Feedback deel 2 - Geven: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Onderwijsactiviteiten)
(Onderwijsactiviteiten)
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 31: Regel 31:
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
De AIOS maakt kennis met een aantal feedback regels en manieren om feedback te geven. De AIOS kan deze ook toepassen bij zichzelf en gebruiken voor het geven van feedback aan anderen.  
+
De AIOS maakt kennis met een aantal feedback regels en manieren om feedback te geven. De AIOS kan deze ook toepassen bij zichzelf en gebruiken voor het geven van feedback aan anderen. Gericht op negatieve/kritische maar ook positieve feedback. 
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
Regel 37: Regel 37:
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 +
Onderwijs onderdeel voor het geven van gerichte negatieve/kritische feedback.
 
# '''Lezen:'''
 
# '''Lezen:'''
 
[[Bestand:De 5 G's.pdf|miniatuur|de 5G's]]
 
[[Bestand:De 5 G's.pdf|miniatuur|de 5G's]]
Lees de bijlage over de 5G's.  
+
Lees de bijlage over de 5G's. Deze feedback methode wordt ook wel het 4G model genoemd (en is zo ook online te vinden). Dit model kan helpen bij het opbouwen van de feedback en is bedoeld om vanuit je eigen ervaring iets terug te geven. Met behoud van de relatie.  
  
Deze feedback methode wordt ook wel het 4G model genoemd (en is zo ook online te vinden). Dit model kan helpen bij het opbouwen van de feedback en is bedoeld om vanuit je eigen ervaring iets terug te geven. Met behoud van de relatie.
+
'''2. Bespreken:''' TKD: Bespreek met elkaar het model. Maak je er al gebruik van?
  
'''2. Bespreken:'''
+
'''3. Toepassen:''' Pas dit model toe op een moment dat je feedback wilt geven.
  
TKD: Bespreek met elkaar het model. Maak je er al gebruik van?
+
'''4. Evalueren:''' Hoe was het om dit model te gebruiken. Wat viel je op?
  
'''3. Toepassen:'''
+
Onderwijs onderdeel voor het geven van complimenten/positieve feedback. 
 +
# '''Bijhouden.''' Neem eens een dag in de praktijk waarbij je bijhoudt welke, hoe vaak en wanneer er complimenten worden gegeven. Wat doet dit met een groep?
 +
# '''TKD:''' probeer met de groep eens een reflectieronde te doen waarbij er alleen positieve feedback wordt gegeven. Welke verandering bemerk je? 
 +
# '''Reflecteer op jezelf''': Hoe vaak geef j  complimenten? Aan wie en waarom? Wat vind je daarvan? Wat zijn je wensen hierin? 
  
Pas dit model toe op een moment dat je feedback wilt geven.
 
 
'''4. Evalueren:'''
 
 
Hoe was het om dit model te gebruiken. Wat viel je op?
 
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
  
 
{{Footer - Leerlijn professionaliteit}}
 
{{Footer - Leerlijn professionaliteit}}

Versie van 13 aug 2019 om 15:13


Leerlijn professionaliteit
Auteur

Sjabloon:Auteur - Simone van den Hill Annemarie Semeijn

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

Competentie

7.2 Reflectie en actief leren

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Bij het geven van feedback is het belangrijk om dat op een goede manier te doen, zodat de relatie goed blijft en die ander ervan kan leren. Daarbij is het ontvangen van feedback ook een kunst. Deze module is het tweede deel van een serie over feedback geven, ontvangen en vragen. Dit onderdeel gaat specifiek over het geven van feedback.

Doel

De AIOS maakt kennis met een aantal feedback regels en manieren om feedback te geven. De AIOS kan deze ook toepassen bij zichzelf en gebruiken voor het geven van feedback aan anderen. Gericht op negatieve/kritische maar ook positieve feedback.

Gebruiksaanwijzing

Deze module kan je gebruiken voor tijdens de TKD (feedback geven) en tijdens je stages met collega's (feedback geven).

Onderwijsactiviteiten

Onderwijs onderdeel voor het geven van gerichte negatieve/kritische feedback.

  1. Lezen:

Bestand:De 5 G's.pdf Lees de bijlage over de 5G's. Deze feedback methode wordt ook wel het 4G model genoemd (en is zo ook online te vinden). Dit model kan helpen bij het opbouwen van de feedback en is bedoeld om vanuit je eigen ervaring iets terug te geven. Met behoud van de relatie.

2. Bespreken: TKD: Bespreek met elkaar het model. Maak je er al gebruik van?

3. Toepassen: Pas dit model toe op een moment dat je feedback wilt geven.

4. Evalueren: Hoe was het om dit model te gebruiken. Wat viel je op?

Onderwijs onderdeel voor het geven van complimenten/positieve feedback.

  1. Bijhouden. Neem eens een dag in de praktijk waarbij je bijhoudt welke, hoe vaak en wanneer er complimenten worden gegeven. Wat doet dit met een groep?
  2. TKD: probeer met de groep eens een reflectieronde te doen waarbij er alleen positieve feedback wordt gegeven. Welke verandering bemerk je?
  3. Reflecteer op jezelf: Hoe vaak geef j complimenten? Aan wie en waarom? Wat vind je daarvan? Wat zijn je wensen hierin?

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn professionaliteit

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit