Hulpvraag: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Links toegevoegd)
k
 
(42 tussenliggende versies door 6 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 +
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn communicatie]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[APC - Basisgespreksvaardigheden]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 
<br />
 
<br />
 
{| class="infobox leerlijn-communicatie"
 
{| class="infobox leerlijn-communicatie"
Regel 5: Regel 11:
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
{{Auteur - Gert Roos}}
+
{{Auteur - Noor Gimbrere}}
 +
{{Auteur - Ruth ten Broeke}}
 +
{{Auteur - Laurie Hageman}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
Regel 13: Regel 21:
 
|-
 
|-
 
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
 
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
|-
 
|'''Consulttaak'''
 
|
 
{{Consulttaak 1 - Begin}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
Regel 26: Regel 30:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
'Waarvoor komt deze patiënt nu op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van groot belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Het geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.  
+
'Waarvoor komt deze patiënt vandaag op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Dit geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.  
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
Regel 32: Regel 36:
 
* De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';  
 
* De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';  
 
* De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.  
 
* De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
* De aios of docent kan de presentatie gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. Ter voorbereiding op dat onderwijs kunnen de aios hoofdstuk 2 lezen uit het [[:Bestand:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|proefschrift]] van Esther Giroldi (of de [[:Bestand:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] van het proefschrift);
 
* De aios kan de bouwsteen gebruiken als praktische handleiding ter voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]];
 
* De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. De vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.
 
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Deze bouwsteen bestaat uit een [[:Bestand:(OP WIKI) PPT Hulpvraag.pptx|powerpoint-presentatie]] die gemaakt is voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. In de powerpoint-presentatie staan ter inspiratie en oefening 'sleutelvragen' om te gebruiken bij het verhelderen van de hulpvraag
+
* Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets 
 
+
* Onderwijs op de terugkomdag 
==== Bronnen ====
+
* Een leergesprek met de hao   
[[:Bestand:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], proefschrift Esther Giroldi, 2016
+
* volgen van de e learning door aios, zelfstandig of in zoom (sub)groep.  
  
 +
=== Bronnen ===
 +
* [[:Media:Handboek effectieve communicatie in de huisartenpraktijk hoofdstuk 2.pdf|Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk]], Dielissen et. al, NHG. Hoofdstuk 2.1
 +
** Dit hoofdstuk vormt de basis voor het onderwijs over basisgespreksvaardigheden en is daarom essentieel voor docenten en aios. 
 +
* Powerpoint-presentatie [[:Media:PPT APC OWP 3. Hulpvraag verhelderen 20220612.pptx|'Hulpvraag verhelderen']]
 +
** Te gebruiken als leidraad tijdens terugkomdag 
 +
** ‘Sleutelvragen’ uit deze presentatie zijn door aios te gebruiken tijdens consulten en leergesprekken. 
 +
* Powerpoint-presentatie [[:Media:PPT APC OWP 7. Exploreren 20220612.pptx|'Exploreren']]
 +
** Gespreksvaardigheid die van pas komt bij verhelderen van de hulpvraag 
 +
* Artikelen uit H&W die laten zien hoe hulpvraag tijdens opeenvolgende consulten met een patient vorm kan krijgen. Nuttig als voorbereiding voor onderwijs of als basis voor leergesprek
 +
** '[[:Media:H&W 2005 - Het probleem en de hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de hulpvraag]]', P. Ram, H&W 2005
 +
** '[[:Media:H&W 2006 - Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag]]' P. Ram, H&W 2006.
 +
* [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Oktober 2022.docx|Werkboek]] ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets’
 +
* Verdieping Proefschrift Esther Giroldi, [[:Media:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], 2016 (en de [[:Media:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] daarvan).
 +
* Alternatieve voorbereiding voor OWP: [[:Media:E learning hulpvraag 10.4.2020 .mp4|E learning onderwijsprogramma 'hulpvraag verhelderen']]
 +
{{Witregel}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Huidige versie van 31 okt 2022 om 10:26


Leerlijn communicatie
Auteur

Noor Gimbrere
Ruth ten Broeke
Laurie Hageman

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

'Waarvoor komt deze patiënt vandaag op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Dit geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.

Doel

  • De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering;
  • De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';
  • De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.

Onderwijsactiviteiten

  • Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
  • Onderwijs op de terugkomdag
  • Een leergesprek met de hao
  • volgen van de e learning door aios, zelfstandig of in zoom (sub)groep.

Bronnen

  De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie