Fases palliatieve zorg - herkennen en bespreken: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-pall" ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Rinel van Beest|Rinel van Beest}} |- |'''Stage'''...')
 
(redactie en opmaak)
 
(11 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn palliatieve zorg}}
 +
 
 
{| class="infobox leerlijn-pall"
 
{| class="infobox leerlijn-pall"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}}
Regel 10: Regel 11:
 
|
 
|
 
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 
{{stage - 1e Huisartsstage}}
{{stage - Klinische stage}}
 
 
{{stage - CZ stage}}
 
{{stage - CZ stage}}
{{stage - GGZ stage}}
 
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek}}
 
 
{{KBA 8.2 - Overgang-fasen}}
 
{{KBA 8.2 - Overgang-fasen}}
{{KBA 8.3 - Medische diagnostiek en handelen}}
 
{{KBA 8.4 - Anticiperend beleid}}
 
{{KBA 8.5 - Samenwerking en regie}}
 
{{KBA 8.6 - Naasten}}
 
{{KBA 8.7 - Rouwbegeleiding}}
 
{{KBA 8.8 - Palliatieve sedatie}}
 
{{KBA 8.9 - Euthanasie}}
 
{{KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
 
|
 
|
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
 
 
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
 
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
 
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}
 
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}
 
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
Regel 42: Regel 26:
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
 
+
Het herkennen van de verschillende fases in het palliatieve traject is belangrijk om te kunnen anticiperen op het beloop en de mogelijk te verwachten problemen. Naast het herkennen van de fases is het ook belangrijk tijdig een gesprek hierover met de patiënt aan te gaan, zodat wensen en verwachtingen van de patiënt besproken kunnen worden.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 
+
* Je krijgt inzicht in het beloop van verschillende ziektes
 
+
* Je leert verschillende fases in palliatief traject herkennen
=== Gebruiksaanwijzing ===
+
* Je krijgt inzicht in wat nodig is om goed te kunnen anticiperen in de palliatieve fase
 
 
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
+
*Bekijk [[:Media:Ziektetrajecten in de palliatieve zorg, Murray.jpg|Ziektetrajecten in de palliatieve zorg (uit: Murray, 2005)]] en [[:Media:Stadia van palliatieve zorg, model Lynn and Adamson.png|Stadia van palliatieve zorg (model van Joanna Lynn en David Adamson)]] en lees de [https://www.pallialine.nl/algemene-principes-van-palliatieve-zorg bijbehorende tekst (Pallialine; Stadia van palliatieve zorg)].
 +
*Neem 5-10 patiënten uit de praktijk die op dit moment in de palliatieve fase zitten. Kan je bedenken waar deze patiënten nu zitten in de curve/in welke fase ze zitten en waarom? De zogenaamde [https://www.patz.nu/wp-content/uploads/2020/04/Surprise-Question.pdf surprise question] kan behulpzaam zijn.
 +
*Bespreek na met je opleider, zie of je hierover de zelfde gedachtes hebt en waarom wel of niet.
 +
**Bij 1 van bovenstaande patiënten kan het zijn dat jullie tot de conclusie komen dat het goed is om wensen en verwachtingen van de patiënt beter in kaart te brengen. Gebruik de [https://levenseinde.knmg.nl/inhoudsopgave.html KNMG-handreiking Tijdig praten over het levenseinde] als leidraad voor dit gesprek. Neem het gesprek op en bespreek het na met je opleider.
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 +
* [https://www.knmg.nl/ KNMG]
 +
* [https://www.pallialine.nl Pallialine]
 +
* [https://www.patz.nu PaTz]
  
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}

Huidige versie van 22 apr 2022 om 15:26


Leerlijn palliatieve zorg
Auteur

Rinel van Beest

Stage

1e Huisartsstage
CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

2. Overgang-fasen

Competenties

Communicatie

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Zelfstudie

Relevantie

Het herkennen van de verschillende fases in het palliatieve traject is belangrijk om te kunnen anticiperen op het beloop en de mogelijk te verwachten problemen. Naast het herkennen van de fases is het ook belangrijk tijdig een gesprek hierover met de patiënt aan te gaan, zodat wensen en verwachtingen van de patiënt besproken kunnen worden.

Doel

  • Je krijgt inzicht in het beloop van verschillende ziektes
  • Je leert verschillende fases in palliatief traject herkennen
  • Je krijgt inzicht in wat nodig is om goed te kunnen anticiperen in de palliatieve fase

Onderwijsactiviteiten

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie