Hulpvraag: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(TErugveranderd van pdf naar ppt want onderschrift anders niet zichtbaar)
(Volgorden gebruiksaanw/onderwijsact omgedraaid naar oorspronkelijke versie na overleg met Jae. Daarom ook iets herschreven)
Regel 32: Regel 32:
 
* De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';  
 
* De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';  
 
* De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.  
 
* De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.  
 +
 +
=== Gebruiksaanwijzing ===
 +
* De aios of docent kan de [[:Bestand:(OP WIKI) PPT Hulpvraag.pptx|powerpoint-presentatie]] gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag;
 +
* Ter voorbereiding op onderwijs over de hulpvraag kunnen de aios hoofdstuk 2 lezen uit het [[:Bestand:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|proefschrift]] van Esther Giroldi (of de [[:Bestand:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] van het proefschrift);
 +
* De aios kan de informatie in deze bouwsteen gebruiken als praktische handleiding ter voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]];
 +
* De aios kan de 'sleutelvragen' uit de [[:Bestand:(OP WIKI) PPT Hulpvraag.pptx|powerpoint-presentatie]] gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider. 
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Deze bouwsteen bestaat uit een [[:Bestand:(OP WIKI) PPT Hulpvraag.pptx|powerpoint-presentatie]] die gemaakt is voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. In de powerpoint-presentatie staan ter inspiratie en oefening 'sleutelvragen' om te gebruiken bij het verhelderen van de hulpvraag. 
+
De [[:Bestand:(OP WIKI) PPT Hulpvraag.pptx|powerpoint-presentatie]] is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. De presentatie en de (samenvatting van) het proefschrift lenen zich voor zelfstudie en als onderwerp voor een leergesprek.  
 
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
* De aios of docent kan de presentatie gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. Ter voorbereiding op dat onderwijs kunnen de aios hoofdstuk 2 lezen uit het [[:Bestand:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|proefschrift]] van Esther Giroldi (of de [[:Bestand:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] van het proefschrift);
 
* De aios kan de bouwsteen gebruiken als praktische handleiding ter voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]];
 
* De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. De vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.
 
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====

Versie van 30 jan 2019 om 13:00


Leerlijn communicatie
Auteur

Gert Roos

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Consulttaak

Sjabloon:Consulttaak 1 - Begin

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

'Waarvoor komt deze patiënt nu op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van groot belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Het geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.

Doel

  • De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering;
  • De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';
  • De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.

Gebruiksaanwijzing

  • De aios of docent kan de powerpoint-presentatie gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag;
  • Ter voorbereiding op onderwijs over de hulpvraag kunnen de aios hoofdstuk 2 lezen uit het proefschrift van Esther Giroldi (of de samenvatting van het proefschrift);
  • De aios kan de informatie in deze bouwsteen gebruiken als praktische handleiding ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets (BCT);
  • De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.

Onderwijsactiviteiten

De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. De presentatie en de (samenvatting van) het proefschrift lenen zich voor zelfstudie en als onderwerp voor een leergesprek.

Bronnen

'Towards skilled doctor-patient communication', proefschrift Esther Giroldi, 2016

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit