Empathie: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Empathie pagina aangemaakt. Link naar ppt gemaakt. OVerige links volgen nog.)
Regel 26: Regel 26:
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
 
+
In het eerste halfjaar van de opleiding is het communicatie-onderwijs gericht op de basisgespreksvaardigheden die in het consult van belang zijn. Deze vaardigheden worden gerangschikt naar de consulttaken volgens Silverman. Een van de twee doorlopende consulttaken in dit model is 'Relatie opbouwen'. Daarbij zijn vaardigheden omtrent empathie onmisbaar. Een juiste mate van empathie is van belang voor de arts-patient relatie, en voor het slagen van het consult.
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
  
 +
De aios
 +
* Heeft kennis van de verschillende aspecten van empathie
 +
* Is zich bewust van het belang van empathie voor de arts-patientrelatie
 +
* Kan reflecteren op haar eigen empathisch vermogen en eventuele leerpunten daarbij
 +
* Weet hoe empathie aan bod komt in de MAAS Globaal scorelijst
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
  
 
+
Onderstaande powerpoint-presentatie kan door de docent naar eigen inzicht worden gebruikt voor het onderwijs op de terugkomdag. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het 'Werkboek APC-onderwijs ter voorbereiding op de BCT'.
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
+
* Zelfstudie uit NHG Handboek en Silverman
 +
* Onderwijs middels onderstaande powerpoint-presentatie
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 
+
# [[:Bestand:PPT APC OWP Empathie in het consult 20190819.pptx|Powerpoint-presentatie 'Empathie in het consult']]
 
+
# Werkboek APC-onderwijs ter voorbereiding op de BCT (link volgt)
 +
# NHG Handboek effectieve communicatie in de huisartspraktijk
 +
# Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (Silverman et al)
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Versie van 20 aug 2019 om 18:42


Leerlijn communicatie
Auteur

Gert Roos

Stage

1e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Consulttaak

1. Beginnen van het consult

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

In het eerste halfjaar van de opleiding is het communicatie-onderwijs gericht op de basisgespreksvaardigheden die in het consult van belang zijn. Deze vaardigheden worden gerangschikt naar de consulttaken volgens Silverman. Een van de twee doorlopende consulttaken in dit model is 'Relatie opbouwen'. Daarbij zijn vaardigheden omtrent empathie onmisbaar. Een juiste mate van empathie is van belang voor de arts-patient relatie, en voor het slagen van het consult.

Doel

De aios

  • Heeft kennis van de verschillende aspecten van empathie
  • Is zich bewust van het belang van empathie voor de arts-patientrelatie
  • Kan reflecteren op haar eigen empathisch vermogen en eventuele leerpunten daarbij
  • Weet hoe empathie aan bod komt in de MAAS Globaal scorelijst

Gebruiksaanwijzing

Onderstaande powerpoint-presentatie kan door de docent naar eigen inzicht worden gebruikt voor het onderwijs op de terugkomdag. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het 'Werkboek APC-onderwijs ter voorbereiding op de BCT'.

Onderwijsactiviteiten

  • Zelfstudie uit NHG Handboek en Silverman
  • Onderwijs middels onderstaande powerpoint-presentatie

Bronnen

  1. Powerpoint-presentatie 'Empathie in het consult'
  2. Werkboek APC-onderwijs ter voorbereiding op de BCT (link volgt)
  3. NHG Handboek effectieve communicatie in de huisartspraktijk
  4. Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (Silverman et al)

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie