 2018 e-consulten aan en de mogelijkheid om online afspraken te maken. In 2020 wordt bijvoorbeeld het bieden van online inzage voor patiënten verplicht. Is de huisarts er al klaar voor? En wat komt daar allemaal bij kijken?   
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
De bouwsteen heeft als doel
+
De bouwsteen heeft als doel  
 +
 
 
1. je bewust te maken van de breedte van e-health en van de verschillende e-health dimensies
 
1. je bewust te maken van de breedte van e-health en van de verschillende e-health dimensies
 +
 
2. je mening te laten vormen over welke plaats e-health heeft, nu en in de toekomst, binnen de huisartsenpraktijk
 
2. je mening te laten vormen over welke plaats e-health heeft, nu en in de toekomst, binnen de huisartsenpraktijk
 +
 
3. zicht te krijgen op de lasten en gevolgen van het doorvoeren van e-health verplichtingen aan de hand van praktijkervaringen van de hao
 
3. zicht te krijgen op de lasten en gevolgen van het doorvoeren van e-health verplichtingen aan de hand van praktijkervaringen van de hao
 +
 
4. je bewust te maken dat niet alle patiënten even gezondheidsvaardig zijn met e-health  
 
4. je bewust te maken dat niet alle patiënten even gezondheidsvaardig zijn met e-health  
 
 
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
De volgende opdrachten zijn voor zelfstudie of leergesprek met hao. Het onderwerp zelf leent zich ook goed voor een interessantie discussie op de TKD.   
 
De volgende opdrachten zijn voor zelfstudie of leergesprek met hao. Het onderwerp zelf leent zich ook goed voor een interessantie discussie op de TKD.   
Regel 54: Regel 62:
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
Deel A. Oriëntatie e-health in de praktijk
 
Deel A. Oriëntatie e-health in de praktijk
 +
 
Deel B. Het gebruik van wearables
 
Deel B. Het gebruik van wearables
 +
 
Deel C. E-health en diversiteit
 
Deel C. E-health en diversiteit
  

Versie van 12 mrt 2019 om 23:00


Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

4. Behandeling en beleid

Competenties

Medisch handelen
Organiseren
Maatschappelijk handelen

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Deze bouwsteen is onder constructie

Relevantie

In het kielzog van de digitalisering van de maatschappij, maakt ook de gezondheidszorg een digitale revolutie door. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) neemt steeds meer een centrale plaats in in de gezondheidszorg. Doel van deze ontwikkeling is de gezondheidszorg te ondersteunen en verbeteren en bij de patiënten de zelfredzaamheid en eigen regie te stimuleren en vergroten (zie ook bouwsteen Zelfzorg).

Door de snelle ontwikkelingen is e-health een containerbegrip geworden. Om daarin een overzicht te creëren heeft Nictiz (Nationaal ICT Instituut in de Zorg), het Nederlandse kenniscentrum voor landelijke toepassing ICT in de zorg, al in 2012 e-health (http://zorgendestad.digitalestedenagenda.nl/wp-content/uploads/sites/3/2014/01/Ordening-in-de-wereld-van-eHealth-Nictiz.pdf) ingedeeld langs 3 dimensies:

• de zorgprocesfases (e-public healh, -zorg en –zorgondersteuning)

• de verschillende gebruikers

• de onderliggende technologie.

Uiteraard spreekt de nieuwe technologie het meest tot de verbeelding, zoals wearables voor The Quantified Self en robotica in de zorg. Andere voorbeelden zijn real-life videoconsulten (e-zorgondersteuning), die sommige ziekenhuis al aanbieden. En er bestaan online begeleidingsprogramma’s voor bijvoorbeeld stoppen met roken (e-zorg). Een toekomstbeeld is dat patiënten straks hun eigen lichaamsdata digitaal aanleveren bij een consult bij de arts. Of zelfs extremer, dat algoritmen op basis van Big Data van wearables, kunnen ‘voorspellen’ wanneer iemand ziek gaat worden of in een depressie dreigt te raken, waarop de zorgverlening kan inspringen (https://www.smarthealth.nl/2016/04/14/smartphone-depressie-big-data-monitoring-ggz/).

Maar zover is het nog niet. Nictiz waarschuwde in maart 2018 (https://www.nictiz.nl/nieuws/doorbraak-in-digitalisering-eerstelijns-huisartsenzorg-noodzakelijk/) dat er sprake is van een ‘digitaliseringsparadox’ bij de huisarts – dit ondanks dat (of wellicht juist omdat) huisartsen de patiëntendossiers al vroeg hebben gedigitaliseerd. Met andere woorden, onze huidige HIS systemen voldoen aan de norm van afgelopen jaren, maar er is onvoldoende rekening gehouden met de e-health vernieuwingen en eisen die aanstaande zijn.

De eerste stappen van patiëntgerichte e-health voorzieningen binnen de huisartsenzorg zijn pas gezet. Slechts een kleine meerderheid van de praktijken in Nederland biedt in eind 2018 e-consulten aan en de mogelijkheid om online afspraken te maken. In 2020 wordt bijvoorbeeld het bieden van online inzage voor patiënten verplicht. Is de huisarts er al klaar voor? En wat komt daar allemaal bij kijken?

Doel

De bouwsteen heeft als doel

1. je bewust te maken van de breedte van e-health en van de verschillende e-health dimensies

2. je mening te laten vormen over welke plaats e-health heeft, nu en in de toekomst, binnen de huisartsenpraktijk

3. zicht te krijgen op de lasten en gevolgen van het doorvoeren van e-health verplichtingen aan de hand van praktijkervaringen van de hao

4. je bewust te maken dat niet alle patiënten even gezondheidsvaardig zijn met e-health

Gebruiksaanwijzing

De volgende opdrachten zijn voor zelfstudie of leergesprek met hao. Het onderwerp zelf leent zich ook goed voor een interessantie discussie op de TKD.

Onderwijsactiviteiten

Deel A. Oriëntatie e-health in de praktijk

Deel B. Het gebruik van wearables

Deel C. E-health en diversiteit

Bronnen

Interessante video's:

  • TED talk video door Gary Wolf TED talk video door Gary Wolf over ‘The Quantified Self’; Wolf is één van de bedenkers van het begrip en stroming ‘The Quantified Self’. 
  • Deze video van www.pharos.nl staat stil bij het feit dat e-health niet altijd even toegankelijk is voor sommige patiënten. Een deel van de patiënten die de huisarts bezoeken is namelijk minder gezondheidsvaardig, zoals door laaggeletterdheid of taalbarrière. Ook deze groep patiënten heeft echter steeds meer te maken met de opkomst van e-health en kan daar veel moeite mee hebben. De video propageert voor dit probleem oog te hebben bij deze patiënten. Middels extra ondersteuning of begeleiding bij het gebruik van een e-health produkt kan de zelfzorg en de eigen regie ook bij deze groep patiënten gestimuleerd worden. 

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie