Fases palliatieve zorg - herkennen en bespreken: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 64: Regel 64:
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
  
Bekijk de figuren van Murray en die van Lynn en Adamson op pallialine en de daarbij behorende tekst. Neem 5-10 patiënten uit de praktijk die op dit moment in de palliatieve fase zitten. Kan je bedenken waar deze patiënten nu zitten in de curve/ in welke fase ze zitten en waarom? Behulpzaam kan de zogenaamde surprise question zijn; ‘zou het mij verbazen als deze patiënt binnen een jaar zou overlijden?’ Bespreek na met je opleider en kijk of je hierover de zelfde gedachtes hebt en waarom.
+
Bekijk de figuren van Murray en die van Lynn en Adamson op pallialine en de daarbij behorende tekst. Neem 5-10 patiënten uit de praktijk die op dit moment in de palliatieve fase zitten. Kan je bedenken waar deze patiënten nu zitten in de curve/ in welke fase ze zitten en waarom? Behulpzaam kan de zogenaamde surprise question zijn; ‘zou het mij verbazen als deze patiënt binnen een jaar zou overlijden?’ Zie hiervoor ook de link naar Bespreek na met je opleider en kijk of je hierover de zelfde gedachtes hebt en waarom.
  
 
Bij 1 van bovenstaande patiënten kan het zijn dat jullie tot de conclusie komen dat het goed is om wensen en verwachtingen van de patiënt beter in kaart te brengen. Lees de KNMG handleiding door als leidraad voor dit gesprek. Neem het gesprek op en bespreek na met je opleider.
 
Bij 1 van bovenstaande patiënten kan het zijn dat jullie tot de conclusie komen dat het goed is om wensen en verwachtingen van de patiënt beter in kaart te brengen. Lees de KNMG handleiding door als leidraad voor dit gesprek. Neem het gesprek op en bespreek na met je opleider.
Regel 71: Regel 71:
 
[http://levenseinde.knmg.nl/inhoudsopgave.html Tijdig praten over het levenseinde]  Handreiking om met de patiënt het gesprek aan te gaan over grenzen, wensen en verwachtingen rond het levenseinde. KNMG 2017.
 
[http://levenseinde.knmg.nl/inhoudsopgave.html Tijdig praten over het levenseinde]  Handreiking om met de patiënt het gesprek aan te gaan over grenzen, wensen en verwachtingen rond het levenseinde. KNMG 2017.
  
[[:Bestand:Stadia van palliatieve zorg, model Lynn and Adamson.png]]
+
[[:Bestand:Stadia van palliatieve zorg, model Lynn and Adamson.png|Bestand:Stadia van palliatieve zorg. Model Lynn and Adamson.png]]
 +
 
 +
[[:Bestand:Ziektetrajecten in de palliatieve zorg, Murray.jpg|Bestand:Ziektetrajecten in de palliatieve zorg. Model Murray.jpg]]
 +
 
 +
[https://www.pallialine.nl/algemene-principes-van-palliatieve-zorg Pallialine; Stadia van palliatieve zorg] Hier staat de tekst behorende bij bovenstaande twee modellen.
 +
 
 +
[https://www.patz.nu/images/downloads/surprisequestion.pdf Surprise question] Stroomschema voor de suprise question via de website van PaTz.nu
  
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}

Versie van 9 apr 2019 om 11:08


Leerlijn palliatieve zorg
Auteur

Rinel van Beest

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

1. Palliatieve en stervensfase-gesprek
2. Overgang-fasen
3. Medische diagnostiek en handelen
4. Anticiperend beleid
5. Samenwerking en regie
6. Naasten
7. Rouwbegeleiding
8. Palliatieve sedatie
9. Euthanasie
10. Continuïteit en zelfzorg

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Samenwerken
Organiseren
Maatschappelijk handelen
Kennis en wetenschap
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

In deze bouwsteen ligt de nadruk op het herkennen van de verschillende fases in het palliatieve traject. Het herkennen van die fases is belangrijk om te kunnen anticiperen op het beloop en de mogelijk te verwachten problemen. Naast het herkennen van de fases zelf is het ook belangrijk tijdig een gesprek hierover met de patiënt aan te gaan, zodat wensen en verwachtingen van de patiënt besproken kunnen worden.

Er zijn verschillende modellen beschikbaar die inzicht geven over de verschillende fases, zoals het Model van Lynn en Adamson, en de ziektetrajecten van Murray (zie de links onderaan bouwsteen). De handreiking van het KNMG ‘Tijdig spreken over het levenseinde’ bevat tips voor het aangaan van het gesprek over de wensen en verwachtingen van de patient en ook een ‘bespreekchecklist’.

Doel

Inzicht krijgen in het beloop van verschillende ziektes

Herkennen van verschillende fases in palliatief traject

Inzicht over wat nodig is om goed te kunnen anticiperen in de palliatieve fase

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen kan gebruikt worden voor zelfstudie of een leergesprek met de opleider.

Onderwijsactiviteiten

Bekijk de figuren van Murray en die van Lynn en Adamson op pallialine en de daarbij behorende tekst. Neem 5-10 patiënten uit de praktijk die op dit moment in de palliatieve fase zitten. Kan je bedenken waar deze patiënten nu zitten in de curve/ in welke fase ze zitten en waarom? Behulpzaam kan de zogenaamde surprise question zijn; ‘zou het mij verbazen als deze patiënt binnen een jaar zou overlijden?’ Zie hiervoor ook de link naar Bespreek na met je opleider en kijk of je hierover de zelfde gedachtes hebt en waarom.

Bij 1 van bovenstaande patiënten kan het zijn dat jullie tot de conclusie komen dat het goed is om wensen en verwachtingen van de patiënt beter in kaart te brengen. Lees de KNMG handleiding door als leidraad voor dit gesprek. Neem het gesprek op en bespreek na met je opleider.

Bronnen

Tijdig praten over het levenseinde Handreiking om met de patiënt het gesprek aan te gaan over grenzen, wensen en verwachtingen rond het levenseinde. KNMG 2017.

Bestand:Stadia van palliatieve zorg. Model Lynn and Adamson.png

Bestand:Ziektetrajecten in de palliatieve zorg. Model Murray.jpg

Pallialine; Stadia van palliatieve zorg Hier staat de tekst behorende bij bovenstaande twee modellen.

Surprise question Stroomschema voor de suprise question via de website van PaTz.nu

De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie