Empathie: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 26: Regel 26:
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
In het eerste halfjaar van de opleiding is het communicatie-onderwijs gericht op de basisgespreksvaardigheden die in het consult van belang zijn. Deze vaardigheden worden gerangschikt naar de consulttaken volgens Silverman. Een van de twee doorlopende consulttaken in dit model is 'Relatie opbouwen'. Daarbij zijn vaardigheden omtrent empathie onmisbaar. Een juiste mate van empathie is van belang voor de arts-patient relatie, en voor het slagen van het consult.  
+
'Relatie opbouwen' is een van de doorlopende consulttaken volgens het consultmodel van Silverman. Daarbij zijn vaardigheden omtrent empathie onmisbaar. Een juiste mate van empathie uiten is van belang voor de arts-patient relatie, en voor het slagen van het consult.  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
  
Regel 36: Regel 36:
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 +
# Onderstaande powerpoint-presentatie kan door de docent naar eigen inzicht worden gebruikt voor het onderwijs op de terugkomdag. De aios kan de powerpoint-presentatie gebruiken ter voorbereiding van het onderwijs of als onderdeel van zelfstudie.
 +
# Een suggestie voor de uitwerking van de powerpoint-presentatie (1) vind je in het werkboek voor docenten. Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. 
 +
# en 4. Relevante, op de praktijk gerichte teksten over empathie in het consult. Lezen ter voorbereiding van leergesprek of onderwijs, of voor zelfstudie.
  
Onderstaande powerpoint-presentatie kan door de docent naar eigen inzicht worden gebruikt voor het onderwijs op de terugkomdag. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek (onder Bronnen). Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. 
+
=== Onderwijsactiviteit ===
=== Onderwijsactiviteiten ===
+
* Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets
* Zelfstudie uit NHG Handboek en Silverman
+
* Onderwijs op de terugkomdag
* Onderwijs middels onderstaande powerpoint-presentatie
+
* Een leergesprek met de hao
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 
# [[:Bestand:PPT APC OWP Empathie in het consult 20190819.pptx|Powerpoint-presentatie 'Empathie in het consult']].
 
# [[:Bestand:PPT APC OWP Empathie in het consult 20190819.pptx|Powerpoint-presentatie 'Empathie in het consult']].
# Werkboek  ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis consultvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt).
+
# Werkboek  ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt).
 
# NHG Handboek effectieve communicatie in de huisartspraktijk.
 
# NHG Handboek effectieve communicatie in de huisartspraktijk.
 
# Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (Silverman et al, derde druk).
 
# Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (Silverman et al, derde druk).
  
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Versie van 1 okt 2019 om 15:57


Leerlijn communicatie
Auteur

Gert Roos

Stage

1e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Consulttaak

1. Beginnen van het consult

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

'Relatie opbouwen' is een van de doorlopende consulttaken volgens het consultmodel van Silverman. Daarbij zijn vaardigheden omtrent empathie onmisbaar. Een juiste mate van empathie uiten is van belang voor de arts-patient relatie, en voor het slagen van het consult.

Doel

De aios

  • Heeft kennis van de verschillende aspecten van empathie
  • Is zich bewust van het belang van empathie voor de arts-patientrelatie
  • Kan reflecteren op haar eigen empathisch vermogen en eventuele leerpunten daarbij
  • Weet hoe empathie aan bod komt in de MAAS Globaal scorelijst

Gebruiksaanwijzing

  1. Onderstaande powerpoint-presentatie kan door de docent naar eigen inzicht worden gebruikt voor het onderwijs op de terugkomdag. De aios kan de powerpoint-presentatie gebruiken ter voorbereiding van het onderwijs of als onderdeel van zelfstudie.
  2. Een suggestie voor de uitwerking van de powerpoint-presentatie (1) vind je in het werkboek voor docenten. Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. 
  3. en 4. Relevante, op de praktijk gerichte teksten over empathie in het consult. Lezen ter voorbereiding van leergesprek of onderwijs, of voor zelfstudie.

Onderwijsactiviteit

  • Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets
  • Onderwijs op de terugkomdag
  • Een leergesprek met de hao

Bronnen

  1. Powerpoint-presentatie 'Empathie in het consult'.
  2. Werkboek  ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt).
  3. NHG Handboek effectieve communicatie in de huisartspraktijk.
  4. Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (Silverman et al, derde druk).

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit