Hulpvraag: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Breadcrumbs toegevoegd)
(Bron giroldi minder prominent in rangorde bronnen. Gebruiksaanwijzing met nummering gemaakt corresponderend met de bronnen)
Regel 44: Regel 44:
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
* De aios of docent kan onderstaande powerpoint-presentatie 'Hulpvraag' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur.  
+
* Bron 1: de aios of docent kan powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. De aios kan de 'sleutelvragen' uit deze powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.
* De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen' gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.  
+
* Bron 2: de artikelen uit H&W laten op een praktische en laagdrempelige manier zien hoe de hulpvraag vorm krijgt tijdens opeenvolgende consulten van eenzelfde patient. Nuttig om voorafgaand aan onderwijs te lezen, of om als uitgangspunt te gebruiken in een leergesprek.   
* Voor zelfstudie ter voorbereiding op onderwijs over de hulpvraag kan de aios onderstaande korte artikelen uit H&W lezen en hoofdstuk 2 uit het proefschrift van Esther Giroldi (of de samenvatting daarvan), beide zijn te vinden onder 'bronnen' op deze pagina. De artikelen uit H&W zijn praktisch van aard en gebaseerd op een casus.   
+
* Bron 1 en 2 kunnen gebruikt worden ter voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]].  
* De aios kan de informatie in deze bouwsteen gebruiken als onderdeel van de voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]].  
+
* Bron 3 bieden we aan voor hen die verder de diepte in willen over het fenomeen 'hulpvraag'; het is een proefschrift dat hier veel aandacht aan besteed als onderdeel van 'arts-patientcommunicatie'. Achter de link naar het proefschrift staat een link naar de samenvatting daarvan, geschreven door G. Roos (huisarts en leerlijnhouder arts-patientcommunicatie). 
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
* Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets   
 
* Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets   
 
* Onderwijs op de terugkomdag   
 
* Onderwijs op de terugkomdag   
* Een leergesprek over de inhoud van het proefschrift of de powerpoint-presentatie.    
+
* Een leergesprek met de hao    
  
 
=== Bronnen ===
 
=== Bronnen ===
* Proefschrift Esther Giroldi, [[:Media:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], 2016 (en de [[:Media:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] daarvan). 
+
# Powerpoint-presentatie '[[:Media:PPT Hulpvraag verhelderen.pptx|Hulpvraag verhelderen]]'
* Powerpoint-presentatie '[[:Media:PPT Hulpvraag verhelderen.pptx|Hulpvraag verhelderen]]'.
+
# Artikelen: '[[:Media:H&W 2005 - Het probleem en de hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de hulpvraag]]', P. Ram, H&W 2005, '[[:Media:H&W 2006 - Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag]]' P. Ram, H&W 2006  
* Artikelen uit H&W: '[[:Media:H&W 2005 - Het probleem en de hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de hulpvraag]]' (2005), '[[:Media:H&W 2006 - Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag]]' (2006), P. Ram, huisarts en voormalig hoofd huisartsopleiding Universiteit Maastricht.  
+
# Proefschrift Esther Giroldi, [[:Media:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], 2016 (en de [[:Media:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] daarvan) 
  
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Versie van 26 mei 2019 om 14:59


Leerlijn communicatie
Auteur

Gert Roos

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Consulttaak

1. Beginnen van het consult

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

'Waarvoor komt deze patiënt vandaag op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Dit geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.

Doel

  • De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering;
  • De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';
  • De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.


AfbeeldingSigmund.png


Gebruiksaanwijzing

  • Bron 1: de aios of docent kan powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. De aios kan de 'sleutelvragen' uit deze powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.
  • Bron 2: de artikelen uit H&W laten op een praktische en laagdrempelige manier zien hoe de hulpvraag vorm krijgt tijdens opeenvolgende consulten van eenzelfde patient. Nuttig om voorafgaand aan onderwijs te lezen, of om als uitgangspunt te gebruiken in een leergesprek.
  • Bron 1 en 2 kunnen gebruikt worden ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets (BCT).
  • Bron 3 bieden we aan voor hen die verder de diepte in willen over het fenomeen 'hulpvraag'; het is een proefschrift dat hier veel aandacht aan besteed als onderdeel van 'arts-patientcommunicatie'. Achter de link naar het proefschrift staat een link naar de samenvatting daarvan, geschreven door G. Roos (huisarts en leerlijnhouder arts-patientcommunicatie).

Onderwijsactiviteiten

  • Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets
  • Onderwijs op de terugkomdag
  • Een leergesprek met de hao

Bronnen

  1. Powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen'
  2. Artikelen: 'Het probleem en de hulpvraag', P. Ram, H&W 2005, 'Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag' P. Ram, H&W 2006
  3. Proefschrift Esther Giroldi, 'Towards skilled doctor-patient communication', 2016 (en de samenvatting daarvan)

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit