Hulpvraag: verschil tussen versies
(TErugveranderd van pdf naar ppt want onderschrift anders niet zichtbaar) |
(Volgorden gebruiksaanw/onderwijsact omgedraaid naar oorspronkelijke versie na overleg met Jae. Daarom ook iets herschreven) |
||
Regel 32: | Regel 32: | ||
* De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag'; | * De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag'; | ||
* De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen. | * De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen. | ||
+ | |||
+ | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | * De aios of docent kan de [[:Bestand:(OP WIKI) PPT Hulpvraag.pptx|powerpoint-presentatie]] gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag; | ||
+ | * Ter voorbereiding op onderwijs over de hulpvraag kunnen de aios hoofdstuk 2 lezen uit het [[:Bestand:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|proefschrift]] van Esther Giroldi (of de [[:Bestand:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] van het proefschrift); | ||
+ | * De aios kan de informatie in deze bouwsteen gebruiken als praktische handleiding ter voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]]; | ||
+ | * De aios kan de 'sleutelvragen' uit de [[:Bestand:(OP WIKI) PPT Hulpvraag.pptx|powerpoint-presentatie]] gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider. | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | De [[:Bestand:(OP WIKI) PPT Hulpvraag.pptx|powerpoint-presentatie]] is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. De presentatie en de (samenvatting van) het proefschrift lenen zich voor zelfstudie en als onderwerp voor een leergesprek. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== |
Versie van 30 jan 2019 om 13:00
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Consulttaak | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
'Waarvoor komt deze patiënt nu op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van groot belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Het geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.
Doel
- De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering;
- De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';
- De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.
Gebruiksaanwijzing
- De aios of docent kan de powerpoint-presentatie gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag;
- Ter voorbereiding op onderwijs over de hulpvraag kunnen de aios hoofdstuk 2 lezen uit het proefschrift van Esther Giroldi (of de samenvatting van het proefschrift);
- De aios kan de informatie in deze bouwsteen gebruiken als praktische handleiding ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets (BCT);
- De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.
Onderwijsactiviteiten
De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. De presentatie en de (samenvatting van) het proefschrift lenen zich voor zelfstudie en als onderwerp voor een leergesprek.
Bronnen
'Towards skilled doctor-patient communication', proefschrift Esther Giroldi, 2016
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |