IOP - Individueel OntwikkelPlan: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(De opbrengst van de docentoverleggen en de curriculumconferentie 2020 vastgelegd)
Regel 27: Regel 27:
 
|}
 
|}
 
=== IOP ===
 
=== IOP ===
Gedurende de gehele opleiding werk je met een IOP (Individueel Ontwikkel Plan). In dit plan, dat je op grond van toetsing en eigen ervaringen in de praktijk regelmatig evalueert en bijstelt, komt te staan aan welke leerdoelen je wil werken en hoe je tot die doelen bent gekomen.
+
Gedurende de gehele opleiding werk je met een IOP (Individueel Ontwikkel Plan). Het IOP staat centraal in het zelfsturend leren. In dit plan, dat je op grond van ervaringen in de praktijk, zelfbeoordeling, feedback en toetsing regelmatig evalueert en bijstelt, komt te staan aan welke leerdoelen je wil werken en hoe je tot die doelen bent gekomen. Het IOP is het belangrijkste onderdeel van je ontwikkelingsdossier, waarmee je de leerontwikkeling gedurende de opleiding laat zien.[[Bestand:Zelfsturend leren.png|miniatuur]]
  
Het IOP is het belangrijkste onderdeel van je ontwikkelingsdossier, waarmee je de leerontwikkeling gedurende de opleiding laat zien.
+
Rond het eerste voortgangsgesprek (5<sup>e</sup> maand) in de eerste fase wordt een start gemaakt met het beschrijven van leerdoelen/ het IOP. Opleider en docent hebben een belangrijk rol in het stimuleren tot reflectie/zelfbeoordeling en het geven van feedback. Een zelfsturende aios zal hier actief om vragen. Opleiders en docenten zullen geregeld op besproken leerdoelen terugkomen.
 
 
Rond het eerste voortgangsgesprek (5<sup>e</sup> maand) in de eerste fase wordt een start gemaakt met het beschrijven van leerdoelen/ het IOP. Opleider en docent hebben een rol in het  
 
[[Bestand:Zelfsturend leren.png|miniatuur]]
 
 
 
Uit evaluaties weten we:
 
 
 
o  Aios willen wel leerdoelen en plannen maken maar hebben daar vaak stimulans bij nodig van de opleider of docent
 
 
 
o  Aios kunnen gedemotiveerd raken als er niet op leerdoelen wordt teruggekomen
 
 
 
o  Aios zien geen meerwaarde in het bespreken van het IOP met de docent als het al met de opleider besproken is. Dat kan voelen als controle ipv stimulans.
 
 
 
o  Het maken van leerdoelen werkt het best als het gekoppeld is aan de voortgangsgesprekken.  
 
  
 
==== VORM ====
 
==== VORM ====
Er is geen vast format voor het beschrijven van het IOP. Om leerdoelen te concretiseren kan het behulpzaam zijn om ze ze in het DART-N format te gieten, als een opdracht aan jezelf (Doel Activiteiten Resultaat Tijd Nabespreking/toetsing).  
+
De aios is vrij in hoe zij haar leerdoelen beschrijft. Om leerdoelen te concretiseren kan het behulpzaam zijn om ze ze in het DART-N format te gieten, als een opdracht aan jezelf (Doel Activiteiten Resultaat Tijd Nabespreking/toetsing).  
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
!
 
!
Regel 71: Regel 58:
 
|Nabespreking (c.q. toetsing / feedback) van de opdracht (wie, wat, waar, hoe?).
 
|Nabespreking (c.q. toetsing / feedback) van de opdracht (wie, wat, waar, hoe?).
 
|}
 
|}
In een [https://www.henw.org/archief/volledig/id4611-dart-n.html column in Huisarts & Wetenschap (2011) door aios Anne Hermans] zie je een voorbeeld van het DART-N gebruik.
 

Versie van 14 mei 2020 om 16:38


Toetsprogramma

Adjunct hoofd
Harry Schleypen

Onderwijscoordinator
Chris Rietmeijer

Onderdelen van het Toetsprogramma

IOP

Gedurende de gehele opleiding werk je met een IOP (Individueel Ontwikkel Plan). Het IOP staat centraal in het zelfsturend leren. In dit plan, dat je op grond van ervaringen in de praktijk, zelfbeoordeling, feedback en toetsing regelmatig evalueert en bijstelt, komt te staan aan welke leerdoelen je wil werken en hoe je tot die doelen bent gekomen. Het IOP is het belangrijkste onderdeel van je ontwikkelingsdossier, waarmee je de leerontwikkeling gedurende de opleiding laat zien.
Zelfsturend leren.png

Rond het eerste voortgangsgesprek (5e maand) in de eerste fase wordt een start gemaakt met het beschrijven van leerdoelen/ het IOP. Opleider en docent hebben een belangrijk rol in het stimuleren tot reflectie/zelfbeoordeling en het geven van feedback. Een zelfsturende aios zal hier actief om vragen. Opleiders en docenten zullen geregeld op besproken leerdoelen terugkomen.

VORM

De aios is vrij in hoe zij haar leerdoelen beschrijft. Om leerdoelen te concretiseren kan het behulpzaam zijn om ze ze in het DART-N format te gieten, als een opdracht aan jezelf (Doel Activiteiten Resultaat Tijd Nabespreking/toetsing).

Aanleiding

Aanleiding van de opdracht.

Doel

Doel van de opdracht: wat wil je leren, maar ook waarom.

Activiteit

Activiteiten die voor de opdracht uitgevoerd moeten worden.

Resultaat

Resultaat, in een fysiek "tastbare" vorm, na afloop van de opdracht, maar ook: wanneer ben je klaar?

Tijd

Tijd die de opdracht gaat kosten.

Nabespreking

Nabespreking (c.q. toetsing / feedback) van de opdracht (wie, wat, waar, hoe?).