Empathie: verschil tussen versies
(Empathie pagina aangemaakt. Link naar ppt gemaakt. OVerige links volgen nog.) |
|||
Regel 37: | Regel 37: | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | Onderstaande powerpoint-presentatie kan door de docent naar eigen inzicht worden gebruikt voor het onderwijs op de terugkomdag. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het | + | Onderstaande powerpoint-presentatie kan door de docent naar eigen inzicht worden gebruikt voor het onderwijs op de terugkomdag. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek (onder Bronnen). Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
* Zelfstudie uit NHG Handboek en Silverman | * Zelfstudie uit NHG Handboek en Silverman | ||
Regel 43: | Regel 43: | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | # [[:Bestand:PPT APC OWP Empathie in het consult 20190819.pptx|Powerpoint-presentatie 'Empathie in het consult']] | + | # [[:Bestand:PPT APC OWP Empathie in het consult 20190819.pptx|Powerpoint-presentatie 'Empathie in het consult']]. |
− | # Werkboek APC-onderwijs | + | # Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis consultvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt). |
− | # NHG Handboek effectieve communicatie in de huisartspraktijk | + | # NHG Handboek effectieve communicatie in de huisartspraktijk. |
− | # Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (Silverman et al) | + | # Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (Silverman et al, derde druk). |
+ | |||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 28 sep 2019 om 13:08
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Consulttaak | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
In het eerste halfjaar van de opleiding is het communicatie-onderwijs gericht op de basisgespreksvaardigheden die in het consult van belang zijn. Deze vaardigheden worden gerangschikt naar de consulttaken volgens Silverman. Een van de twee doorlopende consulttaken in dit model is 'Relatie opbouwen'. Daarbij zijn vaardigheden omtrent empathie onmisbaar. Een juiste mate van empathie is van belang voor de arts-patient relatie, en voor het slagen van het consult.
Doel
De aios
- Heeft kennis van de verschillende aspecten van empathie
- Is zich bewust van het belang van empathie voor de arts-patientrelatie
- Kan reflecteren op haar eigen empathisch vermogen en eventuele leerpunten daarbij
- Weet hoe empathie aan bod komt in de MAAS Globaal scorelijst
Gebruiksaanwijzing
Onderstaande powerpoint-presentatie kan door de docent naar eigen inzicht worden gebruikt voor het onderwijs op de terugkomdag. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek (onder Bronnen). Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT.
Onderwijsactiviteiten
- Zelfstudie uit NHG Handboek en Silverman
- Onderwijs middels onderstaande powerpoint-presentatie
Bronnen
- Powerpoint-presentatie 'Empathie in het consult'.
- Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis consultvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt).
- NHG Handboek effectieve communicatie in de huisartspraktijk.
- Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (Silverman et al, derde druk).
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |