E-health in de huisartsenpraktijk: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 76: Regel 76:
 
Tegenwoordig kunnen smartphones fungeren als wearables. Ze hebben o.a. een ingebouwde stappenteller, en met speciale apps meten ze je saturatie, polsslag en je slaapgedrag! Hoe actief ben jij met The Quantified Self? Zou je deze ‘zelfmetingen’ je patiënten aanbevelen en met welk doel? Wat is de mening van je hao?
 
Tegenwoordig kunnen smartphones fungeren als wearables. Ze hebben o.a. een ingebouwde stappenteller, en met speciale apps meten ze je saturatie, polsslag en je slaapgedrag! Hoe actief ben jij met The Quantified Self? Zou je deze ‘zelfmetingen’ je patiënten aanbevelen en met welk doel? Wat is de mening van je hao?
  
'''Deel C. E-health en diversiteit'''
+
'''Deel C. E-health als medicijn?'''
 
* Bekijk de [https://youtu.be/Rerq3___66I onderstaande video] van [http://www.pharos.nl/nl/home www.pharos.nl]: hij staat stil bij het feit dat ''e''-health niet altijd even toegankelijk is voor patiënten die minder gezondheidsvaardig zijn, zoals door laaggeletterdheid of taalbarrière. De video propageert voor dit probleem oog te hebben bij deze patiënten. Zelfstudie
 
* Bekijk de [https://youtu.be/Rerq3___66I onderstaande video] van [http://www.pharos.nl/nl/home www.pharos.nl]: hij staat stil bij het feit dat ''e''-health niet altijd even toegankelijk is voor patiënten die minder gezondheidsvaardig zijn, zoals door laaggeletterdheid of taalbarrière. De video propageert voor dit probleem oog te hebben bij deze patiënten. Zelfstudie
 
Vragen voor leergesprek en/of TKD:  
 
Vragen voor leergesprek en/of TKD:  
  
E-health als medicijn of eigen regie te stimuleren. Zie ook bouwsteen zelfzorg. Welke internet sites en/of apps gebruik je tijdens het spreekuur? En (hoe) hou je rekening met de beperkingen van de patiënt? Deel je ervaringen met elkaar.   
+
Zie ook bouwsteen zelfzorg. Welke internet sites en/of apps gebruik je tijdens het spreekuur? En (hoe) hou je rekening met de beperkingen van de patiënt? Deel je ervaringen met elkaar.   
  
 
=== Bronnen ===
 
=== Bronnen ===

Versie van 13 mrt 2019 om 21:59


Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

4. Behandeling en beleid

Competenties

Medisch handelen
Organiseren
Maatschappelijk handelen

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Deze bouwsteen is onder constructie

Relevantie

In het kielzog van de digitalisering van de maatschappij, maakt ook de gezondheidszorg een digitale revolutie door. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) neemt steeds meer een centrale plaats in in de gezondheidszorg. Doel van deze ontwikkeling is de gezondheidszorg te ondersteunen en verbeteren en bij de patiënten de zelfredzaamheid en eigen regie te stimuleren en vergroten (zie ook bouwsteen Zelfzorg).

Door de snelle ontwikkelingen is e-health een containerbegrip geworden. Om daarin een overzicht te creëren heeft Nictiz (Nationaal ICT Instituut in de Zorg), het Nederlandse kenniscentrum voor landelijke toepassing ICT in de zorg, al in 2012 eHealth langs 3 dimensies ingedeeld:

• de zorgprocesfases (e-public healh, -zorg en –zorgondersteuning)

• de verschillende gebruikers

• de onderliggende technologie.

Uiteraard spreekt de nieuwe technologie het meest tot de verbeelding, zoals wearables voor The Quantified Self en robotica in de zorg. Andere voorbeelden zijn real-life videoconsulten (e-zorgondersteuning), die sommige ziekenhuis al aanbieden. En er bestaan online begeleidingsprogramma’s voor bijvoorbeeld stoppen met roken (e-zorg). Een toekomstbeeld is dat patiënten straks hun eigen lichaamsdata digitaal aanleveren bij een consult bij de arts. Of zelfs extremer, dat algoritmen op basis van Big Data van wearables, kunnen 'voorspellen' wanneer iemand ziek gaat worden of in een depressie dreigt te raken, waarop de zorgverlening kan inspringen .

Maar zover is het nog niet. In maart 2018 waarschuwde Nictiz in dat er sprake is van een ‘digitaliseringsparadox’ bij de huisarts – dit ondanks dat (of wellicht juist omdat) huisartsen de patiëntendossiers al vroeg hebben gedigitaliseerd. Met andere woorden, onze huidige HIS systemen voldoen aan de norm van afgelopen jaren, maar er is onvoldoende rekening gehouden met de e-health vernieuwingen en eisen die aanstaande zijn. Een doorbraak in digitalisering bij de huisarts is noodzakelijk.

Daarnaast bestaat er ook watervrees. De eerste stappen van patiëntgerichte e-health voorzieningen binnen de huisartsenzorg zijn pas gezet. Slechts een kleine meerderheid van de praktijken in Nederland bood eind 2018 e-consulten aan en de mogelijkheid om online afspraken te maken. In 2020 wordt bijvoorbeeld het bieden van online inzage voor patiënten verplicht. Is de huisarts er al klaar voor? En wat komt daar allemaal bij kijken?

Doel

De bouwsteen heeft als doel

1. je bewust te maken van de breedte van e-health en van de verschillende e-health dimensies

2. je mening te laten vormen over welke plaats e-health heeft, nu en in de toekomst, binnen de huisartsenpraktijk

3. zicht te krijgen op de lasten en gevolgen van het doorvoeren van e-health verplichtingen aan de hand van praktijkervaringen van de hao

4. je bewust te maken dat niet alle patiënten even gezondheidsvaardig zijn met e-health

Gebruiksaanwijzing

De volgende opdrachten zijn voor zelfstudie of leergesprek met hao. Het onderwerp zelf leent zich ook goed voor een interessantie discussie op de TKD.

Onderwijsactiviteiten

Deel A. Oriëntatie e-health in de praktijk

  • Lees deze whitepaper van zorgimpuls.nl (link) Deze geeft naast een overzicht over e-health ook de huidige ontwikkelingen van e-health binnen de huisartsenzorg in Rotterdam en omstreken anno 2017. Zelfstudie
  • Lees een opiniestuk uit het Huisarts en Wetenschap over e-health introduceren in de huisartsenpraktijk (2017).

Vraag voor leergsprek en/of TKD:

Hoe staat het met de praktijk van je hao? Welke e-health produkten worden aangeboden? En worden deze producten inderdaad veel gebruikt? Verloopt hiermee de geboden zorg inderdaad makkelijker, of juist moeilijker? Welke processen komen erbij kijken bij het activeren van een e-health product in de praktijk? Denk aan beveiliging van e-consulten en wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Bespreek dit met je hao. Zie ook NHG chekclist e-health (link) wat er allemaal bij komt kijken. Is het inderdaad het ’gewoon’ voor gaan? Of toch niet? Klopt de stelling van digitaliseringsparadox? Zo ja, wat heeft de hao nodig om het proces aan te gaan? En wat betekent dit voor jouw houding ten opzichte van E-health als zorgverlener?

Deel B. Het gebruik van wearables

  • Bekijk de TED talk video door Gary Wolf over The Quantified Self, Wolf is één van de bedenkers van het begrip ‘The Quantified Self’. Zelfstudie
  • Lees het artikel uit Bijblijven over ‘Quantified self in de huisartsenpraktijk’, door M de Groot, B. Timmers et al. 2015. Het blikt een kijkje in de toekomst van de huisartsenpraktijk. Hoewel het artikel al wat gedateerd is, zijn de hoofdlijnen zelf nog niet achterhaald! Zelfstudie.
  • B. Timmers blikt in de toekomst met een stukje opinie in Huisarts en Wetenschap 2017 (link).

Vragen voor leergesprek:

Tegenwoordig kunnen smartphones fungeren als wearables. Ze hebben o.a. een ingebouwde stappenteller, en met speciale apps meten ze je saturatie, polsslag en je slaapgedrag! Hoe actief ben jij met The Quantified Self? Zou je deze ‘zelfmetingen’ je patiënten aanbevelen en met welk doel? Wat is de mening van je hao?

Deel C. E-health als medicijn?

  • Bekijk de onderstaande video van www.pharos.nl: hij staat stil bij het feit dat e-health niet altijd even toegankelijk is voor patiënten die minder gezondheidsvaardig zijn, zoals door laaggeletterdheid of taalbarrière. De video propageert voor dit probleem oog te hebben bij deze patiënten. Zelfstudie

Vragen voor leergesprek en/of TKD:

Zie ook bouwsteen zelfzorg. Welke internet sites en/of apps gebruik je tijdens het spreekuur? En (hoe) hou je rekening met de beperkingen van de patiënt? Deel je ervaringen met elkaar.   

Bronnen

Interessante video's:

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie