Palliatieve fase - hoop: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Relevantie)
k
Regel 14: Regel 14:
 
|
 
|
 
{{KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek}}
 
{{KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek}}
{{KBA 8.2 - Overgang-fasen}}
 
{{KBA 8.3 - Medische diagnostiek en handelen}}
 
{{KBA 8.4 - Anticiperend beleid}}
 
{{KBA 8.5 - Samenwerking en regie}}
 
{{KBA 8.6 - Naasten}}
 
{{KBA 8.7 - Rouwbegeleiding}}
 
{{KBA 8.8 - Palliatieve sedatie}}
 
{{KBA 8.9 - Euthanasie}}
 
{{KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
 
|
 
|
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
 
 
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
 
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
 
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}
 
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}
 
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
 
|
 
|
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
|}
 
|}
Regel 54: Regel 37:
 
Het onderwerp hoop en het lezen van dit artikel kan een goede aanleiding zijn om tijdens een leergesprek eigen hoop en lijden van AIOS te bespreken. Bijvoorbeeld uit persoonlijke ervaring of in de begeleiding van patiënten. Wat doet dit met jezelf? Hoe kijk je zelf tegen het onderwerp hoop aan in de laatste levensfase? Hoe kan je realistisch zijn en tegelijkertijd niet alle hoop ontnemen? Is er een balans mogelijk tussen hoop aan de ene kant en erkenning van verlies aan de andere kant en hoe doe je dat?  
 
Het onderwerp hoop en het lezen van dit artikel kan een goede aanleiding zijn om tijdens een leergesprek eigen hoop en lijden van AIOS te bespreken. Bijvoorbeeld uit persoonlijke ervaring of in de begeleiding van patiënten. Wat doet dit met jezelf? Hoe kijk je zelf tegen het onderwerp hoop aan in de laatste levensfase? Hoe kan je realistisch zijn en tegelijkertijd niet alle hoop ontnemen? Is er een balans mogelijk tussen hoop aan de ene kant en erkenning van verlies aan de andere kant en hoe doe je dat?  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 
+
* '''Gesprekstool hoop''' (Olsman, Leget & Willems): te gebruiken bij nieuwe patiënten of bij fysieke achteruitgang/ na slecht nieuws met als doel de patiënt (beter) te leren kennen.
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}

Versie van 9 apr 2019 om 09:58


Leerlijn palliatieve zorg
Auteur

Rinel van Beest

Stage

2e Huisartsstage

KBA

1. Palliatieve en stervensfase-gesprek

Competenties

Communicatie

Leerplek

Leergesprek
Zelfstudie

Relevantie

Hoop is een belangrijk aspect in de palliatieve fase. Valse, niet-realistische hoop kan huisartsen voor een lastig dilemma plaatsen. Hoop wordt door patiënten, en door zorgverleners, niet altijd vanuit een realistisch perspectief benaderd, maar ook uit functioneel of narratief perspectief. Bijvoorbeeld om een situatie aan te kunnen. Oog hebben voor deze verschillende aspecten van hoop kan de huisarts helpen in de communicatie in de laatste levensfase. Veranderingen in de fysieke conditie kunnen aanleiding zijn om het thema hoop aan te kaarten.

Doel

Inzicht in de rol van hoop in de palliatieve levensfase, weten van het bestaan van de gesprekstool hoop.

Gebruiksaanwijzing

De informatie uit de artikelen en gesprekstool kunnen onderwerp zijn voor een leergesprek, of ter achtergrondinformatie/ zelfstudie.

Onderwijsactiviteiten

Het onderwerp hoop en het lezen van dit artikel kan een goede aanleiding zijn om tijdens een leergesprek eigen hoop en lijden van AIOS te bespreken. Bijvoorbeeld uit persoonlijke ervaring of in de begeleiding van patiënten. Wat doet dit met jezelf? Hoe kijk je zelf tegen het onderwerp hoop aan in de laatste levensfase? Hoe kan je realistisch zijn en tegelijkertijd niet alle hoop ontnemen? Is er een balans mogelijk tussen hoop aan de ene kant en erkenning van verlies aan de andere kant en hoe doe je dat?

Bronnen

  • Gesprekstool hoop (Olsman, Leget & Willems): te gebruiken bij nieuwe patiënten of bij fysieke achteruitgang/ na slecht nieuws met als doel de patiënt (beter) te leren kennen.

De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie