Gebruik van fantomen en vaardighedenmateriaal: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 29: Regel 29:
  
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Onderzoek naar observatie van technische vaardigheden in de huisartsopleidingspraktijk laat zien dat aios vaak weinig
+
Het gebruik van fantomen en vaardighedenmateriaal is nuttig bij het aanleren van complexere diagnostische en therapeutische medische vaardigheden. Je kan het beschouwen als een schakel in een leertraject: van theorie, naar “droog-oefenen” met fantomen tot aan het leren in de praktijk. Door het oefenen van vaardigheden met fantomen kan de techniek geleerd worden en behendigheid geoefend worden. Dit kan onzekerheid omtrent een nieuwe vaardigheid verminderen. 
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 
* Deze bouwsteen heeft tot doel de aios en opleider te stimuleren tot het wekelijks houden van een observatiespreekuur.   
 
* Deze bouwsteen heeft tot doel de aios en opleider te stimuleren tot het wekelijks houden van een observatiespreekuur.   
  
=== Onderwijsactiviteit en gebruiksaanwijzing ===
+
=== Gebruiksaanwijzing ===
# Plan met je opleider een wekelijks observatiespreekuur
+
#Voor veel vaardigheden die tijdens  de opleiding tot huisarts geleerd kunnen worden, zijn op de VU fantomen en hulpmiddelen beschikbaar.
 +
#Deze kunnen gereserveerd worden. Hiervoor is de volgende  link te gebruiken: <nowiki>https://www.hovumc.nl/fantomen</nowiki>
 +
#[null De lijst met vaardigheden staat    beschreven op de site van de huisartsopleiding Nederland;] <nowiki>https://www.huisartsopleiding.nl/opleiding/vaardigheden-opleiding/2-algemeen/40-toelichtingen-op-vaardigheden</nowiki>[[:Bestand:///C:/Users/Yeun Ying/Desktop/Leerlijn Vaardigheden/Bouwsteen gebruik vaardighedenmateriaal en fantomen CR.docx# msocom 1|[RC(1]]] 
 +
#Het is een uitvoerige lijst met op ICPC code gerangschikte vaardigheden.    Per vaardigheid is er een toelichting, bestaande  uit een protocol/stappenplan en/of een    instructievideo.
 +
#De meeste fantomen of hulpmiddelen zijn vanzelfsprekend en eenvoudig in gebruik. Hieronder toch een toelichting [null of instructie] [[:Bestand:///C:/Users/Yeun Ying/Desktop/Leerlijn Vaardigheden/Bouwsteen gebruik vaardighedenmateriaal en fantomen CR.docx# msocom 2|[RC(2]]] bij een aantal fantomen.

Versie van 8 nov 2019 om 14:06


Leerlijn medisch handelen
Auteur Sjors Konijn
Stage 1e Huisartsstage
2e Huisartsstage
Competenties Medisch handelen
Communicatie
Leerplek Praktijkleren
Zelfstudie

Relevantie

Het gebruik van fantomen en vaardighedenmateriaal is nuttig bij het aanleren van complexere diagnostische en therapeutische medische vaardigheden. Je kan het beschouwen als een schakel in een leertraject: van theorie, naar “droog-oefenen” met fantomen tot aan het leren in de praktijk. Door het oefenen van vaardigheden met fantomen kan de techniek geleerd worden en behendigheid geoefend worden. Dit kan onzekerheid omtrent een nieuwe vaardigheid verminderen. 

Doel

  • Deze bouwsteen heeft tot doel de aios en opleider te stimuleren tot het wekelijks houden van een observatiespreekuur.

Gebruiksaanwijzing

  1. Voor veel vaardigheden die tijdens  de opleiding tot huisarts geleerd kunnen worden, zijn op de VU fantomen en hulpmiddelen beschikbaar.
  2. Deze kunnen gereserveerd worden. Hiervoor is de volgende  link te gebruiken: https://www.hovumc.nl/fantomen
  3. [null De lijst met vaardigheden staat beschreven op de site van de huisartsopleiding Nederland;] https://www.huisartsopleiding.nl/opleiding/vaardigheden-opleiding/2-algemeen/40-toelichtingen-op-vaardigheden[RC(1] 
  4. Het is een uitvoerige lijst met op ICPC code gerangschikte vaardigheden. Per vaardigheid is er een toelichting, bestaande  uit een protocol/stappenplan en/of een instructievideo.
  5. De meeste fantomen of hulpmiddelen zijn vanzelfsprekend en eenvoudig in gebruik. Hieronder toch een toelichting [null of instructie] [RC(2] bij een aantal fantomen.