Feedback deel 4 - Vragen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
(Onderwijsactiviteiten)
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 28: Regel 28:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Bij het geven van feedback is het belangrijk om dat op een goede manier te doen, zodat de relatie goed blijft en die ander ervan kan leren. Daarbij is het ontvangen van feedback ook een kunst. Deze module is het vierde en laatste deel van een serie over feedback geven, ontvangen en vragen  
+
In een huisartsenpraktijk wordt intensief samengewerkt. Hiervoor is het nodig om een cultuur te creëren waarbij feedback geven, ontvangen en vragen als vanzelfsprekend wordt beschouwd.
  
Actief om feedback vragen kan kwetsbaar voelen. Om te blijven groeien als huisarts is dit wel een belangrijk onderdeel om te leren, naast geven en ontvangen.
+
Effectief en goed feedback geven, ontvangen en vragen is een kunst die voor sommige als vanzelf gaat maar de meeste mensen moeten dit eerst leren.
 +
 
 +
Zelf feedback vragen kan kwetsbaar voelen. Ook hiervoor geldt dat het prettig is om dit voor te bereiden en er de tijd en ruimte voor te nemen. 
 +
 
 +
Bedenk concreet wat je wilt weten en waarom je het aan deze persoon vraagt en wat je verwachtingen zijn. Ook hierbij kan je gebruik maken van de 4G-methode (zie ook feedback geven
 +
 
 +
Deze module is het vierde en laatste deel van een serie over feedback geven, ontvangen en vragen.  
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
Het doel van deze module is het kennis maken met de kracht van kwetsbaarheid. Door te durven vragen, leer je open te blijven staan om te groeien. Passend bij een leven lang leren.
+
De AIOS maakt kennis met de kracht van kwetsbaarheid van Brene Brown. De AIOS kan deze ook toepassen bij zichzelf en gebruiken voor het vragen van feedback aan anderen.  
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
Regel 40: Regel 46:
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
1. Bekijk deze video. Wat vind je ervan om je kwetsbaar op te stellen?  
 
1. Bekijk deze video. Wat vind je ervan om je kwetsbaar op te stellen?  
<youtube>https://youtu.be/wwc9dbd_7B8</youtube>2. Gebruik dit onderdeel als thema voor een TKD.  
+
<youtube>https://youtu.be/wwc9dbd_7B8</youtube>2. Vraag actief om feedback bij je opleider, assistente, docent of collega AIOS. Bereid dit vooraf voor, plan een afspraak en bedenk concreet waar je feedback over wilt en waarom je die persoon om feedback vraagt. r
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
  
 
{{Footer - Leerlijn professionaliteit}}
 
{{Footer - Leerlijn professionaliteit}}

Versie van 14 aug 2019 om 11:06


Leerlijn professionaliteit
Auteur

Simone van den Hil
Annemarie Semeijn

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

Competentie

7.2 Reflectie en actief leren

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

In een huisartsenpraktijk wordt intensief samengewerkt. Hiervoor is het nodig om een cultuur te creëren waarbij feedback geven, ontvangen en vragen als vanzelfsprekend wordt beschouwd.

Effectief en goed feedback geven, ontvangen en vragen is een kunst die voor sommige als vanzelf gaat maar de meeste mensen moeten dit eerst leren.

Zelf feedback vragen kan kwetsbaar voelen. Ook hiervoor geldt dat het prettig is om dit voor te bereiden en er de tijd en ruimte voor te nemen.

Bedenk concreet wat je wilt weten en waarom je het aan deze persoon vraagt en wat je verwachtingen zijn. Ook hierbij kan je gebruik maken van de 4G-methode (zie ook feedback geven.

Deze module is het vierde en laatste deel van een serie over feedback geven, ontvangen en vragen.

Doel

De AIOS maakt kennis met de kracht van kwetsbaarheid van Brene Brown. De AIOS kan deze ook toepassen bij zichzelf en gebruiken voor het vragen van feedback aan anderen.

Gebruiksaanwijzing

Deze module kan je gebruiken voor tijdens de TKD (actief om feedback vragen), tijdens het bespreken van je IOP met je opleider (feedback vragen) en tijdens je stages met collega's (feedback geven, ontvangen en vragen).

Onderwijsactiviteiten

1. Bekijk deze video. Wat vind je ervan om je kwetsbaar op te stellen?

2. Vraag actief om feedback bij je opleider, assistente, docent of collega AIOS. Bereid dit vooraf voor, plan een afspraak en bedenk concreet waar je feedback over wilt en waarom je die persoon om feedback vraagt. r

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn professionaliteit

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit