Hulpvraag: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(17 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 11: Regel 11:
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
{{Auteur - Gert Roos}}
+
{{Auteur - Noor Gimbrere}}
 +
{{Auteur - Ruth ten Broeke}}
 +
{{Auteur - Laurie Hageman}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
Regel 19: Regel 21:
 
|-
 
|-
 
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
 
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
|-
 
|'''Consulttaak'''
 
|
 
{{Consulttaak 1 - Beginnen}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
Regel 38: Regel 36:
 
* De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';  
 
* De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';  
 
* De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.  
 
* De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.  
 
 
[[Bestand:AfbeeldingSigmund.png|kaderloos|link=|600x600px]]
 
 
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
* Bron 1: het betreffende hoofdstuk in dit handboek, geschreven door o.a. C. Rietmeijer, vormt de basis voor het onderwijs over basisgespreksvaardigheden en is daarom essentieel voor docenten en aios. 
 
* Bron 2: de aios of docent kan powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur.  De aios kan de 'sleutelvragen' uit deze powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek (zie bron 5). 
 
* Bron 3: een presentatie over een gespreksvaardigheid die onder andere van pas komt bij het verhelderen van de hulpvraag.   
 
* Bron 4: de artikelen uit H&W laten op een praktische en laagdrempelige manier zien hoe de hulpvraag vorm krijgt tijdens opeenvolgende consulten van eenzelfde patient. Nuttig om voorafgaand aan onderwijs te lezen, of om als uitgangspunt te gebruiken in een leergesprek. 
 
* Bron 1, 2 en 4 kunnen gebruikt worden ter voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]].
 
* Bron 5: dit werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. 
 
* Bron 6 bieden we aan voor hen die verder de diepte in willen over het fenomeen 'hulpvraag'; het is een proefschrift dat hier veel aandacht aan besteed als onderdeel van 'arts-patientcommunicatie'. Achter de link naar het proefschrift staat een link naar de samenvatting daarvan, geschreven door G. Roos (huisarts en leerlijnhouder arts-patientcommunicatie). 
 
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
* Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets    
+
* Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets    
 
* Onderwijs op de terugkomdag   
 
* Onderwijs op de terugkomdag   
 
* Een leergesprek met de hao     
 
* Een leergesprek met de hao     
 +
* volgen van de e learning door aios, zelfstandig of in zoom (sub)groep.   
  
 
=== Bronnen ===
 
=== Bronnen ===
# Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk, Dielissen et. al, NHG. Hoofdstuk 2.1.   
+
* [[:Media:Handboek effectieve communicatie in de huisartenpraktijk hoofdstuk 2.pdf|Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk]], Dielissen et. al, NHG. Hoofdstuk 2.1
# Powerpoint-presentatie '[[:Media:PPT Hulpvraag verhelderen.pptx|Hulpvraag verhelderen]]'  
+
** Dit hoofdstuk vormt de basis voor het onderwijs over basisgespreksvaardigheden en is daarom essentieel voor docenten en aios.   
# Powerpoint-presentatie [[:Media:PPT APC OWP 7. Exploreren 20191002.pptx|'Exploreren']]   
+
* Powerpoint-presentatie [[:Media:PPT APC OWP 3. Hulpvraag verhelderen 20220612.pptx|'Hulpvraag verhelderen']]
# Artikelen: '[[:Media:H&W 2005 - Het probleem en de hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de hulpvraag]]', P. Ram, H&W 2005, '[[:Media:H&W 2006 - Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag]]' P. Ram, H&W 2006.  
+
** Te gebruiken als leidraad tijdens terugkomdag 
# Werkboek voor docenten ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)(link volgt)
+
** ‘Sleutelvragen’ uit deze presentatie zijn door aios te gebruiken tijdens consulten en leergesprekken.  
# Proefschrift Esther Giroldi, [[:Media:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], 2016 (en de [[:Media:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] daarvan).
+
* Powerpoint-presentatie [[:Media:PPT APC OWP 7. Exploreren 20220612.pptx|'Exploreren']]
 
+
** Gespreksvaardigheid die van pas komt bij verhelderen van de hulpvraag  
 +
* Artikelen uit H&W die laten zien hoe hulpvraag tijdens opeenvolgende consulten met een patient vorm kan krijgen. Nuttig als voorbereiding voor onderwijs of als basis voor leergesprek
 +
** '[[:Media:H&W 2005 - Het probleem en de hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de hulpvraag]]', P. Ram, H&W 2005
 +
** '[[:Media:H&W 2006 - Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag]]' P. Ram, H&W 2006.
 +
* [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Oktober 2022.docx|Werkboek]] ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets’
 +
* Verdieping Proefschrift Esther Giroldi, [[:Media:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], 2016 (en de [[:Media:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] daarvan).  
 +
* Alternatieve voorbereiding voor OWP: [[:Media:E learning hulpvraag 10.4.2020 .mp4|E learning onderwijsprogramma 'hulpvraag verhelderen']]
 +
{{Witregel}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Huidige versie van 31 okt 2022 om 10:26


Leerlijn communicatie
Auteur

Noor Gimbrere
Ruth ten Broeke
Laurie Hageman

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

'Waarvoor komt deze patiënt vandaag op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Dit geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.

Doel

  • De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering;
  • De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';
  • De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.

Onderwijsactiviteiten

  • Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
  • Onderwijs op de terugkomdag
  • Een leergesprek met de hao
  • volgen van de e learning door aios, zelfstandig of in zoom (sub)groep.

Bronnen

  De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie