Euthanasie; richtlijnen, wetten en cijfers: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-pall" ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Rinel van Beest|Rinel van Beest}} {{Auteur - Annek...') |
(→Relevantie) |
||
Regel 10: | Regel 10: | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
{{stage - CZ stage}} | {{stage - CZ stage}} | ||
− | |||
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{KBA 8.9 - Euthanasie}} | {{KBA 8.9 - Euthanasie}} | ||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | ||
− | {{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}} | + | {{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} |
− | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit | ||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
| | | | ||
{{Toepassing - Leergesprek}} | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
− | |||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
Regel 49: | Regel 30: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | Om euthanasie te kunnen bespreken en een besluit te kunnen nemen om al dan niet tot uitvoering over te gaan is bekendheid met de wetten, standpunten en richtlijnen een vereiste. | ||
+ | |||
+ | Wat zijn de voorwaarden voor euthanasie, wat zegt de wet? Wat zijn de standpunten van onze eigen beroepsgroep ten aanzien van euthanasie? | ||
+ | |||
+ | Deze bouwsteen geeft hierover achtergrondinformatie. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
+ | Kennis vergaren over wet en regelgeving en standpunten ten aanzien van euthanasie | ||
+ | |||
+ | Deze kennis en standpunten toetsen aan die van opleiders en peers. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | Zelfstudie, eventueel samen met de opleider ter voorbereiding op een euthanasie in de praktijk of een terugkomdag waar het onderwerp euthanasie ter sprake komt. | ||
+ | |||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | |||
+ | Lees de onderstaande literatuur. | ||
+ | |||
+ | · Geeft deze je voldoende houvast om het standpunt van de beroepsgroep te kunnen plaatsen? | ||
+ | · Geeft deze jou voldoende houvast bij het besluiten tot het uitvoeren van euthanasie bij een bepaalde patiënt? | ||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
+ | '''KNMG standpunt: Rol van de arts bij het zelfgekozen levenseinde''' (2011) geeft een actueel overzicht over de rol, de verantwoordelijkheden, mogelijkheden en begrenzing van de arts bij het zelfgekozen levenseinde. (bestand) | ||
+ | |||
+ | Wetgeving euthanasie <nowiki>https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/levenseinde-en-euthanasie/euthanasie</nowiki> Met animatie over zorgvuldigheidseisen | ||
+ | |||
+ | Infographic euthanasie in cijfer 2019 van het KNMG. Geeft informatie over aantallen en medische indicaties van euthanasie. (bestand) | ||
+ | |||
+ | Ontwikkelingen in euthanasie <nowiki>https://nivel.nl/sites/default/files/bestanden/Ontwikkelingen_aantal_euthanasiegevallen_en_achterliggende_factoren.pdf</nowiki> | ||
+ | |||
+ | Power point “de weloverwogen vraag” : kan bij het bespreken van dit onderwerp in de groep als leidraad dienen. | ||
+ | |||
+ | Artikelen: euthanasie vereist medische toets 1 en 2 | ||
+ | |||
+ | Nieuwe euthanasiecode wijst op valkuilen | ||
+ | |||
+ | Uitzichtloos en ondraaglijk lijden | ||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 29 okt 2019 om 14:32
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Maatschappelijk handelen |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Om euthanasie te kunnen bespreken en een besluit te kunnen nemen om al dan niet tot uitvoering over te gaan is bekendheid met de wetten, standpunten en richtlijnen een vereiste.
Wat zijn de voorwaarden voor euthanasie, wat zegt de wet? Wat zijn de standpunten van onze eigen beroepsgroep ten aanzien van euthanasie?
Deze bouwsteen geeft hierover achtergrondinformatie.
Doel
Kennis vergaren over wet en regelgeving en standpunten ten aanzien van euthanasie
Deze kennis en standpunten toetsen aan die van opleiders en peers.
Gebruiksaanwijzing
Zelfstudie, eventueel samen met de opleider ter voorbereiding op een euthanasie in de praktijk of een terugkomdag waar het onderwerp euthanasie ter sprake komt.
Onderwijsactiviteiten
Lees de onderstaande literatuur.
· Geeft deze je voldoende houvast om het standpunt van de beroepsgroep te kunnen plaatsen?
· Geeft deze jou voldoende houvast bij het besluiten tot het uitvoeren van euthanasie bij een bepaalde patiënt?
Bronnen
KNMG standpunt: Rol van de arts bij het zelfgekozen levenseinde (2011) geeft een actueel overzicht over de rol, de verantwoordelijkheden, mogelijkheden en begrenzing van de arts bij het zelfgekozen levenseinde. (bestand)
Wetgeving euthanasie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/levenseinde-en-euthanasie/euthanasie Met animatie over zorgvuldigheidseisen
Infographic euthanasie in cijfer 2019 van het KNMG. Geeft informatie over aantallen en medische indicaties van euthanasie. (bestand)
Ontwikkelingen in euthanasie https://nivel.nl/sites/default/files/bestanden/Ontwikkelingen_aantal_euthanasiegevallen_en_achterliggende_factoren.pdf
Power point “de weloverwogen vraag” : kan bij het bespreken van dit onderwerp in de groep als leidraad dienen.
Artikelen: euthanasie vereist medische toets 1 en 2
Nieuwe euthanasiecode wijst op valkuilen
Uitzichtloos en ondraaglijk lijden
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Rinel van Beest
- Auteur - Anneke Zwijnenburg
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.9 - Euthanasie
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie