Probleeminventarisatie bij ouderen – SFMPC: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
(25 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 +
{{Header - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
  
===Relevantie===
+
{| class="infobox leerlijn-ouderen"
Als huisarts houdt goede zorg meer in dan het behandelen van ziekten. Zeker bij oudere en kwetsbare patiënten is het belangrijk om aandacht te hebben voor alle domeinen die invloed op de levenskwaliteit hebben.  
+
! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
 +
|-
 +
|'''Auteur'''
 +
|
 +
{{Auteur - Els Licht|Els Licht}}
 +
{{Auteur - Niek van Asperen|Niek van Asperen}}
 +
|-
 +
|'''Stage'''
 +
|
 +
{{stage - CZ stage}}
 +
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 +
|-
 +
|'''KBA'''
 +
|
 +
{{KBA 4.1 - Vaststellen|1.  Vaststellen}}
 +
|-
 +
|'''Competenties'''
 +
|
 +
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
 +
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
 +
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}
 +
|-
 +
|'''Leerplek'''
 +
|
 +
{{Toepassing - Leergesprek}}
 +
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 +
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 +
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 +
|}
 +
=== Relevantie ===
 +
Goede huisartsenzorg houdt meer in dan het behandelen van ziekten. Zeker bij oudere en kwetsbare patiënten is het belangrijk om aandacht te hebben voor alle domeinen die invloed op de levenskwaliteit hebben. Een hulpmiddel hiervoor is de SFMPC methode, hiermee breng je 5 deelgebieden van welbevinden in kaart: '''S'''omatiek, '''F'''unctionaliteit, '''M'''aatschappelijk, '''P'''syche, '''C'''ommunicatie.  
  
===Planning===
+
==Doel==
Chronische zorg stage, 2e huisartsenstage
+
De aios kan bij patiënten met complexe problematiek een probleeminventarisatie opstellen met behulp van het SFMPC model.
 
 
===Doel===
 
Kan bij patienten met complexe problematie een probleem inventarisatie opstellen met behulp van het SFMPC model.
 
  
 
===Subdoel===
 
===Subdoel===
Realiseert zich dat bij complexe problematiek een pro-actieve aanpak gewenst is.
+
De aios realiseert zich dat bij complexe problematiek een pro-actieve aanpak gewenst is.
  
===Voorbereiding===
+
== Werkvormen ==
Probleeminventarisatie is het in kaart brengen van problemen en beperkingen op verschillende levensgebieden. Een model dat veel gebruikt wordt om deze levensgebieden in kaar te brengen is het SFMPC model. Hierbij staat elke letter voor een deelgebied: Somatisch, Functioneel, Maatschappelijk, Psychisch, Communicatief.
 
  
[https://www.werkenindeouderengeneeskunde.nl/specials/zorgplan/sfmpc/ Voorbeelden van problemen] per deelgebied van [https://www.werkenindeouderengeneeskunde.nl/ werkenindeouderengeneeskunde.nl/].
+
=== Praktijkopdracht en leergesprek: ===
  
In een gesprek met de patient kan je de l[https://laego.nhg.org/sites/default/files/content/laego_nhg_org/images/laego_kaart.pdf aego-kaart] van het NHG invullen.
+
==== Verpleeghuis: ====
+
* Bestudeer de [https://www.werkenindeouderengeneeskunde.nl/specials/zorgplan/sfmpc/ SFMPC] methode
Naast het SFMPC model zijn er veel specifieke screeningstools om problemen bij de oudere patient in kaart te brengen. Op deze site staan een paar voorbeelden:
+
* Doe het opname gesprek met een nieuwe bewoner of inventariseer de problemen bij een patiënt die nog geen zorgplan heeft. Gebruik hierbij de SFMPC methode
 +
* Bespreek met je opleider de gemaakte probleeminventarisatie.
  
Het is goed om bij de door de patient ervaren problemen en beperkingen stil te staan welk belang de patient hieraan hecht en welk negatief effect ze volgens de huisarts in de toekomst kunnen hebben. Zo kan er aan elk probleem een urgentie toegekend worden.  
+
==== Huisartsenpraktijk: ====
 +
* Selecteer samen met je opleider of POH een oudere patiënt met complexe problemen. Besteed hierbij ook aandacht aan waarom je denkt dat juist bij deze patiënt een proactieve aanpak wenselijk is.
 +
* Ga met deze patiënt in gesprek en analyseer de problemen volgens het SFMPC model. Prioriteer de problemen in overleg met de patiënt. Stel een behandelplan op.
 +
* Bespreek met je opleider je analyse en zorgplan. Welke beperkingen en problemen heb je gevonden? Van welke problemen verwacht je dat ze in de nabije toekomst aandacht verdienen? Bespreek ook van welke problemen de huisarts al op de hoogte was en hoe het komt dat deze methode wel of geen nieuwe informatie heeft opgeleverd.
  
=== Bouwstenen ===
+
=== Presentatie die bij terugkomdagonderwijs gebruikt kan worden: ===
 +
* [[Media:Presentatie SAMPC.pptx|Presentatie SFMPC]]
  
==== Verpleeghuis ====
+
== Gebruiksaanwijzing ==
* Doe het opname gesprek met een patient die nieuw is of inventariseer de problemen bij een patient die nog geen zorgplan heeft. Gebruik hierbij de SFMPC methode
+
Probleeminventarisatie is het in kaart brengen van problemen en beperkingen op verschillende levensgebieden. Een model dat veel gebruikt wordt om deze levensgebieden in kaart te brengen is het SFMPC model. Hierbij staat elke letter voor een deelgebied: Somatisch, Functioneel, Maatschappelijk, Psychisch, Communicatief.
* Bespreek met je opleider de gemaakte probleeminventarisatie.
+
 
 +
==== Voorbeelden van problemen per deelgebied: ====
 +
Site: [https://www.werkenindeouderengeneeskunde.nl/specials/zorgplan/sfmpc/ werken in de ouderen geneeskunde]
 +
 
 +
In een gesprek met de patiënt kan je dit template invullen:
 +
* [http://107.6.178.90/~schreefs/laego.nl/wp-content/uploads/2018/04/Zorgbehandelplan-format.pdf Laego kaart]
 +
Na het inventariseren van de problemen volgens het SFMPC model, ga je in overleg met de patiënt de problemen prioriteren. Wat vindt de patiënt zelf het grootste probleem? Naast de wensen van de patiënt kijk je ook naar de problemen waarvan je als huisarts verwacht dat dit in de toekomst problemen kan geven (denk bijvoorbeeld aan een demente oudere zonder ziekte-inzicht). Zo kan er aan elk probleem een urgentie toegekend worden. 
  
==== Huisartsenpraktijk ====
+
=== Toevoeging: ===
* Selecteer samen met je opleider of POH een oudere patient met complexe problemen. Besteed hierbij ook aandacht aan waarom je denkt dat juist bij deze patient een pro-actieve aanpak wenselijk is.
+
Het doen van een probleeminventarisatie kan niet los gezien worden van het opstellen van een zorgplan. Een logisch vervolg zou dan ook zijn om tegelijkertijd aandacht te besteden aan KBA 2 ‘Stelt in samenspraak met de patiënt een behandelplan vast’.
* Ga met deze patient in gesprek en vul het SFMPC model in.
 
* Bespreek met je opleider welke beperkingen en problemen je gevonden hebt en van welke problemen je verwacht dat ze in de nabije toekomst aandacht verdienen. Bespreek ook van welke problemen de huisarts al op de hoogte was en hoe het zou kunnen komen dat deze methode wel of geen nieuwe informatie heeft opgeleverd.
 
  
=== Toevoeging ===
+
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
Het opstellen van een probleeminventarisatie kan eigenlijk niet los gezien worden van het opstellen van een zorgplan. Een logisch vervolg zou dan ook zijn om tegelijkertijd aandacht te besteden aan KBA 2 Stelt in samenspraak met de patiënt een behandelplan vast.
 

Versie van 2 dec 2019 om 16:21


Leerlijn complexe ouderenzorg
Auteur

Els Licht
Niek van Asperen

Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

1. Vaststellen

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Kennis en wetenschap

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Goede huisartsenzorg houdt meer in dan het behandelen van ziekten. Zeker bij oudere en kwetsbare patiënten is het belangrijk om aandacht te hebben voor alle domeinen die invloed op de levenskwaliteit hebben. Een hulpmiddel hiervoor is de SFMPC methode, hiermee breng je 5 deelgebieden van welbevinden in kaart: Somatiek, Functionaliteit, Maatschappelijk, Psyche, Communicatie.

Doel

De aios kan bij patiënten met complexe problematiek een probleeminventarisatie opstellen met behulp van het SFMPC model.

Subdoel

De aios realiseert zich dat bij complexe problematiek een pro-actieve aanpak gewenst is.

Werkvormen

Praktijkopdracht en leergesprek:

Verpleeghuis:

  • Bestudeer de SFMPC methode
  • Doe het opname gesprek met een nieuwe bewoner of inventariseer de problemen bij een patiënt die nog geen zorgplan heeft. Gebruik hierbij de SFMPC methode
  • Bespreek met je opleider de gemaakte probleeminventarisatie.

Huisartsenpraktijk:

  • Selecteer samen met je opleider of POH een oudere patiënt met complexe problemen. Besteed hierbij ook aandacht aan waarom je denkt dat juist bij deze patiënt een proactieve aanpak wenselijk is.
  • Ga met deze patiënt in gesprek en analyseer de problemen volgens het SFMPC model. Prioriteer de problemen in overleg met de patiënt. Stel een behandelplan op.
  • Bespreek met je opleider je analyse en zorgplan. Welke beperkingen en problemen heb je gevonden? Van welke problemen verwacht je dat ze in de nabije toekomst aandacht verdienen? Bespreek ook van welke problemen de huisarts al op de hoogte was en hoe het komt dat deze methode wel of geen nieuwe informatie heeft opgeleverd.

Presentatie die bij terugkomdagonderwijs gebruikt kan worden:

Gebruiksaanwijzing

Probleeminventarisatie is het in kaart brengen van problemen en beperkingen op verschillende levensgebieden. Een model dat veel gebruikt wordt om deze levensgebieden in kaart te brengen is het SFMPC model. Hierbij staat elke letter voor een deelgebied: Somatisch, Functioneel, Maatschappelijk, Psychisch, Communicatief.

Voorbeelden van problemen per deelgebied:

Site: werken in de ouderen geneeskunde

In een gesprek met de patiënt kan je dit template invullen:

Na het inventariseren van de problemen volgens het SFMPC model, ga je in overleg met de patiënt de problemen prioriteren. Wat vindt de patiënt zelf het grootste probleem? Naast de wensen van de patiënt kijk je ook naar de problemen waarvan je als huisarts verwacht dat dit in de toekomst problemen kan geven (denk bijvoorbeeld aan een demente oudere zonder ziekte-inzicht). Zo kan er aan elk probleem een urgentie toegekend worden. 

Toevoeging:

Het doen van een probleeminventarisatie kan niet los gezien worden van het opstellen van een zorgplan. Een logisch vervolg zou dan ook zijn om tegelijkertijd aandacht te besteden aan KBA 2 ‘Stelt in samenspraak met de patiënt een behandelplan vast’.

De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie