Hulpvraag: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
(Exploreren als deeltje toegevoegd en ppt link)
Regel 45: Regel 45:
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
* Bron 1: het betreffende hoofdstuk in dit handboek, geschreven door o.a. C. Rietmeijer, vormt de basis voor het onderwijs over basisgespreksvaardigheden en is daarom essentieel voor docenten en aios.   
 
* Bron 1: het betreffende hoofdstuk in dit handboek, geschreven door o.a. C. Rietmeijer, vormt de basis voor het onderwijs over basisgespreksvaardigheden en is daarom essentieel voor docenten en aios.   
* Bron 2: de aios of docent kan powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur.  De aios kan de 'sleutelvragen' uit deze powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek (bron 4).   
+
* Bron 2: de aios of docent kan powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur.  De aios kan de 'sleutelvragen' uit deze powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek (zie bron 5).   
* Bron 3: de artikelen uit H&W laten op een praktische en laagdrempelige manier zien hoe de hulpvraag vorm krijgt tijdens opeenvolgende consulten van eenzelfde patient. Nuttig om voorafgaand aan onderwijs te lezen, of om als uitgangspunt te gebruiken in een leergesprek.   
+
* Bron 3: een presentatie over een gespreksvaardigheid die onder andere van pas komt bij het verhelderen van de hulpvraag.   
* Bron 1, 2 en 3 kunnen gebruikt worden ter voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]].  
+
* Bron 4: de artikelen uit H&W laten op een praktische en laagdrempelige manier zien hoe de hulpvraag vorm krijgt tijdens opeenvolgende consulten van eenzelfde patient. Nuttig om voorafgaand aan onderwijs te lezen, of om als uitgangspunt te gebruiken in een leergesprek.   
* Bron 4: dit werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT.   
+
* Bron 1, 2 en 4 kunnen gebruikt worden ter voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]].  
* Bron 5 bieden we aan voor hen die verder de diepte in willen over het fenomeen 'hulpvraag'; het is een proefschrift dat hier veel aandacht aan besteed als onderdeel van 'arts-patientcommunicatie'. Achter de link naar het proefschrift staat een link naar de samenvatting daarvan, geschreven door G. Roos (huisarts en leerlijnhouder arts-patientcommunicatie).   
+
* Bron 5: dit werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT.   
 +
* Bron 6 bieden we aan voor hen die verder de diepte in willen over het fenomeen 'hulpvraag'; het is een proefschrift dat hier veel aandacht aan besteed als onderdeel van 'arts-patientcommunicatie'. Achter de link naar het proefschrift staat een link naar de samenvatting daarvan, geschreven door G. Roos (huisarts en leerlijnhouder arts-patientcommunicatie).   
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Regel 59: Regel 60:
 
# Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk, Dielissen et. al, NHG. Hoofdstuk 2.1.   
 
# Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk, Dielissen et. al, NHG. Hoofdstuk 2.1.   
 
# Powerpoint-presentatie '[[:Media:PPT Hulpvraag verhelderen.pptx|Hulpvraag verhelderen]]'   
 
# Powerpoint-presentatie '[[:Media:PPT Hulpvraag verhelderen.pptx|Hulpvraag verhelderen]]'   
 +
# Powerpoint-presentatie [[:Bestand:PPT APC OWP 7. Exploreren 20191002.pptx|'Exploreren']] 
 
# Artikelen: '[[:Media:H&W 2005 - Het probleem en de hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de hulpvraag]]', P. Ram, H&W 2005, '[[:Media:H&W 2006 - Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag]]' P. Ram, H&W 2006.   
 
# Artikelen: '[[:Media:H&W 2005 - Het probleem en de hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de hulpvraag]]', P. Ram, H&W 2005, '[[:Media:H&W 2006 - Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag]]' P. Ram, H&W 2006.   
 
# Werkboek voor docenten ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt).   
 
# Werkboek voor docenten ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt).   

Versie van 12 okt 2019 om 19:58


Leerlijn communicatie
Auteur

Gert Roos

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Consulttaak

1. Beginnen van het consult

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

'Waarvoor komt deze patiënt vandaag op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Dit geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.

Doel

  • De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering;
  • De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';
  • De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.


AfbeeldingSigmund.png


Gebruiksaanwijzing

  • Bron 1: het betreffende hoofdstuk in dit handboek, geschreven door o.a. C. Rietmeijer, vormt de basis voor het onderwijs over basisgespreksvaardigheden en is daarom essentieel voor docenten en aios.
  • Bron 2: de aios of docent kan powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. De aios kan de 'sleutelvragen' uit deze powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek (zie bron 5).
  • Bron 3: een presentatie over een gespreksvaardigheid die onder andere van pas komt bij het verhelderen van de hulpvraag.
  • Bron 4: de artikelen uit H&W laten op een praktische en laagdrempelige manier zien hoe de hulpvraag vorm krijgt tijdens opeenvolgende consulten van eenzelfde patient. Nuttig om voorafgaand aan onderwijs te lezen, of om als uitgangspunt te gebruiken in een leergesprek.
  • Bron 1, 2 en 4 kunnen gebruikt worden ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets (BCT).
  • Bron 5: dit werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. 
  • Bron 6 bieden we aan voor hen die verder de diepte in willen over het fenomeen 'hulpvraag'; het is een proefschrift dat hier veel aandacht aan besteed als onderdeel van 'arts-patientcommunicatie'. Achter de link naar het proefschrift staat een link naar de samenvatting daarvan, geschreven door G. Roos (huisarts en leerlijnhouder arts-patientcommunicatie).

Onderwijsactiviteiten

  • Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets
  • Onderwijs op de terugkomdag
  • Een leergesprek met de hao

Bronnen

  1. Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk, Dielissen et. al, NHG. Hoofdstuk 2.1.
  2. Powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen'
  3. Powerpoint-presentatie 'Exploreren'
  4. Artikelen: 'Het probleem en de hulpvraag', P. Ram, H&W 2005, 'Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag' P. Ram, H&W 2006.
  5. Werkboek voor docenten ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt).
  6. Proefschrift Esther Giroldi, 'Towards skilled doctor-patient communication', 2016 (en de samenvatting daarvan).

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie