IOP - Individueel OntwikkelPlan: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
Regel 27: Regel 27:
 
|}
 
|}
 
=== IOP ===
 
=== IOP ===
Gedurende de gehele opleiding werkt je met een IOP (Indivdueel Ontwikkel Plan). In dit plan, dat je op grond van toetsing en eigen ervaringen in de praktijk regelmatig evalueert en bijstelt, komt te staan aan welke leerdoelen je wil werken en hoe je tot die doelen bent gekomen.
+
Gedurende de gehele opleiding werk je met een IOP (Individueel Ontwikkel Plan). In dit plan, dat je op grond van toetsing en eigen ervaringen in de praktijk regelmatig evalueert en bijstelt, komt te staan aan welke leerdoelen je wil werken en hoe je tot die doelen bent gekomen.
  
 
Het IOP is het belangrijkste onderdeel van je ontwikkelingsdossier, waarmee je de leerontwikkeling gedurende de opleiding laat zien.
 
Het IOP is het belangrijkste onderdeel van je ontwikkelingsdossier, waarmee je de leerontwikkeling gedurende de opleiding laat zien.
  
=== DART-N ===
+
Rond het eerste voortgangsgesprek (5<sup>e</sup> maand) in de eerste fase wordt een start gemaakt met het beschrijven van leerdoelen/ het IOP. Opleider en docent hebben een rol in het
Elk doel in je IOP werk je uit als een opdracht aan jezelf in het format DART-N (Doel Activiteiten Resultaat Tijd Nabespreking/toetsing). De toepassing van DART-N is niet beperkt tot het IOP. Door de gehele opleiding heen maken we gebruik van dit format, bijvoorbeeld in de opdrachten van het instituut aan de aios.
+
[[Bestand:Zelfsturend leren.png|miniatuur]]
 +
 
 +
Uit evaluaties weten we:
 +
 
 +
o  Aios willen wel leerdoelen en plannen maken maar hebben daar vaak stimulans bij nodig van de opleider of docent
 +
 
 +
o  Aios kunnen gedemotiveerd raken als er niet op leerdoelen wordt teruggekomen
 +
 
 +
o  Aios zien geen meerwaarde in het bespreken van het IOP met de docent als het al met de opleider besproken is. Dat kan voelen als controle ipv stimulans.
 +
 
 +
o  Het maken van leerdoelen werkt het best als het gekoppeld is aan de voortgangsgesprekken.
 +
 
 +
==== VORM ====
 +
Er is geen vast format voor het beschrijven van het IOP. Om leerdoelen te concretiseren kan het behulpzaam zijn om ze ze in het DART-N format te gieten, als een opdracht aan jezelf (Doel Activiteiten Resultaat Tijd Nabespreking/toetsing).  
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
!
 
!
Regel 58: Regel 71:
 
|Nabespreking (c.q. toetsing / feedback) van de opdracht (wie, wat, waar, hoe?).
 
|Nabespreking (c.q. toetsing / feedback) van de opdracht (wie, wat, waar, hoe?).
 
|}
 
|}
Naast onderstaande voorbeelden is in een [https://www.henw.org/archief/volledig/id4611-dart-n.html column in Huisarts & Wetenschap (2011) door aios Anne Hermans] besteed aan een voorbeeld van het DART-N gebruik.
+
In een [https://www.henw.org/archief/volledig/id4611-dart-n.html column in Huisarts & Wetenschap (2011) door aios Anne Hermans] zie je een voorbeeld van het DART-N gebruik.

Versie van 14 mei 2020 om 16:27


Toetsprogramma

Adjunct hoofd
Harry Schleypen

Onderwijscoordinator
Chris Rietmeijer

Onderdelen van het Toetsprogramma

IOP

Gedurende de gehele opleiding werk je met een IOP (Individueel Ontwikkel Plan). In dit plan, dat je op grond van toetsing en eigen ervaringen in de praktijk regelmatig evalueert en bijstelt, komt te staan aan welke leerdoelen je wil werken en hoe je tot die doelen bent gekomen.

Het IOP is het belangrijkste onderdeel van je ontwikkelingsdossier, waarmee je de leerontwikkeling gedurende de opleiding laat zien.

Rond het eerste voortgangsgesprek (5e maand) in de eerste fase wordt een start gemaakt met het beschrijven van leerdoelen/ het IOP. Opleider en docent hebben een rol in het

Zelfsturend leren.png

Uit evaluaties weten we:

o  Aios willen wel leerdoelen en plannen maken maar hebben daar vaak stimulans bij nodig van de opleider of docent

o  Aios kunnen gedemotiveerd raken als er niet op leerdoelen wordt teruggekomen

o  Aios zien geen meerwaarde in het bespreken van het IOP met de docent als het al met de opleider besproken is. Dat kan voelen als controle ipv stimulans.

o  Het maken van leerdoelen werkt het best als het gekoppeld is aan de voortgangsgesprekken.

VORM

Er is geen vast format voor het beschrijven van het IOP. Om leerdoelen te concretiseren kan het behulpzaam zijn om ze ze in het DART-N format te gieten, als een opdracht aan jezelf (Doel Activiteiten Resultaat Tijd Nabespreking/toetsing).

Aanleiding

Aanleiding van de opdracht.

Doel

Doel van de opdracht: wat wil je leren, maar ook waarom.

Activiteit

Activiteiten die voor de opdracht uitgevoerd moeten worden.

Resultaat

Resultaat, in een fysiek "tastbare" vorm, na afloop van de opdracht, maar ook: wanneer ben je klaar?

Tijd

Tijd die de opdracht gaat kosten.

Nabespreking

Nabespreking (c.q. toetsing / feedback) van de opdracht (wie, wat, waar, hoe?).

In een column in Huisarts & Wetenschap (2011) door aios Anne Hermans zie je een voorbeeld van het DART-N gebruik.