Palliatieve fase - hoop: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Sylvia Vlak heeft pagina Hoop in de palliatieve fase hernoemd naar Palliatieve fase - hoop)
 
(5 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn palliatieve zorg}}
 +
 
 
{| class="infobox leerlijn-pall"
 
{| class="infobox leerlijn-pall"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}}
Regel 25: Regel 26:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
 +
Hoop is een belangrijk aspect in de palliatieve fase. Valse, niet-realistische hoop kan huisartsen voor een lastig dilemma plaatsen. Hoop wordt door patiënten, en zorgverleners, niet altijd vanuit een realistisch perspectief benaderd, maar ook vanuit een functioneel of narratief perspectief. Bijvoorbeeld om een situatie aan te kunnen.<br />
 +
Oog hebben voor deze verschillende aspecten van hoop kan de huisarts helpen in de communicatie in de laatste levensfase. Veranderingen in de fysieke conditie kunnen aanleiding zijn om het thema hoop aan te kaarten.
  
Hoop is een belangrijk aspect in de palliatieve fase. Valse, niet-realistische hoop kan huisartsen voor een lastig dilemma plaatsen. Hoop wordt door patiënten, en door zorgverleners, niet altijd vanuit een realistisch perspectief benaderd, maar ook uit functioneel of narratief perspectief. Bijvoorbeeld om een situatie aan te kunnen. Oog hebben voor deze verschillende aspecten van hoop kan de huisarts helpen in de communicatie in de laatste levensfase. Veranderingen in de fysieke conditie kunnen aanleiding zijn om het thema hoop aan te kaarten.
 
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 +
Je krijgt inzicht in de rol van hoop in de palliatieve levensfase en weet van het bestaan van de gesprekstool hoop.
  
Inzicht in de rol van hoop in de palliatieve levensfase, weten van het bestaan van de gesprekstool hoop.
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
 
De informatie uit de artikelen en gesprekstool kunnen onderwerp zijn voor een leergesprek, of ter achtergrondinformatie/ zelfstudie.
 
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 +
Het onderwerp hoop kan een goede aanleiding zijn om tijdens een leergesprek eigen hoop en lijden te bespreken. Bijvoorbeeld uit persoonlijke ervaring of in de begeleiding van patiënten. Wat doet dit met jezelf? Hoe kijk je zelf tegen het onderwerp hoop in de laatste levensfase aan? Hoe kan je realistisch zijn en tegelijkertijd niet alle hoop ontnemen? Is er een balans mogelijk tussen hoop aan de ene kant en erkenning van verlies aan de andere kant en zorg je daarvoor? <br /> <br />
 +
Neem onderstaande informatie door om het leergesprek vorm te geven of als zelfstudie:
 +
* [https://www.verenso.nl/_asset/_public/Tijdschrift/2013/2013-3-TvO-Tijdschrift.pdf Werken met drie perspectieven op hoop van ongeneeslijk zieke mensen. Olsman E. Tijdschrift voor Ouderengeneeskunde 2013, bladzijde 142]
 +
* [https://www.pallialine.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&richtlijn_id=1081&unique=e5520580e32b96ea50c1c4fb5993260c Spiritualiteit in de palliatieve fase. Pallialine; richtlijn zingeving en spiritualiteit]
 +
* [[:Media: Gesprekstool hoop - Olsman.pdf|Gesprekstool hoop]] te gebruiken bij nieuwe patiënten of bij fysieke achteruitgang/na slecht nieuws met als doel de patiënt (beter) te leren kennen.
  
Het onderwerp hoop en het lezen van dit artikel kan een goede aanleiding zijn om tijdens een leergesprek eigen hoop en lijden van AIOS te bespreken. Bijvoorbeeld uit persoonlijke ervaring of in de begeleiding van patiënten. Wat doet dit met jezelf? Hoe kijk je zelf tegen het onderwerp hoop aan in de laatste levensfase? Hoe kan je realistisch zijn en tegelijkertijd niet alle hoop ontnemen? Is er een balans mogelijk tussen hoop aan de ene kant en erkenning van verlies aan de andere kant en hoe doe je dat?
 
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
* [[Gesprekstool hoop - Olsman.pdf]] te gebruiken bij nieuwe patiënten of bij fysieke achteruitgang/ na slecht nieuws met als doel de patiënt (beter) te leren kennen.
+
* [https://www.verenso.nl/ Verenso]
* [https://www.verenso.nl/_asset/_public/Tijdschrift/2013/2013-3-TvO-Tijdschrift.pdf Werken met drie perspectieven op hoop van ongeneeslijk zieke mensen. Olsman E. Tijdschrift voor Ouderengeneeskunde 2013, bladzijde 142]
+
* [https://www.pallialine.nl Pallialine]
* [https://www.pallialine.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&richtlijn_id=1081&unique=e5520580e32b96ea50c1c4fb5993260c Spiritualiteit in de palliatieve fase. Pallialine; richtlijn zingeving en spiritualiteit]
+
 
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}

Huidige versie van 5 mei 2022 om 14:20


Leerlijn palliatieve zorg
Auteur

Rinel van Beest

Stage

2e Huisartsstage

KBA

1. Palliatieve en stervensfase-gesprek

Competenties

Communicatie

Leerplek

Leergesprek
Zelfstudie

Relevantie

Hoop is een belangrijk aspect in de palliatieve fase. Valse, niet-realistische hoop kan huisartsen voor een lastig dilemma plaatsen. Hoop wordt door patiënten, en zorgverleners, niet altijd vanuit een realistisch perspectief benaderd, maar ook vanuit een functioneel of narratief perspectief. Bijvoorbeeld om een situatie aan te kunnen.
Oog hebben voor deze verschillende aspecten van hoop kan de huisarts helpen in de communicatie in de laatste levensfase. Veranderingen in de fysieke conditie kunnen aanleiding zijn om het thema hoop aan te kaarten.

Doel

Je krijgt inzicht in de rol van hoop in de palliatieve levensfase en weet van het bestaan van de gesprekstool hoop.

Onderwijsactiviteiten

Het onderwerp hoop kan een goede aanleiding zijn om tijdens een leergesprek eigen hoop en lijden te bespreken. Bijvoorbeeld uit persoonlijke ervaring of in de begeleiding van patiënten. Wat doet dit met jezelf? Hoe kijk je zelf tegen het onderwerp hoop in de laatste levensfase aan? Hoe kan je realistisch zijn en tegelijkertijd niet alle hoop ontnemen? Is er een balans mogelijk tussen hoop aan de ene kant en erkenning van verlies aan de andere kant en zorg je daarvoor?

Neem onderstaande informatie door om het leergesprek vorm te geven of als zelfstudie:

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie