Het Cultureel Interview: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(layout)
k
 
(8 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
{| class="infobox leerlijn-intercult"
+
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
! {{Titelbalk - Leerlijn interculturaliteit}}
+
<li class="breadcrumb-item">[[Leerlijnen]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn diversiteit]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 +
<br>
 +
{| class="infobox leerlijn-diversiteit"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn diversiteit}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
Regel 22: Regel 28:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Ideeën over ziekten en het omgaan ermee zijn erg divers. Dit geldt met name voor angst, depressie, chronische ziekten en SOLK (somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten), welke veel voorkomen bij niet-westerse migranten. Ideeën over deze ziekten en het omgaan ermee zijn erg divers. Deze diversiteit maakt het voor huisartsen en POH-ers GGZ soms lastig om goed aan te sluiten bij de eigen beleving van patiënten. Verkennen van en interesse tonen in de achtergrond van patiënten zoals migratiegeschiedenis, familie, geloof en gewoonten kan het contact verbeteren, waardoor klachten beter te begrijpen en te behandelen zijn, hopelijk, communicatieproblemen minder voorkomen en uitval minder voorkomt.1 Het [https://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/laaggeletterdheid-en-gezondheid/werken-in-achterstandswijken/het-culturele-interview Cultureel interview] kan hierbij een nuttig hulpmiddel zijn.
+
Ideeën over ziekten en het omgaan ermee zijn erg divers. Dit geldt met name voor angst, depressie, chronische ziekten en SOLK (somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten), welke veel voorkomen bij niet-westerse migranten.
 +
 
 +
Ideeën over deze ziekten en het omgaan ermee zijn erg divers. Deze diversiteit maakt het voor huisartsen en POH-ers GGZ soms lastig om goed aan te sluiten bij de eigen beleving van patiënten. Verkennen van en interesse tonen in de achtergrond van patiënten zoals migratiegeschiedenis, familie, geloof en gewoonten kan het contact verbeteren, waardoor klachten beter te begrijpen en te behandelen zijn, hopelijk, communicatieproblemen minder voorkomen en uitval minder voorkomt. Het [https://www.pharos.nl/kennisbank/het-culturele-interview-in-het-kort/ Cultureel interview] kan hierbij een nuttig hulpmiddel zijn.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
Doel: de aios (en docent/opleider) leren de invloed van de sociale en culturele context op klacht, klachtbeleving en relatie met zorgverleners te inventariseren.
+
de aios (en docent/opleider) leren de invloed van de sociale en culturele context op klacht, klachtbeleving en relatie met zorgverleners te inventariseren.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
l Als onderwijsprogramma geschikt voor aios in het eerste jaar bijvoorbeeld tijdens het blok SOLK: laat aios elkaar interviewen tijdens de terugkomdag en wissel de ervaringen plenair uit.  
+
'''Onderwijsprogramma:'''
 
+
* Als ''onderwijsprogramma'' geschikt voor aios in het eerste jaar bijvoorbeeld tijdens het blok SOLK: laat aios elkaar interviewen tijdens de terugkomdag en wissel de ervaringen plenair uit.  
l Zelfstudie/praktijkleren: bijvoorbeeld aan te raden als de aios vragen heeft over hoe het gesprek aan te gaan (APC) met patiënten met een andere culturele achtergrond met betrekking tot psychische klachten of SOLK.  
+
'''''Zelfstudie/praktijkleren'':''' 
 
+
* bijvoorbeeld aan te raden als de aios vragen heeft over hoe het gesprek aan te gaan (APC) met patiënten met een andere culturele achtergrond met betrekking tot psychische klachten of SOLK.  
l Interview met een chronische patiënt in het tweede half jaar van de eerste huisartsstage. Het culturele interview kan daar een mooi alternatief zijn voor de huidige interviewvragen.
+
* Interview met een chronische patiënt in het tweede half jaar van de eerste huisartsstage. Het culturele interview kan daar een mooi alternatief zijn voor de huidige interviewvragen.  
 
+
'''''Leergesprek''''':
l Leergesprek: aios en opleider kunnen elkaar interviewen en uitwisselen wat voor effect de vragen op henzelf hebben en hoe zij dit in kunnen zetten in de praktijk.
+
* aios en opleider kunnen elkaar interviewen en uitwisselen wat voor effect de vragen op henzelf hebben en hoe zij dit in kunnen zetten in de praktijk.
 
 
'''Onderwijsactiviteiten'''
 
  
 +
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
Deze bouwsteen kan gebruikt worden als:
 
Deze bouwsteen kan gebruikt worden als:
 +
* ''Onderwijsprogramma'' t.a.v. bewustwording over eigen culturele achtergrond en die van de ander.
 +
* Zelfstudie/achtergrondinformatie: zie ook praktijkleren
 +
* ''Praktijkleren'': meer inzicht krijgen in welke vragen helpend kunnen zijn in het contact en uitvragen van klachten bij mensen met een andere culturele achtergrond, zoals bijvoorbeeld bij chronisch zieken.
 +
* ''Leergesprek''
  
l Onderwijsprogramma t.a.v. bewustwording over eigen culturele achtergrond en die van de ander.
+
==== Bronnen ====
l Zelfstudie/achtergrondinformatie: zie ook praktijkleren
+
# https://www.pharos.nl/infosheets/het-culturele-interview/ Pharos Infosheet: Het Culturele Interview (laatst bezocht 26 aug 2019).
  
l Praktijkleren: meer inzicht krijgen in welke vragen helpend kunnen zijn in het contact en uitvragen van klachten bij mensen met een andere culturele achtergrond, zoals bijvoorbeeld bij chronisch zieken.
+
==== Herkomst ====
 
+
Auteur: Pharos /Majorie de Been (m.been@pharos.nl), aangepast voor wiki door s.mennink
l Leergesprek
 
 
 
'''Meta-informatie bevat de volgende items:'''
 
 
 
Auteur: Pharos /Majorie de Been (m.been@pharos.nl) ,aangepast voor wiki door s.mennink
 
 
 
Periode/fase: eerste huisartsstage
 
  
 
KBA: psychische klachten en SOLK  
 
KBA: psychische klachten en SOLK  
 
+
* Herkent en bespreekt spanningsklachten in een vroeg stadium
- Herkent en bespreekt spanningsklachten in een vroeg stadium
+
* Bespreekt klachten van de patiënt met behulp van een instrument als de 4DKL (indicatie, instructie, interpretatie en bespreking met patiënt)Begeleidt de patiënt en diens omgeving, stelt gerust en informeert.
 
+
* Bespreekt de mogelijke signalen van traumatiserende gebeurtenissen zoals mishandeling, verwaarlozing, vernedering en seksueel misbruik.
- Bespreekt klachten van de patiënt met behulp van een instrument als de 4DKL (indicatie, instructie, interpretatie en bespreking met patiënt)
+
* Herkent kenmerkende persoonlijke eigenschappen en patronen van patiënt en bespreekt (wanneer aangewezen) verschillende persoonlijkheidstypen en –stoornissen
 
+
{{Footer - Leerlijn diversiteit}}
- Begeleidt de patiënt en diens omgeving, stelt gerust en informeert.
 
 
 
- Bespreekt de mogelijke signalen van traumatiserende gebeurtenissen zoals mishandeling, verwaarlozing, vernedering en seksueel misbruik.
 
 
 
- Herkent kenmerkende persoonlijke eigenschappen en patronen van patiënt en bespreekt (wanneer aangewezen) verschillende persoonlijkheidstypen en –stoornissen
 
 
 
Competenties: Communicatie/Samenwerken/ Professionaliteit
 
Datum: 16-10-2018
 
 
 
==== Bronnen ====
 
1: https://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/laaggeletterdheid-en-gezondheid/werken-in-achterstandswijken/het-culturele-interview
 
 
 
{{Footer - Leerlijn interculturaliteit}}
 

Huidige versie van 26 aug 2019 om 11:12


Leerlijn diversiteit
Auteur

Sylvia Mennink

Stage

1e Huisartsstage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

Leerplek; TKD/Leergesprek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Ideeën over ziekten en het omgaan ermee zijn erg divers. Dit geldt met name voor angst, depressie, chronische ziekten en SOLK (somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten), welke veel voorkomen bij niet-westerse migranten.

Ideeën over deze ziekten en het omgaan ermee zijn erg divers. Deze diversiteit maakt het voor huisartsen en POH-ers GGZ soms lastig om goed aan te sluiten bij de eigen beleving van patiënten. Verkennen van en interesse tonen in de achtergrond van patiënten zoals migratiegeschiedenis, familie, geloof en gewoonten kan het contact verbeteren, waardoor klachten beter te begrijpen en te behandelen zijn, hopelijk, communicatieproblemen minder voorkomen en uitval minder voorkomt. Het Cultureel interview kan hierbij een nuttig hulpmiddel zijn.

Doel

de aios (en docent/opleider) leren de invloed van de sociale en culturele context op klacht, klachtbeleving en relatie met zorgverleners te inventariseren.

Gebruiksaanwijzing

Onderwijsprogramma:

  • Als onderwijsprogramma geschikt voor aios in het eerste jaar bijvoorbeeld tijdens het blok SOLK: laat aios elkaar interviewen tijdens de terugkomdag en wissel de ervaringen plenair uit.

Zelfstudie/praktijkleren:

  • bijvoorbeeld aan te raden als de aios vragen heeft over hoe het gesprek aan te gaan (APC) met patiënten met een andere culturele achtergrond met betrekking tot psychische klachten of SOLK.
  • Interview met een chronische patiënt in het tweede half jaar van de eerste huisartsstage. Het culturele interview kan daar een mooi alternatief zijn voor de huidige interviewvragen.

Leergesprek:

  • aios en opleider kunnen elkaar interviewen en uitwisselen wat voor effect de vragen op henzelf hebben en hoe zij dit in kunnen zetten in de praktijk.

Onderwijsactiviteiten

Deze bouwsteen kan gebruikt worden als:

  • Onderwijsprogramma t.a.v. bewustwording over eigen culturele achtergrond en die van de ander.
  • Zelfstudie/achtergrondinformatie: zie ook praktijkleren
  • Praktijkleren: meer inzicht krijgen in welke vragen helpend kunnen zijn in het contact en uitvragen van klachten bij mensen met een andere culturele achtergrond, zoals bijvoorbeeld bij chronisch zieken.
  • Leergesprek

Bronnen

  1. https://www.pharos.nl/infosheets/het-culturele-interview/ Pharos Infosheet: Het Culturele Interview (laatst bezocht 26 aug 2019).

Herkomst

Auteur: Pharos /Majorie de Been (m.been@pharos.nl), aangepast voor wiki door s.mennink

KBA: psychische klachten en SOLK

  • Herkent en bespreekt spanningsklachten in een vroeg stadium
  • Bespreekt klachten van de patiënt met behulp van een instrument als de 4DKL (indicatie, instructie, interpretatie en bespreking met patiënt)Begeleidt de patiënt en diens omgeving, stelt gerust en informeert.
  • Bespreekt de mogelijke signalen van traumatiserende gebeurtenissen zoals mishandeling, verwaarlozing, vernedering en seksueel misbruik.
  • Herkent kenmerkende persoonlijke eigenschappen en patronen van patiënt en bespreekt (wanneer aangewezen) verschillende persoonlijkheidstypen en –stoornissen

De bouwstenen in de leerlijn diversiteit

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit