Euthanasie; richtlijnen, wetten en cijfers: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Relevantie)
k
Regel 56: Regel 56:
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
'''KNMG standpunt: Rol van de arts bij het zelfgekozen levenseinde''' (2011) geeft een actueel overzicht over de rol, de verantwoordelijkheden, mogelijkheden en begrenzing van de arts bij het zelfgekozen levenseinde. (bestand)
+
KNMG standpunt: Rol van de arts bij het zelfgekozen levenseinde (2011) geeft een actueel overzicht over de rol, de verantwoordelijkheden, mogelijkheden en begrenzing van de arts bij het zelfgekozen levenseinde.  
  
 
Wetgeving euthanasie <nowiki>https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/levenseinde-en-euthanasie/euthanasie</nowiki> Met animatie over zorgvuldigheidseisen
 
Wetgeving euthanasie <nowiki>https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/levenseinde-en-euthanasie/euthanasie</nowiki> Met animatie over zorgvuldigheidseisen

Versie van 29 okt 2019 om 14:40


Leerlijn palliatieve zorg
Auteur

Rinel van Beest
Anneke Zwijnenburg

Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

9. Euthanasie

Competenties

Maatschappelijk handelen
Kennis en wetenschap
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Om euthanasie te kunnen bespreken en een besluit te kunnen nemen om al dan niet tot uitvoering over te gaan is bekendheid met de wetten, standpunten en richtlijnen een vereiste.

Wat zijn de voorwaarden voor euthanasie, wat zegt de wet? Wat zijn de standpunten van onze eigen beroepsgroep ten aanzien van euthanasie?

Deze bouwsteen geeft hierover achtergrondinformatie.

Doel

Kennis vergaren over wet en regelgeving en standpunten ten aanzien van euthanasie

Deze kennis en standpunten toetsen aan die van opleiders en peers.

Gebruiksaanwijzing

Zelfstudie, eventueel samen met de opleider ter voorbereiding op een euthanasie in de praktijk of een terugkomdag waar het onderwerp euthanasie ter sprake komt.

Onderwijsactiviteiten

Lees de onderstaande literatuur.

·      Geeft deze je voldoende houvast om het standpunt van de beroepsgroep te kunnen plaatsen?

·      Geeft deze jou voldoende houvast bij het besluiten tot het uitvoeren van euthanasie bij een bepaalde patiënt?


Bronnen

KNMG standpunt: Rol van de arts bij het zelfgekozen levenseinde (2011) geeft een actueel overzicht over de rol, de verantwoordelijkheden, mogelijkheden en begrenzing van de arts bij het zelfgekozen levenseinde.

Wetgeving euthanasie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/levenseinde-en-euthanasie/euthanasie Met animatie over zorgvuldigheidseisen

Infographic euthanasie in cijfer 2019 van het KNMG. Geeft informatie over aantallen en medische indicaties van euthanasie. (bestand)

Ontwikkelingen in euthanasie https://nivel.nl/sites/default/files/bestanden/Ontwikkelingen_aantal_euthanasiegevallen_en_achterliggende_factoren.pdf 

Power point “de weloverwogen vraag” : kan bij het bespreken van dit onderwerp in de groep als leidraad dienen.

Artikelen:  euthanasie vereist medische toets 1 en 2

                    Nieuwe euthanasiecode wijst op valkuilen

                     Uitzichtloos en ondraaglijk lijden

De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie