Persoonlijkheidsstoornissen herkennen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{| class="infobox-leerlijn-6" ! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} |- |'''Auteur''' | Anouk Bogers<br /> Gebruiker:Dick Walst...')
 
k
(13 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{| class="infobox-leerlijn-6"
+
{{Header - Leerlijn psychische klachten}}
 +
 
 +
{| class="infobox leerlijn-psych"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
[[Gebruiker:Anouk Bogers|Anouk Bogers]]<br />
+
{{auteur - Dick Walstock}}
[[Gebruiker:Dick Walstock|Dick Walstock]]
 
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
{{stage - 1e Huisartsstage}}<br />
+
{{stage - CZ stage}}
{{stage - Klinische stage}}<br />
+
{{stage - GGZ stage}}
{{stage - CZ stage}}<br />
 
{{stage - GGZ stage}}<br />
 
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 6.1 - Spanningsklachten}}<br />
+
{{KBA 6.7 - Persoonlijkheidsstoornissen}}
{{KBA 6.2 - Angst- en stemmingsklachten}}<br />
 
{{KBA 6.3 - Acute psychiatrie}}<br />
 
{{KBA 6.4 - Suïcidaliteit}}<br />
 
{{KBA 6.5 - Verslaving}}<br />
 
{{KBA 6.6 - Psychotrauma}}<br />
 
{{KBA 6.7 - Persoonlijkheidsstoornissen}}<br />
 
{{KBA 6.8 - Afwijkend gedrag bij kinderen}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
 
|
 
|
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br />
+
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}<br />
 
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}<br />
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}<br />
 
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}<br />
 
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}<br />
 
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Toepassing'''
 
|'''Toepassing'''
 
|
 
|
{{Toepassing - Praktijkleren}}<br />
+
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
{{Toepassing - Leergesprek}}<br />
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}<br />
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
|-
 
|'''Trefwoord'''
 
|
 
Volgt
 
|-
 
|'''Bewerking'''
 
|
 
{{Bewerkingsdatum}}
 
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
 +
Er zijn verschillende persoonlijkheidsstoornissen. De hulpverlener kan vooral last ervaren van het gedrag van patiënten in het B en C cluster. Wat kenmerkt de verschillende persoonlijkheidsstoornissen? In dit korte interactieve onderwijsprogramma wordt op ludieke manier een snel overzicht gegeven.
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
 +
* Opfrissen van de indeling van de verschillende clusters van persoonlijkheidsstoornissen.
  
 
==== Subdoelen ====
 
==== Subdoelen ====
 +
* Herkennen van de drie clusters en onderscheiden van de specifiek kenmerken binnen de clusters.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 +
Volg onderstaand onderwijsprogramma. Om het programma extra leerzaam te laten zijn heeft het zeker zin een zelfgemaakte presentatie door docent of aios te laten voorbereiden.
 +
 +
=== Onderwijsactiviteit – Op de TKD ===
 +
* Tekening met de parkeerplaats (projecteren).
 +
* Aios noemen eerst de verschillende persoonlijkheidsstoornissen op.
 +
* Vervolgens gaan ze in groepjes van drie de verschillende stoornissen herkennen in het beeld.
 +
* Eventueel een zelfgemaakte presentatie toevoegen met meer informatie.
 +
* Gebruik hiervoor het [https://www.scriptum.nl/wp-content/uploads/2013/01/Zobeniknueenmaal_inkijk.pdf boek van Willem van der Does: Zo ben ik nu eenmaal].
 +
 +
==== Bronnen, Achtergrondliteratuur: ====
 +
* Tekening/Cartoon: zie bijlage
 +
* [https://www.scriptum.nl/wp-content/uploads/2013/01/Zobeniknueenmaal_inkijk.pdf Willem van der Does. Zo ben ik nu eenmaal]
 +
[[Bestand:Persoonlijkheidsstoornissenparkeerplaats.jpeg|kaderloos|640x640px]]
  
=== Overige leerlijnen ===
+
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}}
{{Leerlijnen horizontaal}}
 

Versie van 2 dec 2019 om 16:34


Leerlijn psychische klachten
Auteur

Dick Walstock

Stage

CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

7. Persoonlijkheidsstoornissen

Competenties

Medisch handelen

Toepassing

Onderwijsprogramma

Relevantie

Er zijn verschillende persoonlijkheidsstoornissen. De hulpverlener kan vooral last ervaren van het gedrag van patiënten in het B en C cluster. Wat kenmerkt de verschillende persoonlijkheidsstoornissen? In dit korte interactieve onderwijsprogramma wordt op ludieke manier een snel overzicht gegeven.

Doelen

  • Opfrissen van de indeling van de verschillende clusters van persoonlijkheidsstoornissen.

Subdoelen

  • Herkennen van de drie clusters en onderscheiden van de specifiek kenmerken binnen de clusters.

Gebruiksaanwijzing

Volg onderstaand onderwijsprogramma. Om het programma extra leerzaam te laten zijn heeft het zeker zin een zelfgemaakte presentatie door docent of aios te laten voorbereiden.

Onderwijsactiviteit – Op de TKD

  • Tekening met de parkeerplaats (projecteren).
  • Aios noemen eerst de verschillende persoonlijkheidsstoornissen op.
  • Vervolgens gaan ze in groepjes van drie de verschillende stoornissen herkennen in het beeld.
  • Eventueel een zelfgemaakte presentatie toevoegen met meer informatie.
  • Gebruik hiervoor het boek van Willem van der Does: Zo ben ik nu eenmaal.

Bronnen, Achtergrondliteratuur:

Persoonlijkheidsstoornissenparkeerplaats.jpeg

De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie