Huisartsopleiding VUmc: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k (Tekstuele aanpassing stukje over docenten pagina op Canvas)
(23 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 16: Regel 16:
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
'''Onderwijscoordinator'''<br />
+
'''Onderwijscoördinatoren'''<br />
 +
{{auteur - Beatrijs de Leede}}
 
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
 
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
 
|}
 
|}
Regel 22: Regel 23:
 
<big>'''Handleiding huisartsopleiding VUmc'''</big>
 
<big>'''Handleiding huisartsopleiding VUmc'''</big>
  
Deze handleiding geeft een praktische beschrijving van onze opleiding tot huisarts, en is bedoeld voor aios, docenten en opleiders. Voor de verantwoording en achtergronden verwijzen we naar het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk OpleidingsPlan]] (LOP) 2016, het [[Competentieprofiel van de huisarts]] en het [[Protocol toetsing en beoordeling|Protocol toetsing en beoordeling]]<nowiki/>. Binnen deze kaders zetten wij eigen accenten, die zijn terug te vinden in ons [[opleidingsplan HOVUmc]]. Voor een verklaring van alle begrippen verwijzen we naar de verklarende woordenlijst.
+
Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van onze opleiding tot huisarts, en is bedoeld voor aios (arts in opleiding tot specialist), docenten en opleiders. Voor de verantwoording en achtergronden verwijzen we naar het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk OpleidingsPlan]] (LOP) 2016, het [[Competentieprofiel van de huisarts]] en het [[Protocol toetsing en beoordeling|Protocol toetsing en beoordeling]]. Binnen deze kaders zetten wij eigen accenten die zijn terug te vinden in ons [[opleidingsplan HOVUmc]].  
  
 
In de huisartsopleiding staat het leren in de praktijk centraal. De aios werkt in de praktijk onder supervisie van de huisartsopleider.  
 
In de huisartsopleiding staat het leren in de praktijk centraal. De aios werkt in de praktijk onder supervisie van de huisartsopleider.  
  
Het wekelijkse instituuts-onderwijs (op de 'terugkomdag') is ondersteunend voor het praktijkleren.  
+
Het wekelijkse instituutsonderwijs (op de 'terugkomdag') is ondersteunend voor het praktijkleren.  
  
 
=== Opleidingsdoelen ===
 
=== Opleidingsdoelen ===
De huisartsopleiding leidt op tot competente huisartsen. Net als alle andere medische vervolgopleidingen onderscheiden we daarbij 7 [[Competentieprofiel van de huisarts|competentie]] gebieden. Die gebieden zijn:  
+
De huisartsopleiding leidt basisartsen op tot competente huisartsen. Net als alle andere medische vervolgopleidingen onderscheiden we daarbij zeven [[Competentieprofiel van de huisarts|competentiegebieden]]:  
 
* Medisch handelen   
 
* Medisch handelen   
 
* Communicatie   
 
* Communicatie   
Regel 37: Regel 38:
 
* Kennis en wetenschap   
 
* Kennis en wetenschap   
 
* Professionaliteit   
 
* Professionaliteit   
Een competente huisarts is voldoende competent in de breedte van het vak. Het [[Landelijk opleidingsplan]] beschrijft deze breedte in 10 thema's:   
+
Een competente huisarts is voldoende competent in de breedte van het vak. Het [[Landelijk opleidingsplan]] (LOP) beschrijft deze breedte in tien thema's:   
 
* Korte episode zorg   
 
* Korte episode zorg   
 
* Spoedeisende zorg   
 
* Spoedeisende zorg   
Regel 47: Regel 48:
 
* Palliatieve zorg   
 
* Palliatieve zorg   
 
* Preventie   
 
* Preventie   
* Praktijkmana<nowiki/>gement
+
* Praktijkmanagement
Bij het afronden van de huisartsopleiding voldoet de aios (arts in opleiding tot specialist) aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft de aios een reëel beeld van haar beheersingsniveau van de tien thema’s van het LOP. Dat geeft richting aan het verder zelfsturend<!-- link maken naar nog te schrijven document -->leren na de opleiding in het kader van permanente professionele ontwikkeling.   
+
Bij het afronden van de huisartsopleiding voldoet de aios aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft de aios een reëel beeld van zijn/haar beheersingsniveau van de tien thema’s van het LOP. Dat geeft verder richting aan het zelfsturend leren na de opleiding, in het kader van permanente professionele ontwikkeling.   
  
 
=== Fasering en stages ===
 
=== Fasering en stages ===
 
De opleiding is verdeeld in twee fases van elk anderhalf jaar:
 
De opleiding is verdeeld in twee fases van elk anderhalf jaar:
* De [[1e Fase|eerste fase]] bestaat uit de [[1e Huisartsstage|eerste huisarts-stage]] met aansluitend de [[klinische stage]]. Tijdens de eerste fase ligt de nadruk op oa spoedeisende zorg, veel voorkomende klachten en basale consultvoeringsvaardigheden.  
+
* De [[1e Fase|eerste fase]] bestaat uit de [[1e Huisartsstage|eerste huisartsstage]] met aansluitend de [[klinische stage]]. Tijdens de eerste fase ligt de nadruk op o.a. spoedeisende zorg, veelvoorkomende klachten en basale consultvoeringsvaardigheden.  
* De [[2e Fase|tweede fase]] bestaat uit de [[CZ stage|chronische zorg stage]], de [[GGZ stage|GGZ-stage]] en de [[2e Huisartsstage|tweede huisarts-stage]]. Tijdens de tweede fase ligt de nadruk op meer complexe medische problematiek en consultvoering.
+
* De [[2e Fase|tweede fase]] bestaat uit de [[CZ stage|CCZ-stage]], de [[GGZ stage|GGZ-stage]] en de [[2e Huisartsstage|tweede huisartsstage]]. Tijdens de tweede fase ligt de nadruk op meer complexe medische problematiek en consultvoering.
De aios volgt het instituuts-onderwijs op de terugkomdagen gedurende de eerste fase in dezelfde werkgroep met dezelfde docenten. De werkgroepindeling verandert bij aanvang van de tweede fase; de samenstelling blijft daarna tot het einde van de opleiding ongewijzigd. 
+
De aios volgt het instituutsonderwijs op de terugkomdagen gedurende de eerste fase in dezelfde werkgroep met dezelfde docenten. De werkgroepindeling verandert bij aanvang van de tweede fase; de samenstelling blijft daarna tot het einde van de opleiding ongewijzigd. 
  
 
=== Praktijkleren ===
 
=== Praktijkleren ===
 
+
{{Handleiding - Leren in de dagpraktijk}}
==== Leren in de dag-praktijk ====
+
=== Leren op de huisartsenpost ===
De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:
+
{{Handleiding - Leren op de huisartsenpost}}
* '''Een voldoende en divers patiënten-aanbod.''' Uit onderzoek is gebleken dat aios in de huisartsopleiding vaak een te eenzijdig aanbod van patiënten en zorgvragen op hun spreekuur zien. Vooral in de tweede huisarts-stage is het van belang met de opleider en praktijkassistente samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder ander voldoende patiënten met complexe problematiek.
 
* '''Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding'''. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
 
** Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad hoc overleg over individuele patiënten.
 
** Regelmatige (bij voorkeur wekelijkse) observatiespreekuren, naast ad hoc observaties.
 
** Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
 
** Voortgangsgesprekken.
 
 
 
==== Leren op de huisartsenpost ====
 
Een belangrijk deel van de huisartsenzorg wordt geleverd op de huisartsenpost (HAP). Ook hier geldt dat de balans tussen zelfstandig werken en begeleiding essentieel is voor het leren en de patiëntveiligheid. De mate van zelfstandigheid van de aios op de HAP is geformaliseerd middels bekwaamheidsverklaringen. Zie de handleidingen eerste en tweede fase en de [[Leidraad diensten|'leidraad diensten]]'.
 
 
 
==== Leren met praktijkopdrachten ====
 
Praktijkopdrachten vormen een brug tussen het instituutsonderwijs en het werken en leren in de praktijk. Een praktijkopdracht geeft richting aan het leren in de praktijk. De opleiding kent een aantal verplichte praktijkopdrachten. Daarnaast zijn er vrijwillige praktijkopdrachten die de aios beschrijft in haar Individueel ontwikkelingsplan ([[IOP]]). Zie de handleidingen eerste en tweede fase.
 
 
 
 
=== Instituutsonderwijs ===
 
=== Instituutsonderwijs ===
Drie tot vier keer per maand komen de aios naar de terugkomdag op het instituut, in vaste groepen van ca 14 aios en 2 docenten: een huisarts en een gedragswetenschappelijk docent. De vaste terugkomdag in de eerste fase is de dinsdag, in de tweede fase de donderdag. Het instituutsonderwijs heeft als doel het praktijkleren te ondersteunen en te verdiepen. Het instituutsonderwijs is deels vraag-gestuurd: aios en docenten kiezen, binnen de kaders van het [[Landelijk opleidingsplan]], zelf welke onderwerpen zij aan bod laten komen, en in welke vorm,
+
{{Handleiding - Instituutsonderwijs}}
 
 
De opbouw van de terugkomdag kent een aantal vaste onderdelen:
 
* Reflectieonderwijs
 
* Aios-onderwijs
 
* Docent-onderwijs/training
 
* Expert-onderwijs
 
* Individuele begeleiding aios en koppel
 
 
 
 
==== Reflectieonderwijs ====
 
==== Reflectieonderwijs ====
Feedback en reflectie zijn essentieel voor het zelfsturend leren van de aios. In het onderwijs is daarom ruimte gereserveerd voor reflectierondes. Aios leggen casus en dilemma’s voor aan hun groepsgenoten en docenten. Door reflectie en feedback op deze praktijkervaringen krijgt de aios meer grip op de ervaring, en handvatten voor haar verdere professionele ontwikkeling. Dit kan leiden tot gerichte leeractiviteiten. De ingebrachte vragen uit de praktijk kunnen ook richting geven aan de planning van het onderwijs in de groep of het kiezen van keuze-onderwijs. Zie  [[handleiding reflectie]].
+
{{Handleiding - Reflectieonderwijs}}
 
+
==== Aiosonderwijs ====
==== Aios-onderwijs ====
+
{{Handleiding - Aiosonderwijs}}
De aios-groep kiest welke onderwerpen aandacht moeten krijgen in het groepsonderwijs. Bij de voorbereiding en uitvoering daarvan hebben aios een actieve rol. Het is de verantwoordelijkheid van de docenten om de kwaliteit van het 'aios-onderwijs' te borgen; zij doen dit door het actief begeleiden van de aios in de voorbereiding, en door het geven van feedback op vorm en inhoud van het uitgevoerde aios-onderwijs. Het is daarbij van belang dat het onderwijs aansluit op de leerwensen van de groep. Op de Wiki zijn per thema en per competentiegebied onderwijsbouwstenen te vinden die behulpzaam zijn bij het voorbereiden en vormgeven van dit onderwijs (zie [https://hovumc.nl/wiki Wiki-homepage]).
+
==== Docentonderwijs en training ====
 
+
{{Handleiding - Docentonderwijs en training}}
==== Docent-onderwijs en training ====
 
Naast het aios-onderwijs is er onderwijs door de docenten. Docenten hebben hun eigen expertise-gebieden. Zo geven gedragswetenschappelijk docenten onder meer trainingen in samenwerken en arts-patiëntcommunicatie. Huisarts-docenten geven onderwijs over medisch-inhoudelijke onderwerpen, bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw thema. 
 
 
 
==== Expert-onderwijs ====
 
Expert-onderwijs is onderwijs dat wordt gegeven door een expert op een bepaald vakgebied. De hoeveelheid expert-onderwijs verschilt per stage cq fase van opleiding. Tijdens de tweede huisarts-stage kan de aios zelf onderwijs kiezen uit een gevarieerd aanbod. 
 
 
 
 
==== Individuele begeleiding aios ====
 
==== Individuele begeleiding aios ====
Op de terugkomdag is er tijd voor individuele begeleiding van de aios door de docenten. Individuele begeleiding vindt ook plaats binnen de digitale leeromgeving [['Canvas']] waar de docenten inhoudelijk kunnen reageren op bestanden die de aios uploadt, zoals het IOP (Individueel ontwikkelingsplan). Naast de aios begeleidt de docent ook diens opleider (tijdens de 'paralleldagen' en de 'koppeldagen') en het aios-opleider-koppel, bijvoorbeeld door praktijkbezoeken af te leggen en voortgangsgesprekken bij te wonen. We spreken hierbij van samenwerking rond het leren van de aios in de ''driehoek'' van aios-opleider-docent.
+
{{Handleiding - Individuele begeleiding aios}}
 
+
==== Expertonderwijs ====
=== Voortgang en beoordeling ===
+
Expertonderwijs is onderwijs dat wordt gegeven door een expert op een bepaald vakgebied. De hoeveelheid expertonderwijs verschilt per stage cq fase van opleiding. Tijdens de tweede huisartsstage kan de aios zelf onderwijs kiezen uit een gevarieerd aanbod. 
Elke vier maanden zijn er voortgangsgesprekken, zowel tussen aios en opleider als tussen aios en docent. De competentieontwikkeling  van de aios in de afgelopen periode wordt besproken en er wordt vooruitgekeken naar welke leerdoelen centraal zullen staan in de volgende periode. De aios heeft hierin een actieve rol en maakt inzichtelijk aan opleider en docent hoe ver zij is ten opzichte van het competentieprofiel huisarts. De competentie beoordelingslijst ([[ComBeL|ComBeL]]) dient hierbij als onderlegger en beoordelingsinstrument. De thema's van het landelijk opleidingsplan<nowiki/> ([[Landelijk opleidingsplan|LOP]]) geven de context waartegen de competentie-ontwikkeling wordt bezien. Zo zal de competentie 'communicatie' tijdens de eerste huisarts-stage beoordeeld worden in de context van een consult rond een veel voorkomende klacht, of in de context van een spoedeisend consult. Dit zijn twee thema's die in de eerste fase aan bod komen. Tijdens de tweede huisarts-stage zal communicatie beoordeeld worden in de context van thema's uit de tweede opleidingsfase, zoals psychische klachten of palliatieve zorg.
+
=== Leren met praktijkopdrachten ===
 
+
Praktijkopdrachten vormen een brug tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk. Een praktijkopdracht geeft richting aan het leren in de praktijk. De opleiding kent een aantal verplichte praktijkopdrachten. Daarnaast zijn er vrijwillige praktijkopdrachten beschrijft in het Individueel ontwikkelingsplan ([[IOP]]). Zie de handleidingen van de verschillende stages.
Opleider en docent hebben een coachende rol bij de leeractiviteiten van de aios. Daarnaast hebben opleider en docent een beoordelende rol bij de competentie-ontwikkeling van de aios. De aios is verantwoordelijk voor de verslaglegging van alle voortgangs- en beoordelingsmomenten in het E-portfolio. Dit staat uitgebreid beschreven op de Wiki-pagina [[Toetsing en beoordeling]]. Op de pagina [[Verplichtingen aios]] staat een overzicht van alle verplichtingen per stage.
+
=== Voortgang en Beoordeling ===
 +
{{Handleiding - Voortgang en beoordeling}}
  
 +
<big>'''Overzicht verplichtingen'''</big>
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />1e Huisartsstage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />1e Huisartsstage</span>]]'''
Regel 113: Regel 89:
  
 
=== Individualisering opleiding ===
 
=== Individualisering opleiding ===
Binnen het beschreven curriculum heeft de aios veel te kiezen. Aios met relevante werkervaring voorafgaand aan de opleiding kunnen vrijstellingen voor stages aanvragen. Aios hebben een rol in het kiezen van stageplaatsen, waaronder vrije keuze-stages. Dit alles wordt vastgelegd in het Individueel opleidingsschema (IOS). In de tweede fase is er een aanbod van keuze-onderwijs en zijn er differentiatiemogelijkheden (zie onder). Congresbezoek kan een aantal terugkomdagen vervangen. Bestuursactiviteiten bij de LOVAH-VU (Landelijke Organisatie van Aspirant Huisartsen) kunnen deels in opleidingstijd worden gedaan.
+
Binnen het beschreven curriculum heeft de aios veel te kiezen. Aios met relevante werkervaring voorafgaand aan de opleiding kunnen [[Vrijstellingsreglement|vrijstellingen]] voor stages aanvragen. Aios hebben, binnen wettelijke kaders, een rol in het kiezen van welke soort externe stage zij willen volgen. Dit alles wordt vastgelegd in het Individueel opleidingsschema (IOS).  
 
+
In de 2<sup>e</sup> fase is er een aanbod van expertonderwijs, waaruit gekozen kan worden. Tevens zijn er dan differentiatiemogelijkheden, een aanvullend, landelijk en verdiepend onderwijsaanbod waarmee de aios zich extra kan bekwamen in een specifiek onderdeel van de huisartsgeneeskunde.
==== Differentiatie-onderwijs ====
+
Congresbezoek kan een aantal terugkomdagen vervangen. Bestuursactiviteiten bij de LOVAH (Landelijke Organisatie van Aspirant Huisartsen) kunnen deels in opleidingstijd worden gedaan. Zie ook het [[Aanwezigheidsreglement]].
Naast het bestaande instituutsonderwijs kunnen aios tijdens de tweede huisarts-stage gebruikmaken van een aanvullend, landelijk, verdiepend onderwijsaanbod: de [[Differentiaties|'differentiaties]]'. Hiermee kan de aios zich extra bekwamen in een specifiek onderdeel van de huisartsgeneeskunde.  
 
  
 
=== Onderwijsinformatiesystemen ===
 
=== Onderwijsinformatiesystemen ===
Binnen de huisartsopleiding werken we met verschillende digitale systemen. Hieronder volgt een korte beschrijving van de verschillende systemen. Zie voor een uitgebreide beschrijving [[ICT Systemen|de handleiding ICT.]]<!-- Handleiding ICT koppelen en dit stuk over systemen gelijk trekken met betreffende pagina -->
+
Binnen de huisartsopleiding werken we met verschillende digitale systemen. Zie voor een uitgebreide beschrijving [[ICT Systemen|de handleiding ICT.]]
* Het [[E-portfolio]]. Een online portfolio waarin de aios opneemt: alle [[ComBel]]-beoordelingsformulieren en voortgangsadviezen, alsmede de reflectieverslagen na de voortgangsgesprekken, de verklaring dienst doen en de PICO met commentaar.
+
* [[E-portfolio]]. Een online portfolio waarin de aios opneemt: alle ComBels en voortgangsadviezen, alsmede de reflectieverslagen na de voortgangsgesprekken, de verklaringen dienstdoen, supervisiebeoordelingen.
* [[Canvas]]. De interactieve digitale leeromgeving waarop de aios binnen zijn/haar groep kan communiceren over inhoudelijke en praktische zaken, zoals voortgang in het individueel ontwikkelingsplan, literatuur, presentaties, maar ook roosters.
+
* [[Canvas]]. De interactieve digitale leeromgeving waarop de aios binnen zijn/haar groep kan communiceren over inhoudelijke en praktische zaken, zoals voortgang in het individueel ontwikkelingsplan, literatuur, presentaties. Ook het rooster is opgenomen in Canvas. Daarnaast delen we op de speciale Docenten pagina relevante informatie voor docenten, denk hierbij aan lesmateriaal in ontwikkeling maar ook de agenda en notulen van fase-overleggen.
* [https://hovumc.nl/wiki Hovumc Wiki.] Deze open, online informatiebron bevat een groot aantal onderwijsbouwstenen, gerangschikt onder 15 [[leerlijnen]]. Een bouwsteen bevat informatie over een bepaald onderwerp. De bouwstenen zijn bruikbaar bij het maken van onderwijs door aios en docenten; ter ondersteuning van het praktijkleren, voor zelfstudie en voor leergesprekken. Naast onderwijs-inhoudelijke informatie bevat de Wiki alle handleidingen en regelgeving van de opleiding.  
+
* [https://hovumc.nl/wiki HOVUmc-Wiki]. Deze open, online informatiebron bevat een groot aantal onderwijsbouwstenen, gerangschikt onder vijftien [[leerlijnen]]. Een bouwsteen bevat informatie over een bepaald onderwerp. De bouwstenen zijn bruikbaar bij het maken van onderwijs door aios en docenten, ter ondersteuning van het praktijkleren, voor zelfstudie en voor leergesprekken. Naast onderwijsinhoudelijke informatie bevat de Wiki alle handleidingen en regelgeving van de opleiding.
* [[Video opnames van consulten|Video-platform]]. Dit is een beveiligde online-omgeving waar aios video-opnames van consulten uploaden om later terug te kijken met de opleider, de docenten of de terugkomdaggroep. Ook vindt via dit platform de beoordeling van consulten voor de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets]] en de consultvoeringstoets tweede huisartsstage plaats.
+
* [[Video opnames van consulten|Videoplatform]]. Dit is een beveiligde online omgeving waar aios video-opnames van consulten uploaden om later terug te kijken met de opleider, de docenten of de terugkomdaggroep. Ook vindt via dit platform de beoordeling voor de BasisConsultvoeringsToets en de consultvoeringstoets van de tweede huisartsstage plaats.
 
* [[Webmail]]. Iedere aios krijgt voor de duur van de opleiding een eigen VUmc-account.  
 
* [[Webmail]]. Iedere aios krijgt voor de duur van de opleiding een eigen VUmc-account.  
 +
 +
{{witregel}}
 +
 +
<big>'''Overzicht stagehandleidingen'''</big>
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
|- style="vertical-align:middle;"
 
|- style="vertical-align:middle;"

Versie van 4 sep 2020 om 14:19


Regelgeving

Hoofd
Nettie Blankenstein

Adjunct hoofd
Harry Schleypen

Onderwijscoördinatoren
Beatrijs de Leede
Chris Rietmeijer

Handleiding huisartsopleiding VUmc

Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van onze opleiding tot huisarts, en is bedoeld voor aios (arts in opleiding tot specialist), docenten en opleiders. Voor de verantwoording en achtergronden verwijzen we naar het Landelijk OpleidingsPlan (LOP) 2016, het Competentieprofiel van de huisarts en het Protocol toetsing en beoordeling. Binnen deze kaders zetten wij eigen accenten die zijn terug te vinden in ons opleidingsplan HOVUmc.

In de huisartsopleiding staat het leren in de praktijk centraal. De aios werkt in de praktijk onder supervisie van de huisartsopleider.

Het wekelijkse instituutsonderwijs (op de 'terugkomdag') is ondersteunend voor het praktijkleren.

Opleidingsdoelen

De huisartsopleiding leidt basisartsen op tot competente huisartsen. Net als alle andere medische vervolgopleidingen onderscheiden we daarbij zeven competentiegebieden:

  • Medisch handelen
  • Communicatie
  • Samenwerken
  • Organisatie
  • Maatschappelijk handelen
  • Kennis en wetenschap
  • Professionaliteit

Een competente huisarts is voldoende competent in de breedte van het vak. Het Landelijk opleidingsplan (LOP) beschrijft deze breedte in tien thema's:

  • Korte episode zorg
  • Spoedeisende zorg
  • Chronische zorg
  • Complexe ouderenzorg
  • Zorg voor het kind
  • Psychische klachten en aandoeningen
  • SOLK
  • Palliatieve zorg
  • Preventie
  • Praktijkmanagement

Bij het afronden van de huisartsopleiding voldoet de aios aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft de aios een reëel beeld van zijn/haar beheersingsniveau van de tien thema’s van het LOP. Dat geeft verder richting aan het zelfsturend leren na de opleiding, in het kader van permanente professionele ontwikkeling. 

Fasering en stages

De opleiding is verdeeld in twee fases van elk anderhalf jaar:

De aios volgt het instituutsonderwijs op de terugkomdagen gedurende de eerste fase in dezelfde werkgroep met dezelfde docenten. De werkgroepindeling verandert bij aanvang van de tweede fase; de samenstelling blijft daarna tot het einde van de opleiding ongewijzigd. 

Praktijkleren

De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:

  • Een voldoende en divers patiëntenaanbod. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
  • Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
    • Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
    • Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
    • Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
    • Voortgangsgesprekken.

Leren op de huisartsenpost

Sjabloon:Handleiding - Leren op de huisartsenpost

Instituutsonderwijs

Drie tot vier keer per maand komen de aios naar de terugkomdag op het instituut, in vaste groepen van circa 14 aios en 2 docenten: een huisarts en een gedragswetenschappelijk docent. De vaste terugkomdag in de eerste fase is de dinsdag, in de tweede fase de donderdag. Het instituutsonderwijs heeft als doel het praktijkleren te ondersteunen en te verdiepen. het instituutsonderwijs is deels vraaggestuurd: de aios en docenten kiezen, binnen de kaders van het Landelijk OpleidingsPlan, zelf welke onderwerpen zij aan bod laten komen, en in welke vorm.

De opbouw van de terugkomdag kent een aantal vaste onderdelen:

Reflectieonderwijs

Feedback en reflectie zijn essentieel voor het zelfsturend leren van de aios. In het onderwijs is daarom ruimte gereserveerd voor reflectierondes. Aios leggen casus en dilemma's voor aan hun groepsgenoten en docenten. Door reflectie en feedback op deze praktijkervaringen krijgt de aios meer grip op de ervaring, en handvatten voor de verdere professionele ontwikkeling. Dit kan leiden tot gerichte leeractiviteiten. De ingebrachte vragen uit de praktijk kunnen ook richting geven aan de planning van het onderwijs in de groep. Zie Leerlijn professionaliteit.

Aiosonderwijs

De aiosgroep kiest welke onderwerpen aandacht moeten krijgen in het groepsonderwijs. Bij de voorbereiding en uitvoering daarvan hebben aios een actieve rol. Het is de verantwoordelijkheid van de docenten om de kwaliteit van het aiosonderwijs te borgen; zij doen dit door het actief begeleiden van de aios in de voorbereiding en door het geven van feedback op vorm en inhoud van het uitgevoerde aiosonderwijs. Het is daarbij van belang dat het onderwijs aansluit op de leerwensen van de groep. Op de Wiki zijn per thema en per competentiegebied onderwijsbouwstenen te vinden die behulpzaam zijn bij het voorbereiden en vormgeven van dit onderwijs.

Docentonderwijs en training

Naast het aiosonderwijs is er onderwijs door de docenten. Docenten hebben hun eigen expertisegebieden. Zo geven gedragswetenschappelijk docenten onder meer trainingen in samenwerken en arts-patiëntcommunicatie. Huisartsdocenten geven onderwijs over medisch-inhoudelijke onderwerpen, bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw thema.

Individuele begeleiding aios

Op de terugkomdag is er tijd voor individuele begeleiding van de aios door de docenten. Individuele begeleiding vindt ook plaats binnen de digitale leeromgeving Canvas waar de docenten inhoudelijk kunnen reageren op bestanden die de aios uploadt, zoals het Individueel ontwikkelingsplan (IOP). Naast de aios begeleidt de docent ook dienst opleider (tijdens de parallel- en koppeldagen) en het aios-opleiderkoppel, bijvoorbeeld door praktijkbezoeken af te leggen en voortgangsgesprekken bij te wonen. We spreken hierbij van samenwerking rond het leren van de aios in de driehoek van aios-opleider-docent.

Expertonderwijs

Expertonderwijs is onderwijs dat wordt gegeven door een expert op een bepaald vakgebied. De hoeveelheid expertonderwijs verschilt per stage cq fase van opleiding. Tijdens de tweede huisartsstage kan de aios zelf onderwijs kiezen uit een gevarieerd aanbod. 

Leren met praktijkopdrachten

Praktijkopdrachten vormen een brug tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk. Een praktijkopdracht geeft richting aan het leren in de praktijk. De opleiding kent een aantal verplichte praktijkopdrachten. Daarnaast zijn er vrijwillige praktijkopdrachten beschrijft in het Individueel ontwikkelingsplan (IOP). Zie de handleidingen van de verschillende stages.

Voortgang en Beoordeling

Elke vier maanden zijn er voortgangsgesprekken, zowel tussen aios en opleider als tussen aios en docent. De competentieontwikkeling van de aios in de afgelopen periode wordt besproken en er wordt vooruitgekeken naar welke leerdoelen centraal zullen staan in de volgende periode. De aios heeft hierin een actieve rol en maakt inzichtelijk aan opleider en docent hoe ver deze is ten opzichte van het competentieprofiel huisarts. De competentieboordelingslijst ComBeL dient hierbij als onderlegger en beoordelingsinstrument. De thema's van het Landelijk OpleidingsPlan (LOP) met de bijhorende KBA's geven de context waartegen de competentieontwikkeling wordt bezien.

Opleider en docent hebben een coachende rol bij de leeractiviteiten van de aios. Daarnaast hebben opleider en docent een beoordelende rol bij de competentieontwikkeling van de aios. Alles over voortgang en beoordeling staat uitgebreid beschreven op de Wiki-pagina Toetsing en Beoordeling. Op de pagina Verplichtingen aios staat een overzicht van alle verplichtingen per stage.

Elke aios is verantwoordelijk voor het bijhouden van zijn/haar eigen voortgang in het e-portfolio en op Canvas. Het portfolio bevat de voortgangsadviezen, voortgangsbeslissingen en een neerslag van de beoordelingen en prestaties van de aios die het bewijs vormen van het verworven niveau van de competenties. We beschouwen de aios als eigenaar van het portfolio. De aios nodigt de beoordelaars uit om de beoordelingen in te vullen. Twee keer per jaar maakt de aios de Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets (LHK).

Overzicht verplichtingen

Verplichtingen
1e Huisartsstage
Klinische
stage
CZ
stage
GGZ
stage
Verplichtingen
2e Huisartsstage

Individualisering opleiding

Binnen het beschreven curriculum heeft de aios veel te kiezen. Aios met relevante werkervaring voorafgaand aan de opleiding kunnen vrijstellingen voor stages aanvragen. Aios hebben, binnen wettelijke kaders, een rol in het kiezen van welke soort externe stage zij willen volgen. Dit alles wordt vastgelegd in het Individueel opleidingsschema (IOS). In de 2e fase is er een aanbod van expertonderwijs, waaruit gekozen kan worden. Tevens zijn er dan differentiatiemogelijkheden, een aanvullend, landelijk en verdiepend onderwijsaanbod waarmee de aios zich extra kan bekwamen in een specifiek onderdeel van de huisartsgeneeskunde. Congresbezoek kan een aantal terugkomdagen vervangen. Bestuursactiviteiten bij de LOVAH (Landelijke Organisatie van Aspirant Huisartsen) kunnen deels in opleidingstijd worden gedaan. Zie ook het Aanwezigheidsreglement.

Onderwijsinformatiesystemen

Binnen de huisartsopleiding werken we met verschillende digitale systemen. Zie voor een uitgebreide beschrijving de handleiding ICT.

  • E-portfolio. Een online portfolio waarin de aios opneemt: alle ComBels en voortgangsadviezen, alsmede de reflectieverslagen na de voortgangsgesprekken, de verklaringen dienstdoen, supervisiebeoordelingen.
  • Canvas. De interactieve digitale leeromgeving waarop de aios binnen zijn/haar groep kan communiceren over inhoudelijke en praktische zaken, zoals voortgang in het individueel ontwikkelingsplan, literatuur, presentaties. Ook het rooster is opgenomen in Canvas. Daarnaast delen we op de speciale Docenten pagina relevante informatie voor docenten, denk hierbij aan lesmateriaal in ontwikkeling maar ook de agenda en notulen van fase-overleggen.
  • HOVUmc-Wiki. Deze open, online informatiebron bevat een groot aantal onderwijsbouwstenen, gerangschikt onder vijftien leerlijnen. Een bouwsteen bevat informatie over een bepaald onderwerp. De bouwstenen zijn bruikbaar bij het maken van onderwijs door aios en docenten, ter ondersteuning van het praktijkleren, voor zelfstudie en voor leergesprekken. Naast onderwijsinhoudelijke informatie bevat de Wiki alle handleidingen en regelgeving van de opleiding.
  • Videoplatform. Dit is een beveiligde online omgeving waar aios video-opnames van consulten uploaden om later terug te kijken met de opleider, de docenten of de terugkomdaggroep. Ook vindt via dit platform de beoordeling voor de BasisConsultvoeringsToets en de consultvoeringstoets van de tweede huisartsstage plaats.
  • Webmail. Iedere aios krijgt voor de duur van de opleiding een eigen VUmc-account.

 

Overzicht stagehandleidingen

Handleiding 1e Huisartsstage Klinische
stage
CZ
stage
GGZ
stage
Handleiding 2e Huisartsstage