Hulpvraag: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Links met juiste benoeming toegevoegd)
Regel 35: Regel 35:
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
* De aios of docent kan onderstaande powerpoint-presentatie 'Hulpvraag' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur.  
 
* De aios of docent kan onderstaande powerpoint-presentatie 'Hulpvraag' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur.  
* Voor zelfstudie ter voorbereiding op onderwijs over de hulpvraag kan de aios onderstaande artikelen uit H&W lezen en hoofdstuk 2 uit het proefschrift van Esther Giroldi (of de samenvatting daarvan), beide zijn te vinden onder 'bronnen' op deze pagina.  
+
* De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen' gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.
* De aios kan de informatie in deze bouwsteen gebruiken als onderdeel van de voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]];
+
* Voor zelfstudie ter voorbereiding op onderwijs over de hulpvraag kan de aios onderstaande korte artikelen uit H&W lezen en hoofdstuk 2 uit het proefschrift van Esther Giroldi (of de samenvatting daarvan), beide zijn te vinden onder 'bronnen' op deze pagina. De artikelen uit H&W zijn praktisch van aard en gebaseerd op een casus. 
* De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie 'Hulpvraag' gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.
+
* De aios kan de informatie in deze bouwsteen gebruiken als onderdeel van de voorbereiding op de [[Basis consultvoeringstoets|basis consultvoeringstoets (BCT)]].  
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Regel 47: Regel 47:
 
* Proefschrift Esther Giroldi, [[:Bestand:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], 2016 (en de [[:Bestand:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] daarvan).   
 
* Proefschrift Esther Giroldi, [[:Bestand:'Towards skilled doctor-patient communicatio' - Proefschrift Esther Giroldi.pdf|'Towards skilled doctor-patient communication']], 2016 (en de [[:Bestand:Samenvatting proefschrift Esther Giroldi.pdf|samenvatting]] daarvan).   
  
* Powerpoint-presentatie 'Hulpvraag'.  
+
* Powerpoint-presentatie '[[:Bestand:PPT Hulpvraag verhelderen.pptx|Hulpvraag verhelderen]]'.  
  
* Artikelen uit H&W: 'Het probleem en de hulpvraag' (2005), 'Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag' (2006), P. Ram, huisarts en adjunct-hoofd huisartsopleiding Universiteit Maastricht.   
+
* Artikelen uit H&W: '[[:Bestand:H&W 2005 - Het probleem en de hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de hulpvraag]]' (2005), '[[:Bestand:H&W 2006 - Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag. P. Ram.pdf|Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag]]' (2006), P. Ram, huisarts en adjunct-hoofd huisartsopleiding Universiteit Maastricht.   
  
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Versie van 4 mrt 2019 om 19:39


Leerlijn communicatie
Auteur

Gert Roos

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Consulttaak

1. Beginnen van het consult

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

'Waarvoor komt deze patiënt vandaag op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Dit geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.

Doel

  • De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering;
  • De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';
  • De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.

Gebruiksaanwijzing

  • De aios of docent kan onderstaande powerpoint-presentatie 'Hulpvraag' gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. De powerpoint-presentatie is gemaakt voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur.
  • De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen' gebruiken tijdens consulten. Deze vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.
  • Voor zelfstudie ter voorbereiding op onderwijs over de hulpvraag kan de aios onderstaande korte artikelen uit H&W lezen en hoofdstuk 2 uit het proefschrift van Esther Giroldi (of de samenvatting daarvan), beide zijn te vinden onder 'bronnen' op deze pagina. De artikelen uit H&W zijn praktisch van aard en gebaseerd op een casus.
  • De aios kan de informatie in deze bouwsteen gebruiken als onderdeel van de voorbereiding op de basis consultvoeringstoets (BCT).

Onderwijsactiviteiten

  • Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets
  • Onderwijs op de terugkomdag
  • Een leergesprek over de inhoud van het proefschrift of de powerpoint-presentatie.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie