Hulpvraag: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(22 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 +
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn communicatie]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[APC - Basisgespreksvaardigheden]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 
<br />
 
<br />
 
{| class="infobox leerlijn-communicatie"
 
{| class="infobox leerlijn-communicatie"
Regel 26: Regel 32:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
'Waarvoor komt deze patiënt nu op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van groot belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Het geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.  
+
'Waarvoor komt deze patiënt vandaag op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Dit geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.  
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
Regel 32: Regel 38:
 
* De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';  
 
* De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';  
 
* De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.  
 
* De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.  
 +
 +
 +
[[Bestand:AfbeeldingSigmund.png|kaderloos|link=|600x600px]]
 +
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
* De aios of docent kan de [[:Bestand:(OP WIKI) PPT Hulpvraag.pptx|powerpoint-presentatie]] gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag;
+
* Bron 1: het betreffende hoofdstuk in dit handboek, geschreven door o.a. C. Rietmeijer, vormt de basis voor het onderwijs over basisgespreksvaardigheden en is daarom essentieel voor docenten en aios. 
* Ter voorbereiding op onderwijs over de hulpvraag kunnen de aios hoofdstuk 2 lezen uit het [[:Bestand:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|proefschrift]] van Esther Giroldi (of de [[:Bestand:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] van het proefschrift);
+
* Bron 2: de aios of docent kan powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur.  De aios kan de 'sleutelvragen' uit deze powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek (zie bron 5). 
* De aios kan de informatie in deze bouwsteen gebruiken als praktische handleiding ter voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]];
+
* Bron 3: een presentatie over een gespreksvaardigheid die onder andere van pas komt bij het verhelderen van de hulpvraag.   
* De aios kan de 'sleutelvragen' uit de [[:Bestand:(OP WIKI) PPT Hulpvraag.pptx|powerpoint-presentatie]] gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.   
+
* Bron 4: de artikelen uit H&W laten op een praktische en laagdrempelige manier zien hoe de hulpvraag vorm krijgt tijdens opeenvolgende consulten van eenzelfde patient. Nuttig om voorafgaand aan onderwijs te lezen, of om als uitgangspunt te gebruiken in een leergesprek. 
 +
* Bron 1, 2 en 4 kunnen gebruikt worden ter voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]].
 +
* Bron 5: dit werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. 
 +
* Bron 6 bieden we aan voor hen die verder de diepte in willen over het fenomeen 'hulpvraag'; het is een proefschrift dat hier veel aandacht aan besteed als onderdeel van 'arts-patientcommunicatie'. Achter de link naar het proefschrift staat een link naar de samenvatting daarvan, geschreven door G. Roos (huisarts en leerlijnhouder arts-patientcommunicatie).   
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
De [[:Bestand:(OP WIKI) PPT Hulpvraag.pptx|powerpoint-presentatie]] is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. De presentatie en de (samenvatting van) het proefschrift lenen zich voor zelfstudie en als onderwerp voor een leergesprek
+
* Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets 
 +
* Onderwijs op de terugkomdag 
 +
* Een leergesprek met de hao   
  
==== Bronnen ====
+
=== Bronnen ===
[[:Bestand:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], proefschrift Esther Giroldi, 2016
+
# Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk, Dielissen et. al, NHG. Hoofdstuk 2.1. 
 +
# Powerpoint-presentatie [[:Media:PPT APC OWP 3. Hulpvraag verhelderen 20191002.pptx|'Hulpvraag verhelderen']] 
 +
# Powerpoint-presentatie [[:Media:PPT APC OWP 7. Exploreren 20191002.pptx|'Exploreren']] 
 +
# Artikelen: '[[:Media:H&W 2005 - Het probleem en de hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de hulpvraag]]', P. Ram, H&W 2005, '[[:Media:H&W 2006 - Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag]]' P. Ram, H&W 2006. 
 +
# [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). September 2019.docx|Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’]]
 +
# Proefschrift Esther Giroldi, [[:Media:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], 2016 (en de [[:Media:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] daarvan). 
  
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Huidige versie van 14 okt 2019 om 19:44


Leerlijn communicatie
Auteur

Gert Roos

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Consulttaak

1. Beginnen van het consult

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

'Waarvoor komt deze patiënt vandaag op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Dit geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.

Doel

  • De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering;
  • De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';
  • De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.


AfbeeldingSigmund.png


Gebruiksaanwijzing

  • Bron 1: het betreffende hoofdstuk in dit handboek, geschreven door o.a. C. Rietmeijer, vormt de basis voor het onderwijs over basisgespreksvaardigheden en is daarom essentieel voor docenten en aios.
  • Bron 2: de aios of docent kan powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. De aios kan de 'sleutelvragen' uit deze powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek (zie bron 5).
  • Bron 3: een presentatie over een gespreksvaardigheid die onder andere van pas komt bij het verhelderen van de hulpvraag.
  • Bron 4: de artikelen uit H&W laten op een praktische en laagdrempelige manier zien hoe de hulpvraag vorm krijgt tijdens opeenvolgende consulten van eenzelfde patient. Nuttig om voorafgaand aan onderwijs te lezen, of om als uitgangspunt te gebruiken in een leergesprek.
  • Bron 1, 2 en 4 kunnen gebruikt worden ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets (BCT).
  • Bron 5: dit werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. 
  • Bron 6 bieden we aan voor hen die verder de diepte in willen over het fenomeen 'hulpvraag'; het is een proefschrift dat hier veel aandacht aan besteed als onderdeel van 'arts-patientcommunicatie'. Achter de link naar het proefschrift staat een link naar de samenvatting daarvan, geschreven door G. Roos (huisarts en leerlijnhouder arts-patientcommunicatie).

Onderwijsactiviteiten

  • Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets
  • Onderwijs op de terugkomdag
  • Een leergesprek met de hao

Bronnen

  1. Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk, Dielissen et. al, NHG. Hoofdstuk 2.1.
  2. Powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen'
  3. Powerpoint-presentatie 'Exploreren'
  4. Artikelen: 'Het probleem en de hulpvraag', P. Ram, H&W 2005, 'Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag' P. Ram, H&W 2006.
  5. Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’
  6. Proefschrift Esther Giroldi, 'Towards skilled doctor-patient communication', 2016 (en de samenvatting daarvan).

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit