Gezamenlijke besluitvorming - waarom: verschil tussen versies
k |
(Bronnen uit wat & hoe verplaatst, omschrijving aangepast) |
||
Regel 43: | Regel 43: | ||
De bouwsteen bestaat uit achtergrond-artikelen, een TED-talk en een voorbereidingsopdracht die bedoeld zijn voor zelfstudie, voorbereiding van onderwijs en als onderwijsmateriaal op de terugkomdag. | De bouwsteen bestaat uit achtergrond-artikelen, een TED-talk en een voorbereidingsopdracht die bedoeld zijn voor zelfstudie, voorbereiding van onderwijs en als onderwijsmateriaal op de terugkomdag. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | Bron 1 is een | + | Bron 1 is een onderzoeksartikel over het gebruik van gezamenlijke besluitvorming in de praktijk. |
Bron 2: voorbereidingsopdracht 'gezamenlijke besluitvorming' maken de aios voorafgaand aan het onderwijs. De uitwerking van de opdracht is het uitgangspunt voor een groepsgesprek over gezamenlijke besluitvorming. Suggesties voor aanvullende onderwijsactiviteiten naar aanleiding van deze opdracht: | Bron 2: voorbereidingsopdracht 'gezamenlijke besluitvorming' maken de aios voorafgaand aan het onderwijs. De uitwerking van de opdracht is het uitgangspunt voor een groepsgesprek over gezamenlijke besluitvorming. Suggesties voor aanvullende onderwijsactiviteiten naar aanleiding van deze opdracht: | ||
Regel 49: | Regel 49: | ||
* een groepsdiscussie starten door de aios op te stellen in een rij op basis van de mate van gemotiveerdheid tot gedeelde besluitvorming: 'hoe ver ben je in je motivatie (0-10)?', 'wat is er nodig om je motivatie 1 punt te laten toenemen?'. | * een groepsdiscussie starten door de aios op te stellen in een rij op basis van de mate van gemotiveerdheid tot gedeelde besluitvorming: 'hoe ver ben je in je motivatie (0-10)?', 'wat is er nodig om je motivatie 1 punt te laten toenemen?'. | ||
− | Bron 3 | + | Bron 3 bestaat uit drie artikelen die ingaan op het nut van gezamenlijke besluitvorming in de huisartspraktijk. Lezen als achtergrond informatie of als basis voor een leergesprek met hao of groepsdiscussie op de terugkomdag. |
− | Bron 4 is een | + | Bron 4 is een powerpoint-presentatie voor onderwijs over de motivatie achter het toepassen van gezamenlijke besluitvorming. |
− | + | Bron 5 | |
− | # | + | |
+ | In bron 6 wordt een voorzet gegeven voor het invullen van een onderwijsmiddag over dit onderwerp. | ||
+ | |||
+ | Bronnen | ||
+ | # Een kort artikel [https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/alles-wat-u-moet-weten-over-gedeelde-besluitvorming.htm 'Alles wat u moet weten over gedeelde besluitvorming'] (2017) uit Medisch Contact, met een analyse van veel gehoorde bezwaren tégen gezamenlijke besluitvorming. | ||
# [[:Media:Voorbereidingsopdracht gezamenlijke besluitvorming.pdf|Voorbereidingsopdracht 'gezamenlijke besluitvorming']]. | # [[:Media:Voorbereidingsopdracht gezamenlijke besluitvorming.pdf|Voorbereidingsopdracht 'gezamenlijke besluitvorming']]. | ||
− | # | + | # Drie praktische artikelen over gezamenlijke besluitvorming: - [[:Bestand:H&W v. Esch et al. 2019 feb. SDM antibioticagebruik.pdf|'Leidt samen beslissen tot minder antibioticagebruik?']] T. van Esch, H&W 2019 - [https://www.henw.org/artikelen/therapieontrouw-who-cares 'Therapieontrouw - who cares'] C. Rietmeijer, H&W 2016 - '[https://www.henw.org/artikelen/samen-beslissen-beter Samen beslissen is beter'] C. Rietmeijer, H&W 2014 |
− | |||
# Powerpoint-presentatie '[[:Media:PPT Waarom gezamenlijke besluitvorming toepassen? .pptx|Waarom gezamenlijke besluitvorming toepassen?]]' | # Powerpoint-presentatie '[[:Media:PPT Waarom gezamenlijke besluitvorming toepassen? .pptx|Waarom gezamenlijke besluitvorming toepassen?]]' | ||
− | + | # Couët N, Desroches S, Robitaille H et al. Assessments of the extent to which health-care providers involve patients in decision making: a systematic review of studies using the OPTION instrument. Health Expect. 2013;18(4):542-61 (https://doi.org/10.1111/hex.12054) (open access). | |
+ | # Document '[[:Media:Werkvorm 'waarom gezamenlijke besluitvorming toepassen?'.docx|Onderwijsprogramma: waarom gezamenlijke besluitvorming toepassen?]]' | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 26 mei 2019 om 13:03
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Consulttaak | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Gezamenlijke besluitvorming (ook bekend onder de Engelse term ‘shared decision making’) heeft bewezen effect op patiënt-tevredenheid, therapietrouw en dus op behandeleffect. Uit onderzoek blijkt echter dat slechts een klein deel van de huisartsen gezamenlijke besluitvorming toepast in de spreekkamer.
Een oorzaak hiervan is de houding van de huisarts ten opzichte van dit onderwerp. Gebrek aan inzicht in en besef van het belang van gezamenlijke besluitvorming, staat het toepassen ervan in de weg. Omdat de effecten van deze vorm van patiëntgerichte communicatie zo duidelijk zijn, is het nodig om deze inzichten over te brengen op aios en huisartsen.
Doel
- De aios ervaart zelf het belang van gezamenlijke besluitvorming;
- De aios is zich bewust van haar eigen (voor)oordelen over gezamenlijke besluitvorming;
- De aios is gemotiveerd om gezamenlijke besluitvorming toe te passen.
Onderwijsactiviteiten
De bouwsteen bestaat uit achtergrond-artikelen, een TED-talk en een voorbereidingsopdracht die bedoeld zijn voor zelfstudie, voorbereiding van onderwijs en als onderwijsmateriaal op de terugkomdag.
Gebruiksaanwijzing
Bron 1 is een onderzoeksartikel over het gebruik van gezamenlijke besluitvorming in de praktijk.
Bron 2: voorbereidingsopdracht 'gezamenlijke besluitvorming' maken de aios voorafgaand aan het onderwijs. De uitwerking van de opdracht is het uitgangspunt voor een groepsgesprek over gezamenlijke besluitvorming. Suggesties voor aanvullende onderwijsactiviteiten naar aanleiding van deze opdracht:
- een debat met stellingen over gezamenlijke besluitvorming ('patiënten vinden het prima dat de dokter voor hen beslist’, 'patiënten kunnen de keuzemogelijkheden niet goed genoeg overzien om mee te beslissen');
- een groepsdiscussie starten door de aios op te stellen in een rij op basis van de mate van gemotiveerdheid tot gedeelde besluitvorming: 'hoe ver ben je in je motivatie (0-10)?', 'wat is er nodig om je motivatie 1 punt te laten toenemen?'.
Bron 3 bestaat uit drie artikelen die ingaan op het nut van gezamenlijke besluitvorming in de huisartspraktijk. Lezen als achtergrond informatie of als basis voor een leergesprek met hao of groepsdiscussie op de terugkomdag.
Bron 4 is een powerpoint-presentatie voor onderwijs over de motivatie achter het toepassen van gezamenlijke besluitvorming.
Bron 5
In bron 6 wordt een voorzet gegeven voor het invullen van een onderwijsmiddag over dit onderwerp.
Bronnen
- Een kort artikel 'Alles wat u moet weten over gedeelde besluitvorming' (2017) uit Medisch Contact, met een analyse van veel gehoorde bezwaren tégen gezamenlijke besluitvorming.
- Voorbereidingsopdracht 'gezamenlijke besluitvorming'.
- Drie praktische artikelen over gezamenlijke besluitvorming: - 'Leidt samen beslissen tot minder antibioticagebruik?' T. van Esch, H&W 2019 - 'Therapieontrouw - who cares' C. Rietmeijer, H&W 2016 - 'Samen beslissen is beter' C. Rietmeijer, H&W 2014
- Powerpoint-presentatie 'Waarom gezamenlijke besluitvorming toepassen?'
- Couët N, Desroches S, Robitaille H et al. Assessments of the extent to which health-care providers involve patients in decision making: a systematic review of studies using the OPTION instrument. Health Expect. 2013;18(4):542-61 (https://doi.org/10.1111/hex.12054) (open access).
- Document 'Onderwijsprogramma: waarom gezamenlijke besluitvorming toepassen?'
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |