Hulpvraag: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
(Links even verwijderd, komen terug met juiste namen van bestanden (na suggestie Yeun)) |
||
Regel 26: | Regel 26: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | 'Waarvoor komt deze patiënt nu op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van | + | 'Waarvoor komt deze patiënt nu op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Dit geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult. |
=== Doel === | === Doel === | ||
Regel 34: | Regel 34: | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | * De aios of docent kan | + | * De aios of docent kan onderstaande powerpoint-presentatie 'Hulpvraag' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. |
− | * | + | * Voor zelfstudie ter voorbereiding op onderwijs over de hulpvraag kan de aios het artikel 'xxx' uit H&W lezen en hoofdstuk 2 uit het proefschrift van Esther Giroldi (of de samenvatting daarvan), beide zijn te vinden onder 'bronnen' op deze pagina. |
− | * De aios kan de informatie in deze bouwsteen gebruiken als | + | * De aios kan de informatie in deze bouwsteen gebruiken als onderdeel van de voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]]; |
− | * De aios kan de 'sleutelvragen' uit de | + | * De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie 'Hulpvraag' gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider. |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | * Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets | |
+ | * Onderwijs op de terugkomdag | ||
+ | * Een leergesprek over de inhoud van het proefschrift of de powerpoint-presentatie. | ||
− | + | === Bronnen === | |
− | [[:Bestand:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], proefschrift Esther Giroldi, | + | * Proefschrift Esther Giroldi, [[:Bestand:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], 2016 (en de [[:Bestand:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] daarvan). |
+ | |||
+ | * Powerpoint-presentatie 'Hulpvraag'. | ||
+ | |||
+ | * Artikelen 'Het probleem en de hulpvraag', 'Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag', Huisarts en Wetenschap. | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 1 mrt 2019 om 14:42
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Consulttaak | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
'Waarvoor komt deze patiënt nu op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Dit geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.
Doel
- De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering;
- De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';
- De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.
Gebruiksaanwijzing
- De aios of docent kan onderstaande powerpoint-presentatie 'Hulpvraag' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur.
- Voor zelfstudie ter voorbereiding op onderwijs over de hulpvraag kan de aios het artikel 'xxx' uit H&W lezen en hoofdstuk 2 uit het proefschrift van Esther Giroldi (of de samenvatting daarvan), beide zijn te vinden onder 'bronnen' op deze pagina.
- De aios kan de informatie in deze bouwsteen gebruiken als onderdeel van de voorbereiding op de basis consultvoeringstoets (BCT);
- De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie 'Hulpvraag' gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.
Onderwijsactiviteiten
- Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets
- Onderwijs op de terugkomdag
- Een leergesprek over de inhoud van het proefschrift of de powerpoint-presentatie.
Bronnen
- Proefschrift Esther Giroldi, 'Towards skilled doctor-patient communication', 2016 (en de samenvatting daarvan).
- Powerpoint-presentatie 'Hulpvraag'.
- Artikelen 'Het probleem en de hulpvraag', 'Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag', Huisarts en Wetenschap.
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |