Hulpvraag: verschil tussen versies
(Lege pagina aangemaakt) |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | <br /> | ||
+ | {| class="infobox leerlijn-communicatie" | ||
+ | ! {{Titelbalk - Leerlijn communicatie}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Auteur''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Auteur - Gert Roos}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Stage''' | ||
+ | | | ||
+ | {{stage - 1e Huisartsstage}} | ||
+ | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
+ | |- | ||
+ | | {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Consulttaak''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Consulttaak 1 - Begin}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Leerplek''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
+ | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
+ | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
+ | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
+ | |} | ||
+ | === Relevantie === | ||
+ | 'Waarvoor komt deze patiënt nu op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van groot belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Het geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult. | ||
+ | === Doel === | ||
+ | De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering; | ||
+ | De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag'; | ||
+ | De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen. | ||
+ | |||
+ | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | • De aios of docent kan de presentatie gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. Ter voorbereiding op dat onderwijs kunnen de deelnemers hoofdstuk 2 lezen uit het proefschrift van Esther Giroldi - of de samenvatting ervan. | ||
+ | • De aios kan de bouwsteen gebruiken als praktische handleiding ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets (BCT). | ||
+ | • De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. De vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | Deze bouwsteen bestaat uit een powerpoint-presentatie die gemaakt is voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. In de powerpointpresentatie staan ter inspiratie en oefening 'sleutelvragen' om te gebruiken bij het verhelderen van de hulpvraag | ||
+ | |||
+ | ==== Bronnen ==== | ||
+ | 'Towards skilled doctor-patient communication', Proefschrift Esther Giroldi, 2016 | ||
+ | |||
+ | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 30 jan 2019 om 11:14
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Consulttaak | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
'Waarvoor komt deze patiënt nu op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van groot belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Het geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.
Doel
De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering; De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag'; De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.
Gebruiksaanwijzing
• De aios of docent kan de presentatie gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. Ter voorbereiding op dat onderwijs kunnen de deelnemers hoofdstuk 2 lezen uit het proefschrift van Esther Giroldi - of de samenvatting ervan. • De aios kan de bouwsteen gebruiken als praktische handleiding ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets (BCT). • De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. De vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.
Onderwijsactiviteiten
Deze bouwsteen bestaat uit een powerpoint-presentatie die gemaakt is voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. In de powerpointpresentatie staan ter inspiratie en oefening 'sleutelvragen' om te gebruiken bij het verhelderen van de hulpvraag
Bronnen
'Towards skilled doctor-patient communication', Proefschrift Esther Giroldi, 2016
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |